Skocz do zawartości

Oporność przewodów zapłonowych


Pio_256

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Na stronie NGK czytamy, że wartośc oporności powinna się zawierać pomiędzy 1 a 6,5 kOhm. Okazjonalne wypadanie zapłonów zmobilizowało mnie do zmierzenia moich przewodów (także NGK) i wyszło, że najdłuższy przewód ma coś około 8, a pozostałe są mniej więcej takie same w okolicy 5,5.

A zatem, czy oporność wszystkich przewodów zapłonowych powinna być identyczna lub zbliżona? I czy rozbieżności mogą powodować nieprawidłowości w działaniu układu zapłonowego?

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A zatem, czy oporność wszystkich przewodów zapłonowych powinna być identyczna lub zbliżona?

Opór nie musi być identyczny. Zależy on nie tylko od długości przewodów. Porównałem dwa zestawy przewodów zapłonowych do tego samego silnika dwóch różnych producentów. Zmierzone wartosci oporu mieściły się w zakresie od 3,5k do nawet 8,5k. Na obydwu silnik pracował prawidłowo.

>I czy

> rozbieżności mogą powodować nieprawidłowości w działaniu układu zapłonowego?

> pozdrawiam

Co do przewodów WN (zakładam, ze nie są przerwane) - w pierwszej kolejnosci przyjrzałbym się jakości ich izolacji. Przebicia do masy i straty energii z tego tytułu są główną przyczyną wypadania zapłonów, o ile mówimy o wpływie przewodów WN.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co do przewodów WN (zakładam, ze nie są przerwane) - w pierwszej kolejnosci przyjrzałbym się

> jakości ich izolacji. Przebicia do masy i straty energii z tego tytułu są główną przyczyną

> wypadania zapłonów, o ile mówimy o wpływie przewodów WN.

Przewody mają około 3 tys. km przebiegu, ale zostały zakupione półtora roku temu i do kwietnia tego roku przeleżały w szufladzie. Masz na myśli, czy w którymś miejscu nie jest zdarta izolacja?

A czy przewody są przyczyną wypadania zapłonów to nie wiem. Ale na nie padło drogą eliminacji. Nowe świece, podmieniona cewka na na pewno sprawną - ciągle ten sam objaw. Już chyba nie ma nic więcej, co można by wymienić/podmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Quote:

Dopuszczalne oporności są następujące:

Przewody zapłonowe z rdzeniem miedzianym: 1 do 6,5 kOhm;

Przewody reaktancyjne i z opornikiem węglowym: Wartość oblicza się mnożąc oporność na metr przez długość przewodu plus zakres tolerancji

Przewody zapłonowe z indukcyjną opornością bierną: Oporność może tutaj wynosić 2,2 kOhm; do 8 kOhm;.

Przewody zapłonowe z opornikiem węglowym: Oporność na 1 m przewodu wynosi 10 kOhm do 23 kOhm


A które konkretnie posiadasz? zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Już chyba nie ma nic

> więcej, co można by wymienić/podmienić.

Ale sprawdzić można. We wszystkich samochodach - jakość umasienia poszczególnych elementów obwodu zapłonu. W nowszych do obejmuje masę modułu zapłonowego oraz złącze i sam czujnik położenia wału korbowego.

Możesz mieć też wypadanie zapłonów spowodowane czymś całkiem innym, co powoduje resetowanie w trakcie pracy ECU - na przykład losowo zasysanym lewym powietrzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale sprawdzić można. We wszystkich samochodach - jakość umasienia poszczególnych elementów obwodu

> zapłonu. W nowszych do obejmuje masę modułu zapłonowego oraz złącze i sam czujnik położenia

> wału korbowego.

A konkretnie jak to sprawdzić? Czy dobrze zrozumiałem, że czujnik położenia wału też coś ma do układu zapłonowego?

