Skocz do zawartości

Belka skrętna vs wielowahacz


Polarny

Rekomendowane odpowiedzi

Przejechałem się nową octavią 1.4 na nieco dłuższym dystansie. Generalnie wszystko jest super, ale jedna rzecz jest do przysłowiowych pośladków.

Otóż zawieszenie jest bardzo niekomfortowe przy nieco gorszej nawierzchni typu łaty z asfaltu, studzienki (niezbyt głębokie) oraz poprzeczne nierówności (niezbyt duże). Wrażenie jest jakby jechało się po duuuużo gorszej nawierzchni niż w rzeczywistości - jest gorzej niż w mojej obecnej fabii.

Dla kontrastu odbyłem jazdę poprzednią wersją octavii - jest znacznie lepiej w tej kwestii, generalnie nie mam zastrzeżeń.

Różnice w obu wersjach to:

1. Koła 205/55R16 w nowej vs 195/65R15 w starej.

2. Belka skrętna w nowej vs zawieszenie wielowahaczowe w starej.

Nie wiem teraz, który z tych czynników przeważył, że w starej wersji jedzie się całkiem komfortowo na gorszej nawierzchni, podczas gdy w nowej mam wrażenie że wjeżdżam na niewielkie krawężniki.

Jeżeli czynnik 1), to jestem w stanie zakupić koła 15" i je wymienić (wg specyfikacji serwisu dot. tarcz, zacisków itp., powinny pasować).

Jeżeli to czynnik 2), to wymiana kół niewiele da.

Pytanie brzmi : który z tych czynników jest decydujący jeżeli chodzi o komfort jazdy na złej nawierzchni?

Dodam:

Nie zależy mi na stabilności na zakrętach ani wyglądzie.

W wersji którą zamierzam kupić podstawowe koła to 16".

W żadnym salonie w Polsce (sprawdzałem) nie ma wersji demo na kołach 15".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jestes pewien, ze to nie ma wielowahacza? Mial byc podzial podstawowe silniki belka mocniejsze wielowahacz. Belka z zalozenia bedzie gorzej tlumila nierownosci. Porownujac zawieszenia z moich poprzednich samochodow. Kola robia swoje ale bez przesady profil 55 to nadal balon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Myślę że prędzej koła. W starej Lagunie miałem belkę i była baaardzo komfortowa.

Nowa Laguna (kombi) też ma belkę i jest całkiem sprężysta (ale fajnie się jedzie). Możliwe, że kwestia sprężystości zawieszenia zależy bardziej od części pochłaniającej drgania niż od samego typu zawieszenia... Ja bym stawiał, że zmiana na koła 15" nic zasadniczo nie poprawi (te 16-tki to też przecież za balon są na kąciku uznawane).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jestes pewien, ze to nie ma wielowahacza?

W 1.4 jest belka, wielowahacz jest w 1.8 i być może w dieslu 2.0.

> Kola robia swoje ale bez przesady profil 55 to nadal balon.

Fakt, wysokość opony w porównaniu do 195/65R15 nie jest dużo mniejsza, ale szerokość też robi swoje - ścianki opony takim profilu muszą być sztywniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A jestes pewien, ze to nie ma wielowahacza? Mial byc podzial podstawowe silniki belka mocniejsze

> wielowahacz. Belka z zalozenia bedzie gorzej tlumila nierownosci. Porownujac zawieszenia z

> moich poprzednich samochodow. Kola robia swoje ale bez przesady profil 55 to nadal balon.

W Lagunach i większości francuzów nie ma belki skrętnej.

To francuskie zawieszenie w postaci belki z łożyskami igiełkowymi nie jest belką skrętną, gdyż belka jest tylko mocowaniem i usztywnieniem i nie pracuje skrętnie.

Jest to po prostu niezależne zawieszenie z wahaczem wleczonym, więc bliżej mu do wielowahacza niż do belki skrętnej , gdzie belka jest elementem sprężystym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> (...)

> A to ciekawe co piszesz, bo nawet sprzedawca u dilera na pytanie o zawieszenie skrzywił się: "no

> niestety belka"... Czyli sami czasem nie wiedzą co mają...

