Skocz do zawartości

Obieg wewnetrzny-laickie pytania


bob_best

Rekomendowane odpowiedzi

Jak sie dojezdza na swiatlach do stojacego obok kopcacego autobusu 270751858-jezyk.gif

I niby sie wnetrze szybciej schladza na obiegu wewnetrznym, bo klima zasysa coraz chlodniejsze powietrze, a nie caly czas tak samo cieple z dworu - ale nie jestem tego do konca pewien, wiec niech ktos ewentualnie zaprzeczy i uzasadni niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy

> obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac?

jak przy mocno nagrzanym wnętrzu włączysz klimę automatyczną to sama sobie obieg zamknie zlosnik.gif

a reszta zasad jak i w aucie bez klimy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy

> obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac?

jak masz na zewnątrz 30stopni w cieniu(na słońcu 45) to nie pobierasz tego gorącego powietrza z zewnątrz tylko ustawiasz na obieg zamknięty i powietrze pobierane jest z wewnątrz, jest go mniej i ciągle ma niższa temperaturę więc wnętrze szybciej się schładza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak sie dojezdza na swiatlach do stojacego obok kopcacego autobusu

> I niby sie wnetrze szybciej schladza na obiegu wewnetrznym, bo klima

> zasysa coraz chlodniejsze powietrze, a nie caly czas tak samo

> cieple z dworu - ale nie jestem tego do konca pewien, wiec niech

> ktos ewentualnie zaprzeczy i uzasadni

Czego tu nie jesteś pewny.

Do 20st łatwiej schłodzić powietrze z wnętrza już schłodzone do 25st czy powietrze z zewnątrz o temperaturze 30st. Temperatury przykładowe oczywiście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli wynika z tego ze zle uzywam klimy, bo rzadko wlaczam ten obieg wewnetrzny. Czyli mam rozumiec ze jak wlaczam klime (manual) to razem z nia obieg wewnetrzny powinienem wlaczyc?

Ok. a teraz pytanie kiedy nie uzywac obiegu wewnetrznego? No i jesli bede w zime uzywal ogrzewania to obieg wewn. tez wlaczyc?

sorry za laickie p[ytania ale dotad mialem CC a tam takich bajerow nie bylo hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli wynika z tego ze zle uzywam klimy, bo rzadko wlaczam ten obieg

> wewnetrzny. Czyli mam rozumiec ze jak wlaczam klime (manual) to

> razem z nia obieg wewnetrzny powinienem wlaczyc?

> Ok. a teraz pytanie kiedy nie uzywac obiegu wewnetrznego? No i jesli

> bede w zime uzywal ogrzewania to obieg wewn. tez wlaczyc?

> sorry za laickie p[ytania ale dotad mialem CC a tam takich bajerow

> nie bylo

pamiętaj aby nie jeździć bez klimy i na obiegu wewnętrznym,bo wtedy szybki będą parowały

a jak klima chodzi to już Twój wybór skąd będziesz pobierał powietrze, klimie nic nie zaszkodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy

> obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac?

powietrze biega sobie w kolko w aucie a nie jest wpuszczane z zewnatrz... oczywiscie nie w 100% zlosnik.gif

co to daje? Nie smierdzi spalinami jak stoisz za autobusem czy innym smierdziuchem

a na serio szybciej sie auto ochladza bo nie wpada gorace powietrze z zewnatrz

tylko trzeba uwazac. Pierwsza sprawa to sprawdzic czy klima Ci sama ten obieg otworzy po jakims czasie. Klima ma to do siebie, ze tak samo jak chlodzi taki i wysusza. Szkoda gardla i oczu.

Niektore automaty same co jakis czas ten obieg otwieraja - roznie sie to nazywa - kontrola jakosci powietrza, czy inne fikusne nazwy. Ma to wlasnie na celu zapobieganie za duzemu wysuszaniu powietrza.

Jesli klima tego sama nie zrobi dobrze nie jezdzic za dlugo na zamknietym - szkoda zdrowia.

