Skocz do zawartości

Hak holowniczy


Lukas

Rekomendowane odpowiedzi

Nowa skoda fabia kupiona bez haka. Za dołożenie w salonie chcą chore pieniądze (coś ok 4tys.). Teraz pytanie: czy hak można założyć gdzie bądź, czy musi to być jednak ASO lub inny autoryzowany przedstawiciel ? Czy grozi utrata gwarancji ? Jeśli tak to na co ? Oczywiście gdzieś się trzeba elektryką wpiąć w CAN, czy instalacje są przygotowane w każdym aucie ?

Ktoś przerabiał temat w w/w marce ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robienie poza ASO to IMO zawsze ryzyko, że potem będą problemy z gwarancją

Ale mnie wypożyczalnia skierowała do nieautoryzowanego serwisu na montaż, potem były problemy z autem i nigdy Kia nie ruszyła tematu haka, a temat był gruby bo remont silnika

 

Zapytaj jeszcze o opcję że ty kupisz hak, a oni dadzą wiązkę i zamontują, powinno być sporo taniej (mnie tak proponowało ASO Kia)

 

Popytaj jeszcze co chcą założyć

Czy moduł będzie oryginalny i jaki hak

Uniwersalny moduł nie zawsze daje pełną funkcjonalność, np nie odłącza czujników cofania 

Edytowane przez Koonrad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, Lukas napisał(a):

Nowa skoda fabia kupiona bez haka. Za dołożenie w salonie chcą chore pieniądze (coś ok 4tys.). Teraz pytanie: czy hak można założyć gdzie bądź, czy musi to być jednak ASO lub inny autoryzowany przedstawiciel ? Czy grozi utrata gwarancji ? Jeśli tak to na co ? Oczywiście gdzieś się trzeba elektryką wpiąć w CAN, czy instalacje są przygotowane w każdym aucie ?

Ktoś przerabiał temat w w/w marce ?

 

Zazwyczaj masz to za co zaplacisz. W VAG czesto przy konfiguracji mozna wybrac, dostosowanie do montazu haka.

Wtedy pewnie wiazki sa juz gotowe i pozostaje sie tylko wpiac. Jak tego nie ma, to pewnie trzeba ciagnac wiazke albo sie wlutowac w instalacje.

IMHO przy montazu poza ASO moze byc problem z gwarancja na instalacje elektryczna czy jakies moduly elektroniczne czyli tam gdzie byla ingenerencja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, Koonrad napisał(a):

Zapytaj jeszcze o opcję że ty kupisz hak, a oni dadzą wiązkę i zamontują, powinno być sporo taniej

Podobno wiązka i kodowanie to kupa roboty 😄 podobno, bo to u teścia ma być zamontowane i ASO ten koszt tak uzasadnia.

 

27 minut temu, Maciej__ napisał(a):

Zazwyczaj masz to za co zaplacisz.

Tak, tylko auto było wzięte z placu i nie było opcji więc teraz pozostaje tylko dokładka...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę się ostatnio doktoryzowałem w temacie i tak:

1. hak jak hak kupa żelastwa, ja chyba będę brał ocynkowany z "Galia"

2. wiązka - uniwersalna około 200 PLN, tylko podstawowe funkcje, (7-stary wariant, 13-bagażnik na rowery bo światła cofania i tak dalej). W 99% przypadków 13 też są okrojone do min.

3. "oryginalna" - tak nazwałem, wpinasz się w kostki przy lampach - takie przedłużki "ala", w większości trzeba dokupić także moduł wyłączenia czujników i moduł stałego zasilania do przyczepy. Cena około 500 PLN - montaż idiotele i nie ma co schrzanić.

 

Podsumowanie:

1. kupię hak - nie wiem jaki jeszcze czy zwykły "czarny" czy ocynk

2. wiązka, uniwersalną dam radę też sam podłączyć, ale nie wiem czy mi się chce lutować :)

3. dezaktywacje czujników cofania mam na przycisku - na konsoli w razie co = ten temat odpuszczam, a kamera może działać :)

 

Tu nie ma co kodować, moduł to tak naprawdę przekaźniki które są sterowane "światłami", aby nie obciążać wiązki w aucie i nie sypać błędami o "żarówkach".

