Skocz do zawartości

benzyna E10


maro_t

Rekomendowane odpowiedzi

dziwne że jeszcze nie bylo takiego tematu. Każdy już chyba słyszał że od nowego roku benzyna 95 na stacjach to nie będzie już E5, tylko E10. Niby 99% aut jest przystosowanych, listę tych, które mogą mieć problemy można znaleźć w internecie, ale to raczej starsze auta. Mnie interesuje co innego. Zakładając w miarę nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Może i jest przystosowany, ale co jest dla niego lepsze? E5 czy E10? Poczytałem trochę. Z tego co zrozumiałem te biododatki to w sumie jakiś alkohol ze zboża. Z jednej strony może lepiej czyścić układ wtryskowy, z drugiej strony szybciej wytrąca się woda, może być trochę gorzej jak ktoś mało jeździ i paliwo długo zalega w baku. Na logikę też będzie trochę mniejsza kaloryczność i może i większe spalanie. A po trzecie nie lubię jak mi się coś narzuca. W wakacje jak byłem we Włoszech to po drodze celowo tankowałem 98 bo była E5 a nie E10 (ciekawostka: chyba jedna z droższych stacji w Europie, cena w przeliczeniu na pln wyszła coś z 11zł za litr ;]).

Co myślicie i czy przechodzicie na 98 która nadal ma być E5?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, wladmar napisał(a):

Obojętne. Samochód jest przystosowany do E10, wiele razy tankowałem w Europie E10 i nie zauważyłem żadnej różnicy ani w spalaniu ani w zachowaniu. Leję 95 i będę lał 95, jak dla mnie temat w ogóle nieistotny. 

 

ja to rozumiem. Ale nadal chcę wiedzieć co jest lepsze/gorsze dla silnika. To że kierowca nie czuje różnicy, nie znaczy że jej nie ma. Interesuje mnie to zwyczajnie. Wiem że są tu ludzie też zawodowo zajmujący się mechaniką i motoryzacją i liczę na ich opinię.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

28 minut temu, maro_t napisał(a):

Z jednej strony może lepiej czyścić układ wtryskowy, z drugiej strony szybciej wytrąca się woda, może być trochę gorzej jak ktoś mało jeździ i paliwo długo zalega w baku

Raczej woda się lepiej rozpuszcza więc o żadnym wytrącaniu nie powinno być mowy. W dawnych czasach nawet zalecano butelkę denaturatu.spirytusu zalać przed mrozami by wodę związać i nie było niespodzianek jak przyjdą mrozy:)

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, maro_t napisał(a):

 

ja to rozumiem. Ale nadal chcę wiedzieć co jest lepsze/gorsze dla silnika. To że kierowca nie czuje różnicy, nie znaczy że jej nie ma. Interesuje mnie to zwyczajnie. Wiem że są tu ludzie też zawodowo zajmujący się mechaniką i motoryzacją i liczę na ich opinię.

 

Jestem przekonany, że skoro producent wyraźnie napisał w instrukcji, że dopuszczalna jest E10, to nie mam czym się przejmować i zawracać sobie tym głowę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, volf6 napisał(a):

Raczej woda się lepiej rozpuszcza więc o żadnym wytrącaniu nie powinno być mowy. W dawnych czasach nawet zalecano butelkę denaturatu.spirytusu zalać przed mrozami by wodę związać i nie było niespodzianek jak przyjdą mrozy:)

 

no właśnie. Opinie są różne. Np tutaj:

https://spidersweb.pl/autoblog/od-nowego-roku-paliwo-e10-zamiast-e5/

 

"10-procentowa zawartość biokomponentów jest już groźna dla gumowych elementów układu paliwowego, poza tym w silniku może wystąpić utlenianie elementów aluminiowych. Bioetanol w paliwie wchłania wodę, która potem może się z niego wytrącić i uszkodzić silnik."

