Skocz do zawartości

o kosztach prądu i EV na poważnie


Fili_P

Rekomendowane odpowiedzi

Rozglądamy się za wymianą drugiego auta.... i nagle w cenach świeżych spaliniaków B/B+ (90-100).....wpadł mi liść (Nissan Leaf) w zasadzie w tej samej cenie. (niestety z wyższym przebiegiem i starszy o 2 lata-ale pomińmy to na chwilę)

NIe darmowe leasingi - zwykły fizol - więc autami jeżdżę dłużej jak nie generuje problemów.

 

1. NoPb

Mały pali nam  średnio 7,5L/100km po mieście

Rocznie robię nim 11 tyś km

Bena powiedzmy, że 6,5zł/L

110*7,5*6,5=5363 PLN/rok + przegląd + co tam wyjdzie mechanicznie + ubezpieczenie (chyba ciut niższe niż EV)

 

2. EV

Znalazłem że trzeba liczyć "spalanie" średnie z grzaniem zimą rzędu 16-20 (przyjmijmy 20kwh/100)

W enerdze w G11 na czysto z opłatami przesyłowymi itd wychodzi mi jakieś 0,89zł/kWh

110*20*0,89 = 1958 PLN/rok + przegląd + co tam wyjdzie mechanicznie + ubezpieczenie (lekko droższe)

2.a.

Nawet jakby cena się zmieniła do tych 1,5 (jak dla przemysłu teraz) 

wychodzi 3300 PLN/rok

 

@HelixSv

@K3

Ile tam u Was zagranicą teraz kWh wychodzi na czysto dla użytkownika końcowego?

 

Olewając straty na ładowaniu (nie mogę znaleźć ile powinno się przyjąć przy ładowaniu w domu z gniazdka 1/3 fazowego w nocy)

w chałupie zużycie wzrośnie mi o 2200kWh... (jeszcze te parę paneli na dach wcisnę)

 

Buspasy, parkowanie za free  itd zlewam ciepłym moczem bo mnie nie dotyczą pod robotą i zaraz i tak znikną albo się zapchają

 

 

3. Dobrze liczę?

 

4. Ile baterie wytrzymują w Liściach bo ponoć Priusy całkiem odporne sa na zab czasu...

 

 

 

Pytania pomocnicze - zmieniające dodatkowo całość kalkulacji na plus.....

5. Ktoś dokładał paneli będąc już w rejonie Energa i systemie opustów? tak żeby ni ewypaść na net metering?

 

(6. G12/G12W itp mnie nie interesują - chyba, że udałoby się załatwić dodatkowy licznik) - cenię sobie wygodę i nie martwienia się o godzinę i odbiór o dowolnej porze tego co wyprodukuję latem - zwłaszcza, że założono instalacja PV na lekkim niedoszacowaniu i brakach pracuje w stosunku do zużycia

----------------------

(byłoby nice jakby jednak nie wylądował od razu na forum "onanistów EV" ;-))...... bo dotyczy porównania dwóch systemów.... i może czegoś nie zauważyłem, nie wziąłem pod uwagę..... a ktoś już przerabiał te kombinacje i poszedł w jedną lub druga stronę i ma jakieś konstruktywne przemyślenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ze elektryk wyjdzie najlepiej to juz pewne wiec nie ma co dyskutowac.

zastanow sie moze tylko nad nowym, w koncu w nowym masz gratis od nas wszystkich doplate prawie 30 000 zl.

zobacz np takie miejskie ktore wyjda cenowo bardzo podobnie do uzywki a masz spokoj na lata:

 

https://www.otomoto.pl/osobowe/nowe/peugeot/208?search[filter_enum_gearbox]=automatic&search[filter_enum_fuel_type]=electric&search[order]=filter_float_price%3Aasc&search[advanced_search_expanded]=true

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za opinię. @PawelWaw

Tak pamiętam, że miałeś sensowną ofertę na e208 zresztą od nas tutaj z 3citi 😉 ( za ile wtedy przypomnisz?)

 

Chciałbym niestety wyższego ( więc e2008 lub eMokka-czyli i tak +20/30 do plaskaczy).... przy cenie LIścia w okolicach 90 przełknę tę niedogodność

 

1. Tak jest teraz ... jak będzie z prądem kiedyś? liczę trochę na "otrzeźwiający" głos rozsądku kolegów z zagranicy.........

