Skocz do zawartości

Swiatla w dzien w Polsce


jaceq

Rekomendowane odpowiedzi

Skorzystam z okazji i dopytam. Co ma się świecić z przodu ? Nie mam dedykowanych dziennych, po prosty wyłączyłem cały tył i postojowe z przodu. Teraz po odpaleniu silnika zapalają mi się tylko i wyłącznie światła mijania (bez postojówek - o to mi się głównie rozchodzi, czy te postojówki mogą być zgaszone).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Napisałeś kilkanaście dość chamskich słów nie na temat, zamiast napisać jedno: nazwę kraju.

> Wymowne.

motokącik nie jest miejscem odpowiednim żebyś leczył kompleksy. Widzę, że potrafisz tylko szukać chamstwa wszędzie poza sobą. Bez obaw, nie jestem w stanie z Tobą rywalizować w tym względzie, dlatego podejdę do tematu merytorycznie:

Austria - znieśli obowiązek jazdy na światłach w dzień.

Grecja - zabronione w dzień, chyba, że występują warunki ograniczonej widoczności.

Jak widzisz, regulacje UE są w tej kwestii niejednolite. Rozumiesz już ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Austria - znieśli obowiązek jazdy na światłach w dzień.

I co to ma wspólnego z zakazem, o którym pisłeś?

> Grecja - zabronione w dzień, chyba, że występują warunki ograniczonej widoczności.

Bzdura.

Wszystkie nowe auta w całej UE muszą mieć niewyłączalne światła dzienne od 2011 roku.

dyrektywa UE

> Jak widzisz, regulacje UE są w tej kwestii niejednolite. Rozumiesz już ?

Bzdura, j.w.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I co to ma wspólnego z zakazem, o którym pisłeś?

> Bzdura.

> Wszystkie nowe auta w całej UE muszą mieć niewyłączalne światła dzienne od 2011 roku.

> dyrektywa UE

> Bzdura, j.w.

ok, widzę, że się nie zrozumieliśmy. Ty piszesz o światłach DRL, ja o światłach mijania.

Masz rację, że ta dyrektywa obowiązuje. Tylko ona mówi o wyposażeniu nowych samochodów w takie światła, a nie o obowiązku jazdy w dzień na światłach. Oczywiście, w efekcie ta dyrektywa jeśli nie zostanie zmieniona lub uchylona w końcu do tego doprowadzi, natomiast nie można tego rozumieć jako obowiązek jazdy na światłach. Różnica jest dość subtelna, ale jedna wyraźna i łatwa do zrozumienia.

Jeśli interesuje Cię jak to wygląda zapoznaj się z podlinkowanym opracowaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, ze te przekaźniki z przygasaniem drogowych są dość drogie i ludzie zamiast tego kupują tanie przekaźniki do LEDowych dziennych i podłączają pod drogowe skutkiem czego cały czas jeżdżą na długich w pełnej mocy sick.gif

Są auta które fabrycznie mają przygasanie drogowych i wygląda to rozsądnie i nie oślepia. Z drugiej strony poczytajcie o żarówkach halogenowych i obniżaniu na nich napięcia - powoduje to osiadanie ciemnego osadu na szkiełku żarówki przez co szybko nadaje się ona do kosza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To są dzienne z opcją pozycyjnych. Czyli jak są włączone dzienne to świecą jaśniej, jak zapalasz

> mijania to trochę przygasają te Led'y.

I jaki jest sens tych dodatkowych pozycyjnych, skoro pozycyjne auto juz ma, i liczba świateł tego typu wymaganych w pojeździe wynosi sztuk dwie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bzdura.

> Wszystkie nowe auta w całej UE muszą mieć niewyłączalne światła dzienne od 2011 roku.

> dyrektywa UE

Przeczytalem co zalinkowales, i nigdzie z tego nie wynika ze te swiatla musza byc niewylaczalne.

Powiem wiecej - dobrze wiem ze wiekszosc nowych samochodow wyposazonych w swiatla DRL, ma mozliwosc ich wylaczenia (najczesciej za pomoca interfejsu servisowego).

W Irlandii np bardzo wielu klientow zakupujacych nowe auta, nie zyczy sobie aby im jakies DRL sie swiecilo, wiec prosza przy odbiorze nowego auta o wylacznie tego.

Wydaje mi sie, ze niektorzy dealerze sprzedaja nawet te auta z zdezaktyowawanymi DRL, i dopiero trzeba poprosic jesli sie chce zeby dzialaly.