BTW u mnie po wlaczeniu obiegu zamknietego nawiewy zaczynaja mocniej pracowac (slychac ze wentylator wchodzi na wyzszy bieg) po jakims czasie wraca do normalnego. Wyglada na to, ze klima pomaga w ochlodzeniu wnetrza. "Domysla sie", ze Ci za gorąco i przedmuchuje kabine

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> pamiętaj aby nie jeździć bez klimy i na obiegu wewnętrznym,bo wtedy

> szybki będą parowały

> a jak klima chodzi to już Twój wybór skąd będziesz pobierał

> powietrze, klimie nic nie zaszkodzi

o widzisz, z tym parowaniem bym nie wiedzial, thx 20.GIF

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> czyli wynika z tego ze zle uzywam klimy, bo rzadko wlaczam ten obieg

> wewnetrzny. Czyli mam rozumiec ze jak wlaczam klime (manual) to

> razem z nia obieg wewnetrzny powinienem wlaczyc?

Nie. Po prostu obieg wewnetrzny przyspiesza schladzanie. Ja jak wchodze do rozgrzanego auta to najpierw na obieg wewnetrzny, zeby szybko sie schlodzilo i potem przelaczam na zewnetrzny. Potem rzadko uzywam wewnetrznego- no chyba ze widze ze cos strasznie dymi spalinami zlosnik.gif

> Ok. a teraz pytanie kiedy nie uzywac obiegu wewnetrznego?

Jak masz zaparowane szyby... lub jesli dluuugo jechales na wewnetrznym to warto przelaczyc na zewnetrzny, zeby swiezego powietrza nabrac.

> No i jesli

> bede w zime uzywal ogrzewania to obieg wewn. tez wlaczyc?

Jasne. Auto dzieki temu Ci sie szybciej nagrzeje. Tylko pamietaj, ze wtedy szybki moga troszke (lub bardziej) parowac.

> sorry za laickie p[ytania ale dotad mialem CC a tam takich bajerow

> nie bylo

Spoko. Kto pyta nie bladzi ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

u mnie tez slychac ze wentylator ostrzej pracuje po wlaczeniu obiegu wewnetrznego, ale czy wylacza ten obieg to szczerze mowiac nie wiem. Podejrzewam ze nie, bo klima jest manualna, co innego klimatronic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> u mnie tez slychac ze wentylator ostrzej pracuje po wlaczeniu obiegu

> wewnetrznego, ale czy wylacza ten obieg to szczerze mowiac nie

> wiem. Podejrzewam ze nie, bo klima jest manualna, co innego

> klimatronic

w poprzednim aucie robilem tak: Wsiadam do nagrzanego auta, wlaczenie silnika, wlaczenie klimy, obieg zamkniety, wszystkie szyby w dol. Po chwili jak sie przewialo zamykalem szybki i startowalem. Jak zaczynalo sie juz robic znosnie wlaczalem obieg otwarty.

a osuszanie klimy sie tez przydaje nawet jak nie jest cieplo. Poznasz jej zalety jak bedziesz jechal w deszczu + ze 2 mokre osoby w srodku... pstryk i para magicznie znika z szyb zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> w poprzednim aucie robilem tak: Wsiadam do nagrzanego auta, wlaczenie

> silnika, wlaczenie klimy, obieg zamkniety, wszystkie szyby w

> dol. Po chwili jak sie przewialo zamykalem szybki i startowalem.

> Jak zaczynalo sie juz robic znosnie wlaczalem obieg otwarty.

z szybami to sam wyczailem i tez opuszczam na poczatku, pozniej zamykam i czasem jeszcze uchylam szyberek do gory na chwile bo fajnie wyciaga powietrze jak klima chodzi

> a osuszanie klimy sie tez przydaje nawet jak nie jest cieplo. Poznasz

> jej zalety jak bedziesz jechal w deszczu + ze 2 mokre osoby w

> srodku... pstryk i para magicznie znika z szyb

o tym wiem ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> a na serio szybciej sie auto ochladza bo nie wpada gorace powietrze z

> zewnatrz

Obieg wewnętrzny schładza lepiej, ponieważ jest mniej wilgoci w powietrzu pobieranym z wewnątrz niż z zewnątrz - oczywiście w naszym klimacie.