 

+ ile to "Gie" będzei warte przy potencjalnej odsprzedaży za te 8 lat ze "zuzytymi bateriami" ? 

 

Liścia z padaką możesz teraz kupić za 20-30-40 max i od razu wiadomo, że batery pack do wymiany za 30-40kzł... kto to będzie chciał odkupić?

(taki horyzont czasowy musze liczyć jako fizol dla aut, żeby to miało sens)

 

2. Skąd wziąłeś 30 dopłaty

Dla fizola bez Karty dużej rodziny to chyba -18750 do tego jakieś zobowiązania że musisz pokonać ileś kilometrów rocznie, które może mi być przy drugim aucie trudno spełnić...

 

 

Nie zdziwiłbym się też gdyby po wejściu KPO "pozbycie się spaliniaka" na rzecz elektryka z dopłatą było jeszcze bardziej korzystne..... więc może warto poczekać ten rok...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, Fili_P napisał(a):

4. Ile baterie wytrzymują w Liściach bo ponoć Priusy całkiem odporne sa na zab czasu...

To chyba całkiem inny typ akumulatorów i pracują też w innych trybach więc tego się nie porówna.

Ile lat ma ten nowy nabytek a po drugie to chyba da się tam jakoś odczytać procentowe zużycie/spadek pojemności baterii?

Ktoś tu chyba ma Leafa to moze pomoże:)

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, volf6 napisał(a):

To chyba całkiem inny typ akumulatorów i pracują też w innych trybach więc tego się nie porówna.

Ile lat ma ten nowy nabytek a po drugie to chyba da się tam jakoś odczytać procentowe zużycie/spadek pojemności baterii?

Ktoś tu chyba ma Leafa to moze pomoże:)

Tak OBD+LeafSpy i  jakiś parametr SOH/SOD...

 

Śledzę juz od jakiegoś czasu forum NIssan Leaf Polska i widze, że ludzie się pozbywają aktualnie roczików 2013-2014 (ale to chyba te jeszcze bez aktywnego chłodzenia baterii więc nie ma co porównywać tak naprawdę ;-()

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2a) 1 kWh najtańsza to €0.35. 

4) Kóry to liść?   

 

Najlepsze były 1szej generacji po FL - jakoś od 2010 roku. Z czarnym wnętrzem i pompą ciepła.

W drugiej generacji skopali coś z chłodzeniem baterii - i więcej się już nie interesowałem. 

 

LeafSpy jest obowiązkowy. 

 

Porównywać do Priusa nie ma sensu - tam nigdy bateria nie jest jakoś szczególnie rozładowana. Jak zaczyna się ocierać o niebezpieczne rejony, to najzwyczajniej załączony jest silnik spalinowy i ją od razu podładuje. 

Edytowane przez grogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.03.2023 o 09:47, Fili_P napisał(a):

Nawet jakby cena się zmieniła do tych 1,5 (jak dla przemysłu teraz) 

wychodzi 3300 PLN/rok

 

Liczysz dobrze, ale przy założeniu że ładujesz się tylko w domu.

Jak zaczniesz "po trasie" to już ceny idą mocno do góry.

 

Ja bym szedł w Leafa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Liczysz dobrze, ale przy założeniu że ładujesz się tylko w domu.
Jak zaczniesz "po trasie" to już ceny idą mocno do góry.
 
Ja bym szedł w Leafa
przeca pisze ze drugie auto w rodzinie i najdluzsza trasa jaka zobaczy to ta wzdluz obwodnicy Trojmiejskiej ;-)))))

lisc do potrzeb jest troche za duzy, a dlugi, do tego nie podwyzszony.... no ale cos za cos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2a) 1 kWh najtańsza to €0.35. 
4) Kóry to liść?   
 
Najlepsze były 1szej generacji po FL - jakoś od 2010 roku. Z czarnym wnętrzem i pompą ciepła.
W drugiej generacji skopali coś z chłodzeniem baterii - i więcej się już nie interesowałem. 
 
LeafSpy jest obowiązkowy. 
 
