bob_best Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DamianB Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 Jak sie dojezdza na swiatlach do stojacego obok kopcacego autobusu I niby sie wnetrze szybciej schladza na obiegu wewnetrznym, bo klima zasysa coraz chlodniejsze powietrze, a nie caly czas tak samo cieple z dworu - ale nie jestem tego do konca pewien, wiec niech ktos ewentualnie zaprzeczy i uzasadni Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy > obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac? jak przy mocno nagrzanym wnętrzu włączysz klimę automatyczną to sama sobie obieg zamknie a reszta zasad jak i w aucie bez klimy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraviec Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy > obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac? jak masz na zewnątrz 30stopni w cieniu(na słońcu 45) to nie pobierasz tego gorącego powietrza z zewnątrz tylko ustawiasz na obieg zamknięty i powietrze pobierane jest z wewnątrz, jest go mniej i ciągle ma niższa temperaturę więc wnętrze szybciej się schładza Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Prami Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > Jak sie dojezdza na swiatlach do stojacego obok kopcacego autobusu > I niby sie wnetrze szybciej schladza na obiegu wewnetrznym, bo klima > zasysa coraz chlodniejsze powietrze, a nie caly czas tak samo > cieple z dworu - ale nie jestem tego do konca pewien, wiec niech > ktos ewentualnie zaprzeczy i uzasadni Czego tu nie jesteś pewny. Do 20st łatwiej schłodzić powietrze z wnętrza już schłodzone do 25st czy powietrze z zewnątrz o temperaturze 30st. Temperatury przykładowe oczywiście. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob_best Napisano 27 Lipca 2008 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 czyli wynika z tego ze zle uzywam klimy, bo rzadko wlaczam ten obieg wewnetrzny. Czyli mam rozumiec ze jak wlaczam klime (manual) to razem z nia obieg wewnetrzny powinienem wlaczyc? Ok. a teraz pytanie kiedy nie uzywac obiegu wewnetrznego? No i jesli bede w zime uzywal ogrzewania to obieg wewn. tez wlaczyc? sorry za laickie p[ytania ale dotad mialem CC a tam takich bajerow nie bylo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraviec Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > czyli wynika z tego ze zle uzywam klimy, bo rzadko wlaczam ten obieg > wewnetrzny. Czyli mam rozumiec ze jak wlaczam klime (manual) to > razem z nia obieg wewnetrzny powinienem wlaczyc? > Ok. a teraz pytanie kiedy nie uzywac obiegu wewnetrznego? No i jesli > bede w zime uzywal ogrzewania to obieg wewn. tez wlaczyc? > sorry za laickie p[ytania ale dotad mialem CC a tam takich bajerow > nie bylo pamiętaj aby nie jeździć bez klimy i na obiegu wewnętrznym,bo wtedy szybki będą parowały a jak klima chodzi to już Twój wybór skąd będziesz pobierał powietrze, klimie nic nie zaszkodzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > a jak klima chodzi to już Twój wybór skąd będziesz pobierał > powietrze, klimie nic nie zaszkodzi na dłuższą metę może to zaszkodzić kierowcy, bo się tlen skończy ;-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy > obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac? powietrze biega sobie w kolko w aucie a nie jest wpuszczane z zewnatrz... oczywiscie nie w 100% co to daje? Nie smierdzi spalinami jak stoisz za autobusem czy innym smierdziuchem a na serio szybciej sie auto ochladza bo nie wpada gorace powietrze z zewnatrz tylko trzeba uwazac. Pierwsza sprawa to sprawdzic czy klima Ci sama ten obieg otworzy po jakims czasie. Klima ma to do siebie, ze tak samo jak chlodzi taki i wysusza. Szkoda gardla i oczu. Niektore automaty same co jakis czas ten obieg otwieraja - roznie sie to nazywa - kontrola jakosci powietrza, czy inne fikusne nazwy. Ma to wlasnie na celu zapobieganie za duzemu wysuszaniu powietrza. Jesli klima tego sama nie zrobi dobrze nie jezdzic za dlugo na zamknietym - szkoda zdrowia. BTW u mnie po wlaczeniu obiegu zamknietego nawiewy zaczynaja mocniej pracowac (slychac ze wentylator wchodzi na wyzszy bieg) po jakims czasie wraca do normalnego. Wyglada na to, ze klima pomaga w ochlodzeniu wnetrza. "Domysla sie", ze Ci za gorąco i przedmuchuje kabine Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob_best