Skocz do zawartości

B+E czy B96 opinie


technix

Rekomendowane odpowiedzi

Pany ( i Panie),

 

jak w temacie. Dotknął mnie kryzys wieku średniego - kupiłem przyczepę kempingową.

 

I teraz tak, jeden z moich potencjalnych holowników, to m.in. Citroen C8 2.0 HDI 136KM, z DMC w dowodzie 2530 kg!

 

No niestety te 30 kg, w moim przypadku, rzutuje na konieczności jak w temacie, bowiem, cepka ma DMC 1000 kg.

 

Więc jest powyżej możliwości kat. B 😔

 

Podświadomie, wiem, że raz na zawsze , to B+E i spokój, ale ...

 

 

Robiąc to B96, zaoszczędzam:

po pierwsze trochę kasy (1.600 zł),

po drugie sporo czasu (kurs teoria i jazda)

po trzecie (będę musiał wrócić do WORD, a obiecałem sobie NIGDY więcej).

 

Jako, że często zmieniam auta ( na coraz większe i coraz cięższe), to raczej droga na skróty nie dla mnie.

Ale może jednak, jak Wasze opinie?

 

P.S. narazie zaczynam, ale nie mogę wykluczyć, że np. za rok/dwa nie będę jakimś VITO/TRAFIC jeździł + może jeszcze zmiana cepki na większą (większe DMC).

 

A wówczas czas ( egzamin) i kasa na B96, psu w budę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, technix napisał(a):

Pany ( i Panie),

 

jak w temacie. Dotknął mnie kryzys wieku średniego - kupiłem przyczepę kempingową.

 

I teraz tak, jeden z moich potencjalnych holowników, to m.in. Citroen C8 2.0 HDI 136KM, z DMC w dowodzie 2530 kg!

 

No niestety te 30 kg, w moim przypadku, rzutuje na konieczności jak w temacie, bowiem, cepka ma DMC 1000 kg.

 

Więc jest powyżej możliwości kat. B 😔

 

Podświadomie, wiem, że raz na zawsze , to B+E i spokój, ale ...

 

 

Robiąc to B96, zaoszczędzam:

po pierwsze trochę kasy (1.600 zł),

po drugie sporo czasu (kurs teoria i jazda)

po trzecie (będę musiał wrócić do WORD, a obiecałem sobie NIGDY więcej).

 

Jako, że często zmieniam auta ( na coraz większe i coraz cięższe), to raczej droga na skróty nie dla mnie.

Ale może jednak, jak Wasze opinie?

 

P.S. narazie zaczynam, ale nie mogę wykluczyć, że np. za rok/dwa nie będę jakimś VITO/TRAFIC jeździł + może jeszcze zmiana cepki na większą (większe DMC).

 

A wówczas czas ( egzamin) i kasa na B96, psu w budę...

 

Potrzebowałem C, E nie potrzebowałem, ale zrobiłem bo poszedłem za ciosem i nie żałuje :) bo nieoczekiwanie nagle się przydaje właśnie i do B i do D 😇

 

PS

ja bym dorobił "pełne E", zawsze w razie co bez przepychanek.

Edytowane przez Camel
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@technix

 

Mam podobny problem, B96 jest trochę bez sensu bo masz dokładnie taki sam egzamin, jedyna różnica to taka że nie musisz robić kursu. Kurs to tylko część praktyczna, w moim przypadku i tak muszę wziąć kilka godzin jazd bo nie ma szans żebym zdał z marszu także ja będę robił B+E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Camel napisał(a):

 

Potrzebowałem C, E nie potrzebowałem, ale zrobiłem bo poszedłem za ciosem i nie żałuje :) bo nieoczekiwanie nagle się przydaje właśnie i do B i do D 😇

 

Jak wygląda przyczepa na egzaminie C+E, ma łamaną przednią oś ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Potrzebowałem C, E nie potrzebowałem, ale zrobiłem bo poszedłem za ciosem i nie żałuje  bo nieoczekiwanie nagle się przydaje właśnie i do B i do D
 