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, wladmar napisał(a):

 

Jestem przekonany, że skoro producent wyraźnie napisał w instrukcji, że dopuszczalna jest E10, to nie mam czym się przejmować i zawracać sobie tym głowę. 

 

dopóki mam jakiś wybór co tankować to chcę go podjąć w miarę świadomie. Wydaje mi się że forum motoryzacyjne jest do takich właśnie dyskusji, a nie tylko o tym kto ma lepsze rabaty na "premiumy"

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, maro_t napisał(a):

 

dopóki mam jakiś wybór co tankować to chcę go podjąć w miarę świadomie. Wydaje mi się że forum motoryzacyjne jest do takich właśnie dyskusji, a nie tylko o tym kto ma lepsze rabaty na "premiumy"

trzeba poczekać na filmik profesora chrisa

  • Haha 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, maro_t napisał(a):

"10-procentowa zawartość biokomponentów jest już groźna dla gumowych elementów układu paliwowego,

 

Może w 30-letnich autach... Nowe są przystosowane i jeżdżą na takim paliwie od wielu lat w Europie i jakoś węże się nie rozpuszczają.

 

14 minut temu, maro_t napisał(a):

poza tym w silniku może wystąpić utlenianie elementów aluminiowych.

 

Z jakiego powodu? Zwiększonej o 5% zawartości etanolu? Utlenianie? Akurat co jak co ale aluminium ma to do siebie, że pod wpływem tlenu (zakładamy, ze w paliwie jest czemuś wolny tlen) tworzy się cienka wartwa, która zabezpiecza resztę. Dlatego aluminium NIE RDZEWIEJE, a dokładniej powstała cienka warstwa zabezpiecza przed dalszym utlenianiem. Pisał to ktoś, kto nie ma pojęcia o chemii na poziomie szkoły podstawowej.

 

14 minut temu, maro_t napisał(a):

Bioetanol w paliwie wchłania wodę, która potem może się z niego wytrącić i uszkodzić silnik."

 

Jak wytrącić? I co to za drastyczne zwiększenie wody w paliwie, które z powodu 5% nagle zacznie uszkadzać silniki? Brednie i tyle. 

Edytowane przez wladmar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, maro_t napisał(a):

 

dopóki mam jakiś wybór co tankować to chcę go podjąć w miarę świadomie. Wydaje mi się że forum motoryzacyjne jest do takich właśnie dyskusji, a nie tylko o tym kto ma lepsze rabaty na "premiumy"

 

Oczywiście. W tym przypadku świadoma decyzja to zobaczyć co na ten temat mówi producent samochodu. 

Pamiętam jak wprowadzali noPb i też były krzyki że benzyna bez ołowiu uszkodzi silniki, dramat, ludzie muszą mieć wybór i takie tam ;]

Edytowane przez wladmar
  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, volf6 napisał(a):

Raczej woda się lepiej rozpuszcza więc o żadnym wytrącaniu nie powinno być mowy. W dawnych czasach nawet zalecano butelkę denaturatu.spirytusu zalać przed mrozami by wodę związać i nie było niespodzianek jak przyjdą mrozy:)

 

Tak zalewałem do Fiat CC 700 ale i tak gówno to dawało, woda wytrącała się w gaźniku zimą i nie szło rzęcha odpalić. :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W DE bez zmian super ma 5%

Testowalem ta 10% i auto spalilo wiecej jak zwykla 5%.

W de ta 10% jest tansza znaczaco od tej 5% oczywiście w Pl po wprowadzeniu 10% cena nie spadnie? A powinna.

