Skocz do zawartości

Prawda o "dołączanych" napędach 4x4 / 4WD / AWD


vavoom

Rekomendowane odpowiedzi

Czyli jest jednak drobna różnica między "centralny dyfer+sprzęgło" od "samo sprzęgło"
Oczywiście że jest i nikt tego nie wiem neguję chodzi o tak zwany inicjalny rozdział napędu Czy przy samym sprzęgle nie ma możliwości aby było więcej niż 50% na tył
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, marcindzieg napisał(a):

Czyli jest jednak drobna różnica między "centralny dyfer+sprzęgło" od "samo sprzęgło" :)

Oczywiście, ale dyskusja dotyczyła Subaru bez centralnego dyfra, a ze sprzęgłem właśnie.

 

Kolejny przykład - Jeep Cherokee. Wartości w Nm, więc wykluczamy wątpliwości dotyczące prądów. I pomijamy tryb AUTO, bo w tym przypadku to układ całkowicie odpinający wał napędowy (a nie tylko otwierający sprzęgło). W pozostałych trybach wał jest na stałe spięty, sprzęgło stale napędza tył, a przy odpuszczeniu gazu, kiedy sterownik nie zgłasza żadnego zapotrzebowania - sprzęgło nadal pozostaje spięte.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, vavoom napisał(a):

Oczywiście, ale dyskusja dotyczyła Subaru bez centralnego dyfra, a ze sprzęgłem właśnie.

A nie. Napisałeś że w Subaru jest dokładnie to samo co w takim Nissanie. Tymczasem większość Subaru ma jednak centralny dyfer, który bierze obciążenie na siebie. I wcale bym się nie zdziwił że Yaris GR też go ma. Bo w cudowne rozwiązania to ja nie wierzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, ppmarian napisał(a):

Oczywiście że jest i nikt tego nie wiem neguję chodzi o tak zwany inicjalny rozdział napędu Czy przy samym sprzęgle nie ma możliwości aby było więcej niż 50% na tył

Mi chodzi o to że samo sprzęgło się jednak zagotuje przy obciążeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, marcindzieg napisał(a):

A nie. Napisałeś że w Subaru jest dokładnie to samo co w takim Nissanie. Tymczasem większość Subaru ma jednak centralny dyfer, który bierze obciążenie na siebie. I wcale bym się nie zdziwił że Yaris GR też go ma. Bo w cudowne rozwiązania to ja nie wierzę

Na poprzedniej stronie napisałem: "Oczywiście mowa o napędzie ACT-4 (ATS)". Czyli sprzęgło zamiast dyfra.

A GR Yaris nie ma centralnego dyfra. Ma sprzęgło elektromagnetyczne, jak Nissan - i jak Twoja Kia - może to da Ci obraz, jak ta technologia się zmieniła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, vavoom napisał(a):

OK - druga generacja Sportage miała sprzęgło NexTrac, które pozostawiało wiele do życzenia, w zasadzie w każdej kwestii, od sterowania po trwałość. Nie dziwią mnie zatem takie opinie na ten temat.

 

Co do centralnego dyfra - nie będę się z tym boksował, to nie moja teza.

Przypominam tylko, że w latach 1972-1986 Subaru go w ogólnie nie stosowało, później był stosowany równolegle ze sprzęgłem, a obecnie jest jak jest, czyli prawie go nie ma.

 

Wyżej wrzucałem tabelę rozkładu momentu w Outlander II/ASX, poniżej jeszcze Eclipse Cross:

 

eclipse.jpg

 

I działało to bardzo fajnie.

:ok:

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, marcindzieg napisał(a):

Fizyka się nie zmieniła i różnica prędkości osi musi być zniwelowana. W przypadku sprzęgła bez dyfra jest zamieniana na ciepło.

...ciepło, które sprzęgła w normalnych warunkach wytrzymują. Subaru ma tu ułatwioną sprawę, bo sprzęgło siedzi w skrzyni, a taki GR Yaris ma to sprzęgło przy tylnym dyfrze. Mało tego - z uwagi na mniejsze przełożenie, różnica prędkości tarcz w sprzęgle występuje stale, nawet gdyby jechał prosto po lustrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, vavoom napisał(a):

 

Niestety w tym temacie nie mam żadnych doświadczeń, nie miał okazji prowadzić elektryków.