Ja w salonie Forda, przy rozmowie o skrzyni Power-shift usłyszałem o konwerterze hydraulicznym grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> (...)

> A to ciekawe co piszesz, bo nawet sprzedawca u dilera na pytanie o zawieszenie skrzywił się: "no

> niestety belka"... Czyli sami czasem nie wiedzą co mają...

Sprzedawca był baaaaardzo cieńki. Bo belka ma sporo zalet. Jak chociażby trwałość. I powinien to podkreślić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W 1.4 jest belka, wielowahacz jest w 1.8 i być może w dieslu 2.0.

> Fakt, wysokość opony w porównaniu do 195/65R15 nie jest dużo mniejsza, ale szerokość też robi swoje

> - ścianki opony takim profilu muszą być sztywniejsze.

W takim razie najlepiej byloby przelozyc kola. Ale drastycznej roznicy nie odczujesz IMO. Mam porownanie w ceed wielowahacz. 15vs 16 zadnej roznicy vs 17 to juz czuc jak trzepia po dziurach. Taki urok nowych samochodow. Kiedys standardem byly 13tki teraz nawet klasa B ma 16tki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytanie brzmi : który z tych czynników jest decydujący jeżeli chodzi o komfort jazdy na złej

> nawierzchni?

ciśnienie, profil opony, sprężyny, amortyzatory, rodzaj zawieszenia

ja bym dał taką kolejność. Oczywiście jakiekolwiek luzy w zawieszeniu, wybite silentblocki, sworznie itp będą najbardziej odczuwalne, ale zakładam, że samochody są sprawne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Taki urok nowych samochodow.

Może i tak. Zastanawiam się poważnie nad poprzednią wersją z 2012r. - jeszcze można kupić. Tam zawieszenie jest dużo bardziej komfortowe - nie ma tego "uroku nowych samochodów".

Z kolei - jeżeli 15" załatwiłoby sprawę - wolałbym nowy. Tylko że nie ma tego jak sprawdzić.

Może powinienem dać ogłoszenie "nabywca nowej octavii z 15" felgami proszony o przewiezienie jako pasażera po lokalnych drogach".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może i tak. Zastanawiam się poważnie nad poprzednią wersją z 2012r. - jeszcze można kupić. Tam

> zawieszenie jest dużo bardziej komfortowe - nie ma tego "uroku nowych samochodów".

> Z kolei - jeżeli 15" załatwiłoby sprawę - wolałbym nowy. Tylko że nie ma tego jak sprawdzić.

> Może powinienem dać ogłoszenie "nabywca nowej octavii z 15" felgami proszony o przewiezienie jako

> pasażera po lokalnych drogach".

Nie ma jakiegos demo z felgami 15 cali? Jak Ci sie nie speszy z zakupem to czekaj na pewno beda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie ma jakiegos demo z felgami 15 cali? Jak Ci sie nie speszy z zakupem to czekaj na pewno beda.

Nie ma. Rano rozmawiałem z centralą w Poznaniu. Dealerzy jako dema biorą wersje wyższe - a tam felgi są większe. Jeden ma co prawda wersję najniższą (active), ale z silnikiem 1.4 - a dla tego silnika 16" to najmniej. Musi być najniższa wersja 1.2 tsi albo 1.6 tdi. Takiej w całej Polsce nie ma do jazd.

Nikt nie przewidział że komuś zależy bardziej na komforcie zamiast na kolorowych panelach dotykowych, ksenonach i wyglądzie felg z niskoprofilowymi oponami.

Jakkolwiek wczoraj sprzedawca powiedział mi że nie jestem jedynym (jakkolwiek nadal jednym z nielicznych), którzy pytają o możliwość zamiany felg na mniejsze. Świadomość zbędności bajerów nadal jest w społeczeństwie unikatowa - a jak się jest w mniejszości to ma się niestety gorzej.

Przed wakacjami chciałem kupić coś większego - najwyżej znowu będę się tłukł kilkaset kilometrów załadowaną fabią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Lagunach i większości francuzów nie ma belki skrętnej.

