mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 Właśnie trwają pierwsze dziennikarskie testy nowego Civica Type-R. W sprzedaży dopiero na wiosnę 2015, ale już teraz istnieją prototypy. Tradycyjnie bardzo precyzyjna skrzynia biegów i dobre prowadzenie. Zapowiadana moc 280-300 KM. Zapowiadany czas na Ringu poniżej 8 minut. Jeśli im się uda, to będzie masakra nie auto Tylko szkoda że takie brzydkie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcindzieg Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Tylko szkoda że takie brzydkie Eeee tam brzydkie. Mi się podoba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Eeee tam brzydkie. Mi się podoba A mi nie, bo powinno być 3D albo jeszcze lepiej - coupe! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 N/A czy turbo? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Drabek Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > N/A czy turbo? Wygląda na to, że turbo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > N/A czy turbo? Turbo, ale VTEC No, masz przecież napis przez pół auta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Turbo, ale VTEC > No, masz przecież napis przez pół auta Fakt Może to i dobrze jeździ, ale turbo... Koniec pewnej tradycji Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcindzieg Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > A mi nie, bo powinno być 3D albo jeszcze lepiej - coupe! Niby tak. Ale teraz zgodnie z panującą modą ma być praktyczne. W rzeczywistości pewnie wygląda dużo lepiej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Fakt Może to i dobrze jeździ, ale turbo... Koniec pewnej tradycji A mnie zawsze wkurzało, że Type-R wcale nie jechał jak mu się nie wrzuciło 3-ki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
nikt-znany Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 Dalej wyglądem to VIIIgen po liftingu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > A mnie zawsze wkurzało, że Type-R wcale nie jechał jak mu się nie wrzuciło 3-ki. Wysokoobrotowe japończyki tak zawsze miały. Mnie się akurat ta charakterystyka podoba, ale kwestia gustu. Dołożenie turbo do VTEC czy innego MIVEC skutkuje tym, że auto jedzie naprawdę fajnie (EVO jest tego przykładem), ale jednak traci swoją wysokoobrotową charakterystykę. Może to i dobrze, ale uważam, że to pewna tradycja, której po prostu szkoda. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Niby tak. Ale teraz zgodnie z panującą modą ma być praktyczne. Naprawdę? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Wysokoobrotowe japończyki tak zawsze miały. Mnie się akurat ta charakterystyka podoba, ale kwestia > gustu. Dołożenie turbo do VTEC czy innego MIVEC skutkuje tym, że auto jedzie naprawdę fajnie > (EVO jest tego przykładem), ale jednak traci swoją wysokoobrotową charakterystykę. Bo Evo trzeba wlasciwie zmapowac No i jak najbardziej mozna miec wysokoobrotowa charakterystyke w turbo - potrzeba tylko wiekszego turbo Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Wysokoobrotowe japończyki tak zawsze miały. Mnie się akurat ta charakterystyka podoba, ale kwestia > gustu. Dołożenie turbo do VTEC czy innego MIVEC skutkuje tym, że auto jedzie naprawdę fajnie > (EVO jest tego przykładem), ale jednak traci swoją wysokoobrotową charakterystykę. Może to i > dobrze, ale uważam, że to pewna tradycja, której po prostu szkoda. Jeździłem Type-Rem EP3 z kompresorem, 300 KM. Nie stracił niczego ze swojej wysokoobrotowej harakterystki, a mimo to ciągnął jak dziki. Niestety awaryjność takich domontowywanych kompresorów była wysoka. Myślę (mam nadzieję) że Honda szykuje coś podobnego Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Myślę (mam nadzieję) że Honda szykuje coś podobnego Podobnego na pewno nie - w tym filmiku z jazdami prototypem na Ringu byl rzut oka na obrotomierz. Czerwone od 7k wiec znajac Honde odcinka w okolicach 7500 najwyzej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Właśnie trwają pierwsze dziennikarskie testy nowego Civica Type-R. > W sprzedaży dopiero na wiosnę 2015, ale już teraz istnieją prototypy. > Tradycyjnie bardzo precyzyjna skrzynia biegów i dobre prowadzenie. > Zapowiadana moc 280-300 KM. Zapowiadany czas na Ringu poniżej 8 minut. > Jeśli im się uda, to będzie masakra nie auto Tylko szkoda że takie brzydkie A mi się podoba. Mniej mi się podoba tyle mocy na przednich kołach (czy będzie SH-AWD z Acury?). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Jeździłem Type-Rem EP3 z kompresorem, 300 KM. > Nie stracił niczego ze swojej wysokoobrotowej harakterystki, a mimo to ciągnął jak dziki. > Niestety awaryjność takich domontowywanych kompresorów była wysoka. > Myślę (mam nadzieję) że Honda szykuje coś podobnego Kompresor to fajna rzecz, dodaje mocy na dole, turbo na górze, ale niestety też tę górę ogranicza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Filipfm Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > A mi się podoba. Mniej mi się podoba tyle mocy na przednich kołach (czy będzie SH-AWD z Acury?). Ośka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Kompresor to fajna rzecz, dodaje mocy na dole, turbo na górze, ale niestety też tę górę ogranicza. Baaaaardzo duze uogolnienie. Kompresory sa roznych rodzajow, niektore im wiecej obrotow tym wieksze doladowanie wiec na dole prawie nic nie daja, za to gora atomowa. A dzisiejszych turbo to bym nijak nie okreslil jako "poprawiajace gore". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Kompresor to fajna rzecz, dodaje mocy na dole, turbo na górze, A weź się przejedź jakimś nowoczesnym turbo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcindzieg Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Naprawdę? To dla wieśniaków Piękne auto. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koNik Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Baaaaardzo duze uogolnienie. Kompresory sa roznych rodzajow, niektore im wiecej obrotow tym wieksze > doladowanie wiec na dole prawie nic nie daja, ale seryjnie chyba tylko rootsy sa montowane, a one głównie dają dół Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > ale seryjnie chyba tylko rootsy sa montowane, a one głównie dają dół Teraz to juz w ogole malo kto seryjnie montuje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wladmar Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > A weź się przejedź jakimś nowoczesnym turbo. No jeździłem. Większe obroty = większe dmuchanie. Na niskich obrotach moment i moc daje albo pojemność, albo kompresor. Cudów nie ma. Oczywiście, jak silnik ma pojemność 3 litry + trubo, to ładnie ciągnie już od 2.000 (dzięki pojemności), ale przy silnikach 1.0-1.4 do 3.000 dzieje się niewiele, w porównaniu do większych obrotów, oczywiście. I, niestety, zwykłe cywilne dupowozy z turbo kończą się przy 5.000 zazwyczaj. W przedziale 3.000-5.000 jedzie to bardzo fajnie, owszem Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > No jeździłem. Większe obroty = większe dmuchanie. chyba ze turbinka malutka, to przestaje dmuchać... w połowie skali. tak jak moje TCE180. silnik ten co w Megane RS, ale turbinka malutka, kopała na dole, zdychała wyraźnie u góry... > Na niskich obrotach moment i moc daje albo > pojemność, albo kompresor. albo drugie (albo jedyne) mniejsze turbo. albo miks dowolnych dwóch. > Cudów nie ma. bosh ale reguły wymyślasz... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Snowflake_ Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 wyglad okrutny.... ale maja tyle koni pod maska mialbym to we Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koNik Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Teraz to juz w ogole malo kto seryjnie montuje. merc i jaguar ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 19 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > No jeździłem. Większe obroty = większe dmuchanie. Na niskich obrotach moment i moc daje albo > pojemność, albo kompresor. W silniku N/A Hondy moc i moment dawały wysokie obroty. Poniżej VTECa ok. 6000 obr (EP3) można było zasnąć. Maksymalny moment był o ile pamiętam przy około 4000 obr ale był tak mały, poniżej 200 Nm, że to niewiele znaczyło. W serynjej Megane RS masz prawie dwukrotnie wyższy maksymalny moment 360 Nm o tysiąc obrotów wcześniej i jego przebieg jest płaski do 5,5 tys. > przy silnikach 1.0-1.4 do 3.000 dzieje się niewiele, > w porównaniu do większych obrotów, oczywiście. No ale my tu piszemy o Type-Rze z silnikiem 2-litrowym, to jednak "trochę" różnica. Silniczki o których piszesz są uturbione w celu ograniczenia emisji CO2, a nie podniesienia osiągów. Poza tym VTEC Hondy osiągał zarówno maksymalny moment jak i moc blisko maksymanlych obrotów. I naprawdę poniżej 6000 obr nie jechał. > I, niestety, zwykłe cywilne dupowozy z turbo kończą się przy 5.000 > zazwyczaj. W przedziale 3.000-5.000 jedzie to bardzo fajnie, owszem No ale my tu nie piszemy i zwykłych autach, lecz o Type-R i jego konkurentach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