W DE roznica to kolo 90 gr miedzy 10% a 5%

W de E10 - 10%

Super - 5% odpowiednik w pl 95 

Super plus 5%  odpowiednik 98

Edytowane przez trex11
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, wladmar napisał(a):

Jestem przekonany, że skoro producent wyraźnie napisał w instrukcji, że dopuszczalna jest E10, to nie mam czym się przejmować i zawracać sobie tym głowę

generalnie masz racje 

Z tym że znane sa przypadki kiedy producent w instrukcji pisze coś co okazuje sie nieprawdą - choćby to ze w skrzyniach automatycznych montowanych w volvo nie trzeba zmieniac oleju

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, delco napisał(a):

generalnie masz racje 

Z tym że znane sa przypadki kiedy producent w instrukcji pisze coś co okazuje sie nieprawdą - choćby to ze w skrzyniach automatycznych montowanych w volvo nie trzeba zmieniac oleju

 

Już w latach 90tych robiono silniki przystosowane do zasilania czystym etanolem. To nie jest technologia kosmiczna. Do tego od wielu lat za Odrą ludzie leją E10. Nie ma się czym przejmować. 

 

Przy czym uważam, że paliwa z bio-komponentów to giga-scam: ich wprowadzenie spowodowało wzrost cen żywności i klęskę głodu, oraz niepotrzebne wycinanie lasów pod uprawy kukurydzy. 

Edytowane przez grogi
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, grogi napisał(a):

Przy czym uważam, że paliwa z bio-komponentów to giga-scam: ich wprowadzenie spowodowało wzrost cen żywności i klęskę głodu, oraz niepotrzebne wycinanie lasów pod uprawy kukurydzy. 

Gdzie ten głód i jak to się ma do tego, ze taka Ukraina zalewa całą Europę tanimi zbożami zamiast wysyłać je do tej głodującej (ponoć) Afryki? I teraz aby jakoś ratować ceny i rolnictwo przed bankructwami wprowadza się właśnie to większe dolewanie spirytusu do benzyny...

Lasy to może i są wycinane ale raczej nie w Europie i nie pod kukurydzę:skromny:

 

 Trzeba się też zastanowić czy jednak takie kilkuprocentowe dolewanie nie jest właściwe, bo dzięki temu można o te kilka % przyciąć dochody Arabów czy też Rosji...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, trex11 napisał(a):

W de ta 10% jest tansza znaczaco od tej 5% oczywiście w Pl po wprowadzeniu 10% cena nie spadnie? A powinna.

 

Czy cena E10 w Niemczech jest niższa gdyż jest tańsza w produkcji czy dlatego, że jest niżej opodatkowana by zachęcić jej tankowania?

Edytowane przez GoldFinger
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, GoldFinger napisał(a):

 

Czy cena E10 w Niemczech jest niższa gdyż jest tańsza w produkcji czy dlatego, że jest niżej opodatkowana by zachęcić jej tankowania?

image.png.a810e946cf6fabed09d9f3c967051f67.png

W tej chwili aktualne ceny na Orlenie w Dortmundzie. E5 jest zawsze o około 5 centów droższa od E10. Tak jest od czasu wprowadzenia E10

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, maro_t napisał(a):

dziwne że jeszcze nie bylo takiego tematu. Każdy już chyba słyszał że od nowego roku benzyna 95 na stacjach to nie będzie już E5, tylko E10. Niby 99% aut jest przystosowanych, listę tych, które mogą mieć problemy można znaleźć w internecie, ale to raczej starsze auta. Mnie interesuje co innego. Zakładając w miarę nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Może i jest przystosowany, ale co jest dla niego lepsze? E5 czy E10? Poczytałem trochę. Z tego co zrozumiałem te biododatki to w sumie jakiś alkohol ze zboża. Z jednej strony może lepiej czyścić układ wtryskowy, z drugiej strony szybciej wytrąca się woda, może być trochę gorzej jak ktoś mało jeździ i paliwo długo zalega w baku. Na logikę też będzie trochę mniejsza kaloryczność i może i większe spalanie. A po trzecie nie lubię jak mi się coś narzuca. W wakacje jak byłem we Włoszech to po drodze celowo tankowałem 98 bo była E5 a nie E10 (ciekawostka: chyba jedna z droższych stacji w Europie, cena w przeliczeniu na pln wyszła coś z 11zł za litr ;]).