Obowiazek wypozasenia pojazdu w takie swiatla narzucony przez dyrktywe EU to jedno, a obowiazek uzywania tych swiatel to drugie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> O, to Fiaty 500 w całej EU są sprzedawane nielegalnie, bo z pozycji menu komputera można ustawić,

> czy DRL maja się włączać same czy nie włączać...

Włączać czy nie wraz z uruchomieniem silnika. Nie ma opcji żeby można je było włączyć jakimś dedykowanym klawiszem i mieć załączone albo nie, bo o tym mówi przepis.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skorzystam z okazji i dopytam. Co ma się świecić z przodu ? Nie mam dedykowanych dziennych, po

> prosty wyłączyłem cały tył i postojowe z przodu. Teraz po odpaleniu silnika zapalają mi się

> tylko i wyłącznie światła mijania (bez postojówek - o to mi się głównie rozchodzi, czy te

> postojówki mogą być zgaszone).

Nie mogą. Jak świeca sie mijania to pozycyjne też muszą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Alfa Romeo Giulietta, Opel Insignia, itp.

> Pozycyjne swieca mniejsza moca niz dzienne.

> Nawet zarowkowe maja te opccje (dwa wlokna). W tym samym odblysniku dzienne-21W, pozycyjne 5W. Np

> AR MiTo.

Ale fabryczne ja rozumiem. Odnosiłem się do dokładaych pozycji takich jak pokazane były wyzej. Czyli dodatkowe swiatła: dzienne i pozycje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale fabryczne ja rozumiem. Odnosiłem się do dokładaych pozycji takich jak pokazane były wyzej.

> Czyli dodatkowe swiatła: dzienne i pozycje.

A tak wogole, to dokladanie wszelkich swiatelek powinno byc zabronione. Dzienne-owszem, ale tylko fabryczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I jaki jest sens tych dodatkowych pozycyjnych, skoro pozycyjne auto juz ma, i liczba świateł tego

> typu wymaganych w pojeździe wynosi sztuk dwie?

Trzeba wyjac żarówki w fabrycznych pozycyjnych, to auto na tym filmiku ma wyjęte ok.gif

Ale faktycznie sensu to nie ma zadnego screwy.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Skorzystam z okazji i dopytam. Co ma się świecić z przodu ? Nie mam dedykowanych dziennych, po

> prosty wyłączyłem cały tył i postojowe z przodu. Teraz po odpaleniu silnika zapalają mi się

> tylko i wyłącznie światła mijania (bez postojówek - o to mi się głównie rozchodzi, czy te

> postojówki mogą być zgaszone).

Mijania musza być wlaczone razem z pozycyjnymi (z przodu i z tyłu). Same mijania być nie mogą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tyle, ze sami producenci zaczynaja te choinki.

No tak, ale fabryczne choinki to co innego. Zabronic dowolności w tworzeniu tych choinek przez uzytkowników.

Choc fakt, ze te fabryczne choinki niektórych producentow wygladaja tragicznie jeśli chodzi o rozmieszczenie i ilość swiatel i często ich kształt no.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> napiszę więcej ... nawet po zmroku tacy się zdarzają

Być może jest na to prosta odpowiedź. Ford fiesta produkowany od 2008 r. ( zdaje się, ze jest to mk 7 ) ma światła dzienne zrobione w ten sposób, że są to żarówki mijania świecące na 75 % swojej mocy. Oczywiście z tyłu też się świecą. Kupiłem fiestę po lifcie i mam światła dzienne w postaci 15 W mocy ( dwuwłóknowa żarówka razem ze światłami drogowymi ). Świecą się tylko z przodu. Jest tu jednak malutki minus- przy włączonych światłach dziennych w środku i tak wszystko jest podświetlone i kierowca ( na początku użytkowania nowego auta ) może przeoczyć fakt, że musi włączyć światła mijania. Niestety raz mi się to zdarzyło na odcinku ok. 400 m zanim się kapnąłem ( zdarza się najlepszym swiety.gif ). Po co te podświetlenia wewnątrz auta w dzień? Bez sensu- według mnie do poprawy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mijania musza być wlaczone razem z pozycyjnymi (z przodu i z tyłu). Same mijania być nie mogą.

Możesz podać gdzie to jest możliwie dokładnie napisane ? Czy "mijania" oznaczają ustawowo przód i tył ? Nie można podciągnąć samego przodu pod dzienne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Przeczytalem co zalinkowales, /.../

Gdzieś czytałem, że nowe modele (czyli de'facto homologacja typu) wprowadzane od 2013 wymagają żeby DRL były niewyłączalne.