donpedro Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Teraz to juz w ogole malo kto seryjnie montuje. Najtańszym obecnie produkowanym samochodem z kompresorem (sprężarką mechaniczną) jest Nissan Micra DIG-S (1.2 / 98KM). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > merc i jaguar ? Merc juz chyba nie. Faktycznie JLR, Nissan w Micrze, Audi w S4/S5 no i pewnie Ford w Mustangu. Jeszcze moznaby ewentualnie VW doliczyc ale 1.4TSI to turbo/kompresor. I to chyba tyle... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 W końcu właściciele hond zrozumieją co to jest przyspieszenie, a nie tylko... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
alastair Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > No ale my tu piszemy o Type-Rze z silnikiem 2-litrowym, no miejmy nadzieje, bo byla zdaje sie wczesniej mowa o 1.6 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Filipfm Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > no miejmy nadzieje, bo byla zdaje sie wczesniej mowa o 1.6 takke byly przypuszczenia jak weszli do WTCC bi tam jeździ 1.6T, ale od pewnego czasu juz wiadomo oficjalnie, ze bedzie 2.0 turbo VTEC z bezposrednim wtryskiem i moca co najmniem 280. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Filipfm Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > W końcu właściciele hond zrozumieją co to jest przyspieszenie, a nie tylko... ech marzenia, gosc nie jedzie Honda Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > ech marzenia, gosc nie jedzie Honda Dasz sobie rękę uciąć, że nie ma tam zeswapowanego jakiegoś vteca...!? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Filipfm Napisano 19 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 19 Listopada 2013 > Dasz sobie rękę uciąć, że nie ma tam zeswapowanego jakiegoś vteca...!? na ogol przy grzebaniu przy aucie brakuje konczyn i zaluje, ze ewolucja nie dala nam wiecej rak, nie bede nic ryzykowal nie wiem co to za pazdzierz ale pewnosci czy nikt nie poswapowal dobrego silnika nie ma Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 20 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 20 Listopada 2013 > Ośka. Na co komukolwiek 300 km na przedniej osi? To coś w rodzaju she-male - cycki ma, włosy ma, ale przelecieć się tego nie da. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
teg Napisano 20 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 20 Listopada 2013 Ja tam Hondzie ufam, że badziewia nie zrobią. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 20 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 20 Listopada 2013 > Ja tam Hondzie ufam, że badziewia nie zrobią. A FN2 tzn. obecny Type-R? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mAbZ Napisano 20 Listopada 2013 Autor Udostępnij Napisano 20 Listopada 2013 > Na co komukolwiek 300 km na przedniej osi? A na co komu na tylnej? Twoje pytanie było mądre ale ładnych parę lat temu, zanim zaczęto montować inne przeniesienie napędu + mechaniczny LSD. Swoją drogą, Honda będzie musiała skopiować przeniesienie napędu z Renault/Forda/Opla. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coenmz Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > A FN2 tzn. obecny Type-R? A tle ówczesnej konkurencji nie wypadał źle. Źle wypadał na tle EP3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mrBEAN Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > Kompresor to fajna rzecz, dodaje mocy na dole, turbo na górze, ale niestety też tę górę ogranicza. Jakoś u siebie nie zauważyłem. Do 7000 rpm sobie ciągnie ładnie, no do 6500 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > Jakoś u siebie nie zauważyłem. Do 7000 rpm sobie ciągnie ładnie, no do 6500 6500 to zadna gora Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