TAK, mam CAN :)

Edytowane przez Camel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, sherif napisał(a):

BTW. Wpisuje się dalej hak w DR ?

Kupiłem auto z fabrycznym hakiem, ale w DR nie ma adnotacji nt .. jest ylko norma emisji spalin ;).

yoooo, dostałeś na to pewno kwit, ale rejestrator nie zauważył :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Camel napisał(a):

yoooo, dostałeś na to pewno kwit, ale rejestrator nie zauważył :)

Spoko, czyli 3lata mam względnie spokoju do pierwszego przeglądu ;). Potem to nie mój problem.

Myślałem, że już darowali se te wpisy ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Camel napisał(a):

1. hak jak hak kupa żelastwa, ja chyba będę brał ocynkowany z "Galia"

 

Mam ten hak w Mazdzie i po 2 latach wyglada bardzo przyzwoicie :ok:

Przede wszystkim nie jest zardzewialy jak wiekszosc tych czarnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Maciej__ napisał(a):

 

Mam ten hak w Mazdzie i po 2 latach wyglada bardzo przyzwoicie :ok:

Przede wszystkim nie jest zardzewialy jak wiekszosc tych czarnych.

 

widzisz - cenna uwaga, bo opinie na rynku podzielone.

Do tej pory miałem czarne i po roku każdy wyglądał słabo a po 2 jakby był maczany w solance przez 100 lat - masakra jakaś, te farby niby proszkowe co odpadają od patrzenia na nie 😭

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montowalem do Tipo Westfalia z dedykowana wiązka 13pin z obsługą fabrycznych czujników. Dla mnie warto doliczyć do dedykowane wiązki te 300pln. Orzepinasz wtyczki i raptem z 3 przewodami wspinasz się fizycznie w przewodym po montażu wygląda jak fabryka. Gwarancję olałem bo i tak auta nie serwisowalem.

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, steyr napisał(a):

Montowalem do Tipo Westfalia z dedykowana wiązka 13pin z obsługą fabrycznych czujników. Dla mnie warto doliczyć do dedykowane wiązki te 300pln. Orzepinasz wtyczki i raptem z 3 przewodami wspinasz się fizycznie w przewodym po montażu wygląda jak fabryka. Gwarancję olałem bo i tak auta nie serwisowalem.

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka
 

Plus "ciągnąłeś" z bezpieczników, czy nie trzeba było przy dedykowanej ? Masz jakieś foty dla przykładu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, Camel napisał(a):

 

Tu nie ma co kodować, moduł to tak naprawdę przekaźniki które są sterowane "światłami", aby nie obciążać wiązki w aucie i nie sypać błędami o "żarówkach".

TAK, mam CAN :)

 

To już zależy od auta, kiedyś tak było że moduł sterował tylko światłami,

choć też nie do końca bo np oryginalny potrafił kontrolować działanie świateł przyczepy - specjalna kontrolka na desce 

Dziś może zmieniać ustawienia elektroniki np ESP, może skrzyni itd

 

Jeśli hak ma być tylko podstawką do platformy rowerowej, to można olać

Ale jak ktoś chce jeździć z dużą przyczepą to warto się zagłębić w temat 

Np do kempingu są 2 rodzaje zasilania 12v (oświetlenie wnętrza i lodówka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Koonrad napisał(a):

 

To już zależy od auta, kiedyś tak było że moduł sterował tylko światłami,

choć też nie do końca bo np oryginalny potrafił kontrolować działanie świateł przyczepy - specjalna kontrolka na desce 

Dziś może zmieniać ustawienia elektroniki np ESP, może skrzyni itd

 

Jeśli hak ma być tylko podstawką do platformy rowerowej, to można olać

Ale jak ktoś chce jeździć z dużą przyczepą to warto się zagłębić w temat 

Np do kempingu są 2 rodzaje zasilania 12v (oświetlenie wnętrza i lodówka)

yooo, ale nie w Fabii 🤣 (trzeba mieć najpierw możliwość ustawiania parametrów ASB i zawieszenia i układu kierowniczego :) )

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, sherif napisał(a):

BTW. Wpisuje się dalej hak w DR ?

