Skocz do zawartości

Świece irydowe


Andrzej

Rekomendowane odpowiedzi

Cyt za e-ngk.pl:

Quote:

Zastosowanie irydu pozwoliło ponadto na zaprojektowanie niezwykle cienkiej elektrody środkowej o średnicy zaledwie 0,6 mm. Umożliwia ona równomierne rozprzestrzenianie się płomienia w komorze spalania, poprawiając tym samym osiągi samochodu. Cienka elektroda wymaga mniejszego napięcia zapłonowego, co jest nie bez znaczenia, gdyż zapłon gazu jest trudniejszy niż zapłon benzyny. Wymagane napięcie zapłonowe może sięgnąć aż 7000 V. Gdyby nie irydowa elektroda środkowa ryzyko nieskutecznego zapłonu wzrosłoby znacznie.


PS. NGK jeszcze produkuje świece irydowo-platynowe do silników zasilanych LPG. Droższe od samych irydowych.

Platyna zapobiega korozji, która może być spowodowana wyższą temperaturą spalania gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czym kierują się producenci aut, zalecając jedynie zastosowanie świec irydowych ? Trwałość świec ?

> Ok

> Konstrukcja silnika jest taka, że zwykłe świece nie podołają ?

Pytaniem odpowiedziałeś sobie smile.gif

Tak, wytrzymałość to jedno, w nowych silnikach jest gorąco i tylko iryd to znosi przy sensownym przebiegu. Jednocześnie rozchodzenie się płomienia przy zapłonie w irydzie jest o wiele lepsze niż przy zwykłej świecy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od jakiegoś czasu do wszystkich swoich auta zakładam irydowe świece Denso, o ile są dostępne. Auta jeździły niektóre dużo, inne mało, jedne na LPG a inne na noPB i nigdy nie miałem problemów. Będę dalej zakładał ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pytaniem odpowiedziałeś sobie

> Tak, wytrzymałość to jedno, w nowych silnikach jest gorąco i tylko iryd to znosi przy sensownym

> przebiegu.

Nie do końca prawda. Temperatura w komorze spalania nie szkodzi elektrodom. Ze stopu irydu jest jedynie dospawana laserowo końcówka elektrody środkowej.

>Jednocześnie rozchodzenie się płomienia przy zapłonie w irydzie jest o wiele lepsze

> niż przy zwykłej świecy

oslabiony.gif Tu bardziej chodzi o kształt elektrody, która dzięki zastosowaniu stopu irydu może być cieńsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czym kierują się producenci aut, zalecając jedynie zastosowanie świec irydowych ? Trwałość świec ?

> Ok

> Konstrukcja silnika jest taka, że zwykłe świece nie podołają ?

W Sedici/SX4 trafia się losowo. Zależy co mieli na taśmie. Irydowe są do wymiany wg. książki obsługi co 105kkm a zwykłe co (o ole się n ie mylę) 60kkm. Suma summarum, irydowe pomimo, że droższe są korzystniejsze. ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Od jakiegoś czasu do wszystkich swoich auta zakładam irydowe świece Denso, o ile są dostępne. Auta

> jeździły niektóre dużo, inne mało, jedne na LPG a inne na noPB i nigdy nie miałem problemów.

> Będę dalej zakładał

.. ale to samo może powiedzieć większość użytkowników samochodów o zwykłych świecach ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie do końca prawda. Temperatura w komorze spalania nie szkodzi elektrodom. Ze stopu irydu jest

> jedynie dospawana laserowo końcówka elektrody środkowej.

Erozja jest większa i wytrzymałość temperaturowa ma znaczenie. Oczywiście że tylko końcówka jest dospawana, nie rozpisuję budowy świecy jak dla laików smile.gif

> Tu bardziej chodzi o kształt elektrody, która dzięki zastosowaniu stopu irydu może być cieńsza.

Oczywiście masz rację, ale to jest jednoznaczne z użyciem irydu. Bez irydu nie zrobisz 0,6mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W Sedici/SX4 trafia się losowo. Zależy co mieli na taśmie. Irydowe są do wymiany wg. książki

> obsługi co 105kkm a zwykłe co (o ole się n ie mylę) 60kkm. Suma summarum, irydowe pomimo, że

> droższe są korzystniejsze.