 

 

Możemy spróbować rav4, w trybie elektrycznym napęd realizowany jest przez silniki elektryczne w 100%

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi chodzi o to że samo sprzęgło się jednak zagotuje przy obciążeniu.
Zależy jaką ma pojemność cieplną układ bez dyfra

nigdy nie udało mi się zagotować sprzęgła chociaż męczyłem je w terenie w górach Przez długie godziny a w błocie na przykład w Rumunii a równolegle na przykład Mitsubishi Outlander Który z nami jechał miał komunikat właśnie przegrzania układu napędu
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, vavoom napisał(a):

..ciepło, które sprzęgła w normalnych warunkach wytrzymują.

I w związku z tym wszelkie dołączane napędy w trybie lock mogą jechać max 50 km/h a po 10 minutach jazdy w trudniejszym terenie włącza się kontrolka przegrzania napędu?

6 minut temu, vavoom napisał(a):

Mało tego - z uwagi na mniejsze przełożenie, różnica prędkości tarcz w sprzęgle występuje stale, nawet gdyby jechał prosto po lustrze.

I tak stale sobie trze nawet jak jedzie 200/h. OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, marcindzieg napisał(a):

Fizyka się nie zmieniła i różnica prędkości osi musi być zniwelowana. W przypadku sprzęgła bez dyfra jest zamieniana na ciepło.

 

Pytanie czy ta różnica prędkości jest aż tak duża

Może gdybyś jeździł w kółko po małym rondku :hmm:

 

W Suzuki czy Mitsubishi zdarzało mi się nie rozpiąć napędu 4x4 i kawałek po asfalcie przejechałem bez strat 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Koonrad napisał(a):

Możemy spróbować rav4, w trybie elektrycznym napęd realizowany jest przez silniki elektryczne w 100%

Która generacja i która wersja? Na rolkach były IV i V (chyba wersja 225 hp), w realnych warunkach nie jeździłem, więc się nie wypowiem.

 

 

2 minuty temu, marcindzieg napisał(a):

No właśnie też o to chodzi. Cały czas piszę o chłodzeniu a kolega @vavoom twierdzi że nowoczesnych nie trzeba chłodzić.

Znów coś dorabiasz do moich wypowiedzi. Nigdzie nie napisałem, że nie trzeba. Veyron czy Chiron mają chłodzone haldexy. Pisałem natomiast za każdym razem o użytkowaniu w normalnych warunkach. Upalając na torze napęd GR Yarisa można go przegrzać, ale wisko w centralnym dyfrze w Subaru też spalić można, a przecie dyfer jest.

Przegrzanie w większości przypadków jest kalkulowane przez komputer, bo tam nawet czujnika temperatury nie ma - to jedno. Drugie - czym innym jest stałe obciążanie sprzęgła podczas jazdy w terenie, a czym innym utrzymywanie inicjalnego spięcia na określonym poziomie. 

 

 

3 minuty temu, marcindzieg napisał(a):

I tak stale sobie trze nawet jak jedzie 200/h. OK.

No tak sobie właśnie trze.

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2023 o 15:11, marcindzieg napisał(a):

Tymczasem większość Subaru ma jednak centralny dyfer, który bierze obciążenie na siebie. 

Niestety nie ma centralnego dyfra od dawna. Tylko wersje z manualem, w Europie od dawna takich nie ma... w USA z reszta tez? Nawet nie wiem, ale wszystkie auta juz sprzedają z Eye Sight ,a on działa tylko ze skrzyniami lineatronic. Ostatni mohikanin to bylo STI z DCCD jesli chodzi o centralny dyfer.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, chojnik napisał(a):

Niestety nie ma centralnego dyfra od dawna. Tylko wersje z manualem, w Europie od dawna takich nie ma... w USA z reszta tez? Nawet nie wiem, ale wszystkie auta juz sprzedają z Eye Sight ,a on działa tylko ze skrzyniami lineatronic. Ostatni mohikanin to bylo STI z DCCD jesli chodzi o centralny dyfer.

 

Czyli jak dobrze rozumiem, taki napęd niewiele się różni od Xdrive w aktualnie produkowanych BMW, poza tym że w BMW sprzęgło "dołącza" przód a w Subaru jest odwrotnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2023 o 20:15, Koonrad napisał(a):

Obecna, to chyba V

Była u nas, ale jak chcesz sprawdzić, to zapraszam 🙂

 

4 godziny temu, chojnik napisał(a):

Ostatni mohikanin to bylo STI z DCCD jesli chodzi o centralny dyfer

Za oceanem jest nowy WRX, VCD z manuałem i VTD z CVT. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.02.2023 o 12:46, vavoom napisał(a):

OK - druga generacja Sportage miała sprzęgło NexTrac, które pozostawiało wiele do życzenia, w zasadzie w każdej kwestii, od sterowania po trwałość. Nie dziwią mnie zatem takie opinie na ten temat.

