widaw Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Taki np: solaris? Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... Nie za dużo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Keryp_ Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Urbino 18 - ponad 50 ltr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
technix Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... > Nie za dużo? Ojciec jeździ co prawda Mercedesami i tak: krótki ok. 25-30 długi ok. 35-50 spalanie głównie zależy od ilości pasażerów Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Teres Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Ostatnio była informacja o przetargu w Wawie, Solbus 51L/100km Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wujek Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 To nie Ikarus A to klima, a to wyswietlacze a to cholera wie co. Choc IMO powinny byc lzejsze to i spalanie powinno byc mniejsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > To nie Ikarus A to klima, a to wyswietlacze a to cholera wie co. Choc IMO powinny byc lzejsze to i > spalanie powinno byc mniejsze No i normy czystości spalin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... > Nie za dużo? A ile pasażerów zabiera ly dawniej, a teraz ? Klima to też pewnie kilka litrów. Ale temat ciekawy rzuciłeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Benjamin Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... > Nie za dużo? Niektórzy piszą, że Ikarusy były bardziej oszczędne niż te nowoczesne. Gorzej było tylko ze składem spalin. http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?f=16&p=69198 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Klima, automat, wspomagania, mnóstwo elektroniki, normy Euro, DPF, pneumatyczne zawieszenie, kamery, łączność radiowa, ekrany - to wszystko kosztuję. Energia na to wszystko bierze się z paliwa, cudów nie ma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SieneK Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? tyle ile potrzebuje spalanie zależy od typu silnika, skrzyni biegów, wyposażenia ... dla "nowoczesnych" autobusów przegubowych /18m/ zwykle to od 50 litrów w górę ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SieneK Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Niektórzy piszą, że Ikarusy były bardziej oszczędne niż te nowoczesne. Gorzej było tylko ze składem > spalin. > http://forum.infobus.pl/viewtopic.php?f=16&p=69198 mocno optymistyczne te dane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Klima max 10% wiecej > automat, byly Ikaruy z Automatem ZF > wspomagania, bylo > mnóstwo elektroniki, 1kW max > normy Euro, DPF to ma obniżac a nie zawyżac spalanie... > , pneumatyczne zawieszenie, było > kamery, łączność radiowa, ekrany max 1KW > - to wszystko kosztuję. Energia na to wszystko bierze się z > paliwa, cudów nie ma. to jest wlasnie ekologia lansowana przez Unie.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > max 10% wiecej No nie wiem Pamietaj, że klimatyzacja w autobusach musi być bardzo wydajna i bardzo "na wyrost", bo jeden człowiek to ok. 0.3 kW mocy grzewczej, żeby schłodzić przeszklony autobus z kompletem pasażerów potrzebny jest naprawdę mocny układ. > byly Ikaruy z Automatem ZF Ale to była egzotyka. Ja nigdy na żywo nie widziałem. > bylo Ale nie na zasadzie "obnizamy cały autobus, żeby ktos z wózkiem mógł wjechać". A to się robi często i kosztuje to sporo. > 1kW max Nie wiem, może faktycznie 1kW max, a może i duzo więcej. Nie znam się. > to ma obniżac a nie zawyżac spalanie... A jednak podwyższa. Przy wypalaniu DPF (zwłaszcza "suchym") zużycie rośnie i to gwałtownie, nie wiem jakie są filtry w autobusach, ale wiem jedno - nie ma nic za darmo Energia musi zostać zużyta. Co do norm Euro - owszem, mają w teorii obniżać spalanie... ale to w teorii. W praktyce "średnie spalanie" w testach laboratoryjnych jest niskie, ale podczas zwykłej jazdy zwłaszcza w mieście już niekoniecznie. > to jest wlasnie ekologia lansowana przez Unie.... Otóz to Powoli w UE wyraz "ekologia" staje sie wulgaryzmem. Ja w każdym razie łapie się za kieszeń (i za pistolet), gdy słyszę "ekologia" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piter19731 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... > Nie za dużo? wystarczy porównać natężenie ruchu kiedyś a dziś ( na warszawa, wrocław, poznań itd ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fender Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > No i normy czystości spalin No raczej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Karpiu66 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Teraz jak jest tak ciepło to 70 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rwIcIk Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > No raczej Świec żarowych to miało? Przynajmniej ciepłej wody trzeba było zalać do układu chłodzenia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > No nie wiem Pamietaj, że klimatyzacja w autobusach musi być bardzo wydajna i bardzo "na wyrost", > bo jeden człowiek to ok. 0.3 kW mocy grzewczej, żeby schłodzić przeszklony autobus z kompletem > pasażerów potrzebny jest naprawdę mocny układ. > Ale to była egzotyka. Ja nigdy na żywo nie widziałem. To zapraszam do Warszawy - pewnie dalej sporo jest. > Ale