PS
ja bym dorobił "pełne E", zawsze w razie co bez przepychanek.
Ja to samo, jak miałem 19 lat, marzyła mi się jazda tirem, to zrobiłem E+C, a od 20 lat jeżdżę tylko osobówką, przewóz rzeczy muszę zrobić, bo nigdy nie wiadomo kiedy się może przydać.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, vlad1431 napisał(a):

Ja to samo, jak miałem 19 lat, marzyła mi się jazda tirem, to zrobiłem E+C, a od 20 lat jeżdżę tylko osobówką, przewóz rzeczy muszę zrobić, bo nigdy nie wiadomo kiedy się może przydać.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
 

Ale zrobiłeś "95" kiedyś ? Bo teraz od zera to z 3 wyskoczysz 🤣

Ja teraz odnawiam i 600-700 musisz wyskoczyć 😳

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Jak wygląda przyczepa na egzaminie C+E, ma łamaną przednią oś ?
Ja robiłem na łamanej, bo wtedy chyba innych nie było, ale z tego co widzę robią na sztywnym haku raczej wszyscy. Ale jakby przyszło takiemu komuś cofnąć w bramę z łamaną, to uchowaj boże.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zrobiłeś "95" kiedyś ? Bo teraz od zera to z 3 wyskoczysz
Ja teraz odnawiam i 600-700 musisz wyskoczyć
Nie wiem co to jest to 95. Jest jakiś fundusz z EU i tam podobno można spore dofinansowanie szarpnąć, kumpel tam robił E+C nie wiem czy nie całkiem darmo.
https://kierunek.pociagdokariery.pl/

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, vlad1431 napisał(a):

Nie wiem co to jest to 95.emoji846.png Jest jakiś fundusz z EU i tam podobno można spore dofinansowanie szarpnąć, kumpel tam robił E+C nie wiem czy nie całkiem darmo.
https://kierunek.pociagdokariery.pl/

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
 

"95" to właśnie to:

Możliwe jest natomiast, w ramach szkoleń zawodowych, uzyskanie dofinansowania na kwalifikację wstępną na przewóz rzeczy lub osób, pod warunkiem, że prawo jazdy na kat. C lub C+E nie było dofinansowane w ramach projektu „Kierunek Kariera”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"95" to właśnie to:
Możliwe jest natomiast, w ramach szkoleń zawodowych, uzyskanie dofinansowania na kwalifikację wstępną na przewóz rzeczy lub osób, pod warunkiem, że prawo jazdy na kat. C lub C+E nie było dofinansowane w ramach projektu „Kierunek Kariera”.
Czyli mam szansę, zbieram się do tego jak sójka za morze, ale może na jesień.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem E do B 10 lat temu w zimie z nudów.

Zapłaciłem 1 tyś za kurs + egzamin poniżej 200zl. Na egzaminie sama jazda bez testów. Jeździłem okazjonalnie busem z przyczepką i lawetą. Bardziej przydaje mi się w razie kontroli 👮 jak muszę na drogę wyjechać ciągnikiem rolniczym z przyczepą.

2 lata temu chciałem zmienić robotę i iść do Niemca busem z przyczepą jeździć więc jeszcze wyrobiłem cyfrową kartę do tacho.

Robota finalnie nie wyszła a kwity zostały.

 

B96 jest bez sensu, ograniczenie do DMC zestawu a i tak egzamin trzeba zdawać w Word.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko teoria i egzamin jest na BE. Robiłem ze 3 lata temu i nie żałuje. Ogarnąłem wszystko w 2 tygodnie. I tak będziesz musiał wziąć kilka godzin jazd przed egzaminem, bo nie ma bata, że to tak zdasz z marszu. 
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

57 minut temu, technix napisał(a):

Jak nie ma teorii?

Wszędzie czytam, że E do B to 20h teorii i 15 h jazd.