 

Co do centralnego dyfra - nie będę się z tym boksował, to nie moja teza.

Przypominam tylko, że w latach 1972-1986 Subaru go w ogólnie nie stosowało, później był stosowany równolegle ze sprzęgłem, a obecnie jest jak jest, czyli prawie go nie ma.

 

Wyżej wrzucałem tabelę rozkładu momentu w Outlander II/ASX, poniżej jeszcze Eclipse Cross:

 

eclipse.jpg

 

O widzę że kolega się zna, z ciekawości co jest u mnie w Outback H-6 z chyba 2004? Bo jeździłem po śniegu na letnich oponach i całkiem dawało radę aż byłem w szoku. Skrzynia AT ;]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
O widzę że kolega się zna, z ciekawości co jest u mnie w Outback H-6 z chyba 2004? Bo jeździłem po śniegu na letnich oponach i całkiem dawało radę aż byłem w szoku. Skrzynia AT ;]
 
Dyfer + sprzrglo wieliplytkowe. Inicjalny podział 45:55

Ciężko o lepszy naped...
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, koNik napisał(a):

co jest u mnie w Outback H-6 z chyba 2004? Bo jeździłem po śniegu na letnich oponach i całkiem dawało radę aż byłem w szoku. Skrzynia AT

Precyzując, to VTD - dyfer + elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe (w przypadku manuali sprzęgło w dyfrze jest mechaniczne-wiskotyczne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, ppmarian napisał(a):

Dyfer + sprzrglo wieliplytkowe. Inicjalny podział 45:55

Ciężko o lepszy naped...

 

Właśnie mam takie wrażenie że jest bardziej nadsterowny niż zwykle manualne 2.5 w dokładnie takiej samej budzie. Generalnie jestem lekko zakochany w tym H-6 powoli ;]

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Właśnie mam takie wrażenie że jest bardziej nadsterowny niż zwykle manualne 2.5 w dokładnie takiej samej budzie. Generalnie jestem lekko zakochany w tym H-6 powoli ;]
 
Ten model był absolutnie genialna na tamte czasy.

Mialem dwa outbacki właśnie w budzie BP

2.5n/a 4at i 2.5T 5at

Tribeca 3.6 5at jest jeszcze lepsza....
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, ppmarian napisał(a):

Ten model był absolutnie genialna na tamte czasy.

Mialem dwa outbacki właśnie w budzie BP

2.5n/a 4at i 2.5T 5at

Tribeca 3.6 5at jest jeszcze lepsza....

 

2.5n/a jest trochę słabe, ale 3.0 ma właśnie te brakujące 100KM i moment z dołu ;)

2.5t to USA?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat mnie dość zaciekawił ale może od początku.

Przez ostatnie 17 lat w domu mam Quattro. Zdarzyło mi się holować Asenizację dwukrotnie, nie dalej jak miesiąc temu kolejny raz Śmieciarkę holowałem do drogi głównej jak następnemu panu wpadł genialny pomysł żeby jednak zjachać do nas pod dom. Niezliczona ilość holowania sąsiada do głównej drogi i kilka mniejszych epizodów wyciągania kogoś z zaspy.

Żeby nie było to żona przez kilka lat ujeżdżała Range Rovera a potem Outlandera także mnie też zdarzyło się kilka razy zabawić w błocie na pobliskich łąkach, więc mam porównanie które napędy jak się sprawują w tych samochodach.

 

Teraz jak dobrze będzie to za rok będzie do odebrania 4Motion z Torque Vectoring także ciekaw jestem jak to sobie da radę. W testach wygląda obiecująco, niestety nie dane mi było spróbować na żywo ale może ktoś miałby porównanie i mógłby się podzielić opinią?

 

LINK

 

 

Edytowane przez bengamin
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, ppmarian napisał(a):
50 minut temu, koNik napisał(a):
 
2.5n/a jest trochę słabe, ale 3.0 ma właśnie te brakujące 100KM i moment z dołu emoji6.png
2.5t to USA?

Tak us. Z triptonikiem w kierownicy !

