maro_t Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 dziwne że jeszcze nie bylo takiego tematu. Każdy już chyba słyszał że od nowego roku benzyna 95 na stacjach to nie będzie już E5, tylko E10. Niby 99% aut jest przystosowanych, listę tych, które mogą mieć problemy można znaleźć w internecie, ale to raczej starsze auta. Mnie interesuje co innego. Zakładając w miarę nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Może i jest przystosowany, ale co jest dla niego lepsze? E5 czy E10? Poczytałem trochę. Z tego co zrozumiałem te biododatki to w sumie jakiś alkohol ze zboża. Z jednej strony może lepiej czyścić układ wtryskowy, z drugiej strony szybciej wytrąca się woda, może być trochę gorzej jak ktoś mało jeździ i paliwo długo zalega w baku. Na logikę też będzie trochę mniejsza kaloryczność i może i większe spalanie. A po trzecie nie lubię jak mi się coś narzuca. W wakacje jak byłem we Włoszech to po drodze celowo tankowałem 98 bo była E5 a nie E10 (ciekawostka: chyba jedna z droższych stacji w Europie, cena w przeliczeniu na pln wyszła coś z 11zł za litr ). Co myślicie i czy przechodzicie na 98 która nadal ma być E5? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 10% biododatków w benzynie to już chyba dawno było 7% w ON Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 29 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 1 minutę temu, rwIcIk napisał(a): 10% biododatków w benzynie to już chyba dawno było 7% w ON nie. Było 5%, ma być 10% 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Obojętne. Samochód jest przystosowany do E10, wiele razy tankowałem w Europie E10 i nie zauważyłem żadnej różnicy ani w spalaniu ani w zachowaniu. Leję 95 i będę lał 95, jak dla mnie temat w ogóle nieistotny. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 29 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Teraz, wladmar napisał(a): Obojętne. Samochód jest przystosowany do E10, wiele razy tankowałem w Europie E10 i nie zauważyłem żadnej różnicy ani w spalaniu ani w zachowaniu. Leję 95 i będę lał 95, jak dla mnie temat w ogóle nieistotny. ja to rozumiem. Ale nadal chcę wiedzieć co jest lepsze/gorsze dla silnika. To że kierowca nie czuje różnicy, nie znaczy że jej nie ma. Interesuje mnie to zwyczajnie. Wiem że są tu ludzie też zawodowo zajmujący się mechaniką i motoryzacją i liczę na ich opinię. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 28 minut temu, maro_t napisał(a): Z jednej strony może lepiej czyścić układ wtryskowy, z drugiej strony szybciej wytrąca się woda, może być trochę gorzej jak ktoś mało jeździ i paliwo długo zalega w baku Raczej woda się lepiej rozpuszcza więc o żadnym wytrącaniu nie powinno być mowy. W dawnych czasach nawet zalecano butelkę denaturatu.spirytusu zalać przed mrozami by wodę związać i nie było niespodzianek jak przyjdą mrozy 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 2 minuty temu, maro_t napisał(a): ja to rozumiem. Ale nadal chcę wiedzieć co jest lepsze/gorsze dla silnika. To że kierowca nie czuje różnicy, nie znaczy że jej nie ma. Interesuje mnie to zwyczajnie. Wiem że są tu ludzie też zawodowo zajmujący się mechaniką i motoryzacją i liczę na ich opinię. Jestem przekonany, że skoro producent wyraźnie napisał w instrukcji, że dopuszczalna jest E10, to nie mam czym się przejmować i zawracać sobie tym głowę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 29 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 4 minuty temu, volf6 napisał(a): Raczej woda się lepiej rozpuszcza więc o żadnym wytrącaniu nie powinno być mowy. W dawnych czasach nawet zalecano butelkę denaturatu.spirytusu zalać przed mrozami by wodę związać i nie było niespodzianek jak przyjdą mrozy no właśnie. Opinie są różne. Np tutaj: https://spidersweb.pl/autoblog/od-nowego-roku-paliwo-e10-zamiast-e5/ "10-procentowa zawartość biokomponentów jest już groźna dla gumowych elementów układu paliwowego, poza tym w silniku może wystąpić utlenianie elementów aluminiowych. Bioetanol w paliwie wchłania wodę, która potem może się z niego wytrącić i uszkodzić silnik." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 29 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 4 minuty temu, wladmar napisał(a): Jestem przekonany, że skoro producent wyraźnie napisał w instrukcji, że dopuszczalna jest E10, to nie mam czym się przejmować i zawracać sobie tym głowę. dopóki mam jakiś wybór co tankować to chcę go podjąć w miarę świadomie. Wydaje mi się że forum motoryzacyjne jest do takich właśnie dyskusji, a nie tylko o tym kto ma lepsze rabaty na "premiumy" 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bielaPL Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 5 minut temu, maro_t napisał(a): dopóki mam jakiś wybór co tankować to chcę go podjąć w miarę świadomie. Wydaje mi się że forum motoryzacyjne jest do takich właśnie dyskusji, a nie tylko o tym kto ma lepsze rabaty na "premiumy" trzeba poczekać na filmik profesora chrisa 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 (edytowane) 14 minut temu, maro_t napisał(a): "10-procentowa zawartość biokomponentów jest już groźna dla gumowych elementów układu paliwowego, Może w 30-letnich autach... Nowe są przystosowane i jeżdżą na takim paliwie od wielu lat w Europie i jakoś węże się nie rozpuszczają. 14 minut temu, maro_t napisał(a): poza tym w silniku może wystąpić utlenianie elementów aluminiowych. Z jakiego powodu? Zwiększonej o 5% zawartości etanolu? Utlenianie? Akurat co jak co ale aluminium ma to do siebie, że pod wpływem tlenu (zakładamy, ze w paliwie jest czemuś wolny tlen) tworzy się cienka wartwa, która zabezpiecza resztę. Dlatego aluminium NIE RDZEWIEJE, a dokładniej powstała cienka warstwa zabezpiecza przed dalszym utlenianiem. Pisał to ktoś, kto nie ma pojęcia o chemii na poziomie szkoły podstawowej. 14 minut temu, maro_t napisał(a): Bioetanol w paliwie wchłania wodę, która potem może się z niego wytrącić i uszkodzić silnik." Jak wytrącić? I co to za drastyczne zwiększenie wody w paliwie, które z powodu 5% nagle zacznie uszkadzać silniki? Brednie i tyle. Edytowane 29 Listopada 2023 przez wladmar Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 (edytowane) 14 minut temu, maro_t napisał(a): dopóki mam jakiś wybór co tankować to chcę go podjąć w miarę świadomie. Wydaje mi się że forum motoryzacyjne jest do takich właśnie dyskusji, a nie tylko o tym kto ma lepsze rabaty na "premiumy" Oczywiście. W tym przypadku świadoma decyzja to zobaczyć co na ten temat mówi producent samochodu. Pamiętam jak wprowadzali noPb i też były krzyki że benzyna bez ołowiu uszkodzi silniki, dramat, ludzie muszą mieć wybór i takie tam Edytowane 29 Listopada 2023 przez wladmar 1 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Godzinę temu, maro_t napisał(a): Co myślicie i czy przechodzicie na 98 która nadal ma być E5? Zostaję przy kWh z węgla 3 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcindzieg Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 1 minutę temu, mrBEAN napisał(a): Zostaję przy kWh z węgla Morderca dzieci z Bełchatowa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 29 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 3 minuty temu, mrBEAN napisał(a): Zostaję przy kWh z węgla też pewnie na to przejdę ale póki jeszcze jeżdżę na kWh z ropy, to chyba wolę żeby to była faktycznie ropa, a nie jakaś woda zbożowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ArekMiz Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Godzinę temu, volf6 napisał(a): Raczej woda się lepiej rozpuszcza więc o żadnym wytrącaniu nie powinno być mowy. W dawnych czasach nawet zalecano butelkę denaturatu.spirytusu zalać przed mrozami by wodę związać i nie było niespodzianek jak przyjdą mrozy Tak zalewałem do Fiat CC 700 ale i tak gówno to dawało, woda wytrącała się w gaźniku zimą i nie szło rzęcha odpalić. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