Porównywać do Priusa nie ma sensu - tam nigdy bateria nie jest jakoś szczególnie rozładowana. Jak zaczyna się ocierać o niebezpieczne rejony, to najzwyczajniej załączony jest silnik spalinowy i ją od razu podładuje. 
mam opcje na dwa
2019 i 2021 jeden z pompa ciepla drugi bez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Fili_P napisał(a):

mam opcje na dwa
2019 i 2021 jeden z pompa ciepla drugi bez

 

To juz 2. gen są, się na tych nie znam. Ale takiego bez pompy ciepła bym nie tykał, IMHO jej brak bardzo zima dokucza.

Edytowane przez grogi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.03.2023 o 09:47, Fili_P napisał(a):

Rozglądamy się za wymianą drugiego auta.... i nagle w cenach świeżych spaliniaków B/B+ (90-100).....wpadł mi liść (Nissan Leaf) w zasadzie w tej samej cenie. (niestety z wyższym przebiegiem i starszy o 2 lata-ale pomińmy to na chwilę)

NIe darmowe leasingi - zwykły fizol - więc autami jeżdżę dłużej jak nie generuje problemów.

 

1. NoPb

Mały pali nam  średnio 7,5L/100km po mieście

Rocznie robię nim 11 tyś km

Bena powiedzmy, że 6,5zł/L

110*7,5*6,5=5363 PLN/rok + przegląd + co tam wyjdzie mechanicznie + ubezpieczenie (chyba ciut niższe niż EV)

 

2. EV

Znalazłem że trzeba liczyć "spalanie" średnie z grzaniem zimą rzędu 16-20 (przyjmijmy 20kwh/100)

W enerdze w G11 na czysto z opłatami przesyłowymi itd wychodzi mi jakieś 0,89zł/kWh

110*20*0,89 = 1958 PLN/rok + przegląd + co tam wyjdzie mechanicznie + ubezpieczenie (lekko droższe)

2.a.

Nawet jakby cena się zmieniła do tych 1,5 (jak dla przemysłu teraz) 

wychodzi 3300 PLN/rok

 

@HelixSv

@K3

Ile tam u Was zagranicą teraz kWh wychodzi na czysto dla użytkownika końcowego?

 

Olewając straty na ładowaniu (nie mogę znaleźć ile powinno się przyjąć przy ładowaniu w domu z gniazdka 1/3 fazowego w nocy)

w chałupie zużycie wzrośnie mi o 2200kWh... (jeszcze te parę paneli na dach wcisnę)

 

Buspasy, parkowanie za free  itd zlewam ciepłym moczem bo mnie nie dotyczą pod robotą i zaraz i tak znikną albo się zapchają

 

 

3. Dobrze liczę?

 

4. Ile baterie wytrzymują w Liściach bo ponoć Priusy całkiem odporne sa na zab czasu...

 

 

 

Pytania pomocnicze - zmieniające dodatkowo całość kalkulacji na plus.....

5. Ktoś dokładał paneli będąc już w rejonie Energa i systemie opustów? tak żeby ni ewypaść na net metering?

 

(6. G12/G12W itp mnie nie interesują - chyba, że udałoby się załatwić dodatkowy licznik) - cenię sobie wygodę i nie martwienia się o godzinę i odbiór o dowolnej porze tego co wyprodukuję latem - zwłaszcza, że założono instalacja PV na lekkim niedoszacowaniu i brakach pracuje w stosunku do zużycia

----------------------

(byłoby nice jakby jednak nie wylądował od razu na forum "onanistów EV" ;-))...... bo dotyczy porównania dwóch systemów.... i może czegoś nie zauważyłem, nie wziąłem pod uwagę..... a ktoś już przerabiał te kombinacje i poszedł w jedną lub druga stronę i ma jakieś konstruktywne przemyślenia

 

Czy policzyłeś większą cenę dla całkowitej konsumpcji energii w domu? Dzięki elektrykowi również Twój piekarnik zacznie generować wyższe koszty.

 

  • Lubię to 1
  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, Furvus_Eques napisał(a):

 

Czy policzyłeś większą cenę dla całkowitej konsumpcji energii w domu? Dzięki elektrykowi również Twój piekarnik zacznie generować wyższe koszty.

Wiadomo, że trzeba liczyć cenę kWh powyzej limitu 2000/rok. Ja przekraczam ten limit bez ev i jakiegokolwiek ogrzewania elektr.