> To francuskie zawieszenie w postaci belki z łożyskami igiełkowymi nie jest belką skrętną, gdyż

> belka jest tylko mocowaniem i usztywnieniem i nie pracuje skrętnie.

dodaj starych francuzach, w modelach od 2000 roku przeważa belka skrętna w tylnym zawieszeniu, jak w Pug 307, 308, megane II i III czy C4

U mnie czuć dość dużą różnice w komforcie jazdy między oponami 205/55R16 a 195/65R15 i też mam belkę skrętną - dość sztywną jak na francuza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A musi być Octavia? Musi być w ogóle Skoda?

A co innego w cenie 75 tys. ma przyspieszenie 8.5s, elastyczny niskoobrotowy silnik i bezstratną (w porównaniu do manualnej) skrzynię automatyczną oraz rozstaw osi i bagażnik zbliżony do octavii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A co innego w cenie 75 tys. ma przyspieszenie 8.5s, elastyczny niskoobrotowy silnik i bezstratną (w

> porównaniu do manualnej) skrzynię automatyczną oraz rozstaw osi i bagażnik zbliżony do

> octavii?

Nie moje zakresy cenowe smile.gif

Ale jeśli Ci to pomoże to kolega ma dwuletnią Octavię na 15'' stalowych felgach. Jakieś 125 KM tsi. I na komfort nie narzeka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A co innego w cenie 75 tys. ma przyspieszenie 8.5s, elastyczny niskoobrotowy silnik i bezstratną (w

> porównaniu do manualnej) skrzynię automatyczną oraz rozstaw osi i bagażnik zbliżony do

> octavii?

Sek w tym, ze nie ma takich aut. Grupa VW wbrew pozorom nie ma w tej klasie za duzo konkurentow. Ja bede celowal w demo, moze cos po leasingu ale tez z tym silnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie moje zakresy cenowe

> Ale jeśli Ci to pomoże to kolega ma dwuletnią Octavię na 15'' stalowych felgach. Jakieś 125 KM tsi.

> I na komfort nie narzeka.

Właśnie taką jeździłem wczoraj i też na komfort nie narzekałem. Stąd pytanie inicjalizujące wątek, czy ten komfort wynika z felg, czy z wielowahaczowego zawieszenia.

Niektórzy twierdzą że z opon, inni że nie.

Nie chciałbym kupić samochodu za tyle kasy, dodatkowo dokupić koła 15" żeby się okazało że nadal się tłucze po typowych drogach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Sek w tym, ze nie ma takich aut. Grupa VW wbrew pozorom nie ma w tej klasie za duzo konkurentow. Ja

> bede celowal w demo, moze cos po leasingu ale tez z tym silnikiem.

Bez automatu Cruze jest dobrym konkurentem (przyspieszenie to samo, dodatkowo diesel, dużo miejsca, duży bagażnik).

Demo niby OK, ale musisz mieć świadomość że 90% procent jeżdżących którzy się dorwą do niego, piłuje na II biegu do setki. Z leasingiem, zwłaszcza takim od korporacji, jest jeszcze gorzej, bo lemingi piłują przez kilka lat i krawężniki im nie straszne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Bez automatu Cruze jest dobrym konkurentem (przyspieszenie to samo, dodatkowo diesel, dużo miejsca,

> duży bagażnik).

> Demo niby OK, ale musisz mieć świadomość że 90% procent jeżdżących którzy się dorwą do niego,

> piłuje na II biegu do setki. Z leasingiem, zwłaszcza takim od korporacji, jest jeszcze gorzej,

> bo lemingi piłują przez kilka lat i krawężniki im nie straszne.

Cruzowi w cudowny sposob wzrozlo przyspieszenie teraz jest nie 8,6 a 9,2 do 100 km/h. Demo ma maly przebieg a jest lekko 10k tansze wiec to dobry interes.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz chyba podobne odczucie jak ja gdy jechałem Audi 80 B4 i Audi A4 B5...tylko w przypadku Audi chodziło o przednie zawieszenie.

Wielowahacz miażdży...ale kosztuje.

