Skocz do zawartości

Czy felgi 16" są lepsze od 15"?


115750

Rekomendowane odpowiedzi

> Witajcie.

> W czym felgi 16" są lepsze od 15", że sprzedawcy wymieniają to jako zaletę sprzedawanego auta?

wszystko zależy od auta, na jakim są te felgi. Jeśli małe auto to lepsza ta 15 będzie pewnie większy profil czyli więcej komfortu, a jeśli auto duże to lepsza 16 i tak będzie duży profil a już auto będzie ładnie wyglądać, zresztą do dużych aut mało gdzie wchodzą 15 bo obcierają o szczęki hamulcowe z przodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie.

> W czym felgi 16" są lepsze od 15", że sprzedawcy wymieniają to jako zaletę sprzedawanego auta?

- zwiększenie przyczepności

- poprawa reakcji i zachowania w zakręcie

- poprawa estetyki

- możliwość montażu większych tarcz hamulcowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie.

> W czym felgi 16" są lepsze od 15", że sprzedawcy wymieniają to jako zaletę sprzedawanego auta?

Na 16 bedzie ladniej wygladac przede wszystkimok.gif

Minusem bedzie cena opon i nizszy profil...

Trzeba bardziej uwazac na dziury zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesli szersze felgi, to sie zgodzę. Natomiast srednica w calach nie jest wyznacznikiem lepszej

> przyczepnosci. Mozna zalozyc na 15`` opone np 205/60/15 jak i na 16`` 205/55/16. Szerokosc

> opony w ou przypadkach wynosi 205.

Jasne, że można....

Ale seryjne samochody wyjeżdżają z salonu albo 195/65R15 albo 205/55R16... czyt. Opel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie.

> W czym felgi 16" są lepsze od 15", że sprzedawcy wymieniają to jako zaletę sprzedawanego auta?

ja osobiście zrezygnowałem z większych felg na rzecz mniejszych z powodu marnego komfortu jazdy

z 225/40/18 przesiadłem się na 215/60/17 i jestem zadowolony mimo utraty " szacunu na dzielni " .... czyli spadku poziomu lansu wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jesli szersze felgi, to sie zgodzę. Natomiast srednica w calach nie jest wyznacznikiem lepszej

> przyczepnosci. Mozna zalozyc na 15`` opone np 205/60/15 jak i na 16`` 205/55/16. Szerokosc

> opony w ou przypadkach wynosi 205.

Rozmiar felgi ma pewien związek z przyczepnością.

W 205/60/15 opona jest wyższa (balon) niż w przypadku 205/55/16.

Wyższa opona to mniejsza jej sztywność boczna, stąd w zakręcie czoło opony bardziej wychyla się poza obrys felgi. Częśc opony poza tym obrysem traci dociążenie stąd i przyczepność.

Jeśli zastosujemy rozmiar 205/55/15 to sztywność boczna będzie prorównywalna z 205/55/16, ale koło o mniejszej średnicy, stąd powierzchnia styku opony z asfaltem będzie mniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Juz Ci jeden kolega napisal ,ze 13stka moze byc szersza od 15stki ale widze ,ze chyba nie ogarniasz

> tematu

Może być.. zgadzam się.... ale miałem na myśli rozmiary opon i kół seryjnych, na których samochody wyjeżdżają nowe z salonu... zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie.

> W czym felgi 16" są lepsze od 15", że sprzedawcy wymieniają to jako zaletę sprzedawanego auta?

ytanie zasadnicze to co jest dla kogos prioritetem ? 15 - tki daja wyzszy komfort, auto jest mniej wrazliwe na wszelkiego rodzaju uderzenia, wstrzasy jadac po nawierzchni, przy 16 - kach komfort jest mniejszy - bardziej sprzyjaja " sportowej " jezdzie. Cena 15 - tek jest duzo nizsza.

wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pyta kolega co daje większa felga... czyt. szersza opona = lepsza przyczepność..

Wieksza felga, rozumiem, ze rozmawiamy o srednicy a nie o szerokosci felgi. Przeciez to sa niezalezne parametry. Tzn jest pewna korelacja, tzn nie kupisz felgi waskiej duzej felgi, ale w druga strone jest to mozliwe, jakies 13" 8J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Może być.. zgadzam się.... ale miałem na myśli rozmiary opon i kół seryjnych, na których samochody

> wyjeżdżają nowe z salonu...

to jeszcze poczytaj od kiedy siła tarcia (przyczepność) zależą od powierzchni?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> to jeszcze poczytaj od kiedy siła tarcia (przyczepność) zależą od powierzchni?

Aż tak bardzo nie wnikam....

Szersze koło styka się z większą powierzchnią, a zatem lepiej się jej trzyma... tarcie także jest większe... zgadza się... ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Aż tak bardzo nie wnikam....