Edytowane przez iwik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, grogi napisał(a):

3000 kWh to jest na rok na osobę czy jak?

Na gospodarstwo domowe.

3000 to jest chyba w ogóle dla dużych rodzin. Dla mnie doczytałem, że 2000 😂, nie ważne. W każdym razie jak nie pierzesz w pobliskim strumieniu i gotujesz na kuchni elektrycznej, a nie w kociołku na ognisku to nie ma szans się w nim zmieścić. 

Edytowane przez iwik
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Czy policzyłeś większą cenę dla całkowitej konsumpcji energii w domu? Dzięki elektrykowi również Twój piekarnik zacznie generować wyższe koszty.
 
jest na to kilka opcji. tak wzialem to pod uwage ( jak widzisz m.in juz jest cena 0,89 wzieta pod uwage na wejsciu do wyliczeń- czyki majaca mnie obowiazywac oonad limit 2MWh)....i dlatego tez pytalem kolegow z zagranicy o perspektywy skali wzrostow- musze rozpatrywac auto w skali 8 lat zazwyczaj
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wziąłem Leafa rok temu, do takich samych potrzeb jak ty.

Jedyna różnica, to ja wziąłem rocznik 2017, czyli 1 gen z bat 30kWh, bez pompy ciepła.

Zużycie prądu to w przypadku jazdy wokół komina z prędkościami do 90km/h to w lecie, wiosną i na jesieni (temp 10+) okolo 11-12 kWh/100km.

W zimie przy okolo 0 stopni zużycie około 18-20kWh/100km.

Przy -15 to już z 25kWh.

Prąd był jeszcze w zeszłym roku w taryfie G13 w najtanszej strefie czasowej po 36 groszy, więc latem to sporo poniżej 5zł za 100km. Zimą juz zwykle 2x tyle, czyli astronomiczne 10zł.

Niestety przy obecnych podwyżkach, cena poszła z 36groszy na 94grosze, więc i koszt jazdy w góre x2.6

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.03.2023 o 11:56, grogi napisał(a):

2a) 1 kWh najtańsza to €0.35. 

4) Kóry to liść?   

 

Najlepsze były 1szej generacji po FL - jakoś od 2010 roku. Z czarnym wnętrzem i pompą ciepła.

W drugiej generacji skopali coś z chłodzeniem baterii - i więcej się już nie interesowałem. 

 

 

A ja w lecie 2022 płaciłem €0.22. I jeszcze dopłate €200 dostałem.

 

A co do leafa, to ani pierwsza ani druga generacja nie ma chlodzenia baterii.

To generalnie podobno jest bardzo kłopotliwe, jeśli ktoś planuje dłuższe trasy a co za tym idzie kilkukrotnie pod rząd się ładować na szybkich ładowarkach.

W przypadku jazdy lokalnie i ładowaniu się w domu, nie powinno to stanowić żadnego problemu.

 

7 godzin temu, grogi napisał(a):

 

To juz 2. gen są, się na tych nie znam. Ale takiego bez pompy ciepła bym nie tykał, IMHO jej brak bardzo zima dokucza.

Ja mam bez pompy ciepła i jest OK.

Owszem - pobór prądu w zimie rośnie ogromnie, ale jeśli ktoś nie potrzebuje dużych zasięgów, to nie stanowi problemu.

Zaletą zwykłej grzałki zamiast pompy ciepła, jest to, że bardzo szybko się rozgrzewa. Jest -15. Włączysz grzanie, i za 3 minuty w środku jest ciepło, szyby już sie rozpływają i nie trzeba skrobać, itp.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.03.2023 o 09:47, Fili_P napisał(a):

(6. G12/G12W itp mnie nie interesują - chyba, że udałoby się załatwić dodatkowy licznik) - cenię sobie wygodę i nie martwienia się o godzinę i odbiór o dowolnej porze tego co wyprodukuję latem - zwłaszcza, że założono instalacja PV na lekkim niedoszacowaniu i brakach pracuje w stosunku do zużycia

 

Przy G12 nie musisz aż tak patrzeć na używanie.

