Skocz do zawartości

Optymalizacja kół.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie.

Kiedy ostatnio spotkaliście się z tym, że wulkanizator optymalizował koło podczas wyważania?

Póki co spotkałem tylko jednego, który to robi ale poszedł już na emeryturę.

Poza tym jeszcze nigdzie nie optymalizowano kół w moich samochodach.

Zawsze tylko standardowe wyważanie i naklejanie ciężarków. 

Najwięcej to miałem naklejonych 11. Pamiętam, że gdy potem pojechałem do tego mojego wulkanizator a to przede wszystkim powyciągał kamyczki z bieżnika, wyczyścił całą felgę od środka, usuną ciężarki i klej i tak wyważył, że nakleił tylko dwa małe ciężarki. Oczywiście tak ułożył oponę na feldze, że nie trzeba ich było wiele naklejać.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 minut temu, fred77 napisał(a):

Kiedy ostatnio spotkaliście się z tym, że wulkanizator optymalizował koło podczas wyważania?

Póki co spotkałem tylko jednego, który to robi ale poszedł już na emeryturę.

 

Mój tak robi. Natomiast optymalizacja to połowiczny sukces.

Prawdziwy efekt daje dopiero "test drogowy" gdzie oprócz ułożenia opony na obręczy, sprawdzasz jeszcze na którym kole powinna być dana opona, żeby siły znosiły się wzajemnie.

Poczytaj o wyważarkach HUNTER z rolką dociskową. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

33 minuty temu, fred77 napisał(a):

Kiedy ostatnio spotkaliście się z tym, że wulkanizator optymalizował koło podczas wyważania?

Chyba nigdy. Wulkanizator zakłada opony i przez 5 lat nie ruszam, chyba że pojawia się bicie przy prędkościach powyżej 120 km/h (parę razy się zdarzyło w ciągu ostatnich 20 lat), wtedy wyważa przednie i jest ok. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, el_guapo napisał(a):

 

Mój tak robi. Natomiast optymalizacja to połowiczny sukces.

Prawdziwy efekt daje dopiero "test drogowy" gdzie oprócz ułożenia opony na obręczy, sprawdzasz jeszcze na którym kole powinna być dana opona, żeby siły znosiły się wzajemnie.

Poczytaj o wyważarkach HUNTER z rolką dociskową. 

 

Wg mnie w sprawnym aucie nie powinno byc potrzeby odprawiac takich czarow, chyba ze to jakis bolid F1 ;) 

Aczkolwiek trafiaja sie takie przypadki, ze niby wszystko jest OK a kola dalej delikatnie bija.

Mialem tak w C4 VTS, ze dopiero dowazenie na aucie pomoglo na dluzej.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, fred77 napisał(a):

No właśnie.

Kiedy ostatnio spotkaliście się z tym, że wulkanizator optymalizował koło podczas wyważania?

Póki co spotkałem tylko jednego, który to robi ale poszedł już na emeryturę.

Poza tym jeszcze nigdzie nie optymalizowano kół w moich samochodach.

Zawsze tylko standardowe wyważanie i naklejanie ciężarków. 

Najwięcej to miałem naklejonych 11. Pamiętam, że gdy potem pojechałem do tego mojego wulkanizator a to przede wszystkim powyciągał kamyczki z bieżnika, wyczyścił całą felgę od środka, usuną ciężarki i klej i tak wyważył, że nakleił tylko dwa małe ciężarki. Oczywiście tak ułożył oponę na feldze, że nie trzeba ich było wiele naklejać.

 

Ja się spotkałem. Są wulkanizatorzy, którzy mają taką usługę. Jak zapłacisz extra to Ci zoptymalizują. Nawet jak trzeba test pod obciążeniem zrobią ;).