 

Fajnie, do mojego też się ponoć da to założyć.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ppmarian napisał(a):

Dyfer + sprzrglo wieliplytkowe. Inicjalny podział 45:55

Ciężko o lepszy naped...

AFAIR manuale mają lepszy + jest szpera z tyłu.

Jak przesiadłem się z H4(manual) na H6(automat) to miałem wrażenie, że jest gorzej. Nie wyciągał też tak ładnie z oblodzonych kolein. Auto też jest sporo cięższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AFAIR manuale mają lepszy + jest szpera z tyłu.
Jak przesiadłem się z H4(manual) na H6(automat) to miałem wrażenie, że jest gorzej. Nie wyciągał też tak ładnie z oblodzonych kolein. Auto też jest sporo cięższe.
SpecB 5at ma szpere - można łatwo zrobić swap.

Mananual ma w centralnym dyfrze zwykle wisko. To jest dużo bardziej prymitywne od vtd



  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, ppmarian napisał(a):

SpecB 5at ma szpere - można łatwo zrobić swap.

Mananual ma w centralnym dyfrze zwykle wisko. To jest dużo bardziej prymitywne od vtd


 

Prymitywne, ale jeździ lepiej. Pamiętam spory na forum SIP czy napęd w Subaru automat można uznać za w 100% za stały czy nie ;).

Dlatego na śniegu 2.5n/a jeździło mi się lepiej niż 3.0n/a.

Przeszczepianie szpery to już większa rzeźba, wystarczyło że musiałem poprawiać hamulce, które w 3.0 są takiej same jak 2.5. Poszły większe tarcze i zaciski od SPecB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prymitywne, ale jeździ lepiej. Pamiętam spory na forum SIP czy napęd w Subaru automat można uznać za w 100% za stały czy nie .
Dlatego na śniegu 2.5n/a jeździło mi się lepiej niż 3.0n/a.
Przeszczepianie szpery to już większa rzeźba, wystarczyło że musiałem poprawiać hamulce, które w 3.0 są takiej same jak 2.5. Poszły większe tarcze i zaciski od SPecB.
Ale my mówimy o 3.0 gdzie jest centralny dyfer + sprzęgło. Nie ma opcji żeby to było gorsze id dyfra + lsd.
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, ppmarian napisał(a):
Godzinę temu, sherif napisał(a):
Prymitywne, ale jeździ lepiej. Pamiętam spory na forum SIP czy napęd w Subaru automat można uznać za w 100% za stały czy nie emoji6.png.
Dlatego na śniegu 2.5n/a jeździło mi się lepiej niż 3.0n/a.
Przeszczepianie szpery to już większa rzeźba, wystarczyło że musiałem poprawiać hamulce, które w 3.0 są takiej same jak 2.5. Poszły większe tarcze i zaciski od SPecB.

Ale my mówimy o 3.0 gdzie jest centralny dyfer + sprzęgło. Nie ma opcji żeby to było gorsze id dyfra + lsd.

ok, ale to było chyba tylko w rzadkim SpecB.

Zwykły 3.0 automat miał dyfer sterowany elektronicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.02.2023 o 18:59, Piotrus napisał(a):

Czyli jak dobrze rozumiem, taki napęd niewiele się różni od Xdrive w aktualnie produkowanych BMW, poza tym że w BMW sprzęgło "dołącza" przód a w Subaru jest odwrotnie?

Mniej więcej tak to wygląda, aczkolwiek sprzęgło napędu w Subaru jest mniej podatne na przegrzanie w przypadku pracy pod dużym obciążenien. 

 

Apropos temperatury - poniżej jazda w trybie LOCK po asfalcie, nie zanotowałem żadnego grzania się sprzęgła czy znaczącego wzrostu temperatury:

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, vavoom napisał(a):

Mniej więcej tak to wygląda, aczkolwiek sprzęgło napędu w Subaru jest mniej podatne na przegrzanie w przypadku pracy pod dużym obciążenien. 

 

Dzięki za info, powiem szczerze że w mojej głowie (pewnie nie tylko mojej) siedziało że jak chcesz mieć "prawdziwe" 4x4 to tylko Subaru albo Audi Quattro z Torsenem, a wszystkie inne napędy to proteza. 