trex11 Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 (edytowane) W DE bez zmian super ma 5% Testowalem ta 10% i auto spalilo wiecej jak zwykla 5%. W de ta 10% jest tansza znaczaco od tej 5% oczywiście w Pl po wprowadzeniu 10% cena nie spadnie? A powinna. W DE roznica to kolo 90 gr miedzy 10% a 5% W de E10 - 10% Super - 5% odpowiednik w pl 95 Super plus 5% odpowiednik 98 Edytowane 29 Listopada 2023 przez trex11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grogi Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 2 godziny temu, maro_t napisał(a): Co myślicie i czy przechodzicie na 98 która nadal ma być E5? Od dawna tankuję E10. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Filipfm Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 2 godziny temu, maro_t napisał(a): A po trzecie nie lubię jak mi się coś narzuca. Zostawiają Ci wybór, Nowe paliwo eko Dotychczasowe paliwo mniej eko ale drożej Albo wejście w elektromobilność Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Godzinę temu, maro_t napisał(a): też pewnie na to przejdę ale póki jeszcze jeżdżę na kWh z ropy, to chyba wolę żeby to była faktycznie ropa, a nie jakaś woda zbożowa. Inka czyli 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Na oilclubie dolewają 1l IPA 99.9% nawet do 20l benzyny w baku i chwalą, że ładnie dekarbonizuje komorę spalania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 2 godziny temu, wladmar napisał(a): Jestem przekonany, że skoro producent wyraźnie napisał w instrukcji, że dopuszczalna jest E10, to nie mam czym się przejmować i zawracać sobie tym głowę generalnie masz racje Z tym że znane sa przypadki kiedy producent w instrukcji pisze coś co okazuje sie nieprawdą - choćby to ze w skrzyniach automatycznych montowanych w volvo nie trzeba zmieniac oleju 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
grogi Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 (edytowane) 26 minut temu, delco napisał(a): generalnie masz racje Z tym że znane sa przypadki kiedy producent w instrukcji pisze coś co okazuje sie nieprawdą - choćby to ze w skrzyniach automatycznych montowanych w volvo nie trzeba zmieniac oleju Już w latach 90tych robiono silniki przystosowane do zasilania czystym etanolem. To nie jest technologia kosmiczna. Do tego od wielu lat za Odrą ludzie leją E10. Nie ma się czym przejmować. Przy czym uważam, że paliwa z bio-komponentów to giga-scam: ich wprowadzenie spowodowało wzrost cen żywności i klęskę głodu, oraz niepotrzebne wycinanie lasów pod uprawy kukurydzy. Edytowane 29 Listopada 2023 przez grogi 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 50 minut temu, grogi napisał(a): Przy czym uważam, że paliwa z bio-komponentów to giga-scam: ich wprowadzenie spowodowało wzrost cen żywności i klęskę głodu, oraz niepotrzebne wycinanie lasów pod uprawy kukurydzy. Gdzie ten głód i jak to się ma do tego, ze taka Ukraina zalewa całą Europę tanimi zbożami zamiast wysyłać je do tej głodującej (ponoć) Afryki? I teraz aby jakoś ratować ceny i rolnictwo przed bankructwami wprowadza się właśnie to większe dolewanie spirytusu do benzyny... Lasy to może i są wycinane ale raczej nie w Europie i nie pod kukurydzę Trzeba się też zastanowić czy jednak takie kilkuprocentowe dolewanie nie jest właściwe, bo dzięki temu można o te kilka % przyciąć dochody Arabów czy też Rosji... 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GoldFinger Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 (edytowane) 5 godzin temu, trex11 napisał(a): W de ta 10% jest tansza znaczaco od tej 5% oczywiście w Pl po wprowadzeniu 10% cena nie spadnie? A powinna. Czy cena E10 w Niemczech jest niższa gdyż jest tańsza w produkcji czy dlatego, że jest niżej opodatkowana by zachęcić jej tankowania? Edytowane 29 Listopada 2023 przez GoldFinger Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szafir Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 11 minut temu, GoldFinger napisał(a): Czy cena E10 w Niemczech jest niższa gdyż jest tańsza w produkcji czy dlatego, że jest niżej opodatkowana by zachęcić jej tankowania? W tej chwili aktualne ceny na Orlenie w Dortmundzie. E5 jest zawsze o około 5 centów droższa od E10. Tak jest od czasu wprowadzenia E10 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 51 minut temu, szafir napisał(a): W tej chwili aktualne ceny na Orlenie w Dortmundzie. E5 jest zawsze o około 5 centów droższa od E10. Tak jest od czasu wprowadzenia E10 Czyli 20-25 groszy a nie 90 jak ktoś pisał wyżej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 Godzinę temu, volf6 napisał(a): Czyli 20-25 groszy a nie 90 jak ktoś pisał wyżej? To co tam kolega pisał wyżej dotyczy Mazdy. Zarówno jeżeli chodzi o większe spalanie E10, jak i cenę samego paliwa. Inaczej tego nie widzę 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Majkiel Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 