Co myślicie i czy przechodzicie na 98 która nadal ma być E5?

 

Wszystko zależy jaki kto ma silnik.

Z tego co wiem, problemy są w silnikach FSI z grupy VW, 1.6 16V Fiata, dwulitrowych jednostkach F4R Renault.

 

Ciekaw jestem jak w starszych autach

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
też pewnie na to przejdę ale póki jeszcze jeżdżę na kWh z ropy, to chyba wolę żeby to była faktycznie ropa, a nie jakaś woda zbożowa. ;]
Qrde
Jak w weekend pijecie te 40% "wodę zbozowa" to Wam ~60% H2O w niej nie przeszkadza a jak gorzelnie Wam na kontach czysty spiryt na kontach odwodnia do bezwodnego i dokehecue se 10% do baku to już źle....znaczy się co za mało? ;-)))
  • Skonfundowany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, wladmar napisał(a):

 

Może w 30-letnich autach... Nowe są przystosowane i jeżdżą na takim paliwie od wielu lat w Europie i jakoś węże się nie rozpuszczają.

 

 

Z jakiego powodu? Zwiększonej o 5% zawartości etanolu? Utlenianie? Akurat co jak co ale aluminium ma to do siebie, że pod wpływem tlenu (zakładamy, ze w paliwie jest czemuś wolny tlen) tworzy się cienka wartwa, która zabezpiecza resztę. Dlatego aluminium NIE RDZEWIEJE, a dokładniej powstała cienka warstwa zabezpiecza przed dalszym utlenianiem. Pisał to ktoś, kto nie ma pojęcia o chemii na poziomie szkoły podstawowej.

 

 

Jak wytrącić? I co to za drastyczne zwiększenie wody w paliwie, które z powodu 5% nagle zacznie uszkadzać silniki? Brednie i tyle. 

może i nie rdzewieje tak spektakularnie jak stal ale też się utlenia:skromny: prosty przykład to układ klimatyzacji. Gdyby było tak jak piszesz to wszelkie skraplacze, czy rurki powinny być wieczne, a nie są. Skoro aluminium jest takie super to dlaczego producenci nie stosują go przy produkcji przewodów paliwowych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, Filipfm napisał(a):

 

Zostawiają Ci wybór, 

Nowe paliwo eko

Dotychczasowe paliwo mniej eko ale drożej

Albo wejście w elektromobilność 🍃

 

właśnie nie do końca. Kiedyś były właśnie takie pomysły że będzie noPB 95 E5 i trochę tańsza noPB 95 E10. Okazało się, że od nowego roku nie będzie noPB 95 E5 tylko wszędzie będzie E10 (i założę się że wcale nie będzie tańsza ;]). Jedynie noPB 98 zostanie E5. A 98 jest średnio od 95 droższa o jakieś 70-80 groszy. I taki to wybór

Edytowane przez maro_t
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, Majkiel napisał(a):

 

Wszystko zależy jaki kto ma silnik.

Z tego co wiem, problemy są w silnikach FSI z grupy VW, 1.6 16V Fiata, dwulitrowych jednostkach F4R Renault.

 

Ciekaw jestem jak w starszych autach

tak nie do końca z tym F4R

Cytat

Druga lista wyjątków to modele produkowane w latach 1 stycznia 2000 i 31 grudnia 2002:Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo, Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo, Espace 4 2.0F4R 790 Turbo, Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo, Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo, Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo, Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo,  Avantime 2.0 F4R 761 Turbo.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, r1sender napisał(a):

może i nie rdzewieje tak spektakularnie jak stal ale też się utlenia:skromny: prosty przykład to układ klimatyzacji. Gdyby było tak jak piszesz to wszelkie skraplacze, czy rurki powinny być wieczne, a nie są.