A dziwię się Tobie, że w ogóle myślisz o nowej Octavii. Przecież ona jest robiona z filozofią "nie możemy być lepsi od Niemców", a poprzednia to jeszcze chęć pokazania, że głupi ten kto wybiera VW.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

belka będzie gorsza pod względem komfortu. Zwłaszcza na poprzecznych nierównościach. I od razu mówię; uważaj na łukach/wiaduktach bo można się zdziwić jak nagle auto jest przestawiane po przejechaniu przez szczelinę dylatacyjną. Tył jest bardziej nerwowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A dziwię się Tobie, że w ogóle myślisz o nowej Octavii. Przecież ona jest robiona z filozofią "nie

> możemy być lepsi od Niemców", a poprzednia to jeszcze chęć pokazania, że głupi ten kto wybiera

> VW.

> Pozdrawiam.

Jakbyś więc odpowiedział na to pytanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> belka będzie gorsza pod względem komfortu. Zwłaszcza na poprzecznych nierównościach. I od razu

> mówię; uważaj na łukach/wiaduktach bo można się zdziwić jak nagle auto jest przestawiane po

> przejechaniu przez szczelinę dylatacyjną. Tył jest bardziej nerwowy.

Wiem, już tego doświadczyłem - tył poleciał na zewnątrz przy skręcie na wiadukcie.

Z tym komfortem to wiem że belka jest gorsza, tylko czy aż tak zła że powoduje że się odczuwa wszelkie nierówności, czy też jednak to główna "zasługa" felg 16" zamiast 15?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba w ostatnim Automaniaku w TVN Turbo było porównanie zachowania się auta w slalomie - Octavia II kontra Octavia III.

Wersja II z wielowahaczem przejechała sobie ten slalom całkiem sprawnie, za to Octavia III z belką skrętną wyleciała ze slalomu.

Stare zawieszenie mimo,że wielowahacz okazało się lepsze od nowego rozwiązania w skodzie czyli belki.

Komfort na wielowahaczu jest o niebo lepszy niż sztywna belka z grupy VW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Stare zawieszenie mimo,że wielowahacz okazało się lepsze od nowego rozwiązania w skodzie czyli

> belki.

dlaczego "mimo"? Przecież to wielowahacz jest bardziej zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem (co jednak nie oznacza automatycznie, że zawsze lepszym)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Lagunach i większości francuzów nie ma belki skrętnej.

> To francuskie zawieszenie w postaci belki z łożyskami igiełkowymi nie jest belką skrętną, gdyż

> belka jest tylko mocowaniem i usztywnieniem i nie pracuje skrętnie.

> Jest to po prostu niezależne zawieszenie z wahaczem wleczonym, więc bliżej mu do wielowahacza niż

> do belki skrętnej , gdzie belka jest elementem sprężystym.

Tak naprawdę to nadal jest belka skrętna i wielu przypadkach nie jest dzielona (mowa o łożysku na 'środku'), pracuje skrętnie, a nawet przy podziale to nadal nie jest 'wielowahacz'. Rozwiązanie dużo bardziej skomplikowane (komfortowe, kompaktowe) niż taka belka podparta na sprężynach (którą można ostatnimi czasy spotkać w części francuzów), niemniej to nadal belka skrętna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak naprawdę to nadal jest belka skrętna i wielu przypadkach nie jest dzielona (mowa o łożysku na

> 'środku'), pracuje skrętnie, a nawet przy podziale to nadal nie jest 'wielowahacz'.

> Rozwiązanie dużo bardziej skomplikowane (komfortowe, kompaktowe) niż taka belka podparta na

> sprężynach (którą można ostatnimi czasy spotkać w części francuzów), niemniej to nadal belka

> skrętna.