1kW przez 24 godziny non stop wychodziło ciut taniej w G12 niż w G11. A jak dodatkowo puścisz jakąś pralkę czy zmywarkę po 22 albo w okienku 13-15 to jesteś do przodu.  W tym przypadku G12 i ładowanie w nocy miało sens. Miało, bo od kiedy wprowadzili te limity 2000kWh, w G12 ceny poszły do góry i już nie ma różnicy :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Przy G12 nie musisz aż tak patrzeć na używanie.
1kW przez 24 godziny non stop wychodziło ciut taniej w G12 niż w G11. A jak dodatkowo puścisz jakąś pralkę czy zmywarkę po 22 albo w okienku 13-15 to jesteś do przodu.  W tym przypadku G12 i ładowanie w nocy miało sens. Miało, bo od kiedy wprowadzili te limity 2000kWh, w G12 ceny poszły do góry i już nie ma różnicy
wez mnie rozrysuj jak 0,5081 ma byc bardziej korzystne od 0,5921.

PV rozszerza mi zakres korzystnych godzin latem ( + autokonsumpcja) na zdecydowanie szerzej niz 13-15

do tego to co w magazynie moge odbierac kiedy chce67a19b0a9edb2263ccf77af70602526a.jpged0ebaa00f02af21c12dcd88df42993f.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.03.2023 o 18:44, iwik napisał(a):

Na gospodarstwo domowe.

3000 to jest chyba w ogóle dla dużych rodzin. Dla mnie doczytałem, że 2000 😂, nie ważne. W każdym razie jak nie pierzesz w pobliskim strumieniu i gotujesz na kuchni elektrycznej, a nie w kociołku na ognisku to nie ma szans się w nim zmieścić. 

Wydaje mi się, że dużą różnicę może robić kuchenka elektryczna. Ja w mieszkaniu z rodziną 2+2 nie dobijam do 2MWh. Ale kuchenka jest gazowa.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 9.03.2023 o 09:16, blackfun napisał(a):

Wydaje mi się, że dużą różnicę może robić kuchenka elektryczna. Ja w mieszkaniu z rodziną 2+2 nie dobijam do 2MWh. Ale kuchenka jest gazowa.

W domu jednorodzinnym przekroczenie 2000kwh przy 2jce dzieci to naprawxe żaden wyczyn.

Mimo zarowek ledowych, kuchenki gazowej i w miarę oszczednym podejsciu. A jak się pracuje zdalnie to jest wg niemozliwe nie przekroczyc

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakby tego nie liczyć to będzie ciężko w tym momencie udowodnić, ze dla przeciętnego Kowalskiego (który robi 10-15kkm rocznie) zakup nowego nawet najtańszego ev będzie korzystniejszy (tco) niż klasycznego auta. 

(ewentualnie z używkami można próbować) 

Nawet jeśli porównamy dacie spring i dacie sandero, choć spring jest jak dla mnie autem nieporównywalnie gorszym pod każdym względem. Zaraz ktoś powie, żeby porównywać do ev tylko wersje z automatem. No nie. Wybierając takie tanie auto dookola komina swiadomie nie dopłacam do automatu, więc nie będę tego robił tylko dlatego, że silnik elektryczny akurat nie potrzebuje skrzyni z wieloma przełożeniami 😉

Edytowane przez iwik
  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.03.2023 o 23:48, Fili_P napisał(a):
W dniu 3.03.2023 o 18:02, Furvus_Eques napisał(a):
 
Czy policzyłeś większą cenę dla całkowitej konsumpcji energii w domu? Dzięki elektrykowi również Twój piekarnik zacznie generować wyższe koszty.
 

jest na to kilka opcji. tak wzialem to pod uwage ( jak widzisz m.in juz jest cena 0,89 wzieta pod uwage na wejsciu do wyliczeń- czyki majaca mnie obowiazywac oonad limit 2MWh)....i dlatego tez pytalem kolegow z zagranicy o perspektywy skali wzrostow- musze rozpatrywac auto w skali 8 lat zazwyczaj

