ppmarian Napisano 19 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2014 potzrebuje wiecej swiatla podczas wypraw poza drogi utrawdzone nie chce instalowac zadnych festyniarskich halogenow na dachu czy przykrecac bezposrednio na zderzak wpadly mi w oko takie "projekty" czy to jest legalne? jesli tak to jak to podlaczyc (wystarczy na osobnych wylaczniku, czy tzreba to jakos uzalezniac od innych swiatel) zeby sie nie czepali Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kraviec Napisano 19 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 19 Sierpnia 2014 gdzieś w przepisach jest informacja, że światła uważa się za nieaktywne jeśli są zaklejone na biało na krzyż, przy takich dużych lampach biała wąska taśma nie ograniczy ich wydajności, a pomoże uniknąć problemów wertowałem temat jak przyszły mi z allegro niebieskie halogeny, zamiast białych delikatnie zabarwionych na niebiesko oczywiście nie jestem pewny tego na 100% może ktoś jest bardziej w temacie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mdyrka Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > potzrebuje wiecej swiatla podczas wypraw poza drogi utrawdzone > nie chce instalowac zadnych festyniarskich halogenow na dachu czy przykrecac bezposrednio na > zderzak popieram > wpadly mi w oko takie "projekty" wygląda to > czy to jest legalne? jesli tak to jak to podlaczyc (wystarczy na osobnych wylaczniku, czy tzreba to > jakos uzalezniac od innych swiatel) zeby sie nie czepali IMO jest to w pełni legalne. Musisz je podłączyć normalnie na przekaźniku pod światła drogowe - tak, żeby świeciły łącznie z nimi, ewentualnie dać dodatkowy włącznik do nich. Podłączenia elektryczne dla świateł drogowych: "1) powinny być włączane wszystkie równocześnie lub parami, 2) przełączenie świateł mijania na światła drogowe musi powodować włączenie co najmniej jednej pary świateł drogowych, 3) przełączenie świateł drogowych na światła mijania musi powodować równocześnie wyłączenie wszystkich świateł drogowych, 4) włączenie świateł drogowych nie jest możliwe, jeśli nie są włączone światła pozycyjne, z wyjątkiem krótkotrwałego włączania jako ostrzegawczego sygnału świetlnego" Rozmieszczenie na długości: "z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu" Rozmieszczenie na szerokości: "w ciągnikach rolniczych nie mogą być bliżej od bocznego obrysu niż światła mijania" Własności świetlne "1) powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 100 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza, 2) suma światłości wszystkich świateł drogowych nie może być mniejsza niż 30 000 cd3) (dla motocykli -12 500 cd) i nie może przekraczać 225 000 cd (dla motocykli -120 000 cd)" No i jeszcze inne warunki: "w razie wyposażenia pojazdu w cztery światła drogowe, gdy jedna z par świateł przeznaczona jest wyłącznie do świateł drogowych, dopuszcza się, aby zmieniała ona swe ustawienie w zależności od kąta obrotu kierownicy, przy czym obrót świateł powinien następować wokół osi pionowej, stosuje się to również do światła drogowego motocykla i ciągnika" Cytaty za Dz.U. 951/2013 Oczywiście nowe lampy muszą mieć homologacje jako światła drogowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
erjotes Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 tak nie w temacie moze ale te zderzaki przednie to fabryczne? bo pierszy raz widze a dopiero z takim ten model wyglada jakos przyzwoicie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 20 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > tak nie w temacie moze ale te zderzaki przednie to fabryczne? bo pierszy raz widze a dopiero z > takim ten model wyglada jakos przyzwoicie Tak to jest zderzak sti Były takie wersje w cywilnych forkach w wersji Sports, mam taki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 20 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 A co z kwestią że lampy są "przysłonięte" przez grill Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
106 Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > A co z kwestią że lampy są "przysłonięte" przez grill I jeszcze wymiary (odległości) pomiędzy lampami, wysokość nad podłożem i jeszcze ze chyba ze dwa inne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andon Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > potzrebuje wiecej swiatla podczas wypraw poza drogi utrawdzone > nie chce instalowac zadnych festyniarskich halogenow na dachu czy przykrecac bezposrednio na > zderzak > wpadly mi w oko takie "projekty" > czy to jest legalne? jesli tak to jak to podlaczyc (wystarczy na osobnych wylaczniku, czy tzreba to > jakos uzalezniac od innych swiatel) zeby sie nie czepali legalność to jedno, a drugie to jak te reflektory