 

Bo działa na nie sól i inne reagenty z dróg. Nic by się im nie działo, gdyby miały kontakt tylko z wodą (i tlenem z powietrza). W paliwie sól nie występuje, a jeżeli występuje, to dodatkowe 5% etanolu w żaden sposób na to nie wpłynie. Porównanie nietrafione.

 

8 minut temu, r1sender napisał(a):

Skoro aluminium jest takie super to dlaczego producenci nie stosują go przy produkcji przewodów paliwowych?

 

Bo czysty jest bardzo miękki (nie wytrzyma ciśnienia), na dodatek silnik wibruje, więc bez gumowych węży nie da rady. Tam gdzie się da owszem, stosuje się. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, wladmar napisał(a):

 

Bo działa na nie sól i inne reagenty z dróg. Nic by się im nie działo, gdyby miały kontakt tylko z wodą (i tlenem z powietrza). W paliwie sól nie występuje, a jeżeli występuje, to dodatkowe 5% etanolu w żaden sposób na to nie wpłynie. Porównanie nietrafione.

 

 

Bo czysty jest bardzo miękki (nie wytrzyma ciśnienia), na dodatek silnik wibruje, więc bez gumowych węży nie da rady. Tam gdzie się da owszem, stosuje się. 

co nie wytrzyma cisnienia, nie kumam? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, wladmar napisał(a):

 

Przewód. 

bez jaj, jakie zatem masz cisnienie na drodze ze zbiornika paliwa do pompy wtryskowej, czy wtryskiwaczy (benzyna z pośrednim wtryskiem paliwa) żeby rozerwało aluminiowy przewód metalowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, r1sender napisał(a):

bez jaj, jakie zatem masz cisnienie na drodze ze zbiornika paliwa do pompy wtryskowej, czy wtryskiwaczy (benzyna z pośrednim wtryskiem paliwa) żeby rozerwało aluminiowy przewód metalowy?

 

Ze zbiornika do pompy praktycznie żadne, ale sztywne połączenie nie wchodzi w grę. Z pośrednim wtryskiem też (ale po co stosować droższe rozwiązanie, skoro można tańsze?), natomiast w przypadku bezpośredniego wtrysku ciśnienie już może być spore. No i problem korozji nie jest na tyle poważny w przypadku instalacji paliwowej, żeby kombinować z czymś droższym. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, maro_t napisał(a):

Niby 99% aut jest przystosowanych, listę tych, które mogą mieć problemy można znaleźć w internecie, ale to raczej starsze auta. Mnie interesuje co innego. Zakładając w miarę nowoczesny silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem. Może i jest przystosowany, ale co jest dla niego lepsze? E5 czy E10?

 

Jeśli silnik nie jest przystosowany do spalania etanolu (czyli silniki flexifuel) to imo każde dodatki etanolu będą w jakimś stopniu pogarszały jego osiągi/sprawność, pod warunkiem że np silnik jest projektowany na pracę na 98, można jeździć na 95 to wtedy zalanie 95e10 da sprawność > niż na 95 bo nie będzie cofał zapłonu.

 

W silnikach flexifuel jest czujnik zawartości etanolu i sterownik dobiera sobie mapy tak aby wykorzystać wyższą liczbę oktanową.

 

O samą trwałość bym się specjalnie nie martwił, różnice tkwią w układzie paliwowym a dokładnie jego uszczelnieniach. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Piotrus napisał(a):

 

Jeśli silnik nie jest przystosowany do spalania etanolu (czyli silniki flexifuel) to imo każde dodatki etanolu będą w jakimś stopniu pogarszały jego osiągi/sprawność, pod warunkiem że np silnik jest projektowany na pracę na 98, można jeździć na 95 to wtedy zalanie 95e10 da sprawność > niż na 95 bo nie będzie cofał zapłonu.

 

W silnikach flexifuel jest czujnik zawartości etanolu i sterownik dobiera sobie mapy tak aby wykorzystać wyższą liczbę oktanową.