Jeszcze w temacie czujnika położenia wału, gdyby to miało jakieś znaczenie, to mam na kole pasowym wału lekkie bicie. Czy może właśnie przez to bicie zaburzony jest odczyt?

> Możesz mieć też wypadanie zapłonów spowodowane czymś całkiem innym, co powoduje resetowanie w

> trakcie pracy ECU - na przykład losowo zasysanym lewym powietrzem.

To akurat niby wykluczone organoleptycznie oraz patrząc na wartości MAP-a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A konkretnie jak to sprawdzić?

Po pierwsze przy pracującym silniku na tak z 1500 obr/min poruszać wszystkimi uziemieniami i złączami (nie rozłączać!). Jeżeli któreś spowoduje zmianę pracy silnika, to już masz podejrzanego.

Poza tym można - na zgaszonym zapłonie, a nawet odłączonym akumulatorze, porozłączać i złączać kilkukrotnie owe uziemienia, zwracając uwagę na czystość styków i siłę ich dolegania, w razie czego dogiąć.

> Czy dobrze zrozumiałem, że czujnik położenia wału też coś ma do

> układu zapłonowego?

Bardzo dużo. Sygnał z niego decyduje o tym, kiedy będzie wytworzona iskra. Wypad impulsu i wypad iskier.

> Jeszcze w temacie czujnika położenia wału, gdyby to miało jakieś znaczenie, to mam na kole pasowym

> wału lekkie bicie. Czy może właśnie przez to bicie zaburzony jest odczyt?

Raczej nie, bo czujniki położenia wału na ogół są usytuowane przy kole zamachowym i z niego biorą odczyt. Pasowe do tego nic nie ma.

> To akurat niby wykluczone organoleptycznie oraz patrząc na wartości MAP-a.

Ja w Uno podejrzewam, że paskudzi solidny luz osi przepustnicy zespołu wtryskowego. To mi pasuje do losowości wypadania zapłonu, są dni kiedy w ogóle nie wypada, są gdy wypada co chwila, a są gdy wypadanie się pojawia i znika. Zapewne zależy od tego, jak się oś ułoży. Nowy zespół leży od miesiąca na półce, ale nie mam czasu go przełożyć zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>Na stronie NGK czytamy, że wartośc oporności powinna się zawierać pomiędzy 1 a 6,5 kOhm.

ale to jest rezystancja izolacji, oporność powinna byc poniże 1 Ohm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale to jest rezystancja izolacji, oporność powinna byc poniże 1 Ohm

Bredzisz.

Rezystancja izolacji powinna być zbliżona do nieskończoności - praktycznie niemierzalna prostymi przyrządami (jakieś tysiące GigaOmów).

Tylko wtedy iskra "nie ucieknie" do masy.

Za to rezystancja szeregowa kabla (pomiędzy końcówkami cewki a świecy) może się wahać od ułamka Oma (drut lub metalowa linka) do kilku-kilkunastu kiloomów przy oporności rozłożonej wzdłuż kabla.

Dużo modeli świec zapłonowych już ma wewnątrz rezystory 5-10 kiloomów.

Te szeregowe rezystancje mają zadanie przeciwzakłóceniowe, na "siłę" iskry przy napięciu kilkudziesięciu KiloVoltów wpływ mają niewielki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale to jest rezystancja izolacji, oporność powinna byc poniże 1 Ohm

Nieprawda. Chłopaki wyżej mają rację. Dobranie oporności jest bardzo ważne -> Źle dobrane przewody mogą spowodować, że silnika w ogóle nie uruchomisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po pierwsze przy pracującym silniku na tak z 1500 obr/min poruszać wszystkimi uziemieniami i

> złączami (nie rozłączać!). Jeżeli któreś spowoduje zmianę pracy silnika, to już masz

> podejrzanego.

> Poza tym można - na zgaszonym zapłonie, a nawet odłączonym akumulatorze, porozłączać i złączać

> kilkukrotnie owe uziemienia, zwracając uwagę na czystość styków i siłę ich dolegania, w razie

> czego dogiąć.