wpływają na chłodzenie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > legalność to jedno, a drugie to jak te reflektory wpływają na chłodzenie? Bez przesady, to nie Ford Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 20 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > legalność to jedno, a drugie to jak te reflektory wpływają na chłodzenie? nie odnotowano problemu z chlodzeniem przy takich reflektorach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielei_punto Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > A co z kwestią że lampy są "przysłonięte" przez grill Widzę dwa potencjalne problemy: - trudno będzie je czyścić, - może być kłopot ze sprawdzeniem oznaczenia homologacji (lampy muszą mieć homologację jako światła drogowe by móc ich legalnie używać na drogach publicznych - czasem samo zapewnienie że tak jest może nie wystarczyć). Jeśii lampy będą miały dodatkowy osobny wyłącznik, to kwestia druga nie ma znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 20 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > Widzę dwa potencjalne problemy: > - trudno będzie je czyścić, karcher > - może być kłopot ze sprawdzeniem oznaczenia homologacji (lampy muszą mieć homologację jako światła > drogowe by móc ich legalnie używać na drogach publicznych - czasem samo zapewnienie że tak > jest może nie wystarczyć). > Jeśii lampy będą miały dodatkowy osobny wyłącznik, to kwestia druga nie ma znaczenia. beda na osobny wlaczniku, ale z tego co czytam prztoczone przepisy musza zostac uzaleznione od pozycyjnych i mijania... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
danielei_punto Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > beda na osobny wlaczniku, ale z tego co czytam prztoczone przepisy musza zostac uzaleznione od > pozycyjnych i mijania... Wszystko zależy. Możesz zainstalować lampy dalekosiężne z homologacją drogową i połączyć je równolegle z fabrycznymi światłami drogowymi - wtedy takiego oświetlenia można legalnie używać nawet na drogach publicznych. Jeśli przez tę siatkę dałoby się odczytać oznaczenie homologacji na kloszu, to taka opcja jest najprostszą z możliwych. Druga opcja to reflektory bez homologacji drogowej (albo nawet z homologacją, ale ignorujemy fakt jej posiadania) - wtedy podłączasz tak, jak Ci wygodnie i tyle, ale konsekwencją jest brak możliwości korzystania z tego oświetlenia na drogach publicznych w ogóle. W terenówkach na tej zasadzie montuje się lampy robocze świecące na boki czy do tyłu ze światłami cofania albo lampy dalekosiężne, itd. Takie oświetlenie na drodze publicznej powinno być jakoś "zabezpieczone" przed użyciem, np. przez plastikową nakładkę zasłaniającą reflektor abo przez pochylenie lampy w dół. Czasem stosuje się osobny wyłącznik, który odcina to całe dodatkowe oświetlenie (dopiero po jego włączeniu można włączać/wyłączać poszczególne lampki) a zamontowany tak, że z miejsca kierowcy jest niedostępny (np. w bagażniku). Nie słyszałem o sytuacji, żeby ktoś się do takiego rozwiązania przyczepił - przy jeździe po drogach publicznych całe to dodatkowe "nielegalne" oświetlenie jest po prostu odcięte od zasilania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mdyrka Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > I jeszcze wymiary (odległości) pomiędzy lampami, wysokość nad podłożem i jeszcze ze chyba ze dwa > inne... jakie odległości i wysokości - gdzie są określone? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > jakie odległości i wysokości - gdzie są określone? chyba się autorowi pomieszało z dziennymi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
denus Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > chyba się autorowi pomieszało z dziennymi Co do chyba kazdych dodatkowych swiatel sa wytyczne, dalekosieznych czy drogowych rowniez ale to trzeba poszukac w necie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mdyrka Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > Co do chyba kazdych dodatkowych swiatel sa wytyczne, dalekosieznych czy drogowych rowniez ale to > trzeba poszukac w necie. A moze lepiej nie w necie, a w przywolanych przeze mnie warunkach technicznych pojazdow? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
denus Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > A moze lepiej nie w necie, a w przywolanych przeze mnie warunkach technicznych pojazdow? Mozna i jeszcze w innych miejscach, byle informacje byly potwierdzone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