> W Irlandii np bardzo wielu klientow zakupujacych nowe auta, nie zyczy sobie aby im jakies DRL sie swiecilo,

> wiec prosza przy odbiorze nowego auta o wylacznie tego.

Nie ubierając w słowa, to kretynizm. I jazda w nocy na pozycyjnych... :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Lekko się przyciemniają. Ale we wszystkich Oplach z dziennymi na ledach te świecą się razem z

> mijania fabrycznie i chyba nawet z pełną mocą.

Po włączeniu świateł mijania LEDy z dziennych świecą nadal, ale ze zmniejszoną mocą (tak samo zresztą gdy są używane jako pozycyjne)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak napisali w opracowaniu tu podlinkowanym...

Weź odpowiedzialność za słowo: od kiedy?

Moim zdaniem pitolisz - nie ma takiego zakazu w Chorwacji. Powiem więcej: w ciągu ostatnich 15 lat nie było!

mar00ha

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Weź odpowiedzialność za słowo: od kiedy?

> Moim zdaniem pitolisz - nie ma takiego zakazu w Chorwacji. Powiem więcej: w ciągu ostatnich 15 lat

> nie było!

> mar00ha

Jeszcze raz napiszę: opierałem się na tym dokumencie:

http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/59BA37A8E4043A5BC1257AA000435270/$file/Analiza_BAS_2012_84.pdf

Quote:

Chorwacja

Zakaz jazdy w dzień (wiosna, lato, jesień) z włączonymi światłami mijania lub światłami do jazdy dziennej. Używanie świateł mijania obowiązkowe w nocy, a w dzień w przypadku złej widoczności. W zimie, w okresie od ostatniej niedzieli października do ostatniej niedzieli marca używanie świateł obowiązkowe przez 24h.


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeszcze raz napiszę: opierałem się na tym dokumencie:

> http://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/59BA37A8E4043A5BC1257AA000435270/$file/Analiza_BAS_2012_84.pdf

Widać z tego, że dokument nie jest warty pięciu groszy. A cytowanie go jest pozbawione sensu.

mar00ha

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na znamionowe 12V, a pracują na napięciu 14V i to jest spokojnie 120W.

Jeśli chodzi o ścisłość to żarówki mają podawaną moc w przypadku instalacji 12V dla napięcia 13.2V z tego co mi wiadomo. Ma to spore znaczenie dla projektanta instalacji elektrycznej czy reflektora samochodowego bo różnica w mocy pomiędzy 12V a 13.2V może być już istotna. Pomiędzy 13.2V a 14V będzie niewielka różnica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli chodzi o ścisłość to żarówki mają podawaną moc w przypadku instalacji 12V dla napięcia 13.2V

> z tego co mi wiadomo. Ma to spore znaczenie dla projektanta instalacji elektrycznej czy

> reflektora samochodowego bo różnica w mocy pomiędzy 12V a 13.2V może być już istotna. Pomiędzy

> 13.2V a 14V będzie niewielka różnica.

21% vs 12% różnicy. Ani jedna ani druga nie jest istotna...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> z tego powodu uważam, że światła dzienne powinny być zakazane. Niestety ludzie tego nie ogarniają.

> Druga rzecz - część fabrycznych rozwiązań i większość dokładanych świeci bardzo słabo. W

> słoneczny dzień są kompletnie niewidoczne.

Kiedyś nie trzeba było jeździć z włączonymi światłami i ludzie sobie bez problemu radzili z tym kiedy je włączać, a kiedy nie.

Potem nakazano sezonową jazdę na światłach.

Następnie wprowadzono stałą jazdę na światłach.

Ostatecznie umożliwiono stosowanie tylko dwóch dodatkowych świateł z przodu co poniekąd pogodziło zwolenników i przeciwników jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę.

Gdyby od razu wprowadzono zapis bezwzględnego wyposażania samochodów w dodatkowe oświetlenie to nie byłoby dzisiaj problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może Wikipedia nie jest miarodajnym źródłem, ale odbijając piłeczkę gdzie jest napisane że taka jazda jest dozwolona

edyta

Przepis brzmi dokładnie tak

Quote:

Članak 102.

(1) Na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla, u razdoblju zimskog računanja vremena.

(2) Na motociklu i mopedu za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena kratka svjetla tijekom cijele godine.

(3) Novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama ovoga članka.


Wydaje się że jednak taka jazda jest dozwolona, jednak ktoś z lepszą znajomością jugosłowiańskiego niech oceni wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.