Napisano 27 Lipca 2008 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > pamiętaj aby nie jeździć bez klimy i na obiegu wewnętrznym,bo wtedy > szybki będą parowały > a jak klima chodzi to już Twój wybór skąd będziesz pobierał > powietrze, klimie nic nie zaszkodzi o widzisz, z tym parowaniem bym nie wiedzial, thx Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MavGT Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > czyli wynika z tego ze zle uzywam klimy, bo rzadko wlaczam ten obieg > wewnetrzny. Czyli mam rozumiec ze jak wlaczam klime (manual) to > razem z nia obieg wewnetrzny powinienem wlaczyc? Nie. Po prostu obieg wewnetrzny przyspiesza schladzanie. Ja jak wchodze do rozgrzanego auta to najpierw na obieg wewnetrzny, zeby szybko sie schlodzilo i potem przelaczam na zewnetrzny. Potem rzadko uzywam wewnetrznego- no chyba ze widze ze cos strasznie dymi spalinami > Ok. a teraz pytanie kiedy nie uzywac obiegu wewnetrznego? Jak masz zaparowane szyby... lub jesli dluuugo jechales na wewnetrznym to warto przelaczyc na zewnetrzny, zeby swiezego powietrza nabrac. > No i jesli > bede w zime uzywal ogrzewania to obieg wewn. tez wlaczyc? Jasne. Auto dzieki temu Ci sie szybciej nagrzeje. Tylko pamietaj, ze wtedy szybki moga troszke (lub bardziej) parowac. > sorry za laickie p[ytania ale dotad mialem CC a tam takich bajerow > nie bylo Spoko. Kto pyta nie bladzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob_best Napisano 27 Lipca 2008 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 u mnie tez slychac ze wentylator ostrzej pracuje po wlaczeniu obiegu wewnetrznego, ale czy wylacza ten obieg to szczerze mowiac nie wiem. Podejrzewam ze nie, bo klima jest manualna, co innego klimatronic Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > u mnie tez slychac ze wentylator ostrzej pracuje po wlaczeniu obiegu > wewnetrznego, ale czy wylacza ten obieg to szczerze mowiac nie > wiem. Podejrzewam ze nie, bo klima jest manualna, co innego > klimatronic w poprzednim aucie robilem tak: Wsiadam do nagrzanego auta, wlaczenie silnika, wlaczenie klimy, obieg zamkniety, wszystkie szyby w dol. Po chwili jak sie przewialo zamykalem szybki i startowalem. Jak zaczynalo sie juz robic znosnie wlaczalem obieg otwarty. a osuszanie klimy sie tez przydaje nawet jak nie jest cieplo. Poznasz jej zalety jak bedziesz jechal w deszczu + ze 2 mokre osoby w srodku... pstryk i para magicznie znika z szyb Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bob_best Napisano 27 Lipca 2008 Autor Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > w poprzednim aucie robilem tak: Wsiadam do nagrzanego auta, wlaczenie > silnika, wlaczenie klimy, obieg zamkniety, wszystkie szyby w > dol. Po chwili jak sie przewialo zamykalem szybki i startowalem. > Jak zaczynalo sie juz robic znosnie wlaczalem obieg otwarty. z szybami to sam wyczailem i tez opuszczam na poczatku, pozniej zamykam i czasem jeszcze uchylam szyberek do gory na chwile bo fajnie wyciaga powietrze jak klima chodzi > a osuszanie klimy sie tez przydaje nawet jak nie jest cieplo. Poznasz > jej zalety jak bedziesz jechal w deszczu + ze 2 mokre osoby w > srodku... pstryk i para magicznie znika z szyb o tym wiem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > a na serio szybciej sie auto ochladza bo nie wpada gorace powietrze z > zewnatrz Obieg wewnętrzny schładza lepiej, ponieważ jest mniej wilgoci w powietrzu pobieranym z wewnątrz niż z zewnątrz - oczywiście w naszym klimacie. A przemiana fazowa wody, czyli skraplanie to ponad 50% energii, którą idzie do odpływu wody zamiast do ochładzania kabiny. Jak jest ktoś zainteresowany, to mogę wrzucić tabele zależności temperatury powietrza na wylocie klimy od wilgotności względnej przy tej samej temp. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin L. Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > jak masz na zewnątrz 30stopni w cieniu(na słońcu 45) to nie pobierasz > tego gorącego powietrza z zewnątrz tylko ustawiasz na obieg > zamknięty i powietrze pobierane jest z wewnątrz, jest go mniej i > ciągle ma niższa temperaturę więc wnętrze szybciej się schładza Chyba nie do końca. Jak się głębiej zastanowić, to w rozgrzanym aucie bywa często więcej niż 50 stopni, nawet po przewietrzeniu będzie dużo więcej niż 30, dlatego jeśli na dworze jest 30 to i tak "opłaca" się ciągnąć do schłodzenia chłodniejsze powietrze z zewnątrz, przynajmniej na samym początku. Włączanie od razu obwodu wewnętrznego w celu szybszego ochłodzenia z początkowego stanu mogły mieć sens jakby temperatura początkowa w aucie była niższa niż na zewnątrz, co się raczej nie zdarza. Poza tym nie ma czegoś takiego jak temperatura "na słońcu", bo inna będzie temperatura "na słońcu" w osłoniętym miejscu o ciemnych kolorach, a inna "na słońcu" na plaży. To co mówią w telewizji, to temperatura odczuwalna na słońcu. Temperatura pobierana do klimy będzie mniej więcej taka jak wskazywana przez komputer pokładowy jako temperatura zewnętrzna (i to nie do końca, bo wskazania termometru są obarczone dużą bezwładnością). A ta jest nieco wyższa od tej "w cieniu", szczególnie w miejskich korkach (ale na pewno nie o 15 stopni, tylko max 5, więcej nie uświadczyłem), ale już w czasie normalnej jazdy a szczególnie na trasie będzie praktycznie identyczna jak "w cieniu". Proszę mnie poprawić jeśli nie mam racji. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > Chyba nie do końca. Jak się głębiej zastanowić, to w rozgrzanym aucie > bywa często więcej niż 50 stopni, nawet po przewietrzeniu będzie > dużo więcej niż 30, dlatego jeśli na dworze jest 30 to i tak > "opłaca" się ciągnąć do schłodzenia chłodniejsze powietrze z > zewnątrz, przynajmniej na samym początku. Włączanie od razu > obwodu wewnętrznego w celu szybszego ochłodzenia z początkowego > stanu mogły mieć sens jakby temperatura początkowa w aucie była > niższa niż na zewnątrz, co się raczej nie zdarza. > Poza tym nie ma czegoś takiego jak temperatura "na słońcu", bo inna > będzie temperatura "na słońcu" w osłoniętym miejscu o ciemnych > kolorach, a inna "na słońcu" na plaży. To co mówią w telewizji, > to temperatura odczuwalna na słońcu. Temperatura pobierana do > klimy będzie mniej więcej taka jak wskazywana przez komputer > pokładowy jako temperatura zewnętrzna (i to nie do końca, bo > wskazania termometru są obarczone dużą bezwładnością). A ta jest > nieco wyższa od tej "w cieniu", szczególnie w miejskich korkach > (ale na pewno nie o 15 stopni, tylko max 5, więcej nie > uświadczyłem), ale już w czasie normalnej jazdy a szczególnie na > trasie będzie praktycznie identyczna jak "w cieniu". > Proszę mnie poprawić jeśli nie mam racji. Nie masz racji do końca. Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym wilgotność drastycznie spada. W parny gorący dzień różnica jest największa, nawet jak w samochodzie masz 50 stopni a na zewnątrz 30 to lepiej na wewnętrznym schładzać z tych 50 niż z zewnątrz z 30. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mobii Napisano 27 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 27 Lipca 2008 > Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy > obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac? zawsze na poczatek, do lepszego wychlodzenia wnetrza jak zimno w miare to otwierasz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MavGT Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Nie masz racji do końca. > Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od > wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym > wilgotność drastycznie spada. > W parny gorący dzień różnica jest największa, nawet jak w samochodzie > masz 50 stopni a na zewnątrz 30 to lepiej na wewnętrznym > schładzać z tych 50 niż z zewnątrz z 30. Zgadzam sie w 100%. Spotkalem sie jeszcze w niektorych autach, ze nie ma przycisku "obieg wewnetrzny" tylko w klima wlaczana byla pokretlem i miala dwie pozycje "normal a/c" oraz "max a/c". Chodzilo nie mniej nie wiecej o to, ze w aucie przy pozycji "normal a/c" klima chodzila na obiegu zewnetrznym a po przelaczeniu na "max a/c" na obiegu wewnetrznym. Oczywiscie wiekszosc kierowcow o tym nie wiedziala ale dzieki napisom "normal" i "max" jasne bylo, ze na pozycji "max" czyli zamknietym obiegu klima ma lepsza wydajnosc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