alastair Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > 6500 to zadna gora ale tez nie popadajmy w belkot niby techniczny a tak naprawde marketingowo-oglupiajacy. Moc/elastycznosc/moment/obroty sa nierozerwalnie zwiazane. Jesli mamy naprzyklad silnik ktory ma (strzelam) 300Nm@3000rpm i 300KM@6000rpm a chcemy by ciagnal powiedzmy do 9000rpm to juz nie bedzie mial on 300KM tylko raczej 400. Jesli zas upirzemy sie by bylo nadal 300KM ale koniecznie przy 9000rpm to nie bedzie z kolei 300Nm@3000. Tzn na upartego mogloby byc ale chka silnika bylaby dziwna np. mocny dol i dretwa gora - a raczej nie o to tygrysom chodzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > ale tez nie popadajmy w belkot niby techniczny a tak naprawde marketingowo-oglupiajacy. > Moc/elastycznosc/moment/obroty sa nierozerwalnie zwiazane. Jesli mamy naprzyklad silnik ktory > ma (strzelam) 300Nm@3000rpm i 300KM@6000rpm a chcemy by ciagnal powiedzmy do 9000rpm to juz > nie bedzie mial on 300KM tylko raczej 400. Jesli zas upirzemy sie by bylo nadal 300KM ale > koniecznie przy 9000rpm to nie bedzie z kolei 300Nm@3000. Tzn na upartego mogloby byc ale chka > silnika bylaby dziwna np. mocny dol i dretwa gora - a raczej nie o to tygrysom chodzi Oczywiscie. Tylko, ze teraz nikt mainstreamowo nie bedzie robil wysokoobrotowych silnikow bo to sie zwyczajnie nie oplaca. Laboratoryjne testy spalania i emisji CO2 przeprowadza sie do % obrotow mocy maksymalnej. Producenci wiec chca miec ta moc jak najnizej, nawet jesli pozniej ona wcale drastycznie nie opada. Wystarczy popatrzec na wykresy kilku nowoczesnych silnikow turbo z max moca w okolicach 5500. Tak naprawde do 6500 to one spokojnie ciagna ale maksymalna moc znamionowa jest wlasnie przy 5500. Albo tak jak najnowszy Golf VII GTI - od 4700 do 6200rpm. I wtedy do testow CO2 liczy sie wartosc 4700. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > A na co komu na tylnej? > Twoje pytanie było mądre ale ładnych parę lat temu, zanim zaczęto montować > inne przeniesienie napędu + mechaniczny LSD. > Swoją drogą, Honda będzie musiała skopiować przeniesienie napędu z Renault/Forda/Opla. Zasad fizyki nie da sie zmienić. P.S. Lexus coś mowi o 300 KM CT-F = Civic bedzie miał konkurencje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > Zasad fizyki nie da sie zmienić. Powiedz to tym wszystkim RWD, ktore Meganka bije na torze na leb OK, mocne FWD nigdy nie wygra zadnych konkursow spod swiatel w starciach z RWD/AWD ale nie tylko o to chodzi. > P.S. Lexus coś mowi o 300 KM CT-F = Civic bedzie miał konkurencje. Zupelnie nie ten pulap cenowy. Raczej bedzie sie taki Lexus musial martwic o pobicie BMW 135/235 i Audi S3. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > Powiedz to tym wszystkim RWD, ktore Meganka bije na torze na leb > OK, mocne FWD nigdy nie wygra zadnych konkursow spod swiatel w starciach z RWD/AWD ale nie tylko o > to chodzi. > Zupelnie nie ten pulap cenowy. Raczej bedzie sie taki Lexus musial martwic o pobicie BMW 135/235 i > Audi S3. Uwierzę w możliwości FWD jak pojawia sie samochody F1 z napędem na przód Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
A_Kras Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > Uwierzę w możliwości FWD jak pojawia sie samochody F1 z napędem na przód Hmmm...ale widzisz roznice miedzy jednomiejscowymi bolidami a samochodem cywilnym? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 21 Listopada 2013 Udostępnij Napisano 21 Listopada 2013 > Hmmm...ale widzisz roznice miedzy jednomiejscowymi bolidami a samochodem cywilnym? Cywilne ktore dają frajdę z jazdy tez maja napęd na właściwa pare kół. Czasem dodaje sie dodatkowo napęd na przód ale pomimo ze poprawia to osiągi, to pogarsza to przyjemność z jazdy. Nie lubie AWD. Samochód-lodówka typu Camry moze miec napęd na przód, bo jego celem jest przetransportowanie ludzi z punktu A do B. Samochód ktory poza tym ma jeszcze dawać frajdę z jazdy musi miec napęd na tył. Nie wyobrażam sobie zakupu przednionapedowego pojazdu, zreszta nie tylko ja - żona ostatnio testowała Lexus ES i tez narzekała ze jak dodaje gazu w zakręcie to ucieka. Nawet dziecko nauczyłem ze napęd na przód to zło i nawet nie spojrzy na pojazdy z takim pomysłem Zycie jest jedno i krótkie - nie mam zamiaru pic niedobrego piwa i jeździć samochodami z napędem na przód. P.S. Gdyby napęd na przód był taki dobry to Tesla projektujac Model S by zamontowała silniki z przodu. Napęd na przód to wynalazek księgowych dla których wal napędowy był za drogi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi