kartonik Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 Witajcie Przymierzam się do wymiany termostatu i przy okazji płynu chłodniczego w Aveo z 2006r z 1,2 pod maską (wersja 53kW). No i mam mały dylemat. W instrukcji pisze, że do tego silnika powinien być płyn na bazie krzemianów, który raczej nie jest już stosowany. Czy mogę zalać coś bardziej współczesnego bez szkody dla układu chłodzenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
G.O.A.T. Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 Godzinę temu, kartonik napisał: Witajcie Przymierzam się do wymiany termostatu i przy okazji płynu chłodniczego w Aveo z 2006r z 1,2 pod maską (wersja 53kW). No i mam mały dylemat. W instrukcji pisze, że do tego silnika powinien być płyn na bazie krzemianów, który raczej nie jest już stosowany. Czy mogę zalać coś bardziej współczesnego bez szkody dla układu chłodzenia? Najlepiej lać co karzą lać. Układ chłodzenia to nie tylko chłodnica ale i cały silnik, przewody, pompa... najlepiej robić co w książce napisane, nie dotyczy interwałów wymiany oleju do 30tys. km. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciej__ Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 41 minutes ago, chojny said: Najlepiej lać co karzą lać. Szczegolnie jak juz nie jest sprzedawany Tu jest mowa o 15 letnim, wolnossacym silniku 1,2 wiec kazdy jeden uniwersalny pewnie bedzie dobry Gdyby nie mrozy to pewnie woda destylowana by wystarczyla. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zet Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 zobacz jaki był i po kolorze dobierz, ja obstawiam że niebieski Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kartonik Napisano 26 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 Jest niebieski, ale z tego co piszą w internetach, kolor w cale nie musi świadczyć o rodzaju płynu. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciej__ Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 Just now, kartonik said: Jest niebieski, ale z tego co piszą w internetach, kolor w cale nie musi świadczyć o rodzaju płynu. To nie jest przypadkiem silnik Opla? IMHO cokolwiek wlejesz ze wspolczesnych plynow to bedzie dobre Wez taki mieszalny ze wszystkim i bedzie git. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kartonik Napisano 26 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 Czyli mogę lać np. takie coś 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 25 minut temu, kartonik napisał: Czyli mogę lać np. takie coś Możesz, zwłaszcza jak rzadko zmieniasz, bo on ma zdaję się 10 lat trwałości, te na krzemianach raczej do 3 lat a pozostałe przeważnie 5 do 7 Zasadniczo to mozesz lać każdy, bo raczej nie masz w układzie lutów ołowiowych https://www.moje-auto.pl/blog/porady/plyn-do-chlodnic-samochodowych-czym-kierowac-sie-przy-zakupie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciej__ Napisano 26 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 29 minutes ago, kartonik said: Czyli mogę lać np. takie coś Wg mnie bez problemu, to jest wlasnie plyn (hybrydowy) uniwersalny Jezeli wczesniej faktycznie miales stary rodzaj plynu IAT – "Inorganic Additive Technology" to on trzymal swoje wlasciwosci ok 2 lata Watpie, ze byl regularnie wymieniany, wiec ten nowy bedzie i tak lepszy niz to co bylo do tej pory 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kartonik Napisano 26 Stycznia 2022 Autor Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2022 No dobra, przekonaliście mnie leje ten uniwersalny . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Waldek40 Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 8 godzin temu, kartonik napisał: Czyli mogę lać np. takie coś ten płyn jest bardzo dobry ale ma jedną małą wadę, mianowicie kiepski kolor, po zalaniu do zbiorniczka nie widać jego poziomu, ale z upartością maniaka stosuje go od chyba 15 lat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sherif Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 6 godzin temu, Waldek40 napisał: ten płyn jest bardzo dobry ale ma jedną małą wadę, mianowicie kiepski kolor, po zalaniu do zbiorniczka nie widać jego poziomu, ale z upartością maniaka stosuje go od chyba 15 lat Przerabiałem podobny temat do klasyka, w końcu odpuściłem bo mój mechanik powiedział, że kiedyś to i na wodzie sporo jeździło, więc nada się każdy. On leje ten Prestone. U mnie przynajmniej odpada problem widoczności, bo nie ma zbiorniczka przelewowego . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 7 minut temu, sherif napisał: Przerabiałem podobny temat do klasyka, w końcu odpuściłem bo mój mechanik powiedział, że kiedyś to i na wodzie sporo jeździło, więc nada się każdy W naprawdę starych to właśnie nie każdy, bo bywają tam chłodnice miedziane/mosiężne lutowane. Woda im nie szkodzi ale płyny z OAT mogą Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sherif Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 1 minutę temu, volf6 napisał: W naprawdę starych to właśnie nie każdy, bo bywają tam chłodnice miedziane/mosiężne lutowane. Woda im nie szkodzi ale płyny z OAT mogą No widzisz, podobnie czytałem na US forach, ale to też nie jest tak że wszystko szkodzi. Czasami bardziej szkodzi zwykła woda i jej kamień. Część ludzi to olewa i jeździ latami. Tym bardziej, że i tak dochodzą inne problemy konstrukcji tamtych lat, jak m.in stanie w korkach i wydajność układu chłodzenia. Moja 50letnia chłodnica była ok, była OEM, co z tego jak była drożna jak po chwili gotował się płyn. