Skocz do zawartości

Dlaczego w większości autobusów są manualne skrzynie biegów


Lawnowerman

Rekomendowane odpowiedzi

> W miejskich 100% skrzynie automatyczne. W autokarach ręczne... Faktycznie, dlaczego? Pewnie z tego

> samego powodu, dlaczego w ciężarówkach sa skrzynię ręczne.

W ciężarówkach są skrzynie ręczne, bo są to stare ciężarówki zlosnik.gif

Kiedyś trzymano się z daleka od automatów, zwłaszcza przy kupnie używki bo "kto to potem naprawi" hehe.gif

Od jakiegoś jednak czasu automat potrafi mniej spalić jak kierowca machający lewarkiem ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W miejskich 100% skrzynie automatyczne. W autokarach ręczne... Faktycznie, dlaczego?

bo stare autokary widać smile.gif

> Pewnie z tego

> samego powodu, dlaczego w ciężarówkach sa skrzynię ręczne.

j.w. przecia coraz wiecej automatów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W miejskich 100% skrzynie automatyczne. W autokarach ręczne... Faktycznie, dlaczego? Pewnie z tego

> samego powodu, dlaczego w ciężarówkach sa skrzynię ręczne.

Oglądnijcie IceRoadTruckers na Discavery channel - tam ładnie widać po co manual w ciężarówce - po prostu kierowca ma większą kontrolę nad pojazdem - nie wyjedzie pod wzniesienie jak mu wskoczy "nie ten" bieg. Duże pojazdy rządzą się nieco innymi regułami, być może to samo się tyczy autokarów...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oglądnijcie IceRoadTruckers na Discavery channel - tam ładnie widać po co manual w ciężarówce - po

> prostu kierowca ma większą kontrolę nad pojazdem - nie wyjedzie pod wzniesienie jak mu wskoczy

> "nie ten" bieg. Duże pojazdy rządzą się nieco innymi regułami, być może to samo się tyczy

> autokarów...?

Mają manuale bo to inny kontynent, inne myślenie i zupełnie inne samochody. Osobiście jeżdżę DAFem ze zautomatyzowaną skrzynią i mimo, że nie jest idealna to dużo to lepsze od machania lewarkiem.

A dlaczego jest dużo manuali? Prawdopodobnie dawne myślenie- co najprostsze to najlepsze. Na szczęście to się zmienia i coraz większą uwagę zwraca się na łatwość prowadzenia i komfort jazdy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ręczny a nowszy ni z wspomniane...

> mam na myśli flotę pewnego "czerwonego" przewoźnika.

Czerwony przewoźnik w pierwszej serii kilkudziesięciu Altano zamówił zautomatyzowane skrzynie biegów:

http://phototrans.eu/images/photos/original/86/494084.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To jest coś a la DSG w VW?

Raczej Selespeed czy MCP. Czyli zwykła skrzynia biegów z elektromechaniczną przystawką, która wybiera biegi i załącza, rozłącza sprzęgło.

W czerwonych van hoolach wrażenie jest, że to kierowca zmienia bieg wciskając sprzęgło, wachlując dźwignią i puszczając sprzęgło (czyli chwile to trwa jak w starym ikarusie) ale robi to komputer i elektromechanika.

http://autokult.pl/2012/08/30/zautomatyzowana-skrzynia-biegow-jak-pracuje-skrzynia-polautomatyczna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oglądnijcie IceRoadTruckers na Discavery channel - tam ładnie widać po co manual w ciężarówce - po

Amerykańskie ciężarówki sąakurat słabym przykłądem, bo:

-technicznie są co najmniej 10lat za europejskimi (ich manualne nie mają nawet synchronizatorów).

-coraz częściej montują automaty, szczególnie w autach poruszających się "w koło komina"

Przy skrzyni automatycznej jest możliwość przełączenia w tryb manualny, lub po mozna wymusić redukcję, jest też kick down, więc z górkami sobie można poradzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Amerykańskie ciężarówki sąakurat słabym przykłądem, bo:

> -technicznie są co najmniej 10lat za europejskimi (ich manualne nie mają nawet synchronizatorów).