Kupiłem auto z fabrycznym hakiem, ale w DR nie ma adnotacji nt .. jest ylko norma emisji spalin ;).

Tak ja kilka dni po odbiorze auta z salonu byłem wykonać badanie na stacji diagnostycznej, koszt  jakieś 20 czy 30 zł. Twardy dowód mam już z wpisem o haku. Swoją drogą tak nabazgrane że szok. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Konrad` napisał(a):

Tak ja kilka dni po odbiorze auta z salonu byłem wykonać badanie na stacji diagnostycznej, koszt  jakieś 20 czy 30 zł. Twardy dowód mam już z wpisem o haku. Swoją drogą tak nabazgrane że szok. 

Głupie to, że nowym autem trzeba na przegląd jechać :facepalm:.

Nic ..haka nie widać jak jest schowany pod autem, a jak ktoś się przyczepi to będzie problem f. leasingowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, sherif napisał(a):

Głupie to, że nowym autem trzeba na przegląd jechać :facepalm:.

Nic ..haka nie widać jak jest schowany pod autem, a jak ktoś się przyczepi to będzie problem f. leasingowej.

Też się zdziwiłem w końcu po to kupiłem auto z fabrycznie zamontowanym hakiem.

A okazuje się potrzeba, żeby diagnosta hak na własne oczy zobaczył...ale jeżdżę dość często z platformą rowerową więc wolę mieć wszystko w papierach. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Lukas napisał(a):

Nowa skoda fabia kupiona bez haka. Za dołożenie w salonie chcą chore pieniądze (coś ok 4tys.). Teraz pytanie: czy hak można założyć gdzie bądź, czy musi to być jednak ASO lub inny autoryzowany przedstawiciel ? Czy grozi utrata gwarancji ? Jeśli tak to na co ? Oczywiście gdzieś się trzeba elektryką wpiąć w CAN, czy instalacje są przygotowane w każdym aucie ?

Ktoś przerabiał temat w w/w marce ?

 

Trzeba było się targować przy kupnie - mnie w vw z oficjalnej ceny 4kpln zeszli na 2kpln, więc nawet nie myślałem o kombinacjach z montażem.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plus "ciągnąłeś" z bezpieczników, czy nie trzeba było przy dedykowanej ? Masz jakieś foty dla przykładu ?
Mam skrzynkę dodatkowa w bagażniku z stałym plusem, więc tam się wpialem z + a - z punktu z karoserii w bagażniku.

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko auto było wzięte z placu i nie było opcji więc teraz pozostaje tylko dokładka...
Ja na wiosnę będę sam zakładał hak do Octavii 3. Hak kupiłem używkę model dokładnie taki jak na 1 montaż idzie (prof-svar) - demontowalny - stan idealny. Wiązkę z modułem na olx kupiłem (klon fabrycznej) i zrobiłem jej przeróbkę (rozszerzyłem o stały + i o wiązkę ładowania - gdybym chciał kampinga ciągać). Dokupiłem zaślepkę na otwór po zdemontowanej kuli (kula idealnie wchodzi w miejsce fabrycznie przygotowane w styropianowej formie w kole zapasowym).

Ze względu na pogodę i aktualne zdrowie nie zdążyłem jeszcze z montażem.

Całkowity koszt zamknę poniżej 1 kpln. Zakoduje sam (mam vcds)

Wysłane z mojego M2003J15SC przy użyciu Tapatalka


  • Lubię to 1
  • zszokowany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do nowej Fabi to pewnie jeszcze niezależni polscy i włoscy  klepacze typu hakpol, steinhoff i inne haka nie robią. W ASO pewno sprzedają jakiś niemiecki Brink  lub inna Westfalia to i cena wyższa.

Do tego dochodzi cena roboczogodziny i marża, więc z tąd się wzięła 4 z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, DZIDA napisał(a):

Ja na wiosnę będę sam zakładał hak do Octavii 3. Hak kupiłem używkę

Też kiedyś kiedyś zamontowałem używkę z tabliczką znamionową, to mnie chciał diagnosta z SKP wyrzucić. 