Egzamin też, najpierw teoria, potem jazda czyli wg kolejności

Plac

Miasto 

Żona miesiąc temu zdawała- tylko praktykę masz.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, technix napisał(a):

Robiąc to B96, zaoszczędzam:

teraz zaoszczędzisz

3 godziny temu, technix napisał(a):

nie mogę wykluczyć, że np. za rok/dwa nie będę jakimś VITO/TRAFIC jeździł + może jeszcze zmiana cepki na większą (większe DMC).

wtedy stracisz podwójnie

rób od razu B+E

3 godziny temu, technix napisał(a):

wrócić do WORD, a obiecałem sobie NIGDY więcej).

nigdy nie mów nigdy, to nic strasznego. ja mam pełne prawo jazdy, wszystko zdane za 1 podejściem, diagnosta też za 1 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Camel napisał(a):

 

Potrzebowałem C, E nie potrzebowałem, ale zrobiłem bo poszedłem za ciosem i nie żałuje :) bo nieoczekiwanie nagle się przydaje właśnie i do B i do D 😇

 

PS

ja bym dorobił "pełne E", zawsze w razie co bez przepychanek.

 

Ja podobnie, trafiła mi się okazja to zrobiłem sobie E do D, za śmiesznie małą kasę, gdzie E do B kosztowało by mnie 4x więcej.

I teraz B+E się przydaje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, technix napisał(a):

Pany ( i Panie),

 

jak w temacie. Dotknął mnie kryzys wieku średniego - kupiłem przyczepę kempingową.

 

I teraz tak, jeden z moich potencjalnych holowników, to m.in. Citroen C8 2.0 HDI 136KM, z DMC w dowodzie 2530 kg!

 

No niestety te 30 kg, w moim przypadku, rzutuje na konieczności jak w temacie, bowiem, cepka ma DMC 1000 kg.

 

Więc jest powyżej możliwości kat. B 😔

 

Podświadomie, wiem, że raz na zawsze , to B+E i spokój, ale ...

 

 

Robiąc to B96, zaoszczędzam:

po pierwsze trochę kasy (1.600 zł),

po drugie sporo czasu (kurs teoria i jazda)

po trzecie (będę musiał wrócić do WORD, a obiecałem sobie NIGDY więcej).

 

Jako, że często zmieniam auta ( na coraz większe i coraz cięższe), to raczej droga na skróty nie dla mnie.

Ale może jednak, jak Wasze opinie?

 

P.S. narazie zaczynam, ale nie mogę wykluczyć, że np. za rok/dwa nie będę jakimś VITO/TRAFIC jeździł + może jeszcze zmiana cepki na większą (większe DMC).

 

A wówczas czas ( egzamin) i kasa na B96, psu w budę...

 

B96 to na krótką metę, auta są coraz cięższe i dość szybko może okazać się niewystarczające. Mój holownik ma DMC 3.3t, muszę zrobić B+E.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, technix napisał(a):

Co zdawała?

B96 czy E do B?

Czy B+E razem?

Zgłupiałem 🤔

B+E.

Kurs to 15h jazd, bez teorii.

Egzamin praktyczny-

 

 

Mamy multivana - toto ma DMC 3100kg, więc zapięcie do tego czegokolwiek innego niż przyczepa lekka wymaga przynajmniej tego B96, ale to ma na haku 2800kg, więc żeby się nie szczypać i moc ciągnąć na co mamy ochotę wywaliłem żonę na B+E ;]

Edytowane przez Vadero
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, K3 napisał(a):

 

Ja podobnie, trafiła mi się okazja to zrobiłem sobie E do D, za śmiesznie małą kasę, gdzie E do B kosztowało by mnie 4x więcej.

I teraz B+E się przydaje...

A czemu zrobienie E do C lub D, odrazu uprawnia do łączenia tegoż E z B?

Jezu, ale alfabet się robi 🤣

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Furvus_Eques napisał(a):

 

B96 to na krótką metę, auta są coraz cięższe i dość szybko może okazać się niewystarczające. Mój holownik ma DMC 3.3t, muszę zrobić B+E.

 

Czym Ty jeździsz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Vadero napisał(a):

B+E.

Kurs to 15h jazd, bez teorii.