nie na zasadzie "obnizamy cały autobus, żeby ktos z wózkiem mógł wjechać". A to się robi często > i kosztuje to sporo. > Nie wiem, może faktycznie 1kW max, a może i duzo więcej. Nie znam się. > A jednak podwyższa. Przy wypalaniu DPF (zwłaszcza "suchym") zużycie rośnie i to gwałtownie, nie > wiem jakie są filtry w autobusach, ale wiem jedno - nie ma nic za darmo Energia musi zostać > zużyta. Co do norm Euro - owszem, mają w teorii obniżać spalanie... ale to w teorii. W > praktyce "średnie spalanie" w testach laboratoryjnych jest niskie, ale podczas zwykłej jazdy > zwłaszcza w mieście już niekoniecznie. > Otóz to Powoli w UE wyraz "ekologia" staje sie wulgaryzmem. Ja w każdym razie łapie się za > kieszeń (i za pistolet), gdy słyszę "ekologia" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > To zapraszam do Warszawy - pewnie dalej sporo jest. W Krakowie nie widziałem Ikarusa od wielu, wielu lat. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
polleck Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > No raczej .. Daj mu na zimnym CLUB .. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K3 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... > Nie za dużo? Moja średnia liczona wspólnie dla U12, U15, U18 i starszych Volvo za miesiąc czerwiec to 2,19km/litr, czyli 45,66l/100km... Za lipiec podam ci, ile wyszło bez Volvo... Z jeden strony to nie mało. Ale z drugiej w takim U18 masz często grubo ponad 100 osób, więc policz sobie teraz spalanie liczone na jedną osobę średnio... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K3 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > spalanie głównie zależy od ilości pasażerów Raczej od ilości i częstotliwości przystanków... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > A ile pasażerów zabiera ly dawniej, a teraz ? > Klima to też pewnie kilka litrów. Może nawet raczej 6-8 litrów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
electrofinger Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > No raczej A to on nie wypala tego DPF Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K3 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > A to on nie wypala tego DPF Ikarus i DPF?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DEV Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? 50-60 jak już pisali, Hybryda powinna około 25-30 % mniej, ale de facto są to wartości rzędu 5-10 % > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy a takich to nie widziałem jeszcze oprócz hal targowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SieneK Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > 50-60 jak już pisali, Hybryda powinna około 25-30 % mniej, ale de facto są to wartości rzędu 5-10 % no właśnie hybryda czy jak to mówio hybrid to ustrojstwo pali więcej o 20% niż "normalne" U18 testowaliśmy na różnych liniach i TYLKO na długich przebiegach międzyprzystankowych mieści się w normie dla U18 nigdy jeszcze ale to NIGDY nie zeszła poniżej normy dla U18 w wawie to nieekonomiczny autobus i dla pokazu na 175 i 180 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
twinsen Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 Ale to jak driftujesz, a jak jeździsz normalnie? Pytanie merytoryczne: czy u was w firmie ktoś naprawdę liczy, czy ten cały biznes się opłaca, właśnie względem paliwa zużywanego, czy np. ratusz dopłaca do interesu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
PawelW Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > no właśnie hybryda czy jak to mówio hybrid > to ustrojstwo pali więcej o 20% niż "normalne" U18 > testowaliśmy na różnych liniach i TYLKO na długich przebiegach międzyprzystankowych mieści się w > normie dla U18 > nigdy jeszcze ale to NIGDY nie zeszła poniżej normy dla U18 > w wawie to nieekonomiczny autobus i dla pokazu na 175 i 180 Z ciekawości - wiesz może czy jest tam mechaniczne połączenie diesla z kołami czy tylko prądnica a koła napędza silnik elektryczny jak w lokomotywie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > Pamietam, że stare autobusy przegubowe z lat '70 spalały 30-35l/100 km. > A współczesne, nowoczesne, super lekkie i wykonane z kompozytów, autobusy - ile? Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... > Nie za dużo? Po pierwsze autobusy wtedy były lżejsze, gdyż miały prostą ramę, nadwozie i szczątkowe wyposażenie. Po drugie kiedyś były mniejsze korki i przegubowe ogórki w latach 50-tych paliły jeszcze mniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
delco Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Po drugie kiedyś były mniejsze korki i przegubowe ogórki w latach 50-tych paliły jeszcze mniej. W latach 50-tych były przegubowce? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maras77 Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > W latach 50-tych były przegubowce? Nie. Były na początku lat 60-tych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
DEV Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > no właśnie hybryda czy jak to mówio hybrid > to ustrojstwo pali więcej o 20% niż "normalne" U18 > testowaliśmy na różnych liniach i TYLKO na długich przebiegach międzyprzystankowych mieści się w > normie dla U18 > nigdy jeszcze ale to NIGDY nie zeszła poniżej normy dla U18 > w wawie to nieekonomiczny autobus i dla pokazu na 175 i 180 No właśnie dlatego ja tam za hybrydami wszelakimi nie przepadam, a za allisonem to już w ogóle. Ciężko to dopasować do jakiejkolwiek aglomeracji, w zasadzie sprawdza się tylko i wyłącznie na jednej trasie pod którą napisany jest program i dobrane przełożenia mostów. Wujek, a próbowałeś jazdy H12 równoległej z Eatonem? totalne przeciwieństwo allisona i frajda z jazdy. A jeździłeś może tym eBYDem co na testach był? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
deszczowyRoman Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 ja bym proponował wstawienie instalacji lpg. wystarczy jedna hana, tomassetto alaska i porzadny sterownik i jeszcze lepszy montaz. jeden kierowca tira (zarazem własciciel małej firmy transportowej) mowił ze miesiecznie robi 1 tirem od 16-do 30 tys km. za instalaje zapłacił koło 9 tyś. zwrociło mu się po ok 3 miesiacach jazdy. O ile dobrze pamietam to na kazde 100km oszczedzał 10 litrów ropy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SieneK Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Z ciekawości - wiesz może czy jest tam mechaniczne połączenie diesla z kołami czy tylko prądnica a > koła napędza silnik elektryczny jak w lokomotywie? nie zagłębiałem się w szczegóły ale poszukaj informacji o: ALLISON Electric Drives Ep 40/50 System Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SieneK Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > Wujek, a próbowałeś jazdy H12 równoległej z Eatonem? totalne przeciwieństwo allisona i frajda z jazdy. frajda z jazdy to jest jak się z U18 do U12 przesiądziesz szczególnie do tych z silnikiem DAFa > A jeździłeś może tym eBYDem co na testach był? wyjechał na linię i się zepsuł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K@mil Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 60 to optymistyczny wynik. Conecto G osiągnął nawet nieco ponad 80 (chyba 82) Ekonomiczne to były lewarki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szafir Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > nie zagłębiałem się w szczegóły ale poszukaj informacji o: > ALLISON Electric Drives Ep 40/50 System Wszystkie Solarisy to klasyczne przeniesienie napędu. Silniki elektryczne wspomagają jedynie ruszanie no i działają jako generatory przy "wypuszczeniu". Stuprocentową hybrydą jest np. szwajcarski Hess. Cztery elektryczne silniki napędzają bezpośrednio 2 i 3 oś a silnik diesla napędza jedynie generator o mocy 195 kW. Energię elektryczną gromadzi 8 kondensatorów o łącznej pojemności 65F/125V. Początkowo jazda jest nietypowa, silnik diesla włącza i wyłącza się kiedy chce. Potwierdzam spostrzeżenia Sienka, nasze dwa hybrydowe solarisy "III generacji" (DIWAhybrid Voith) zużywaja 15-20 % paliwa więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AstraC Napisano 29 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 29 Lipca 2013 > W Krakowie nie widziałem Ikarusa od wielu, wielu lat. Ale nie pisz, że to egzotyka. W Warszawie podejrzewam, że automatów było pod 1000 sztuk? Sienek ile tego mogło być? Bo chyba od '95 przychodziły z automatami? A nawet z tego co pamiętam były fabryczne 4 sztuki jeszcze ze starymi drzwiami składanymi na pół automaty? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
K3 Napisano 30 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2013 > Ale to jak driftujesz, a jak jeździsz normalnie? > Pytanie merytoryczne: czy u was w firmie ktoś naprawdę liczy, czy ten cały > biznes się opłaca, właśnie względem paliwa zużywanego, czy np. ratusz dopłaca > do interesu? Komunikacja miejska nigdy się nie opłaca... Wpływy z biletów pokrywają około 50% kosztów. Resztę dopłaca gmina... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SieneK Napisano 30 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2013 > Ale nie pisz, że to egzotyka. W Warszawie podejrzewam, że automatów było pod 1000 sztuk? Sienek ile > tego mogło być? Bo chyba od '95 przychodziły z automatami? A nawet z tego co pamiętam były > fabryczne 4 sztuki jeszcze ze starymi drzwiami składanymi na pół automaty? po za tymi z "harmonijką" z 10 sztuk ich było to od 1991 roku przychodziły po 4-5 sztuk na każdy zakład czyli około 30 Ikarusów 280 "automatów" różne źródła będą różnie podawały, ja piszę z pamięci ponad 1000 to automatów nigdy nie było stan to około 1100 autobusów z czego 70% to automaty najgorszy roczniki to 1994 takie puzzle przyszło na wagonach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
szafir Napisano 30 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 30 Lipca 2013 > Taki np: solaris? > ... Obiło mi się o > uszy że żaden nie spala mniej niż 50 litrów, a często przekracza 60... W obecnej firmie Mercedesy Citaro O 530G 40-55 litrów na 100km w zależności od linii i "obłożenia". W tych samych warunkach Solaris U18 średnio 4 do 5 litrów więcej. Dawniej w MZA mój "osobisty" Solaris U18 od 50 do 75 na 100km a i tak zawsze miałem duże oszczędności. Najwięcej "wciągała" jazda na 175, 189, 138, 193. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Keryp_ Napisano 31 Lipca 2013 Udostępnij Napisano 31 Lipca 2013 > Bo chyba od '95 przychodziły z automatami? Mój tata miał już automat (nr boczny 5263) na w-skiej Redutowej, a jeździł do maja 1994 r. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.