Zapominasz jeszcze o dystrybucji. Cena 0,89 to tylko składowa za kWh. Całość to pewnie ok. 1.2-1.3 za kWh. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapominasz jeszcze o dystrybucji. Cena 0,89 to tylko składowa za kWh. Całość to pewnie ok. 1.2-1.3 za kWh. 
to prawda, ake twardych danych np w postaci taryf/cennikiw w kwesti przesylu jak na razie brak :-(

można tylko interpolowac ze skoro aktualnie z 0,51 (" netto za sama kWh) robi mi sie 0,69 calosciowo za kWh ( z dystrybucja i oplatami abo itp.. wlacznie).... to w przyszlosci X...... uśrednione biorac 2000kWh za 0,69 i kolejne 2000kWh za 1,1.... liczac 4000kWh po 0,89.... cos trzeba przyjac jak zalozenie
...zreszta tak jak pisalem przy PV na dachu czy drugim liczniku i ladowaniu tylko noca to inna bajka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Fili_P napisał(a):

ale to do mnie pytanie?
Spring za mały...do tego chinczyk
lpg nie chce

do Ciebie wybierasz pb lub elektryka a jeszcze jest półśrodek ;] 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Fili_P napisał(a):

...zreszta tak jak pisalem przy PV na dachu czy drugim liczniku i ladowaniu tylko noca to inna bajka

W takim razie przejedź się Leafem, później dowolnym benzynowym i stwierdzisz, że te dywagacje i obliczenia są w zasadzie zbędne 😌

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, Fili_P napisał(a):
W dniu 13.03.2023 o 07:52, mrBEAN napisał(a):
W takim razie przejedź się Leafem, później dowolnym benzynowym i stwierdzisz, że te dywagacje i obliczenia są w zasadzie zbędne emoji18.png

jezdzilem leafem w vozilli we Wro. musze sie dwojka przejechac

Podobnie, tylko nowocześniej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
W dniu 11.03.2023 o 16:51, bielaPL napisał(a):

A Sandero LPG albo Clio LPG albo fabia LPG jak wypada w obliczeniach?

Wysłane z mojego CPH2021 przy użyciu Tapatalka
 


Sandero LPG pali mi średnio 8-9l gazu na 100km, obecnie gaz jeszcze w cenie "zimowej" po 3,20, to wyjdzie około 28 zł za 100km
Wiosną po sezonie grzewczym gaz zawsze tanieje, wakacyjne wyjazdy są ok 10% tańsze, czyli jakieś 25 zł za 100km.

Do kosztów dochodzą przeglądy, oleje, filtry i przegląd SKP od nowości co roku (a nie jak dla nie-LPG pierwszy przegląd po 3 latach, drugi po 5).

 

Moim zdaniem dla przebiegu 10-15 rocznie nie warto się bawić w liczenie kosztów paliwa czy prądu, bo przy tych przebiegach w całkowitym koszcie posiadania dominuje amortyzacja od ceny zakupu. Dopiero przy przebiegach powyżej 20 tys. km / rok zaczyna mieć to znaczenie. 

Taki bardzo uproszczony przykład przy takich uproszczoych założeniach:

cena zakupu: 100 tys. posiadam auto 10 lat, cena sprzedaży: 20 tys.

amortyzacja = 100 tys - 20 tys / 10 lat = 8 tys. rocznie = 666 zł /m-c

przebieg 15 tys na rok = 1250 km / m-c, dla mojego LPG koszt paliwa 12,50 x 28 = 350 zł

Całkowity miesięczny koszt posiadania = 350+666 = 1016

Czyli koszty paliwa to przy takim przebiegu to 34% kosztów posiadania, 66% kosztu to amortyzacja.

Oszczędność rzędu nawet 50% na kosztach paliwa (170 zamiast 350) da koszt całk. posiadania = 836, czyli tylko 16% taniej.

Przy tych założeniach wg mnie lepiej kupić tańsze auto na drogą benzynę, niż droższe auto na tańszy prąd czy LPG.

Edytowane przez kordirko
  • Lubię to 5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.03.2023 o 03:54, PawelWaw napisał(a):

ze elektryk wyjdzie najlepiej to juz pewne wiec nie ma co dyskutowac.

zastanow sie moze tylko nad nowym, w koncu w nowym masz gratis od nas wszystkich doplate prawie 30 000 zl.

zobacz np takie miejskie ktore wyjda cenowo bardzo podobnie do uzywki a masz spokoj na lata:

 

https://www.otomoto.pl/osobowe/nowe/peugeot/208?search[filter_enum_gearbox]=automatic&search[filter_enum_fuel_type]=electric&search[order]=filter_float_price%3Aasc&search[advanced_search_expanded]=true

 


Elektryk ma sens tylko jak większość ładowań robisz w domu. Ceny prądu na ładowarkach zewnętrznych zwykle wychodzą drożej niż jakbyś jeździł na benzynie. Np. u mnie w tej chwili ceny sa w okolicach $0.45 za kWh. Audi na które patrzę używa 42 kWh na 100 mil ~= $19 za 100 mil. Nawet zakładając 25 MPG (9.5 L/100km) wychodzi 4 galony paliwa = $14 spalinowym. W przypadku ładowania w domu bilans jest odwrotny bo 42 kWh kosztują tylko $5. 
 