Egzamin praktyczny-

 

 

Mamy multivana - toto ma DMC 3100kg, więc zapięcie do tego czegokolwiek innego niż przyczepa lekka wymaga przynajmniej tego B96, ale to ma na haku 2800kg, więc żeby się nie szczypać i moc ciągnąć na co mamy ochotę wywaliłem żonę na B+E ;]

Chciałeś powiedzieć, że wywaliłeś Ją na E, do uprzednio już posiadanego B, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, technix napisał(a):

A czemu zrobienie E do C lub D, odrazu uprawnia do łączenia tegoż E z B?

Jezu, ale alfabet się robi 🤣

 

"

Art. 6. 1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

 

15) kategorii B i C1+E, B i D1+E, B i C+E lub B i D+E – zespołem pojazdów określonym w prawie jazdy kategorii B+E;

"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Furvus_Eques napisał(a):

 

B96 to na krótką metę, auta są coraz cięższe i dość szybko może okazać się niewystarczające. Mój holownik ma DMC 3.3t, muszę zrobić B+E.

 

 

Jeszcze trochę i w ogóle będzie można zapomnieć o holowaniu czegokolwiek (elektryki i hydrydy). 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, wladmar napisał(a):

 

Jeszcze trochę i w ogóle będzie można zapomnieć o holowaniu czegokolwiek (elektryki i hydrydy). 

 

Kwestia skali, są już elektryczne pickupy więc potencjalny entuzjasta karawaningu zamiast jakiegoś lekkiego suv albo małego pickupa będzie musiał kupować np Forda Lightninga

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 16.05.2023 o 18:36, technix napisał(a):

Robiąc to B96, zaoszczędzam:

po pierwsze trochę kasy (1.600 zł),

po drugie sporo czasu (kurs teoria i jazda)

po trzecie (będę musiał wrócić do WORD, a obiecałem sobie NIGDY więcej).

 

Jeśli masz już B, to robiąc B96 oszczędzasz tylko koszt kursu (ok. 2k) i niby czas .

Robiąc B+E musisz obowiązkowo zapisać się na kurs (15h jazd). Potwierdzam - teorii nie ma !

 

Reszta jest identyczna:

1. badania lekarskie (chyba że masz ważne) - 200 PLN

2. Wyrobienie Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) 

3. Kurs (tylko na B+E) - ok 2000 PLN

4. Egzamin w WORD (praktyczny) 250 PLN

5. Wniosek o wymianę PJ - 100,50 PLN

 

Mając B96 możesz prowadzić zestaw o DMC 4250 kg

Mając B+E możesz prowadzić zestaw o DMC 7000 kg (3500 + 3500)

 

Sam sobie odpowiedz co warto

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, namówiliście mnie 😁

Ale jeszcze jedno pytanie, czy jak mam kat. B bezterminowo, to czy jak już zdam i dostanę nowy plastik, to nadal B będzie bezterminowo?

Noszę okulary, więc okulisty bez okularów, nie przejdę. Nie dużo, ale jednak 

L oko -0,75

P oko - 1,00

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

47 minut temu, technix napisał(a):

le jeszcze jedno pytanie, czy jak mam kat. B bezterminowo, to czy jak już zdam i dostanę nowy plastik, to nadal B będzie bezterminowo?

 

Nie wydają już bezterminowych PJ, a te obecne bezterminowe stracą ważność w 2035. 

Teraz max można mieć na 15 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, technix napisał(a):

Dobra, namówiliście mnie 😁

Ale jeszcze jedno pytanie, czy jak mam kat. B bezterminowo, to czy jak już zdam i dostanę nowy plastik, to nadal B będzie bezterminowo?

Noszę okulary, więc okulisty bez okularów, nie przejdę. Nie dużo, ale jednak 

L oko -0,75

P oko - 1,00

Tak, prawo nie działa wstecz i nadal bezterminowo masz uprawnienia na B. Tylko plastik musisz wymieniać coilestamxlat żeby mieć aktualne zdjęcie.

 

Tak to wygląda u żony.