106 Napisano 20 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 20 Sierpnia 2014 > jakie odległości i wysokości - gdzie są określone? O, tutaj. Jeśli maja to być drogowe, to jednak nie przewidziano jakichś obostrzeń... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mdyrka Napisano 21 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 > O, tutaj. Jeśli maja to być drogowe, to jednak nie przewidziano jakichś obostrzeń... o patrz... dokładnie to zacytowałem w moim pierwszym poście... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
romano11 Napisano 21 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 21 Sierpnia 2014 > O, tutaj. Jeśli maja to być drogowe, A może by tak wklejać obowiązujące rozporządzenia? Choć akurat wymagania dot. drogowych może i są takie same, to w przytoczonym rozp. masz dopuszczone mijania barwy żółtej selektywnej, co już dawno wyszło z użycia... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 27 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2014 pytanie dodatkowe. czy te dodatkowe swiatla (drogowe) moga byc zolte? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
denus Napisano 27 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2014 > pytanie dodatkowe. czy te dodatkowe swiatla (drogowe) moga byc zolte? Jesli sie nie myle, to zolte moga byc tylko przeciwmgielne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 27 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2014 > pytanie dodatkowe. czy te dodatkowe swiatla (drogowe) moga byc zolte? od 2010r. tylko białe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 27 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2014 > od 2010r. tylko białe. ok nie kombinuje i zamawiam biale Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fenix8 Napisano 27 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2014 w pełni legalne takim zestawem przeszedłem przegląd oraz 4 kontrole policyjne zestaw to soczewki z clio 1; dzienne obok tablicy, p. mgłowe oraz dalekosiężne (drogowe, za kratkami) Wesem dalekosiężne (drogowe) mają być spięte razem, i działać razem z pozycyjnymi... mogą być 4 takie lampy (plus dwie które mogą służyć do wysyłania sygnałów świetlnych) foto to nie fake ;p Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jackko Napisano 28 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2014 > nie odnotowano problemu z chlodzeniem przy takich reflektorach Znaczy, że ten XT nie odczuł tego? Może jeździł po chłodniejszych obszarach US&A... a może faktycznie te relektory niewiele zmieniają. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karax Napisano 28 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2014 > od 2010r. tylko białe. a jeśli mam stare auto? z rocznika 1990? czy mogę sobie zamontować dodatkowe światła w kolorze żółtym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 28 Sierpnia 2014 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2014 > a jeśli mam stare auto? > z rocznika 1990? > czy mogę sobie zamontować dodatkowe światła w kolorze żółtym? ciężko wyczuć, jak będą też stare to zawsze możesz próbować mówić, że to fabryka Panie, a wtedy wolno było, a to już zabytek prawie... Ale jak się ktoś przyczepi na poważnie to będzie ciężko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 28 Sierpnia 2014 Autor Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2014 > Znaczy, że ten XT nie odczuł tego? > Może jeździł po chłodniejszych obszarach US&A... a może faktycznie te relektory niewiele > zmieniają. ta modyfikacje ma wiele forkow w US i to tez mocnych tuningach nie znalazlem na formu info ze jest jakis problem z przegrzewaniem.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 28 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2014 przed chwila skończyłem. najpierw próbowałem z kwadratowymi, ale słabo to w/g mnie wyglądało i dałem okrągłe od URSUSA jako "smaczek" dołożyłem czerwone pipipy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 28 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2014 ok Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 Dalekosiężne dałeś czy przeciwmgłowe ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 28 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > Dalekosiężne dałeś czy przeciwmgłowe ? H4 czyli krotkie/dlugie i pozycyjne musze jeszcze przemyslec jak to elekrtycznie spiac Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blue_ Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 widziałem ostatnio jakąś terenówkę z tak zamontowanymi światłami, ale...... służyły jako dzienne. i sie zastanawiam, jak mu przegląd przechodzi? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > H4 czyli krotkie/dlugie i pozycyjne > musze jeszcze przemyslec jak to elekrtycznie spiac Pytam o szkło ? Bo jak jest przeciwmgłowe to nic z tego nie będzie. Jak dałeś dalekosiężne to będzie miło. To wesemy są ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 28 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > Pytam o szkło ? > Bo jak jest przeciwmgłowe to nic z tego nie będzie. > Jak dałeś dalekosiężne to będzie miło. > To wesemy są ? URSUS http://allegro.pl/reflektor-przod-ursus-zubron-h4-wesem-2szt-lrw-i4652166520.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > H4 czyli krotkie/dlugie i pozycyjne > musze jeszcze przemyslec jak to elekrtycznie spiac przekaźnik, sterowanie + z kostki fabrycznej i zasilanie bezpośrednio z aq. W ten sposób nie obciążysz fabrycznej instalacji dodatkowymi Amperami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 28 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > przekaźnik, sterowanie + z kostki fabrycznej i zasilanie bezpośrednio z aq. > W ten sposób nie obciążysz fabrycznej instalacji dodatkowymi Amperami. bedzie zasilone z instalacji halogenow w spotrs nie ma fabrycznych halogenow ale na szczescie instalacja jest wiec po dolozeniu przekaznika w fabryczne miejsce i klawisza dziala tylko pytanie co maja zapac czy krotkie czy drogowe pozycyjne beda podpiete bezposrednio pod pozycyjne z reflektorow Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ozarek Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > bedzie zasilone z instalacji halogenow > w spotrs nie ma fabrycznych halogenow ale na szczescie instalacja jest wiec po dolozeniu > przekaznika w fabryczne miejsce i klawisza dziala a to bajer > tylko pytanie co maja zapac czy krotkie czy drogowe > pozycyjne beda podpiete bezposrednio pod pozycyjne z reflektorow raczej drogowe, mijania nie ma sensu i tak na legalu chyba 4. mijanie nie możesz mieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > URSUS > http://allegro.pl/reflektor-przod-ursus-zubron-h4-wesem-2szt-lrw-i4652166520.html Chyba trochę przekombinowałeś, ale w sumie nie widziałem jak te ursusy świecą. To jest typowy drogowy dalekosiężny: http://allegro.pl/halogen-drogowy-okragly-przedni-fi-152-wesem-leb-i4652165049.html Albo na gruba i xenon http://sklep.wesem.pl/4/6703/reflektory_rajdowe_934_183_934_152_xenon Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > bedzie zasilone z instalacji halogenow > w spotrs nie ma fabrycznych halogenow ale na szczescie instalacja jest wiec po dolozeniu > przekaznika w fabryczne miejsce i klawisza dziala > tylko pytanie co maja zapac czy krotkie czy drogowe > pozycyjne beda podpiete bezposrednio pod pozycyjne z reflektorow Najwygodniej i efektywniej mieć podpięte pod drogowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koNik Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > na legalu chyba 4. mijanie nie możesz mieć. z tego co pamietam to 125p ma 4 mijania na legalu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volf6 Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > z tego co pamietam to 125p ma 4 mijania na legalu To chyba źle pamiętasz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mDziubek Napisano 28 Października 2014 Udostępnij Napisano 28 Października 2014 > legalność to jedno, a drugie to jak te reflektory wpływają na chłodzenie? W Skandynawii tak montują i nie ma problemu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blue_ Napisano 29 Października 2014 Udostępnij Napisano 29 Października 2014 > w sumie nie widziałem jak te ursusy świecą. lipnie. swego czasu sporo jezdziłem ursusem przez lasy i g..no było widać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 29 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 29 Października 2014 > lipnie. swego czasu sporo jezdziłem ursusem przez lasy i g..no było widać moze jako podstawowe reflektory... u mnie beda jako dodatkowe do drogowych podlaczylem na krotko na jakis starych przypadkowych zarowkach i daja rade zaloze tam nowe zarowki H4 90/100, wyreguluje wysokosc i dam znac jakie efekty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomasso Napisano 29 Października 2014 Udostępnij Napisano 29 Października 2014 > tylko pytanie co maja zapac czy krotkie czy drogowe A jak jest normalnie? Tzn. w fabrycznym reflektorze z H4 po włączeniu drogowych wyłączas ię włókno mijania, czy świecą oba? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 29 Października 2014 Autor Udostępnij Napisano 29 Października 2014 > A jak jest normalnie? > Tzn. w fabrycznym reflektorze z H4 po włączeniu drogowych wyłączas ię włókno mijania, czy świecą > oba? w H4 świecą tylko razem przy Flashu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adamro Napisano 29 Października 2014 Udostępnij Napisano 29 Października 2014 > z tego co pamietam to 125p ma 4 mijania na legalu Mijania są dwa, a drogowe cztery Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.