Szarpałem już za wiązki, ale niby nie było żadnego wpływu na pracę silnika. Chociaż robiłem to na wolnych obrotach, a nie przy 1500 i nie rozłączałem też wtyczek żadnych, a więc mam jakiś trop.

> Raczej nie, bo czujniki położenia wału na ogół są usytuowane przy kole zamachowym i z niego biorą

> odczyt. Pasowe do tego nic nie ma.

A właśnie w Lanosie czujnik jest przy kole pasowym wału i czyta z niego. Czyli może jednak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NGK do samochodów ,,niszowych'' to szajs jakich mało-szczególnie przewody-wykonanie i oporność-w porównaniu z Ori kablami po 40kkm jakoś -3-4 krotnie większa, wykonanie- no.gif

Ori przewody po symbolu to bosch,ale komercyjny dostępny jest w 80% made in china grinser006.gif

W lanosie nie pamiętam, ale z ngk masz dużą szansę na wypadanie zapłonu w DOHC 16v multipoint co mieć miejsca nie powinno nigdy-taki sam szajs robią jak do fiata. wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety oryginałów Daewoo już dawno nie ma i nie będzie. Natomiast wiem, że przewody od Chevroletów Aveo 1,4 16V i Lacetti 1,4 i 1,6 16V pasują do Lanosa, ale cena w ASO to 250 zł...

Z sensownych aftermarketów, jeśli nie NGK i Bosch, to zostaje tylko Beru. Masz jakieś doświadczenia z Beru?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie mam pojęcia, ale zakładam, że te ze rdzeniem miedzianym. Jeśli chodzi o model, to ten.

Czyli RC-DW302

Jest to przewód z tzw. aktywną rezystancją.

Mozna ściagnąc katalog NGK, gdzie czytamy m.in. , że

"Przewód zaplonowy z aktywną rezystancją

Przewód ten składa się z rdzenia z włókna szklanego o srednicy 7 mm (8 mm w przypadku przewodu dla Forda)

pokrytej warstwa wegla. Rezystancja przewodu obliczona dla celów ustalenia poziomu zakłóceń radioelektrycznych

wynosi od 10 do 23 kOm/m. System ten jest uzywany przez Opla, Forda, Fiata, Alfa Romeo, Mazdę, Hondę i wiele innych

firm."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z sensownych aftermarketów, jeśli nie NGK i Bosch, to zostaje tylko Beru. Masz jakieś doświadczenia

> z Beru?

Beru miałem i były ok.

NGK nie miałem.

Nie rozumiem czemu za sensowne uważasz tylko tych 3 producentów. Pewnie są tuziny innych sensownych.

Natomiast kable BOSCH które kupiłem były jednym z konkretniejszych przypadków totalnej tandety jakie trzymałem w ręku (ostrożnie, żeby się nie rozpadły)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Beru miałem i były ok.

> NGK nie miałem.

> Nie rozumiem czemu za sensowne uważasz tylko tych 3 producentów. Pewnie są tuziny innych

> sensownych.

Niedaleko Łodzi zlosnik.gifmamy aż 2 firmy

http://www.janmor.pl/

http://www.sentech.pl/

> Natomiast kable BOSCH które kupiłem były jednym z konkretniejszych przypadków totalnej tandety

> jakie trzymałem w ręku (ostrożnie, żeby się nie rozpadły)

Kolejny przykład jak Polska jest traktowana przez światowych gigantów frown.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie rozumiem czemu za sensowne uważasz tylko tych 3 producentów. Pewnie są tuziny innych

> sensownych.

Jak znasz więcej, to proszę, podziel się. Mnie tylko te przyszły do głowy. A niestety nie mam takie budżetu żeby robić eksperymenty i wolę raz kupić coś porządnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Te kable mają wręcz tragiczną opinię na kąciku Lanosa, dlatego odpadły w przedbiegach...