9 godzin temu, maro_t napisał(a): dziwne że jeszcze nie bylo takiego tematu. Każdy już chyba słyszał że od nowego roku benzyna 95 na stacjach to nie będzie już E5, tylko E10. Niby 99% aut jest przystosowanych, listę tych, które mogą mieć problemy można znaleźć w internecie, ale to raczej starsze auta. Mnie interesuje co innego. Zakładając w miarę nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Może i jest przystosowany, ale co jest dla niego lepsze? E5 czy E10? Poczytałem trochę. Z tego co zrozumiałem te biododatki to w sumie jakiś alkohol ze zboża. Z jednej strony może lepiej czyścić układ wtryskowy, z drugiej strony szybciej wytrąca się woda, może być trochę gorzej jak ktoś mało jeździ i paliwo długo zalega w baku. Na logikę też będzie trochę mniejsza kaloryczność i może i większe spalanie. A po trzecie nie lubię jak mi się coś narzuca. W wakacje jak byłem we Włoszech to po drodze celowo tankowałem 98 bo była E5 a nie E10 (ciekawostka: chyba jedna z droższych stacji w Europie, cena w przeliczeniu na pln wyszła coś z 11zł za litr ). Co myślicie i czy przechodzicie na 98 która nadal ma być E5? Wszystko zależy jaki kto ma silnik. Z tego co wiem, problemy są w silnikach FSI z grupy VW, 1.6 16V Fiata, dwulitrowych jednostkach F4R Renault. Ciekaw jestem jak w starszych autach 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fili_P Napisano 29 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 29 Listopada 2023 też pewnie na to przejdę ale póki jeszcze jeżdżę na kWh z ropy, to chyba wolę żeby to była faktycznie ropa, a nie jakaś woda zbożowa. Qrde Jak w weekend pijecie te 40% "wodę zbozowa" to Wam ~60% H2O w niej nie przeszkadza a jak gorzelnie Wam na kontach czysty spiryt na kontach odwodnia do bezwodnego i dokehecue se 10% do baku to już źle....znaczy się co za mało? ;-))) 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
r1sender Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 16 godzin temu, wladmar napisał(a): Może w 30-letnich autach... Nowe są przystosowane i jeżdżą na takim paliwie od wielu lat w Europie i jakoś węże się nie rozpuszczają. Z jakiego powodu? Zwiększonej o 5% zawartości etanolu? Utlenianie? Akurat co jak co ale aluminium ma to do siebie, że pod wpływem tlenu (zakładamy, ze w paliwie jest czemuś wolny tlen) tworzy się cienka wartwa, która zabezpiecza resztę. Dlatego aluminium NIE RDZEWIEJE, a dokładniej powstała cienka warstwa zabezpiecza przed dalszym utlenianiem. Pisał to ktoś, kto nie ma pojęcia o chemii na poziomie szkoły podstawowej. Jak wytrącić? I co to za drastyczne zwiększenie wody w paliwie, które z powodu 5% nagle zacznie uszkadzać silniki? Brednie i tyle. może i nie rdzewieje tak spektakularnie jak stal ale też się utlenia prosty przykład to układ klimatyzacji. Gdyby było tak jak piszesz to wszelkie skraplacze, czy rurki powinny być wieczne, a nie są. Skoro aluminium jest takie super to dlaczego producenci nie stosują go przy produkcji przewodów paliwowych? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 30 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 (edytowane) 15 godzin temu, Filipfm napisał(a): Zostawiają Ci wybór, Nowe paliwo eko Dotychczasowe paliwo mniej eko ale drożej Albo wejście w elektromobilność właśnie nie do końca. Kiedyś były właśnie takie pomysły że będzie noPB 95 E5 i trochę tańsza noPB 95 E10. Okazało się, że od nowego roku nie będzie noPB 95 E5 tylko wszędzie będzie E10 (i założę się że wcale nie będzie tańsza ). Jedynie noPB 98 zostanie E5. A 98 jest średnio od 95 droższa o jakieś 70-80 groszy. I taki to wybór Edytowane 30 Listopada 2023 przez maro_t Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