> -coraz częściej montują automaty, szczególnie w autach poruszających się "w koło komina"

> Przy skrzyni automatycznej jest możliwość przełączenia w tryb manualny, lub po mozna wymusić

> redukcję, jest też kick down, więc z górkami sobie można poradzić.

ok.gif

a IceRoadTruckers to tez jednak specyficzne warunki i może manual lepiej się sprawdza ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mają manuale bo to inny kontynent, inne myślenie i zupełnie inne samochody. Osobiście jeżdżę DAFem

> ze zautomatyzowaną skrzynią i mimo, że nie jest idealna to dużo to lepsze od machania

> lewarkiem.

Właściwie jest to wielce zastanawiające. W USA, w osobówkach większość to automaty a w ciężarówkach odwrotnie.

Jeśli idzie o Europę to dopiero teraz automaty wspomagane elektroniką są w stanie spalić mniej niż szofer machający wajchą.

Swego czasu rozmawiałem z kierowcą Scanii z serii L o nalocie miliona km z automatem na pokładzie. W firmie mieli kilka takich samych ciągników w tym ta jedyna z automatem. Tenże automat był bardziej awaryjny i więcej spalał w porównaniu z manualami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Szczególnie jak po tym kopie zerwie przyczepność albo nagle przed szczytem zmieni bieg w górę

to już zależy od programu. MAN'y potrafią zapiąć bieg dosyć ostro, ale taki MB robi to już głądziutko. Ostatnio woziłem trochę kontenerów i miałem kilka załadowanych na max i wtedy na stromych górkach wciskałem pedał do końca i nie było problemu-skrzynia zmieniała biegi tak, ze obroty cały czas były w zakresie bliskim max. mocy. Jeździłem actrosami 2010-2013r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To ikarusy jeszcze jeżdżą ?

> .

Pisałem o autokarach wycieczkowych.

Setra, Mercedes.

Sądząc po wypasie to gdzieś po 2000 roku.

Ale generalnie rozumiem, że w Europie to nie jest standard, ale po co w autobusie manual?

dopłata do automatu przy koszcie autobusu rzędu strzelam kilkaset tys to robi różnicę?

Czy po prostu automaty nie wytrzymują takich mocy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pisałem o autokarach wycieczkowych.

> Setra, Mercedes.

> Sądząc po wypasie to gdzieś po 2000 roku.

> Ale generalnie rozumiem, że w Europie to nie jest standard, ale po co w autobusie manual?

> dopłata do automatu przy koszcie autobusu rzędu strzelam kilkaset tys to robi różnicę?

> Czy po prostu automaty nie wytrzymują takich mocy?

A może kwestia ekonomiii? Autokary wycieczkowe większość swojego zycia jada ze stałą prędkością. MOże na mechanicznej przekładni jest osczędniej? niewiem.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pisałem o autokarach wycieczkowych.

> Setra, Mercedes.

> Sądząc po wypasie to gdzieś po 2000 roku.

> Ale generalnie rozumiem, że w Europie to nie jest standard, ale po co w autobusie manual?

> dopłata do automatu przy koszcie autobusu rzędu strzelam kilkaset tys to robi różnicę?

> Czy po prostu automaty nie wytrzymują takich mocy?

to sie zmienia

np: prze ostatnie 3 lata firma volvo nie sprzedala na europe zadnego autobusu (czy to miejsckie czy turystycznego) z manualna skrzynia biegow...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Amerykańskie ciężarówki sąakurat słabym przykłądem, bo:

> -technicznie są co najmniej 10lat za europejskimi (ich manualne nie mają nawet synchronizatorów).

> -coraz częściej montują automaty, szczególnie w autach poruszających się "w koło komina"

> Przy skrzyni automatycznej jest możliwość przełączenia w tryb manualny, lub po mozna wymusić

> redukcję, jest też kick down, więc z górkami sobie można poradzić.

Daj Amerykaninowi manuala to się chłop zapłacze hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Daj Amerykaninowi manuala to się chłop zapłacze

nie wiem po co, ale ktoś po prostu ma 3 gałki, zamiast jednej i 2 przełączników-gałka

Muszę powiedzieć, ze o ile przeciętny Amerykanin/Kanadyjczyk z manualem radzi sobie przeciętnie, to kierowcy ciężarówek są świetni-hamowanie do skrzyżowania ze 110km/h z 40T+ za plecami tylko silnikiem to standard, pięknie redukują tymi Eatonami, przeważnie bez użycia sprzęgła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.