A tak w ogóle to porównałeś rezystancję swoich kabli z tym co ostatnio napisałem? zlosnik.gif

jakiś tekst

Najdłuzszy przewód ma 0,54 m czyli jego rezystancja powinna byc w zakresie 5,4 - 12,4 kOhm . A Twoj pomiar wykazał 6 kOhm. A jak to możliwe że przewód długości 28 cm ma taka samą rezystancje jak identyczny o długości 46 cm? yikes.gif Wniosek jest oczywisty zlosnik.gif

Może coś Ci po prostu nie styka w obwodzie WN, albo uszkodzona cewka zapłonowa. A może świece zapłonowe do wymiany zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A tak w ogóle to porównałeś rezystancję swoich kabli z tym co ostatnio napisałem?

Tak, ale jeszcze raz pomierzę wszystko i zapiszę co by się nie pomylić. Mam 3 komplety kabli i porównamy wszystkie zlosnik.gif

> Najdłuzszy przewód ma 0,54 m czyli jego rezystancja powinna byc w zakresie 5,4 - 12,4 kOhm . A Twoj

> pomiar wykazał 6 kOhm. A jak to możliwe że przewód długości 28 cm ma taka samą rezystancje jak

> identyczny o długości 46 cm?

Drobna nieścisłość się wkradła, bo zestaw RC-DW302 ma długości [cm]: 52, 46, 40 i 36.

Jeśli się nie pomyliłem, to dopuszczalne wartości by wynosiły, odpowiednio [kOhm]: 5,2-11,96; 4,6-10,58; 4,0-9,2 i 3,6-8,28 dla najkrótszego.

> Może coś Ci po prostu nie styka w obwodzie WN, albo uszkodzona cewka zapłonowa. A może świece

> zapłonowe do wymiany

Świece Iskra po przebiegu 15 tys. podmienione na NGK i jest to samo. Cewka zapłonowa podmieniona na na pewno sprawną i jest to samo. Został mi jedynie trop z czujnikiem położenia wału, który w Lanosie czyta z koła pasowego na wale, a który ma bicie boczne. Lub sam czujnik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> NGK do samochodów ,,niszowych'' to szajs jakich mało-szczególnie przewody-wykonanie i oporność-w

> porównaniu z Ori kablami po 40kkm jakoś -3-4 krotnie większa, wykonanie-

Spokojnie z tą krytyką. Używałem kabli róznych producentów, z róznych półek cenowych. Jeżdżę na LPG. Nie było wypadania zapłonów z jednym wyjątkiem - kiedy zapomniałem o wymianie i kable przejeździły zdecydowanie więcej niż powinny. Teraz mam NGK i jak na razie nie narzekam. Opór mają większy niż ich tańszy poprzednik, ale w granicach rozsądku. Większy opór nie oznacza, że są do luftu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przewody mają około 3 tys. km przebiegu, ale zostały zakupione półtora roku temu i do kwietnia tego

> roku przeleżały w szufladzie. Masz na myśli, czy w którymś miejscu nie jest zdarta izolacja?

To by je od razu dyskwalifikowało. Słaba jakość izolacji trafia się i nowym przewodom a dotyczy właściwości materiałowych. BTW za wypadanie zapłonów może odpowiadać również układ wtryskowy. Niepewne połączenie cewki wtryskiwacza, okresowy brak wtrysku i wtedy nawet najmocniejsza iskra nie pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Quote:

> Dopuszczalne oporności są następujące:

> Przewody zapłonowe z rdzeniem miedzianym: 1 do 6,5 kOhm;

> Przewody reaktancyjne i z opornikiem węglowym: Wartość oblicza się mnożąc oporność na metr

> przez długość przewodu plus zakres tolerancji

> Przewody zapłonowe z indukcyjną opornością bierną: Oporność może tutaj wynosić 2,2 kOhm; do 8

> kOhm;.

