Skocz do zawartości

Płyn do chlodnic


kartonik

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie :)

Przymierzam się do wymiany termostatu i przy okazji płynu chłodniczego w Aveo z 2006r z 1,2 pod maską (wersja 53kW). No i mam mały dylemat. W instrukcji pisze, że do tego silnika powinien być płyn na bazie krzemianów, który raczej nie jest już stosowany. Czy mogę zalać coś bardziej współczesnego bez szkody dla układu chłodzenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, kartonik napisał:

Witajcie :)

Przymierzam się do wymiany termostatu i przy okazji płynu chłodniczego w Aveo z 2006r z 1,2 pod maską (wersja 53kW). No i mam mały dylemat. W instrukcji pisze, że do tego silnika powinien być płyn na bazie krzemianów, który raczej nie jest już stosowany. Czy mogę zalać coś bardziej współczesnego bez szkody dla układu chłodzenia?

 

Najlepiej lać co karzą lać. Układ chłodzenia to nie tylko chłodnica ale i cały silnik, przewody, pompa... najlepiej robić co w książce napisane, nie dotyczy interwałów wymiany oleju do 30tys. km. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minutes ago, chojny said:

 

Najlepiej lać co karzą lać. 

 

Szczegolnie jak juz nie jest sprzedawany ;] Tu jest mowa o 15 letnim, wolnossacym silniku 1,2 wiec kazdy jeden uniwersalny pewnie bedzie dobry :ok:

Gdyby nie mrozy to pewnie woda destylowana by wystarczyla.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Just now, kartonik said:

Jest niebieski, ale z tego co piszą w internetach, kolor w cale nie musi świadczyć o rodzaju płynu.

 

To nie jest przypadkiem silnik Opla?

IMHO cokolwiek wlejesz ze wspolczesnych plynow to bedzie dobre ;]

Wez taki mieszalny ze wszystkim i bedzie git.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, kartonik napisał:

Czyli mogę lać np. takie coś

Możesz, zwłaszcza jak rzadko zmieniasz, bo on ma zdaję się 10 lat trwałości, te na krzemianach raczej do 3 lat a pozostałe przeważnie 5 do 7

Zasadniczo to mozesz lać każdy, bo raczej nie masz w układzie lutów ołowiowych https://www.moje-auto.pl/blog/porady/plyn-do-chlodnic-samochodowych-czym-kierowac-sie-przy-zakupie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minutes ago, kartonik said:

Czyli mogę lać np. takie coś

 

 

Wg mnie bez problemu, to jest wlasnie plyn (hybrydowy) uniwersalny :ok:

Jezeli wczesniej faktycznie miales stary rodzaj plynu IAT – "Inorganic Additive Technology" to on trzymal swoje wlasciwosci ok 2 lata ;)

Watpie, ze byl regularnie wymieniany, wiec ten nowy bedzie i tak lepszy niz to co bylo do tej pory ;]

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Waldek40 napisał:

ten płyn jest bardzo dobry ale ma jedną małą wadę, mianowicie kiepski kolor, po zalaniu do zbiorniczka nie widać jego poziomu, ale z

upartością maniaka stosuje go od  chyba 15 lat;]

Przerabiałem podobny temat do klasyka, w końcu odpuściłem bo mój mechanik powiedział, że kiedyś to i na wodzie sporo jeździło, więc nada się każdy. On leje ten Prestone.

U mnie przynajmniej odpada problem widoczności, bo nie ma zbiorniczka przelewowego :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 minut temu, sherif napisał:

Przerabiałem podobny temat do klasyka, w końcu odpuściłem bo mój mechanik powiedział, że kiedyś to i na wodzie sporo jeździło, więc nada się każdy

W naprawdę starych to właśnie nie każdy, bo bywają tam chłodnice miedziane/mosiężne lutowane. Woda im nie szkodzi ale płyny z OAT mogą:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, volf6 napisał:

W naprawdę starych to właśnie nie każdy, bo bywają tam chłodnice miedziane/mosiężne lutowane. Woda im nie szkodzi ale płyny z OAT mogą:)

No widzisz, podobnie czytałem na US forach, ale to też nie jest tak że wszystko szkodzi. Czasami bardziej szkodzi zwykła woda i jej kamień. Część ludzi to olewa i jeździ latami. Tym bardziej, że i tak dochodzą inne problemy konstrukcji tamtych lat, jak m.in stanie w korkach i wydajność układu chłodzenia. Moja 50letnia chłodnica była ok, była OEM, co z tego jak była drożna jak po chwili gotował się płyn.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, sherif napisał:

No widzisz, podobnie czytałem na US forach, ale to też nie jest tak że wszystko szkodzi. Czasami bardziej szkodzi zwykła woda i jej kamień. Część ludzi to olewa i jeździ latami. Tym bardziej, że i tak dochodzą inne problemy konstrukcji tamtych lat, jak m.in stanie w korkach i wydajność układu chłodzenia. Moja 50letnia chłodnica była ok, była OEM, co z tego jak była drożna jak po chwili gotował się płyn.