 

O samą trwałość bym się specjalnie nie martwił, różnice tkwią w układzie paliwowym a dokładnie jego uszczelnieniach. 

 

Ale flexifuel to chyba czysty etanol. Różnica jest jednak potężna, bo nie 5%, ale 95%. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, wladmar napisał(a):

 

Ze zbiornika do pompy praktycznie żadne, ale sztywne połączenie nie wchodzi w grę. Z pośrednim wtryskiem też (ale po co stosować droższe rozwiązanie, skoro można tańsze?), natomiast w przypadku bezpośredniego wtrysku ciśnienie już może być spore. No i problem korozji nie jest na tyle poważny w przypadku instalacji paliwowej, żeby kombinować z czymś droższym. 

myślę, że mieszasz. Proponuję wejśc pod auto i obejrzeć sobie od spodu, bo się nie dogadamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, wladmar napisał(a):

 

Że przystosowanie samochodu do flexifuel to zupełnie inna sytuacja, niż do E10. 

 

Jest to nadal taki sam proces spalania etanolu w silniku o zapłonie iskrowym, zmieniaja się tylko proporcje mieszaniny paliw.

 

Zapytam wprost, uważasz że spalanie e10 w stosunku do e5 w standardowym silniku:

 

-zmniejsza efektywność procesu

-zwiększa efektywność procesu

-pozostawia proces bez zmian

 

?

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Piotrus napisał(a):

 

Jest to nadal taki sam proces spalania etanolu w silniku o zapłonie iskrowym, zmieniaja się tylko proporcje mieszaniny paliw.

 

Zapytam wprost, uważasz że spalanie e10 w stosunku do e5 w standardowym silniku:

 

-zmniejsza efektywność procesu

-zwiększa efektywność procesu

-pozostawia proces bez zmian

 

?

 

 

 

o to właśnie mniej więcej ja pytam w tym wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Piotrus napisał(a):

 

Jest to nadal taki sam proces spalania etanolu w silniku o zapłonie iskrowym, zmieniaja się tylko proporcje mieszaniny paliw.

 

Zapytam wprost, uważasz że spalanie e10 w stosunku do e5 w standardowym silniku:

 

-zmniejsza efektywność procesu

-zwiększa efektywność procesu

-pozostawia proces bez zmian

 

?

 

 

 

Chodzi mi o rzekomy wpływ na uszczelki i układ zasilania, różnica 5% nie jest istotna. Różnica 85% już tak i wymagają dodatkowych zabiegów ze strony producenta.

 

Co do spalania uważam, że zmieniają efektywność procesu, ale w pomijalnym stopniu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, wladmar napisał(a):

Chodzi mi o rzekomy wpływ na uszczelki i układ zasilania, różnica 5% nie jest istotna. Różnica 85% już tak i wymagają dodatkowych zabiegów ze strony producenta.

 

Dziękuję za wyjaśnienie, nigdzie nie poruszałem tego tematu więc nie nadążałem za Twoją logiką.

 

Moim zdaniem jeśli auto jest przystosowane do E5 to może też jeździć na E10.

 

5 minut temu, wladmar napisał(a):

Co do spalania uważam, że zmieniają efektywność procesu, ale w pomijalnym stopniu. 

 

Czyli będzie gorzej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Piotrus napisał(a):

 

Moim zdaniem jeśli auto jest przystosowane do E5 to może też jeździć na E10.

 

Niekoniecznie. Jeżeli producent w instrukcji zaznaczył, że dopuszczalne jest E10, to jest. 

 

1 minutę temu, Piotrus napisał(a):

 

 

Czyli będzie gorzej?

 

W warunkach laboratoryjnych możliwe, że tak. W rzeczywistości np. temperatura zewnętrzna ma zdecydowanie większy wpływ na wydajność silnika. Czyli w punktu widzenia użytkownika różnica jest absolutnie żadna i moje doświadczenie to potwierdza. Auto pali tyle samo, jedzie tak samo. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.