Jak widać, uprawnienia B+E pozwalają jeździć traktorem z dwoma przyczepami ;]

 

 

20230517_223614.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, slawekw napisał(a):

 

Nie wydają już bezterminowych PJ, a te obecne bezterminowe stracą ważność w 2035. 

Teraz max można mieć na 15 lat.

Traci ważność sam plastik - trzeba iść po nowy z nowym zdjęciem. Ale uprawnienia masz bezterminowo. Z kolei jeśli masz inną kategorię terminową to musisz iść na badania lekarskie i dopiero z tym po nowy plastik. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Vadero napisał(a):

Traci ważność sam plastik - trzeba iść po nowy z nowym zdjęciem. Ale uprawnienia masz bezterminowo.

 

Tak, oczywiście. Pisałem że bezterminowy dokument PJ traci ważność. Uprawnienia nie wygasają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też interesowałem się tematem.

Postanowiłem jak już to robić B+E. Egzamin jest praktyczny. Przy B96 jeżeli nie ma się doświadczenia jazdy z przeczepą i nie ćwiczyło się to bardzo trudno jest zdać egzamin. Skoro, więc i tak muszę poćwiczyć to wolę zapłacić za kurs i podejść do B+E.

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, sherif napisał(a):

Przy B96 jeżeli nie ma się doświadczenia jazdy z przeczepą i nie ćwiczyło się to bardzo trudno jest zdać egzamin.

 

Nawet mając duże doświadczenie w jeździe z przyczepą nie jest łatwo zdać. Trzeba pamiętać o kierunkowskazach, umieć podjechać pod przyczepę na 50 cm, w każdym zadaniu wiedzieć czy używać kierunkowskazów i gdzie się zatrzymać. Do tego kiedy i ile razy możesz zrobić korektę przy cofaniu...

Kurs do tego przygotowuje.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, Vadero napisał(a):

Tak, prawo nie działa wstecz i nadal bezterminowo masz uprawnienia na B. Tylko plastik musisz wymieniać coilestamxlat żeby mieć aktualne zdjęcie.

 

Tak to wygląda u żony.

Jak widać, uprawnienia B+E pozwalają jeździć traktorem z dwoma przyczepami ;]

 

 

20230517_223614.jpg

Przy kategorii B+E możesz ciągnąć 2 przyczepy traktorem a ogranicza cię tylko dowód rejestracyjny ciągnika gdzie napisana jest całkowita masa zespołu pojazdów.

Widać każdy urząd inaczej interpretuje przepisy i klepie w PJ. Ja nie mam T z automatu.

IMG_20230518_155651_HDR.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mam

przyczepę kempingową 460 DMC 1000 jednoosiową

przyczepę podjachtową niezarejestrowaną jednoosiową

przyczepę specjalną jednoosiową...

przyczepę specjalną dwuosiową...

przeczpę towarową z paką 4m długości i plandeką, dwuosiową, DMC 550 (żeby za SUVem ciągnąć bez etolla)

przyczepę kempingową 720 DMC 1950 (właśnie kupiłem)

 

Właśnie robię kurs B+E bo najnowsza wymusiła 😃

 

Przejechałem wiele tysięcy z przyczepami. Każda jest inna, z każdą cofa się inaczej.

Na kursie nie nauczą rozłożenia i zabezpieczenia ładunku, ale dadzą pare tricków jak zdać.

A przy okazji dowiesz się, że V max z przyczepą to 80km/h.

Wg mnie B96 nie warto...

 

A przy okazji B+E zdecydowałem się na A 🤪. Teoretyczny juz za mną 👍

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Gierma napisał(a):

A przy okazji dowiesz się, że V max z przyczepą to 80km/h.

przecież to wiadomo od zarania dziejów ( 80 km/h na A i S, na zwykłych drogach jednojezdniowych 70 km/h)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, piter19731 napisał(a):

przecież to wiadomo od zarania dziejów ( 80 km/h na A i S, na zwykłych drogach jednojezdniowych 70 km/h)

+ dodatkowy trójkąt ostrzegawczy. 

 W sumie to wiadomo, że z każdą przyczepą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.