A przemiana fazowa wody, czyli skraplanie to ponad 50% energii, którą idzie do odpływu wody zamiast do ochładzania kabiny.

Jak jest ktoś zainteresowany, to mogę wrzucić tabele zależności temperatury powietrza na wylocie klimy od wilgotności względnej przy tej samej temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> jak masz na zewnątrz 30stopni w cieniu(na słońcu 45) to nie pobierasz

> tego gorącego powietrza z zewnątrz tylko ustawiasz na obieg

> zamknięty i powietrze pobierane jest z wewnątrz, jest go mniej i

> ciągle ma niższa temperaturę więc wnętrze szybciej się schładza

Chyba nie do końca. Jak się głębiej zastanowić, to w rozgrzanym aucie bywa często więcej niż 50 stopni, nawet po przewietrzeniu będzie dużo więcej niż 30, dlatego jeśli na dworze jest 30 to i tak "opłaca" się ciągnąć do schłodzenia chłodniejsze powietrze z zewnątrz, przynajmniej na samym początku. Włączanie od razu obwodu wewnętrznego w celu szybszego ochłodzenia z początkowego stanu mogły mieć sens jakby temperatura początkowa w aucie była niższa niż na zewnątrz, co się raczej nie zdarza. wink.gif

Poza tym nie ma czegoś takiego jak temperatura "na słońcu", bo inna będzie temperatura "na słońcu" w osłoniętym miejscu o ciemnych kolorach, a inna "na słońcu" na plaży. To co mówią w telewizji, to temperatura odczuwalna na słońcu. Temperatura pobierana do klimy będzie mniej więcej taka jak wskazywana przez komputer pokładowy jako temperatura zewnętrzna (i to nie do końca, bo wskazania termometru są obarczone dużą bezwładnością). A ta jest nieco wyższa od tej "w cieniu", szczególnie w miejskich korkach (ale na pewno nie o 15 stopni, tylko max 5, więcej nie uświadczyłem), ale już w czasie normalnej jazdy a szczególnie na trasie będzie praktycznie identyczna jak "w cieniu".

Proszę mnie poprawić jeśli nie mam racji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba nie do końca. Jak się głębiej zastanowić, to w rozgrzanym aucie

> bywa często więcej niż 50 stopni, nawet po przewietrzeniu będzie

> dużo więcej niż 30, dlatego jeśli na dworze jest 30 to i tak

> "opłaca" się ciągnąć do schłodzenia chłodniejsze powietrze z

> zewnątrz, przynajmniej na samym początku. Włączanie od razu

> obwodu wewnętrznego w celu szybszego ochłodzenia z początkowego

> stanu mogły mieć sens jakby temperatura początkowa w aucie była

> niższa niż na zewnątrz, co się raczej nie zdarza.

> Poza tym nie ma czegoś takiego jak temperatura "na słońcu", bo inna

> będzie temperatura "na słońcu" w osłoniętym miejscu o ciemnych

> kolorach, a inna "na słońcu" na plaży. To co mówią w telewizji,

> to temperatura odczuwalna na słońcu. Temperatura pobierana do

> klimy będzie mniej więcej taka jak wskazywana przez komputer

> pokładowy jako temperatura zewnętrzna (i to nie do końca, bo

> wskazania termometru są obarczone dużą bezwładnością). A ta jest

> nieco wyższa od tej "w cieniu", szczególnie w miejskich korkach

> (ale na pewno nie o 15 stopni, tylko max 5, więcej nie

> uświadczyłem), ale już w czasie normalnej jazdy a szczególnie na

> trasie będzie praktycznie identyczna jak "w cieniu".

> Proszę mnie poprawić jeśli nie mam racji.

Nie masz racji do końca.

Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym wilgotność drastycznie spada.

W parny gorący dzień różnica jest największa, nawet jak w samochodzie masz 50 stopni a na zewnątrz 30 to lepiej na wewnętrznym schładzać z tych 50 niż z zewnątrz z 30.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy

> obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac?

zawsze na poczatek, do lepszego wychlodzenia wnetrza smile.gif jak zimno w miare to otwierasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie masz racji do końca.

> Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od

> wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym

> wilgotność drastycznie spada.

> W parny gorący dzień różnica jest największa, nawet jak w samochodzie

> masz 50 stopni a na zewnątrz 30 to lepiej na wewnętrznym

> schładzać z tych 50 niż z zewnątrz z 30.

Zgadzam sie w 100%.

Spotkalem sie jeszcze w niektorych autach, ze nie ma przycisku "obieg wewnetrzny" tylko w klima wlaczana byla pokretlem i miala dwie pozycje "normal a/c" oraz "max a/c". Chodzilo nie mniej nie wiecej o to, ze w aucie przy pozycji "normal a/c" klima chodzila na obiegu zewnetrznym a po przelaczeniu na "max a/c" na obiegu wewnetrznym. Oczywiscie wiekszosc kierowcow o tym nie wiedziala ale dzieki napisom "normal" i "max" jasne bylo, ze na pozycji "max" czyli zamknietym obiegu klima ma lepsza wydajnosc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przycisk(lub suwak) przełączania obiegu jest w każdym aucie, nawet

> 40-letnim.

A nieprawda zeby.GIF

SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc wink.gif

Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji oink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nieprawda

> SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc

> Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji

A po co szukać aż tak daleko, obecja generacja Fiesty w wersji bez klimy, też nie ma wewnętrznego obiegu powietrza grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> nie trzeba aż do muzeum, 306 z 93 do 97 nie miały - nie wiem jak

> późniejsze i clio z 94-96 też nie ma

ja dorzucę jeszcze poczciwą beczke MB w123

tam też nie było typowiego obiegu wew

a tylko zamykanie dopływu zimnego pow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie masz racji do końca.

> Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od

> wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym

> wilgotność drastycznie spada.

> W parny gorący dzień różnica jest największa, nawet jak w samochodzie

> masz 50 stopni a na zewnątrz 30 to lepiej na wewnętrznym

> schładzać z tych 50 niż z zewnątrz z 30.

jeszcze dochodzi jeden efekt. Powietrze do obiegu wewnętrznego pobierane jest u dołu kabiny (pod deską rozdzielczą). A jak wiadomo to powietrze najzimniejsze właśnie na dole się zbiera. Tak więc włączenie obiegu wewnętrznego powoduje pobieranie najzimniejszego powietrza z kabiny i poprawia równomierność rozkładu temperatury w kabinie.

Pozdrawiam

Ł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy

> obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac?

daje to że do środka auta nie zaciągane są smrody z zewnątrz, dodatkowo szybciej schłodzisz środek.

pamiętać trzeba o jednym, że nie można ciągle jeździć z zamkniętym obiegiem ponieważ wzrasta wtedy stężenie dwutlenku węgla a tlenu ubywa!!! objawem będzie ziewanie i wzrastające zmęczenie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie masz racji do końca.

> Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od

> wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym

> wilgotność drastycznie spada.

Dziś odkryłem że jak jest upalnie w środku to klima na początek włącza obieg wewnętrzny automatycznie który po pewnym czasie wyłącza (wsłuchiwałem się w odgłosy pracy nawiewu). Jeżeli konstruktorzy samochodu tak zrobili to widocznie tak jest lepiej. Jednocześnie znaczy to że Ty musisz mieć rację. smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nieprawda

> SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc

> Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji

nie wiem jak w maluchu bo nie jeździłem za dużo ale w sc/cc jest taka opcja że puszczasz powietrze za pomocą suwaka/pokrętła na nawiewy i nawiewy zamykasz.

Było to opisane nawet w jakiejś książce grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.