Nie chodzi o drożność czy wydajność układu a o to, ze kwasy zawarte w płynie mogą czy nawet rozpuszczają/rozszczelnią połączenia lutowane więc przy miedzianej/mosiężnej chłodnicy moze być wtopa choć zapewne nie od razu, no i pewnie różne płyny z OAT mają różne stężenie kwasów.

Ten Prestone wydaje się być najbardziej uniwersalny i bezpieczny zarówno w starych jak i w nowszych pojazdach.

Edytowane przez volf6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, volf6 napisał:

Nie chodzi o drożność czy wydajność układu a o to, ze kwasy zawarte w płynie mogą czy nawet rozpuszczają/rozszczelnią połączenia lutowane więc przy miedzianej/mosiężnej chłodnicy moze być wtopa choć zapewne nie od razu, no i pewnie różne płyny z OAT mają różne stężenie kwasów.

Ten Prestone wydaje się być najbardziej uniwersalny i bezpieczny zarówno w starych jak i w nowszych pojazdach.

Tak ale ludzie piszą, żę to teoria i przez tyle lat stosowania róźnych płynów nic się nie dzieje. Większą szkodę robi woda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 26.01.2022 o 13:41, kartonik napisał:

Czy mogę zalać coś bardziej współczesnego bez szkody dla układu chłodzenia?

Możesz. Co byś nie wlał będzie działało. Niedawno do Clio musiałem po ośmiu latach dolać setkę, a tam jakiś specjalistyczny bo tak! :facepalm: W sklepie za rogiem mieli K2 w całej palecie tęczy :hehe:, można mieszać ze wszystkimi płynami. Kupiłem żółty ;].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
1 hour ago, PAWELwaw84 said:

Niby na wszystkich jest napisane że można mieszać z innymi, ale poczytajcie sobie co się dzieje gdy zmieszamy płyn oparty na krzemianach z takim bez krzemianów... Czyli np. G12+ z G11..

 

Te na ktorych jest napisane, ze mozna mieszac ze wszystkimi to plyny hybrydowe (HOAT).

NIkt nie zaleca mieszac plynow roznych typow IAT z OAT :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, PAWELwaw84 napisał:

Niby na wszystkich jest napisane że można mieszać z innymi, ale poczytajcie sobie co się dzieje gdy zmieszamy płyn oparty na krzemianach z takim bez krzemianów... Czyli np. G12+ z G11..

 

Zasadniczo powinno niewiele.

 

obraz.png.324eb6b594fac934cc86c783dd4a3421.png

 

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10170208-0001.pdf

Edytowane przez goofer007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minutes ago, PAWELwaw84 said:

Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow...

 

Tak jak olej - nie spływa. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, PAWELwaw84 napisał:

Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow...

 

Ale to co spłynęło to był niezły żur ;] .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, PAWELwaw84 napisał:

Pytanie czy cały płyn spływa. Zwykle sam wymieniam od lat i spostrzeżenia takie, że przy pojemności układu 8-9litrow, dołem chłodnicy spływa 5-7litrow...

 

 

Ja mam układ 13 litrów, przy normalnym, grawitacyjnym zlaniu płynu przez korki plus demontaż chłodnicy i zdjęciu pompy wody weszło tylko 7-8 litrów .Dopiero druga wymiana płynu z pompowaniem układu sprężonym powietrzem zaowocowała dolaniem  10 litrów do max.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wymieniałem w 1.8 TSI gdzie układ ma 9l, to zleciało 5l, dmuchałem powietrzem pod niskim ciśnieniem, dodałem 5l wody demineralizowanej, zagrzałem silnik, spuściłem, znowu dolałem 5l wody, spuściłem i wlałem 4,5 l koncentratu

Wysłane z mojego Mi 9 Lite przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Piotrus napisał:

 

 

Ja mam układ 13 litrów, przy normalnym, grawitacyjnym zlaniu płynu przez korki plus demontaż chłodnicy i zdjęciu pompy wody weszło tylko 7-8 litrów .Dopiero druga wymiana płynu z pompowaniem układu sprężonym powietrzem zaowocowała dolaniem  10 litrów do max.

 

 

W V8 wykręcałem korki w bloku + kranik w chłodnicy to zeszło niemal wszystko.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.