> Przewody zapłonowe z opornikiem węglowym: Oporność na 1 m przewodu wynosi 10 kOhm do 23 kOhm

Mogę wiedzieć skąd te dane? cfaniak.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bredzisz.

> Rezystancja izolacji powinna być zbliżona do nieskończoności - praktycznie niemierzalna prostymi

> przyrządami (jakieś tysiące GigaOmów).

Tysiące gigaomów to lekkie przegięcie w drugą stronę. To nie te materiały i nie przy tej grubości powłoki izolacyjnej. Sam chciałbym mieć przewody zapłonowe o oporze izolacji rzedu tysięcy gigaomów. grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Te kable mają wręcz tragiczną opinię na kąciku Lanosa, dlatego odpadły w przedbiegach...

Również czytałem te opinie ale...

Mam lanosa 1.5 16v, z LPG 2 generacji - od początku kupuje tylko Sentech S44. Starczają na 2 lata ( okolo 50 000 km ), więc jak za 65 PLN uważam, że spoko. Tak juz 7 lat ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie zrobiłem pewien eksperyment. Łącznie posiadam 4 komplety przewodów. Obecny NGK, poprzedni NGK po przebiegu 30 tys., jakieś no-name niby Korea bez przebiegu właściwie i jakieś bardzo stare jeszcze z czasów gdy były oryginały Daewoo. Zmieniałem po kolei przewody i stwierdzam, że na każdych jest w zasadzie to samo.

To teraz już nie mam pomysłu całkiem, co może powodować mój problem. Wszystkie elementy układu zapłonowego wymieniane lub podmieniane na sprawne i ciągle bez efektu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak, jeżdżę na LPG. Ale problem występuję również na benzynie. Paliwo nie ma znaczenia. Jedynie gdy

> wypad nastąpi pod obciążeniem i na biegu, to na benzynie jest mniej wyczuwalne szarpnięcie, a

> na LPG bardziej.

Z ciekawości wyszukałem to

Moze to ten czujnik położenia wału korbowego? hmm.gif

A podłączałes w ogóle ten samochód pod komputer?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z ciekawości wyszukałem to

> Moze to ten czujnik położenia wału korbowego?

Na dniach sprawdzę ten trop.

> A podłączałes w ogóle ten samochód pod komputer?

Tak. Mam interface do sterownika benzynowego, ale niestety w tym samochodzie są dosyć ograniczone możliwości diagnostyki układu zapłonowego. Jeśli chodzi o pozostałe rzeczy, to nic nie odbiega od normy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące później...

> Na dniach sprawdzę ten trop.

> Tak. Mam interface do sterownika benzynowego, ale niestety w tym samochodzie są dosyć ograniczone

> możliwości diagnostyki układu zapłonowego. Jeśli chodzi o pozostałe rzeczy, to nic nie odbiega

> od normy.

Hej odgrzebalem kotleta - mialem podobne objawy co Ty. Ale przyczyna byla inna - otoz na gazie mi slabo odpalal zwlaszcza jak wilgotno czy zimno. Problemem byly stare poprzebijane kable zaplonowe - dyskoteka byla w poblizu kopulki. Rezystancja najdluzszego kabla ok 26kohm. Silnik zaczal odpalac w kazych warunkach, ale ... no wlasnie ale! Okazalo sie ze jak chce przyspieszac to na ok 3tys obr nie palil jeden gar! Zmieryzlem rezystancja NGK miala ok 8 kohm czyli niby ok...

Wiec po dalszym sledztwie okazalo sie ze cisnienie sprezania na tym cylindrze jest zbyt niskie o ok 35%. Co ciekawe na starym 26 kohm kabelku zaplony nie wypadaly! Widzisz wiec ze cisnienie sprezania ma znaczenie. Po wymianie uszczelki ok:)

bukas

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.