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 minuty temu, Maciej__ napisał(a):

Wg mnie w sprawnym aucie nie powinno byc potrzeby odprawiac takich czarow, chyba ze to jakis bolid F1

 

Zgadza się, tylko weź tu zgadnij co dokładnie jest niesprawne. Wyważarka z testem drogowym wykrywa właśnie niesprawne opony, które wyglądają i wyważają się normalnie ale pod obciążeniem toczą się nierówno i przez to mogą powodować wibracje. Bez tego możesz wydać fortunę na naprawy różnych rzeczy typu wały, piasty, półosie, przeguby itp a telepać będzie dalej, chyba że szczęśliwym trafem akurat zgadniesz że to wina opon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, Maciej__ napisał(a):

Aczkolwiek trafiaja sie takie przypadki, ze niby wszystko jest OK a kola dalej delikatnie bija.

 

Tu nie o bicie chodzi, bo bicie to efekt niewyważenia. 

Każda opona jakoś ściąga z pewną siłą - jeżeli to wartość jednocyfrowa to tego nie czujesz, wartości ZTCP do 30N są tolerowane, ale warto opony rozmieścić, żeby te siły się znosiły. Powyżej (kurcze nie pamiętam dokładnie) 60N opona ma wadę i nic z nią nie zrobić. 

Doktoryzywałem się z tego, bo jedna z opon na FF miała wadę: geometrię robiłem ze 3 razy, rotowałem kołami, dopiero na HUNTERze wyszło że ciągnie chyba powyżej 60N i jakbym nie wachlował oponami na kołach, to pozostałe 3 nie zrównoważą tej siły - mam gdzieś wykresy. 

 

Tu przykładowy schemat o co k'man.

test-drogowy-hunter-Krosno4.jpg

Edytowane przez el_guapo
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, PawelW napisał(a):

 

Zgadza się, tylko weź tu zgadnij co dokładnie jest niesprawne. Wyważarka z testem drogowym wykrywa właśnie niesprawne opony, które wyglądają i wyważają się normalnie ale pod obciążeniem toczą się nierówno i przez to mogą powodować wibracje. Bez tego możesz wydać fortunę na naprawy różnych rzeczy typu wały, piasty, półosie, przeguby itp a telepać będzie dalej, chyba że szczęśliwym trafem akurat zgadniesz że to wina opon.

 

Zgadza sie, chodzilo mi o to, ze wg mnie nie ma sensu od tego zaczynac, jesli nic sie nie dzieje ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie robi się optymalizację, również w sezonie i do tego bezpłatnie, jeśli ciężarki na jednej stronie felgi przekraczają 50g przy stalowych i 60g przy alufelgach. Nawet nie informujemy o tym klienta. Czasem się nie da, bo po prostu felga, lub opona jest źle odlana i dupa, ale zawsze ponownie odbijam oponę i przekręcam o 180 stopni w celu sprawdzenia, czy wartości felgi i opony nie nałożyły się na siebie.

Przy niskich profilach, "świeżych" felgach, czy nowych oponach, gdzie wychodzi po 10-20g na stronę koła, gdy jedno odstaje i ma np 40g, to też optymalizuję.

  • Lubię to 6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.10.2023 o 12:32, fred77 napisał(a):

No właśnie.

Kiedy ostatnio spotkaliście się z tym, że wulkanizator optymalizował koło podczas wyważania? 

 

2 tygodnie temu? Jeżeli oczywiście ciężarki ileś tam gramów przekraczają. Z tym, że otymalizację też trzeba umieć zrobić. Z półtora roku temu przekładałem opony na inne felgi w innym miejscu (wcześniej nie miałem do nich uwag) i wróciłem z reklamacją, bo tłukło jedno koło. Optymalizowali, optymalizowali i stwierdzili (za free, w ramach poprzedniej usługi), że to wina opony - głupia sprawa, ale na innych felgach było bez zarzutu i chyba 30g. Pojechałem z tym później tam gdzie zawsze i jakoś się wyważyło bez cudów. 

 

 

 

Edytowane przez futrzak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem kiedyś test drogowy na Hunterze (jak koledzy wyżej pisali) i po całej operacji było serio lepiej, auto nie ściągało (a wcześniej trochę jednak tak, było mniej 'przyklejone' do drogi), przy większych prędkościach (170kmh+) było nadal pewne na drodze i nie myszkowało (jak wcześniej) - ogólnie na plus, zrobię znowu jak będę coś zmieniał następnym razem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.