W katalogu NGK są jedynie irydy pokazane, masz konkretne info gdzie szły zwykłe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mówię, że nie... Natomiast jednym z aut, o których mówię- Mondeo ST220 zrobiłem na tych świecach ponad 80 tys km na LPG. I potem auto sprzedałem a wszystko było w jak najlepszym porządku... To wynik raczej nie do osiągnięcia na zwykłych świecach. Owszem cena świec irydowych jest wyższa ale wracając do przykłady powyższego Mondeo- na głowicy od strony grodzi do wymiany świec trzeba demontować kolektor, a co za tym idzie wymieniać uszczelkę. Czyli używanie takich świec ma jak najbardziej ekonomiczny sens w tym przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie mówię, że nie... Natomiast jednym z aut, o których mówię- Mondeo ST220 zrobiłem na tych

> świecach ponad 80 tys km na LPG. I potem auto sprzedałem a wszystko było w jak najlepszym

> porządku... To wynik raczej nie do osiągnięcia na zwykłych świecach. Owszem cena świec

> irydowych jest wyższa ale wracając do przykłady powyższego Mondeo- na głowicy od strony grodzi

> do wymiany świec trzeba demontować kolektor, a co za tym idzie wymieniać uszczelkę. Czyli

> używanie takich świec ma jak najbardziej ekonomiczny sens w tym przypadku.

Nie jestem przeciwnikiem świec irydowych i wiem, że kosztem wyższej ceny teoretycznie wytrzymują dłużej (co w przypadku twojego samochodu ma dodatkowo ekonomiczne uzasadnienie) , ALE ...

sam używam zwykłych świec jakie są zalecane przez producenta i takie wyniki o jakich piszesz jak najbardziej są do osiągnięcia na zwykłych świecach. W swoim samochodzie z LPG wymieniam świece zgodnie z zaleceniami producenta (co 45kkm), ale znam samochód z LPG, który na zwykłych świecach zrobił 85kkm i jeździł dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w stilo na fabrycznych (przez przypadek ) dojechałem do 50 tyś km

Następnie wrzuciłem dedykowane NGK zbliżając się do 30 tyś na tych świecach, czuje że auto rano już tak ochoczo nie zaskakuje.

Chyba, że przepustnicę mam zawaloną i rozjechaną.

Planuje tam zaglądnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale znam samochód z LPG, który na zwykłych

> świecach zrobił 85kkm i jeździł dalej.

To można pogratulować głupoty użytkownikowi który wykańcza sobie cewki i może doprowadzić do pęknięcia świecy i remontu silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poważnie, tam się wymienia irydowe co 30 kkm?

Tak stoi w książce i tego się trzeba trzymać. Obiło mi się nawet o uszy, że na placu importera jak stoją to mają mapę ograniczającą osiągi, bo przy przeparkowaniu (odpalanie zimnego i szybkie gaszenie) zalewało świece.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tak stoi w książce i tego się trzeba trzymać. Obiło mi się nawet o uszy, że na placu importera jak

> stoją to mają mapę ograniczającą osiągi, bo przy przeparkowaniu (odpalanie zimnego i szybkie

> gaszenie) zalewało świece.

mapa w tym przypadku nie wiele zmieni, po prostu nagar się nie wypali. Z drugiej strony większość irydówek ma system samooczyszczania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Poważnie, tam się wymienia irydowe co 30 kkm?

Nie wszystkie irydowe świece zapłonowe mają wydłużoną żywotność. Np. seria IrydiumPower od Denso ma standardową żywotność (stąd te 30 tys. km). I niezależnie od tego czy bądzą one siedziały w T-jecie czy innym aucie, do którego będą pasować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie wszystkie irydowe świece zapłonowe mają wydłużoną żywotność. Np. seria IrydiumPower od Denso ma

> standardową żywotność (stąd te 30 tys. km). I nie zależnie od tego czy będzie ona siedzieć w

> T-jecie czy innym aucie, do którego będzie pasować.

Gdzie takie info? Ile ma zatem żywotności?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> http://www.denso-am.pl/catalogue.asp

> Katalog świece zapłonowe i żarowe na rok 2013/2014, strona 90.

Rzeczywiście tak piszą. To po co je zakładać jak zwykłe świece kosztują 15zł a te jak nic 40-50??

> A do Fiata Bravo T-Jet jest m.in polecana seria świec Irydium Power od Denso.

W OE siedzi irydówka NGK i tą bym polecał. Denso za mocno kombinuje z typami świec, świecami zuniwersalizowanymi itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Rzeczywiście tak piszą. To po co je zakładać jak zwykłe świece kosztują 15zł a te jak nic 40-50??

> W OE siedzi irydówka NGK i tą bym polecał. Denso za mocno kombinuje z typami świec, świecami

> zuniwersalizowanymi itp.