stilak Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Spotkalem sie jeszcze w niektorych autach, ze nie ma przycisku "obieg wewnetrzny" Przycisk(lub suwak) przełączania obiegu jest w każdym aucie, nawet 40-letnim. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jfidelk Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Przycisk(lub suwak) przełączania obiegu jest w każdym aucie, nawet > 40-letnim. A nieprawda SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrc Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > A nieprawda > SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc > Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji A po co szukać aż tak daleko, obecja generacja Fiesty w wersji bez klimy, też nie ma wewnętrznego obiegu powietrza Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
johnny_b2 Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > A nieprawda > SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc > Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji nie trzeba aż do muzeum, 306 z 93 do 97 nie miały - nie wiem jak późniejsze i clio z 94-96 też nie ma Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Koonrad Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > nie trzeba aż do muzeum, 306 z 93 do 97 nie miały - nie wiem jak > późniejsze i clio z 94-96 też nie ma ja dorzucę jeszcze poczciwą beczke MB w123 tam też nie było typowiego obiegu wew a tylko zamykanie dopływu zimnego pow. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lmb Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Nie masz racji do końca. > Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od > wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym > wilgotność drastycznie spada. > W parny gorący dzień różnica jest największa, nawet jak w samochodzie > masz 50 stopni a na zewnątrz 30 to lepiej na wewnętrznym > schładzać z tych 50 niż z zewnątrz z 30. jeszcze dochodzi jeden efekt. Powietrze do obiegu wewnętrznego pobierane jest u dołu kabiny (pod deską rozdzielczą). A jak wiadomo to powietrze najzimniejsze właśnie na dole się zbiera. Tak więc włączenie obiegu wewnętrznego powoduje pobieranie najzimniejszego powietrza z kabiny i poprawia równomierność rozkładu temperatury w kabinie. Pozdrawiam Ł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
franekrob Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Przycisk(lub suwak) przełączania obiegu jest w każdym aucie, nawet > 40-letnim. skoda felicja tez brak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wally Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Mam sobie auto z klima i przy okazji jest tez przycisk wlaczajacy > obieg wewnetrzny... co to daje? kiedy uzywac? daje to że do środka auta nie zaciągane są smrody z zewnątrz, dodatkowo szybciej schłodzisz środek. pamiętać trzeba o jednym, że nie można ciągle jeździć z zamkniętym obiegiem ponieważ wzrasta wtedy stężenie dwutlenku węgla a tlenu ubywa!!! objawem będzie ziewanie i wzrastające zmęczenie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin L. Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Nie masz racji do końca. > Odpowiedz znajdziesz w moim poprzednim poście i wszystko zależy od > wilgotności względnej powietrza, a przy obiegu wewnętrznym > wilgotność drastycznie spada. Dziś odkryłem że jak jest upalnie w środku to klima na początek włącza obieg wewnętrzny automatycznie który po pewnym czasie wyłącza (wsłuchiwałem się w odgłosy pracy nawiewu). Jeżeli konstruktorzy samochodu tak zrobili to widocznie tak jest lepiej. Jednocześnie znaczy to że Ty musisz mieć rację. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bartekm Napisano 28 Lipca 2008 Udostępnij Napisano 28 Lipca 2008 > Jak jest ktoś zainteresowany, to mogę wrzucić tabele zależności > temperatury powietrza na wylocie klimy od wilgotności względnej > przy tej samej temp. ja jestem zainteresowany Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fran Napisano 1 Sierpnia 2008 Udostępnij Napisano 1 Sierpnia 2008 witaj, daj tą tabelkę - plizzz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
slick19 Napisano 1 Sierpnia 2008 Udostępnij Napisano 1 Sierpnia 2008 > A nieprawda > SC które miałem nie miało na przykład. O maluchu nie mówiąc > Polecam wycieczkę do muzeum motoryzacji nie wiem jak w maluchu bo nie jeździłem za dużo ale w sc/cc jest taka opcja że puszczasz powietrze za pomocą suwaka/pokrętła na nawiewy i nawiewy zamykasz. Było to opisane nawet w jakiejś książce Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Temat został przeniesiony do archiwum
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.