Twierdził, że nie montuje się używanych haków, bo mogą być z auta po wypadku i krzywe? W końcu po starej znajomości kwit wydał pozytywny 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, Tre-Bor napisał(a):

Też kiedyś kiedyś zamontowałem używkę z tabliczką znamionową, to mnie chciał diagnosta z SKP wyrzucić. 

Twierdził, że nie montuje się używanych haków, bo mogą być z auta po wypadku i krzywe? W końcu po starej znajomości kwit wydał pozytywny 

Buahahahhahah.

Zmień diagnostę. Niech poda podstawę prawną.

Tyle powiem.

Jak niby krzywy hak zamontujesz do prostego samochodu?

 

Chyba z 5 haków używanych miałem.

Diagnosta nawet nie jęknął. Tabliczka czytelna, wiazka działa. Dziękuję dobranoc.

Edytowane przez Chalek
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też kiedyś kiedyś zamontowałem używkę z tabliczką znamionową, to mnie chciał diagnosta z SKP wyrzucić. 
Twierdził, że nie montuje się używanych haków, bo mogą być z auta po wypadku i krzywe? W końcu po starej znajomości kwit wydał pozytywny 
Luzik. Na moim haku nie widać że to używka

Wysłane z mojego M2003J15SC przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.12.2022 o 16:08, sherif napisał(a):

Spoko, czyli 3lata mam względnie spokoju do pierwszego przeglądu ;). Potem to nie mój problem.

Myślałem, że już darowali se te wpisy ..

Ale po tych 3 latach to badania będą pewnie z wynikiem N. Bo hak nie wbity w dr a faktycznie zamontowany. 

Przynajmniej tak miałem w kwietniu 2021.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.12.2022 o 14:17, Lukas napisał(a):

Nowa skoda fabia kupiona bez haka. Za dołożenie w salonie chcą chore pieniądze (coś ok 4tys.). Teraz pytanie: czy hak można założyć gdzie bądź, czy musi to być jednak ASO lub inny autoryzowany przedstawiciel ? Czy grozi utrata gwarancji ? Jeśli tak to na co ? Oczywiście gdzieś się trzeba elektryką wpiąć w CAN, czy instalacje są przygotowane w każdym aucie ?

Ktoś przerabiał temat w w/w marce ?

Półtorej roku temu zakładałem hak do Berlingo- westfalia wpinany pionowo z dedykowaną wiązka 13 pin. Hak z wiązką 1500 z groszami + robocizna u znajomka. Gniazdo chowane. Jak dawałem dowód do wbicia haka to złożyłem wniosek o dodatkową tablicę na bagażnik rowerowy. 3 tablica  też wbita w dowód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 29.12.2022 o 14:17, Lukas napisał(a):

Nowa skoda fabia kupiona bez haka. Za dołożenie w salonie chcą chore pieniądze (coś ok 4tys.). Teraz pytanie: czy hak można założyć gdzie bądź, czy musi to być jednak ASO lub inny autoryzowany przedstawiciel ? Czy grozi utrata gwarancji ? Jeśli tak to na co ? Oczywiście gdzieś się trzeba elektryką wpiąć w CAN, czy instalacje są przygotowane w każdym aucie ?

Ktoś przerabiał temat w w/w marce ?

Z jednej strony lepiej ASO, bo zrobią tak jak ma być. Z drugiej strony warto poszukać firmy, która zajmuje się montażem haków.

Zresztą sam montaż haka jest prosty, problemem zawsze jest prawidłowe wykonanie połączeń elektrycznych i ustawienia tego w oprogramowaniu pojazdu. Trzeba po prostu odhaczyć opcję "trailer" tak żeby np.: zaczęła migać kontrolka kierunkowskazów przyczepy, wyłączały się czujniki parkowania i szybciej włączał się wentylator chłodnicy.

Jak już chcesz montować jak to zrób to od razu z 13 stykowym gniazdem i podłączonymi wszystkimi stykami. 

W Skodzie czasami jest tak, że niektóre modele muszą mieć wymienianą jakąś wiązkę, bo fabrycznie mają taką, która nie pozwala na pełne wykorzystanie styków. Warto zapytać.

Jeżeli chodzi o wiązkę to tylko wiązki dedykowane, bo są przygotowane pod konkretny pojazd. Najlepsze to Westfalia i Jaeger.

 

Edytowane przez fred77
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.