Tam w tabelce Denso wymienia zalety, jeszcze niżej jest też trochę wykresów. wink.gif Różnice są minimalne, ale jakieś tam są. Klient ma wybór. tongue.gif

A z NGK - IKR9J8, ale już nie szukałem więcej info. NGK też ma katalog świeć, jak ktoś chce to może go odnaleźć (strona NGK) i poczytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Tam w tabelce Denso wymienia zalety, jeszcze niżej jest też trochę wykresów. Różnice są minimalne,

> ale jakieś tam są. Klient ma wybór.

Znam dość dobrze zalety irydówek i bez zwiększonej żywotności nie widzę sensu wydania 3razy więcej pieniędzy

> A z NGK - IKR9J8, ale już nie szukałem więcej info. NGK też ma katalog świeć, jak ktoś chce to może

> go odnaleźć (strona NGK) i poczytać.

Znam go naprawdę dobrze smile.gifok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Z punktu widzenia użytkownika najważniejszym plusem jest to, że wymienia się je co 100 kkm zgodnie

> z instrukcją. A w praktyce spokojnie wytrzymają 150 kkm.

najgorsze jest to ze po 100 tys czasem taka świeca nie chce się wykręcić a jak sie wykręci to razem z gwintem głowicy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A to już nie mój problem, tylko ASO

Chyba, że zapytają czy "wykręcać na pana odpowiedzialność?" albo zrobią to bez pytania, tyle że do winy nie będą się poczuwać. Auto będzie stało, a Ty będziesz się sądził...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Chyba, że zapytają czy "wykręcać na pana odpowiedzialność?"

Oni robią - ich odpowiedzialność.

> albo zrobią to bez pytania, tyle że do winy nie będą się poczuwać. Auto będzie stało, a Ty będziesz się sądził...

Jak przyjechałem na wymianę świec, a ASO zepsuło głowicę - ich problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Oni robią - ich odpowiedzialność.

> Jak przyjechałem na wymianę świec, a ASO zepsuło głowicę - ich problem.

Była już taka sytuacja w turbo kamerze, tyle że jak dobrze pamiętam dotyczyło świec żarowych...także byłbym ostrożny z tak świetnym samopoczuciem. Racja może być po Twojej stronie, ale racja to nie wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Była już taka sytuacja w turbo kamerze, tyle że jak dobrze pamiętam dotyczyło świec

> żarowych...także byłbym ostrożny z tak świetnym samopoczuciem. Racja może być po Twojej

> stronie, ale racja to nie wszystko.

Wiadomo, że w razie czego trzeba zawalczyć ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> najgorsze jest to ze po 100 tys czasem taka świeca nie chce się wykręcić a jak sie wykręci to razem

> z gwintem głowicy...

hm dziwne ja mam w aucie swiece irydowe. wymiana wlasnie co 100 tys. km ale dokrecane sa kluczem dynamometrycznym - przy odkrecaniu nie ma najmniejszego problemu (moment dokrecania to raptem 26Nm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> najgorsze jest to ze po 100 tys czasem taka świeca nie chce się wykręcić a jak sie wykręci to razem

> z gwintem głowicy...

ale przecież można co 30 tys je wykręcić i skontrolować stan - ja tak robię u siebie - obecnie 2 komplet świec ujeżdżąm w wysilonej turbobenzynie.

(pierwszy ponad 100tys km przejeździł).

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale przecież można co 30 tys je wykręcić i skontrolować stan - ja tak robię u siebie - obecnie 2

> komplet świec ujeżdżąm w wysilonej turbobenzynie.

> (pierwszy ponad 100tys km przejeździł).

> pozdr

kto z normalnych użytkowników będzie wykręcał świece?? No i jak skontrolujesz stan irydy??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A po co? Skoro zapłon nie wypada, komputer nie ma błędów, to jaki to ma sens?

Ile kosztuje świeca, a ile cewka?

Zużyta świeca potrzebuje większego napięcia dla iskry. A większe napięcie to większe obciążenie cewek...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ile kosztuje świeca, a ile cewka?

> Zużyta świeca potrzebuje większego napięcia dla iskry. A większe napięcie to większe obciążenie

> cewek...

Jakaś teoria spiskowa hehe.gif W instrukcji jest napisane, żeby wymieniać świece po 100 kkm i tak trzeba robić ok.gif Wyciąganie świeć co 30 kkm i sprawdzanie szczelin czy czegoś tam uważam za dziwne spineyes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.