r1sender Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 8 godzin temu, Majkiel napisał(a): Wszystko zależy jaki kto ma silnik. Z tego co wiem, problemy są w silnikach FSI z grupy VW, 1.6 16V Fiata, dwulitrowych jednostkach F4R Renault. Ciekaw jestem jak w starszych autach tak nie do końca z tym F4R Cytat Druga lista wyjątków to modele produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002:Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo, Avantime 2.0 F4R 761 Turbo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 8 minut temu, r1sender napisał(a): może i nie rdzewieje tak spektakularnie jak stal ale też się utlenia prosty przykład to układ klimatyzacji. Gdyby było tak jak piszesz to wszelkie skraplacze, czy rurki powinny być wieczne, a nie są. Bo działa na nie sól i inne reagenty z dróg. Nic by się im nie działo, gdyby miały kontakt tylko z wodą (i tlenem z powietrza). W paliwie sól nie występuje, a jeżeli występuje, to dodatkowe 5% etanolu w żaden sposób na to nie wpłynie. Porównanie nietrafione. 8 minut temu, r1sender napisał(a): Skoro aluminium jest takie super to dlaczego producenci nie stosują go przy produkcji przewodów paliwowych? Bo czysty jest bardzo miękki (nie wytrzyma ciśnienia), na dodatek silnik wibruje, więc bez gumowych węży nie da rady. Tam gdzie się da owszem, stosuje się. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
r1sender Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 1 minutę temu, wladmar napisał(a): Bo działa na nie sól i inne reagenty z dróg. Nic by się im nie działo, gdyby miały kontakt tylko z wodą (i tlenem z powietrza). W paliwie sól nie występuje, a jeżeli występuje, to dodatkowe 5% etanolu w żaden sposób na to nie wpłynie. Porównanie nietrafione. Bo czysty jest bardzo miękki (nie wytrzyma ciśnienia), na dodatek silnik wibruje, więc bez gumowych węży nie da rady. Tam gdzie się da owszem, stosuje się. co nie wytrzyma cisnienia, nie kumam? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 Teraz, r1sender napisał(a): co nie wytrzyma cisnienia, nie kumam? Przewód. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
r1sender Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 2 minuty temu, wladmar napisał(a): Przewód. bez jaj, jakie zatem masz cisnienie na drodze ze zbiornika paliwa do pompy wtryskowej, czy wtryskiwaczy (benzyna z pośrednim wtryskiem paliwa) żeby rozerwało aluminiowy przewód metalowy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 3 minuty temu, r1sender napisał(a): bez jaj, jakie zatem masz cisnienie na drodze ze zbiornika paliwa do pompy wtryskowej, czy wtryskiwaczy (benzyna z pośrednim wtryskiem paliwa) żeby rozerwało aluminiowy przewód metalowy? Ze zbiornika do pompy praktycznie żadne, ale sztywne połączenie nie wchodzi w grę. Z pośrednim wtryskiem też (ale po co stosować droższe rozwiązanie, skoro można tańsze?), natomiast w przypadku bezpośredniego wtrysku ciśnienie już może być spore. No i problem korozji nie jest na tyle poważny w przypadku instalacji paliwowej, żeby kombinować z czymś droższym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 18 godzin temu, maro_t napisał(a): Niby 99% aut jest przystosowanych, listę tych, które mogą mieć problemy można znaleźć w internecie, ale to raczej starsze auta. Mnie interesuje co innego. Zakładając w miarę nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Może i jest przystosowany, ale co jest dla niego lepsze? E5 czy E10? Jeśli silnik nie jest przystosowany do spalania etanolu (czyli silniki flexifuel) to imo każde dodatki etanolu będą w jakimś stopniu pogarszały jego osiągi/sprawność, pod warunkiem że np silnik jest projektowany na pracę na 98, można jeździć na 95 to wtedy zalanie 95e10 da sprawność > niż na 95 bo nie będzie cofał zapłonu. W silnikach flexifuel jest czujnik zawartości etanolu i sterownik dobiera sobie mapy tak aby wykorzystać wyższą liczbę oktanową. O samą trwałość bym się specjalnie nie martwił, różnice tkwią w układzie paliwowym a dokładnie jego uszczelnieniach. 2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 1 minutę temu, Piotrus napisał(a): Jeśli silnik nie jest przystosowany do spalania etanolu (czyli silniki flexifuel) to imo każde dodatki etanolu będą w jakimś stopniu pogarszały jego osiągi/sprawność, pod warunkiem że np silnik jest projektowany na pracę na 98, można jeździć na 95 to wtedy zalanie 95e10 da sprawność > niż na 95 bo nie będzie cofał zapłonu. W silnikach flexifuel jest czujnik zawartości etanolu i sterownik dobiera sobie mapy tak aby wykorzystać wyższą liczbę oktanową. O samą trwałość bym się specjalnie nie martwił, różnice tkwią w układzie paliwowym a dokładnie jego uszczelnieniach. Ale flexifuel to chyba czysty etanol. Różnica jest jednak potężna, bo nie 5%, ale 95%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