Widzę że w PL przyzwoita ładowarka kasuje 3.2 PLN za kWh. Tesla kasuje 2.7 PLN za kWh plus zużywa znacznie mniej kWh na 100 km i jakoś rachunek się z trudem domyka. Ale nie Tesla elektryczna nie ma zupełnie sensu jeżeli nie ładujemy w domu. 

Edytowane przez Florydziak_Florydziak_Flor
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, kordirko napisał(a):


Sandero LPG pali mi średnio 8-9l gazu na 100km, obecnie gaz jeszcze w cenie "zimowej" po 3,20, to wyjdzie około 28 zł za 100km
Wiosną po sezonie grzewczym gaz zawsze tanieje, wakacyjne wyjazdy są ok 10% tańsze, czyli jakieś 25 zł za 100km.

Do kosztów dochodzą przeglądy, oleje, filtry i przegląd SKP od nowości co roku (a nie jak dla nie-LPG pierwszy przegląd po 3 latach, drugi po 5).

 

Moim zdaniem dla przebiegu 10-15 rocznie nie warto się bawić w liczenie kosztów paliwa czy prądu, bo przy tych przebiegach w całkowitym koszcie posiadania dominuje amortyzacja od ceny zakupu. Dopiero przy przebiegach powyżej 20 tys. km / rok zaczyna mieć to znaczenie. 

Taki bardzo uproszczony przykład przy takich uproszczoych założeniach:

cena zakupu: 100 tys. posiadam auto 10 lat, cena sprzedaży: 20 tys.

amortyzacja = 100 tys - 20 tys / 10 lat = 8 tys. rocznie = 666 zł /m-c

przebieg 15 tys na rok = 1250 km / m-c, dla mojego LPG koszt paliwa 12,50 x 28 = 350 zł

Całkowity miesięczny koszt posiadania = 350+666 = 1016

Czyli koszty paliwa to przy takim przebiegu to 34% kosztów posiadania, 66% kosztu to amortyzacja.

Oszczędność rzędu nawet 50% na kosztach paliwa (170 zamiast 350) da koszt całk. posiadania = 836, czyli tylko 16% taniej.

Przy tych założeniach wg mnie lepiej kupić tańsze auto na drogą benzynę, niż droższe auto na tańszy prąd czy LPG.


Jescze jest kwestia utraty wartości. Wbrew pozorom tanie samochody są drogie jeżeli chcemy je używać tylko kilka lat. Drogie samochody często

mają bardzo niewielką utratę wartości i na kilometr wychodzą taniej niż te popularne. I tu następny problem z elektrykami - Elon spowodowal

potężną przecenę używanych (nie tylko Tesli!) i trudno policzyć ile razem będzie kosztował samochód na przestrzeni kilku lat. Patrząc na to jak gwałtownie spadają ceny używanych elektryków w ciągu ostatnich kilku miesięcy, aż strach to kupić. 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Florydziak_Florydziak_Flor napisał(a):

I tu następny problem z elektrykami - Elon spowodowal

potężną przecenę używanych (nie tylko Tesli!)

Oby to był pierwszy krok w dobrym kierunku 😉, zwiastujacy pojawienie się docelowo sensownie wycenionych elektryków tam gdzie one mają sens - w miastach. 

Id2 i mniejsze ev też powinny trochę urozmaicić ofertę za 2-3 lata. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 godzin temu, Florydziak_Florydziak_Flor napisał(a):

Widzę że w PL przyzwoita ładowarka kasuje 3.2 PLN za kWh.

 

Jeśli ktoś nastawia się na użytkowanie tylko na zewnętrznych, to wybiera abonament, a w nim wyraźnie korzystniejsze stawki.