> Szersze koło styka się z większą powierzchnią, a zatem lepiej się jej trzyma... tarcie także jest

> większe... zgadza się...

tarcie nie zależy od powierzchni tylko od siły nacisku i współczynnika tarcia.

Auto o tym samym ciężarze czy na szerokich czy na wąskich ma tą sama przyczepność.

Chyba, że inna opona ma inne parametry

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tarcie nie zależy od powierzchni tylko od siły nacisku i współczynnika tarcia.

> Auto o tym samym ciężarze czy na szerokich czy na wąskich ma tą sama przyczepność.

> Chyba, że inna opona ma inne parametry

Teoria jedno, praktyka drugie.

Dlaczego auta sportowe maja szersze ogumienie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tarcie nie zależy od powierzchni tylko od siły nacisku i współczynnika tarcia.

> Auto o tym samym ciężarze czy na szerokich czy na wąskich ma tą sama przyczepność.

> Chyba, że inna opona ma inne parametry

Ale nacisk to siła na metr kwadratowy, wiec im wieksza powierzcznia tym mniejszy nacisk jednostkowy...

Dlatego z celu zwiekszenia przyczepnosci na sliskim zaleca sie w zimie wezsze opony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale nacisk to siła na metr kwadratowy, wiec im wieksza powierzcznia tym mniejszy nacisk

> jednostkowy...

> Dlatego z celu zwiekszenia przyczepnosci na sliskim zaleca sie w zimie wezsze opony...

W zimie węższe, latem szersze..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> komfort jest mniejszy - bardziej sprzyjaja " sportowej " jezdzie. Cena 15 - tek jest duzo

> nizsza.

no i o cenie opon zapominać nie można, za cenę budżetowych 16' masz przyzwoite 15'

sam to przerabiam, w jednym aucie mam właśnie 15' w drugim 16' i szukając zimówek 16' trochę się nakombinowałem żeby zmieścić się w 300pln/szt., a nie kupić jakiejś totalnej chińszczyzny!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tarcie nie zależy od powierzchni tylko od siły nacisku i współczynnika tarcia.

> Auto o tym samym ciężarze czy na szerokich czy na wąskich ma tą sama przyczepność.

> Chyba, że inna opona ma inne parametry

było by tak gdyby obie powierzchnie były idealnie płaskie.

albo przynajmniej jedna z nich.

a skoro obie są szorstkie to "zaczepiają" się wzajemnie o siebie.

Logiczne jest ze szersza opona będzie miała więcej tych punktów zaczepienia...

pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Większe felgi = szersza opona.

> Chyba oczywiste...

Czyli jak będę chciał założyć szeroki kapeć tu szukać 15x4J ze smarta zamiast jakiegoś 13x8J?

To jest bardzo dobra koncepcja ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tarcie nie zależy od powierzchni tylko od siły nacisku i współczynnika tarcia.

Najprosztszy wzór T = Fn * u mało przystaje do rzeczywistości.

O ile współczynnik tarcia i siła tarcia w przypadku materiałów twardych praktycznie nie zależą od powierzchni styku, to czym bardziej stykające się materiały są podatne ( miekkie ), np rozgrzany asfalt i miękka guma opony, tym tarcie mocniej zależy od powierzchni a mniej od siły nacisku.

W przypadku, gdy dwie powierzchnie zaczynają się do siebie kleić, tarcie przestaje zależeć od siły nacisku, a zależy silnie od powierzchni styku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Witajcie.

> W czym felgi 16" są lepsze od 15", że sprzedawcy wymieniają to jako zaletę sprzedawanego auta?

Plus 15" to mniejsza masa nieresorowana, niższa cena i większy komfort spowodowany koniecznością wyższego profilu.

Chyba że porównujemy OZ Superlagera 16" ze standardowymi ciężkimi 15"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc czysto teoretycznie(zakładamy że felga jest taka sama, tylko rozmiar większa) to właściwie tylko wygląd. Może jeszcze odrobinę lepsze prowadzenie w zakrętach, ale to jest pochodna niższego profilu opony a nie samego rozmiaru felgi.

Ew. jak chcesz zmienić hamulce na większe to pod 15 mogą Ci się nie zmieścić.

Sprawa wygląda inaczej jak oprócz rozmiaru zmienia się też model felgi, bo wtedy mogą sie trafić np. lżejsze, itp.

Minusów jest więcej, ale o nie nie pytałeś więc chyba znasz... jakkolwiek sam argument wyglądu w wielu przypadkach potrafi przesłonić wszelkie minusy wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Najprosztszy wzór T = Fn * u mało przystaje do rzeczywistości.