r1sender Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 2 minuty temu, wladmar napisał(a): Ze zbiornika do pompy praktycznie żadne, ale sztywne połączenie nie wchodzi w grę. Z pośrednim wtryskiem też (ale po co stosować droższe rozwiązanie, skoro można tańsze?), natomiast w przypadku bezpośredniego wtrysku ciśnienie już może być spore. No i problem korozji nie jest na tyle poważny w przypadku instalacji paliwowej, żeby kombinować z czymś droższym. myślę, że mieszasz. Proponuję wejśc pod auto i obejrzeć sobie od spodu, bo się nie dogadamy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 1 minutę temu, wladmar napisał(a): Ale flexifuel to chyba czysty etanol. Różnica jest jednak potężna, bo nie 5%, ale 95%. Flexifuel to 85% etanolu i 15% benzyny. 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 10 minut temu, Piotrus napisał(a): Flexifuel to 85% etanolu i 15% benzyny. Ok, tak czy owak to zupełnie inna sytuacja, jednak różnica jest istotna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 15 minut temu, wladmar napisał(a): Ok, tak czy owak to zupełnie inna sytuacja, jednak różnica jest istotna. Co chcesz przekazać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 Teraz, Piotrus napisał(a): Co chcesz przekazać? Że przystosowanie samochodu do flexifuel to zupełnie inna sytuacja, niż do E10. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 25 minut temu, wladmar napisał(a): Że przystosowanie samochodu do flexifuel to zupełnie inna sytuacja, niż do E10. Jest to nadal taki sam proces spalania etanolu w silniku o zapłonie iskrowym, zmieniaja się tylko proporcje mieszaniny paliw. Zapytam wprost, uważasz że spalanie e10 w stosunku do e5 w standardowym silniku: -zmniejsza efektywność procesu -zwiększa efektywność procesu -pozostawia proces bez zmian ? 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 30 Listopada 2023 Autor Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 Teraz, Piotrus napisał(a): Jest to nadal taki sam proces spalania etanolu w silniku o zapłonie iskrowym, zmieniaja się tylko proporcje mieszaniny paliw. Zapytam wprost, uważasz że spalanie e10 w stosunku do e5 w standardowym silniku: -zmniejsza efektywność procesu -zwiększa efektywność procesu -pozostawia proces bez zmian ? o to właśnie mniej więcej ja pytam w tym wątku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 1 minutę temu, Piotrus napisał(a): Jest to nadal taki sam proces spalania etanolu w silniku o zapłonie iskrowym, zmieniaja się tylko proporcje mieszaniny paliw. Zapytam wprost, uważasz że spalanie e10 w stosunku do e5 w standardowym silniku: -zmniejsza efektywność procesu -zwiększa efektywność procesu -pozostawia proces bez zmian ? Chodzi mi o rzekomy wpływ na uszczelki i układ zasilania, różnica 5% nie jest istotna. Różnica 85% już tak i wymagają dodatkowych zabiegów ze strony producenta. Co do spalania uważam, że zmieniają efektywność procesu, ale w pomijalnym stopniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Piotrus Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 3 minuty temu, wladmar napisał(a): Chodzi mi o rzekomy wpływ na uszczelki i układ zasilania, różnica 5% nie jest istotna. Różnica 85% już tak i wymagają dodatkowych zabiegów ze strony producenta. Dziękuję za wyjaśnienie, nigdzie nie poruszałem tego tematu więc nie nadążałem za Twoją logiką. Moim zdaniem jeśli auto jest przystosowane do E5 to może też jeździć na E10. 5 minut temu, wladmar napisał(a): Co do spalania uważam, że zmieniają efektywność procesu, ale w pomijalnym stopniu. Czyli będzie gorzej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 30 Listopada 2023 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2023 1 minutę temu, Piotrus napisał(a): Moim zdaniem jeśli auto jest przystosowane do E5 to może też jeździć na E10. Niekoniecznie. Jeżeli producent w instrukcji zaznaczył, że dopuszczalne jest E10, to jest. 1 minutę temu, Piotrus napisał(a): Czyli będzie gorzej? W warunkach laboratoryjnych możliwe, że tak. W rzeczywistości np. temperatura zewnętrzna ma zdecydowanie większy wpływ na wydajność silnika. Czyli w punktu widzenia użytkownika różnica jest absolutnie żadna i moje doświadczenie to potwierdza. Auto pali tyle samo, jedzie tak samo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.