 

Czyli to całem symmetrical awd to już praktycznie tylko boxer z nisko położonym środkiem ciężkości- niezłych speców od marketingu mają w Subaru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Dzięki za info, powiem szczerze że w mojej głowie (pewnie nie tylko mojej) siedziało że jak chcesz mieć "prawdziwe" 4x4 to tylko Subaru albo Audi Quattro z Torsenem, a wszystkie inne napędy to proteza. 
 
Czyli to całem symmetrical awd to już praktycznie tylko boxer z nisko położonym środkiem ciężkości- niezłych speców od marketingu mają w Subaru.
To bardzo dużo zależy od konfiguracji podziału napędu oraz jego pojemności ciepłej.

Obecne sprzęgła wieloplytkowe wspomagane mocno elektroniką z najrozniejszych czujnikow mogą w cywilnych zastosowanich spokojnie dorównywać rozwiązaniom "starym" subaru [dyfer + blokafa] lub np audi Torsten.

Pytanie czy producentowi bardziej zależy np na niskim spalaniu czy na dobrym prowadzeniu... czy zakłada ze naped będzie pracować okazjonalnie czy "stale" i np dodaje układ chłodzenia sprzęgła.
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, PawelWaw napisał(a):

@vavoom kiedy testy napędy 4x4 elektryków? Przecież to zje te wszystkie haldexy itp...

 

Aha. Są już testy aut hybrydowych z elektrycznym napędem tylnej osi. Niektóre sprawiają, że brzuch ze śmiechu boli.

;l

 

Pełne elektryki oczywiście będą lepsze bo motory na obu osiach mają sensowne moce. Ale za podział momentu lewa-prawa strona pewnie odpowiada taka sama elektronika jak w spalinowych. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Piotrus napisał(a):

 

Dzięki za info, powiem szczerze że w mojej głowie (pewnie nie tylko mojej) siedziało że jak chcesz mieć "prawdziwe" 4x4 to tylko Subaru albo Audi Quattro z Torsenem, a wszystkie inne napędy to proteza. 

 

Czyli to całem symmetrical awd to już praktycznie tylko boxer z nisko położonym środkiem ciężkości- niezłych speców od marketingu mają w Subaru.

 

Słowo "symmetrical" zawsze było tylko marketingiem. 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, ppmarian napisał(a):

Czumu? Os podzialu masy silnika i napedu i inicjalnego podziału zawsze była "symetryczna"

 

"Symetryczny AWD" sugeruje symetrię rozdziału napędu. Tymczasem jest to symetryczny rozkład mas samochodu a napęd jest rozdzielany dokładnie tak samo jak w innych samochodach.

 

 

2 godziny temu, ppmarian napisał(a):

Która jeszcze marka przy 4x4 ma półosi prawa/lawa tej samej długości?

 

Tylne? Każda, która ma dyferencjał na środku - czyli właściwie każda. Przednie? Każda, która zamontowała silnik wzdłużnie. Każdy układ napędowy z silnikiem zamontowanym wzdłużnie można nazwać "symetrycznym AWD".

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

42 minuty temu, sherif napisał(a):

Nie. Wystarczy obejrzeć auto na podnośniku.

 

I co ciekawego tam można zobaczyć? Symetryczny AWD to symetryczny podział napędu czy symetryczne ułożenie jego elementów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



 
Tylne? Każda, która ma dyferencjał na środku - czyli właściwie każda. Przednie? Każda, która zamontowała silnik wzdłużnie. Każdy układ napędowy z silnikiem zamontowanym wzdłużnie można nazwać "symetrycznym AWD".
 
 
 


Pierwszy lepszy 4x4 z silnikiem zamontowanym wzdłużnie...

cfc62022597d4d39cb5958a42996f6a2.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, ppmarian napisał(a):

I to i to

 

Podziału napędu to raczej się zobaczyć na podnośniku nie da. A co do symetrii, to za rozkład momentu lewo-prawo dba wszędzie elektronika, niezależnie od długości półosi - w Subaru też. Istotniejszy jest rozkład momentu przód-tył a tu się Subaru niczym nie różni od pozostałych.

 

Edytowane przez Furvus_Eques
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Podziału napędu to raczej się zobaczyć na podnośniku nie da. A co do symetrii, to za rozkład momentu lewo-prawo dba wszędzie elektronika, niezależnie od długości półosi - w Subaru też. Istotniejszy jest rozkład momentu przód-tył a tu się Subaru niczym nie różni od pozostałych.
 
Tak. Teraz elektronika świetnie maskuje niesymetryczność napędów.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.