> O ile współczynnik tarcia i siła tarcia w przypadku materiałów twardych praktycznie nie zależą od

> powierzchni styku, to czym bardziej stykające się materiały są podatne ( miekkie ), np

> rozgrzany asfalt i miękka guma opony, tym tarcie mocniej zależy od powierzchni a mniej od siły

> nacisku.

> W przypadku, gdy dwie powierzchnie zaczynają się do siebie kleić, tarcie przestaje zależeć od siły

> nacisku, a zależy silnie od powierzchni styku.

pierwszy, który obalił teorię wąskiej opony i ciśnienia (bo tak na prawdę ta siła nacisku to ciśnienie).

Co do tematu wątku to:

-większa o jeden cal felga przy zachowaniu tego samego obwodu koła wymaga zastosowania opony o niższym profilu.

Nawet jeśli taka opona będzie identycznej szerokości co o cal mniejszy odpowiednik to możemy poprawić przyczepność w zakręcie. Dlaczego? Istnieje coś takiego jak ugięcie opon, jeśli ugięcie jest duże, to kąt znoszenia jest duży a czy to się kończy i jak działa to mamy wyjaśnione tutaj , zapraszam do lektury palacz.gif

Dlatego (jeśli chodzi czysto o osiągi i przyczepność) większe koło= lepiej.

Minusy to już ktoś wymieniał ale można zebrać

-komfort leci na pysk

-zawieszenie dostaje w d...

-trzeba uważać na dziurach

-droższe (z reguły ale nie zawsze) opony

pewnie coś tam jeszcze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Co do tematu wątku to:

Podłączę się do wątku z pytaniem o komfort.

Obecnie mam zimowe - 185/70R14.

Czy zakup na lato 195/60R15 faktycznie tak istotnie zmniejszy komfort jazdy?

Wysokość IMO i tak pozostanie na przyzwoitym poziomie.

Czy faktycznie będzie u mnie taki wielki spadek komfortu przy obniżeniu profilu?

Wiem, że zmiana z profilu 45 na 40 (oczywiście w innym aucie) spowodowała IMO znaczny wzrost dyskomfortu.

Na autostradę to może i dobre, ale do jady po polskich drogach, IMO nie do przyjęcia. Dobra recepta na zrobienie taczki z OPLA INSIGNIA.

Domyślam się, że zmiana z 70 -> 60 to nie to samo, co z 45 -> 40.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Podłączę się do wątku z pytaniem o komfort.

Po pierwsze i najważniejsze: profil 60 przy szerokości 195 to nie to samo co profil 60 prze szerokości 225. Profil to PROCENT szerokości opony.

Po drugie: opona 185/70/14 to straszny balon. Auto reaguje na skręt leniwie

Po trzecie: 195/60/15 to nadal dość wysoki profil więc twój tyłek nie będzie cierpiał.

I po czwarte źle dobrałeś zamiennik. Dla ciebie zamiennikiem będzie 195/55/15. Opona o profilu 60 będzie miała większą średnicę (przekłamanie licznika, może coś ocierać) niż to co masz założone teraz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Po drugie: opona 185/70/14 to straszny balon.

Na polską zimę i pośniegowe dziury jest bdb.

> I po czwarte źle dobrałeś zamiennik. Dla ciebie zamiennikiem będzie 195/55/15.

Na odwrót, na zimę ma za wysoki profil 195/60R15 jest fabryczne dla Foki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Na polską zimę i pośniegowe dziury jest bdb.

nie przesadzajmy też w tę stronę z profilem. Miałem w pandzie oponę 155/80/13. Takie koło w nowoczesnym samochodzie to nieporozumienie. W zakręty trzeba było celować 10m wcześniej żeby trafić w szczyt.

> Na odwrót, na zimę ma za wysoki profil 195/60R15 jest fabryczne dla Foki.

Skoro to fabryczny rozmiar (i nie daj bóg jest przewidziany w homologacji dla tej wersji silnikowej) to się nie ma co zastanawiać nawet. Swoją drogą 185mm szerokości to już trochę wąsko jak na taki duży i ciężki samochód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> I po czwarte źle dobrałeś zamiennik. Dla ciebie zamiennikiem będzie 195/55/15. Opona o profilu 60

> będzie miała większą średnicę (przekłamanie licznika, może coś ocierać) niż to co masz

> założone teraz.

Masz rację, 195/60R15 będzie wyższe ale o 0,4mm od 185/70R14. Sądzę, że nikt tego nie zauważy hehe.gif

Przy licznikowych 150km/h samochód będzie jechał 150,1km/h

A tak poważnie to jest właśnie idealny zamiennik.

A co do komfortu, ja mam 195/55R15 i nie narzekam na jego brak, więc 195/60 będzie jak najbardziej ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat został przeniesiony do archiwum

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.