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 (edytowane) 9 minut temu, sherif napisał: No widzisz, podobnie czytałem na US forach, ale to też nie jest tak że wszystko szkodzi. Czasami bardziej szkodzi zwykła woda i jej kamień. Część ludzi to olewa i jeździ latami. Tym bardziej, że i tak dochodzą inne problemy konstrukcji tamtych lat, jak m.in stanie w korkach i wydajność układu chłodzenia. Moja 50letnia chłodnica była ok, była OEM, co z tego jak była drożna jak po chwili gotował się płyn. Nie chodzi o drożność czy wydajność układu a o to, ze kwasy zawarte w płynie mogą czy nawet rozpuszczają/rozszczelnią połączenia lutowane więc przy miedzianej/mosiężnej chłodnicy moze być wtopa choć zapewne nie od razu, no i pewnie różne płyny z OAT mają różne stężenie kwasów. Ten Prestone wydaje się być najbardziej uniwersalny i bezpieczny zarówno w starych jak i w nowszych pojazdach. Edytowane 27 Stycznia 2022 przez volf6 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sherif Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 41 minut temu, volf6 napisał: Nie chodzi o drożność czy wydajność układu a o to, ze kwasy zawarte w płynie mogą czy nawet rozpuszczają/rozszczelnią połączenia lutowane więc przy miedzianej/mosiężnej chłodnicy moze być wtopa choć zapewne nie od razu, no i pewnie różne płyny z OAT mają różne stężenie kwasów. Ten Prestone wydaje się być najbardziej uniwersalny i bezpieczny zarówno w starych jak i w nowszych pojazdach. Tak ale ludzie piszą, żę to teoria i przez tyle lat stosowania róźnych płynów nic się nie dzieje. Większą szkodę robi woda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
amazaque Napisano 27 Stycznia 2022 Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2022 W dniu 26.01.2022 o 13:41, kartonik napisał: Czy mogę zalać coś bardziej współczesnego bez szkody dla układu chłodzenia? Możesz. Co byś nie wlał będzie działało. Niedawno do Clio musiałem po ośmiu latach dolać setkę, a tam jakiś specjalistyczny bo tak! W sklepie za rogiem mieli K2 w całej palecie tęczy , można mieszać ze wszystkimi płynami. Kupiłem żółty . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PAWELwaw84 Napisano 6 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 6 Lutego 2022 Niby na wszystkich jest napisane że można mieszać z innymi, ale poczytajcie sobie co się dzieje gdy zmieszamy płyn oparty na krzemianach z takim bez krzemianów... Czyli np. G12+ z G11.. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Maciej__ Napisano 6 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 6 Lutego 2022 1 hour ago, PAWELwaw84 said: Niby na wszystkich jest napisane że można mieszać z innymi, ale poczytajcie sobie co się dzieje gdy zmieszamy płyn oparty na krzemianach z takim bez krzemianów... Czyli np. G12+ z G11.. Te na ktorych jest napisane, ze mozna mieszac ze wszystkimi to plyny hybrydowe (HOAT). NIkt nie zaleca mieszac plynow roznych typow IAT z OAT Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
goofer007 Napisano 6 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 6 Lutego 2022 (edytowane) 7 godzin temu, PAWELwaw84 napisał: Niby na wszystkich jest napisane że można mieszać z innymi, ale poczytajcie sobie co się dzieje gdy zmieszamy płyn oparty na krzemianach z takim bez krzemianów... Czyli np. G12+ z G11.. Zasadniczo powinno niewiele. https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10170208-0001.pdf Edytowane 6 Lutego 2022 przez goofer007 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kartonik Napisano 6 Lutego 2022 Autor Udostępnij Napisano 6 Lutego 2022 Ja wymieniłem cały płyn na nowy, więc nic nie mieszałem i mam nadzieję, że ten nowy płyn nie zaszkodzi silnikowi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PAWELwaw84 Napisano 7 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 7 Lutego 2022 Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grogi Napisano 7 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 7 Lutego 2022 36 minutes ago, PAWELwaw84 said: Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow... Tak jak olej - nie spływa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kartonik Napisano 7 Lutego 2022 Autor Udostępnij Napisano 7 Lutego 2022 6 godzin temu, PAWELwaw84 napisał: Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow... Ale to co spłynęło to był niezły żur . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 7 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 7 Lutego 2022 7 godzin temu, PAWELwaw84 napisał: Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow... Ja mam układ 13 litrów, przy normalnym, grawitacyjnym zlaniu płynu przez korki plus demontaż chłodnicy i zdjęciu pompy wody weszło tylko 7-8 litrów .Dopiero druga wymiana płynu z pompowaniem układu sprężonym powietrzem zaowocowała dolaniem 10 litrów do max. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jqr Napisano 8 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 8 Lutego 2022 Jak wymieniałem w 1.8 TSI gdzie układ ma 9l, to zleciało 5l, dmuchałem powietrzem pod niskim ciśnieniem, dodałem 5l wody demineralizowanej, zagrzałem silnik, spuściłem, znowu dolałem 5l wody, spuściłem i wlałem 4,5 l koncentratuWysłane z mojego Mi 9 Lite przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
sherif Napisano 8 Lutego 2022 Udostępnij Napisano 8 Lutego 2022 15 godzin temu, Piotrus napisał: Ja mam układ 13 litrów, przy normalnym, grawitacyjnym zlaniu płynu przez korki plus demontaż chłodnicy i zdjęciu pompy wody weszło tylko 7-8 litrów .Dopiero druga wymiana płynu z pompowaniem układu sprężonym powietrzem zaowocowała dolaniem 10 litrów do max. W V8 wykręcałem korki w bloku + kranik w chłodnicy to zeszło niemal wszystko. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.