Choć jak pisałeś, oczywiście ideał to użytkowanie głownie na prądzie domowym, co też znakomita większość czyni.

 

5 godzin temu, Florydziak_Florydziak_Flor napisał(a):

Ale nie Tesla elektryczna nie ma zupełnie sensu jeżeli nie ładujemy w domu. 

Bzdura ;) 

Pomijając już, że jazda EV jest przyjemniejsza i za przyjemność trzeba płacić należycie 😄 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 1.04.2023 o 13:37, mrBEAN napisał(a):

 

Jeśli ktoś nastawia się na użytkowanie tylko na zewnętrznych, to wybiera abonament, a w nim wyraźnie korzystniejsze stawki.

Choć jak pisałeś, oczywiście ideał to użytkowanie głownie na prądzie domowym, co też znakomita większość czyni.

 

Bzdura ;) 

Pomijając już, że jazda EV jest przyjemniejsza i za przyjemność trzeba płacić należycie 😄 

@Florydziak_Florydziak_Flor coś tam wyczytał  ale nie do końca wie o czym pisze. 😁
Ja się ładuję tylko na szybkich ładowarkach w USA i coś mogę na ten temat powiedzieć w oparciu o realne doświadczenie. Niektóre CCS kosztują tak jak @Florydziak_Florydziak_Flor pisałeś podwójnie dla ludzi bez konta klienta. Wystarczy mieć abo za $6 i płacisz powiedzmy $0.22 za MINUTĘ ! 
Teraz policz ile kosztuje powiedzmy 30 minut.    
Jeśli ładujesz się od 10% to lekko wciśniesz te  70%.
Ładowarki Tesli są droższe ale nadal to połowa kosztu benzyny w porównywalnym samochodzie.

Oczywiście internetowe artykuły porównują Teslę z Camry 2.4l 😂

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.04.2023 o 20:27, iwik napisał(a):

Oby to był pierwszy krok w dobrym kierunku 😉, zwiastujacy pojawienie się docelowo sensownie wycenionych elektryków tam gdzie one mają sens - w miastach. 

Id2 i mniejsze ev też powinny trochę urozmaicić ofertę za 2-3 lata. 

 

 

Brednie. Elektryki nigdzie nie mają sensu. To zabawki dla znudzonych paleniem stuzłotówek szpanerów, którzy zamiast przemieszczać się Pandolią w LPG lub przynajmniej B5FL z 1.9TDI wymyślili sobie bardziej efektywny pomysł na palenie hajsu. Tu jest dokument na ten temat:

 

 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, HanYs napisał(a):

Oczywiście internetowe artykuły porównują Teslę z Camry 2.4l 😂

 

To wielki błąd. Koszty eksploatacji samochodów elektrycznych powinno się porównywać wyłącznie z dwudziestoletnim Fiatem Panda z LPG. To ta sama jakość, to samo zaawansowanie technologiczne. Tylko najnowsze, najbardziej wypasione, elektryki mogą równać się z kunsztem VW Passat B4, oczywiście z silnikiem benzynowym, ewentualnie że Skodą Fabią z wolnossącym 1.9 SDI. Czekamy na przełom, aż w końcu będzie można tego typu plastikowe zabaweczki równać z 1.9TDI, oczywiście po chipie.

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

48 minut temu, format napisał(a):

 

To wielki błąd. Koszty eksploatacji samochodów elektrycznych powinno się porównywać wyłącznie z dwudziestoletnim Fiatem Panda z LPG. To ta sama jakość, to samo zaawansowanie technologiczne. Tylko najnowsze, najbardziej wypasione, elektryki mogą równać się z kunsztem VW Passat B4, oczywiście z silnikiem benzynowym, ewentualnie że Skodą Fabią z wolnossącym 1.9 SDI. Czekamy na przełom, aż w końcu będzie można tego typu plastikowe zabaweczki równać z 1.9TDI, oczywiście po chipie.

Widzę, że GPT już ma nakładkę „e-bajka” 😁👍

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, format napisał(a):

Brednie. Elektryki nigdzie nie mają sensu. To zabawki dla znudzonych paleniem stuzłotówek szpanerów, (...)

 

No i teraz mnie przekonałeś! Kupuję elektryka!

:vibra:

 

 

 

  • Haha 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.