Właściwie to chciałem zwrócić uwagę, że nie każda belka w zawieszeniu jest skrętna i rozbić powszechnie używany zlepek złów "belka skrętna" w stosunku do każdej belki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właściwie to chciałem zwrócić uwagę, że nie każda belka w zawieszeniu jest skrętna i rozbić

> powszechnie używany zlepek złów "belka skrętna" w stosunku do każdej belki.

np sztywna belka jak np w matizach czy nissanach micra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeździłem tą poprzednią Octavią i w żadnym aucie nie miałem odczucia tak dziwnie zachowującego się tyłu auta, jak właśnie w tej Skodzie. Jeśli w nowej jest jeszcze gorzej, to nie zazdraszczam użyszkodnikom.Jeśli w danej wersji w standardzie dają 16cali to może są jakieś większe zaciski i 15 nie wejdą hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> np sztywna belka jak np w matizach czy nissanach micra

Niezupełnie o to chodziło - tam wahacze wleczone są połączone sztywną belką (tzw, belka wleczona) i do tego usztywnione poprzecznie drążkiem Panharda - nie dam głowy, czy przypadkiem Audi Lucyfera nie ma tak 'samo' smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Niezupełnie o to chodziło - tam wahacze wleczone są połączone sztywną belką (tzw, belka wleczona) i

> do tego usztywnione poprzecznie drążkiem Panharda - nie dam głowy, czy przypadkiem Audi

> Lucyfera nie ma tak 'samo'

też kojarzę to rozwiązanie ze starych audi i chyba z opli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właściwie to chciałem zwrócić uwagę, że nie każda belka w zawieszeniu jest skrętna i rozbić

> powszechnie używany zlepek złów "belka skrętna" w stosunku do każdej belki.

Pomijając rozwiązanie w zasadzie sztywnej 'belki wleczonej' to 'belek skrętnych' trochę jest i różne są ich aplikacje. W samej R19 miałem kiedyś dwa rozwiązania w zależności od wersji silnikowej, a co dopiero jak wziąć po uwagę pomysły różnych producentów w różnych modelach na przestrzeni czasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> belka będzie gorsza pod względem komfortu. Zwłaszcza na poprzecznych nierównościach. I od razu

> mówię; uważaj na łukach/wiaduktach bo można się zdziwić jak nagle auto jest przestawiane po

> przejechaniu przez szczelinę dylatacyjną. Tył jest bardziej nerwowy.

Tutaj się z Tobą zgodzę. Jadąc po takim łuku gdzie DTŚ w Katowicach

włącza się w S86, z prędkością tam przepisową czyli 70/h, jak trafiam

tyłem na tą dylatację to mi tył przestawia parę cm w prawo na zewnątrz

łuku grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tutaj się z Tobą zgodzę. Jadąc po takim łuku gdzie DTŚ w Katowicach

> włącza się w S86, z prędkością tam przepisową czyli 70/h, jak trafiam

> tyłem na tą dylatację to mi tył przestawia parę cm w prawo na zewnątrz

> łuku

octavka 2 z wielowahaczem przejeżdża ten łuk z prędkością ~20km/h większą niż stilo bez żadnego stresu grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Stilo też przejeża +10 czy +20, ale zawsze przestawia

> Dodatkowo muszę się pochylić na zewnątrz łuku mocno

ale ja mówię o +20km/h vs stilo a nie ograniczenie zlosnik.gif

a żeby było na temat, to autor wątku niech weźmie o3 1.8 i będzie wielowahacz, zastąpienie kół 15 niewiele pewnie pomoże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wahacze wleczone są połączone sztywną belką (tzw, belka wleczona) i

> do tego usztywnione poprzecznie drążkiem Panharda

Tylko czy to "usztywnienie" nie nosi przypadkiem nazwy stabilizatora? Drążek Panharda raczej niczego nie usztywnia, skoro jednym końcem jest zaczepiony do nadwozia, a drugim do zawiasu... hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

>> do tego usztywnione poprzecznie drążkiem Panharda

> Tylko czy to "usztywnienie" nie nosi przypadkiem nazwy stabilizatora?

Nie.

> Drążek Panharda raczej

> niczego nie usztywnia, skoro jednym końcem jest zaczepiony do nadwozia, a drugim do zawiasu...

Quote:

Drążek Panharda - poprzeczny drążek reakcyjny przenoszący siły poprzeczne pochodzące od kół pojazdu oraz odpowiadający za prawidłową geometrię zawieszenia. Najczęściej stosowany w zawieszeniu tylnej osi.


Gdyby nie to usztywnienie, to 'belka' by się przesuwała dość swobodnie na boki. Możesz zrobić eksperyment - zdemontuj i zrób kółko, tylko nie za ostro busted.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.