Skocz do zawartości

SUV 4x4 - test na rolkach - napęd i kontrola trakcji


vavoom

Rekomendowane odpowiedzi

Dnia 19.03.2017 o 20:13, pawel_78 napisał:

Nie ma możliwości by tylko jedno koło mieliło przy za dużej sile napędowej.

....tala sytuacja. Pacjent Audi A8 D2. Wyjeżdżając z lasu tyłem "źle obliczyłem" ;] przepust i w efekcie jedno koło wylądowało poza. Auto lekko dotykało progiem przepustu. Reszta kół pełna przyczepność. Nie wyjechał. Ani "na szybko" ani "na wolno". Kręciło się koło, które było w powietrzu. Dlaczego? ESP/ABS sprawne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Które koło? EDS w A8 D2 było chyba zawsze, zwłaszcza przy ESP. Powinno zadziałać. Najwidoczniej na tym kole (tył?) hamulec był za słaby, żeby zblokować dyfer. Jeśli to tył, to trzeba było sobie pomóc ręcznym. Jeśli przód to lewa noga na hamulcu, a prawa na gaz.

Edytowane przez Krisker
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

COCON, miałem okazję testować A6 na rolkach - trzeba wyłączyć ASR, bez tego auto bezradnie kręci osią pod którą są rolki, obroty silnika ograniczone przez ASR do ok. 1000, zbyt słaba ingerencja hamulców. Dopiero wyłączenie ASR pozwala na efektywne działanie EDS.

Opcja druga - należy sprawdzić, czy Twoje ESP działa na wszystkie koła, czy tylko na jednej osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, vavoom napisał:

COCON, miałem okazję testować A6 na rolkach - trzeba wyłączyć ASR, bez tego auto bezradnie kręci osią pod którą są rolki, obroty silnika ograniczone przez ASR do ok. 1000, zbyt słaba ingerencja hamulców. Dopiero wyłączenie ASR pozwala na efektywne działanie EDS.

 

...tego nie wiedziałem, muszę spróbować.:ok:

13 godzin temu, vavoom napisał:

Opcja druga - należy sprawdzić, czy Twoje ESP działa na wszystkie koła, czy tylko na jednej osi.

...ESP działające na jednej osi w takiej konstrukcji to pierwsze słyszę? :hmm:

Edytowane przez COCON
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, COCON napisał:

...ESP działające na jednej osi w takiej konstrukcji to pierwsze słyszę?

 

W wielu przypadkach tak jest, co wynika z przepisów UE, które do niedawna wymagały asysty tylko przy poślizgach nadsterownych (nie wiem jak jest obecnie), zatem producenci często montowali tańszą wersję ESP działającą tylko na jednej osi (przednie koła).

Nie sądzę, aby tak było w przypadku Twojego pacjenta, aczkolwiek nie można tego wykluczyć, nie wiadomo czy i jakie przepisy obowiązywały wcześniej lub/i jakie założenia mieli producenci samochodów.

Wkrótce sprawdzę to na przykładzie A6 C6.

 

Krisker, nie siedziałem za kierownicą A6 podczas testu, zatem nie wiem, czy chrupał :)

 

Edytowane przez vavoom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Zależy którą generację masz na myśli, w 2005 były dwie.

Jeśli GV II, to na moim kanale są testy na dwóch rolkach, wkrótce przetestuję na trzech. Mowa o wersji z ESP/TC.

Była też wersja bez elektroniki, miała za to centralny LSD zamiast otwartego dyfra, ale taka wersja nie będzie testowana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GVII będzie testowana ponownie, na dwóch i trzech rolkach. Poprzednim razem nie przyszło nam do głowy, aby przetestować z włączonym reduktorem, co jak się okazało na przykładzie Jimnego - zmienia znacząco działanie elektroniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, vavoom napisał:

GVII będzie testowana ponownie, na dwóch i trzech rolkach. Poprzednim razem nie przyszło nam do głowy, aby przetestować z włączonym reduktorem, co jak się okazało na przykładzie Jimnego - zmienia znacząco działanie elektroniki.

 

szukam zawzięcie tej GVII i nie mogę znaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, vavoom napisał:

Jeśli szukasz GV II do kupienia, to nie pomogę....

A jeśli szukasz testu, to wystarczy się wrócić na pierwszą stronę tego wątku :-) 

No jest fakt dzieki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc później...

Niestety nie testowałem.

Najnowsze testy to obecny Ford Ranger, Kia Sportage III, Suzuki SX4 S-Cross (przed FL), obecny Nissan Qashqai, ponownie Audi Q5 (tym razem na trzech rolkach), Jeep Renegade (niestety tylko test kontroli trakcji wersji 2WD), filmy wkrótce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie testowałem Rangera z rolkami pod tylną osią ;)

Rozumiem, że masz na myśli test na trzech rolkach, tu Ranger na reduktorze daje radę, dostojnie, swoim tempem szuka przyczepności i bez problemu rusza :skromny:

Edytowane przez vavoom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, vavoom napisał:

Nie testowałem Rangera z rolkami pod tylną osią ;)

Rozumiem, że masz na myśli test na trzech rolkach, tu Ranger na reduktorze daje radę, dostojnie, swoim tempem szuka przyczepności i bez problemu rusza :skromny:

 

Aaaa ;]  To te czerwone kreski przy schemacie :) Przegapiłem .

bez reduktora nie zjechał?

aż mnie korci do testu Pajero 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O ile rozkład mocy przód/tył wydaje się działać bardzo dobrze, o tyle lewa/prawa strona to lipa...

Z tego co udało mi się wyczytać, w Kia Sportage III symulowanie hamulcami blokad dyfrów działa tylko na przednich kołach i jak widać, dosyć mizernie. Jednocześnie elektronika prawie całkowicie odcina moc (w trybie Auto, z rolkami po jednej stronie odcięcie mocy było tak duże, że zgasiło silnik).

Poszukuję Sportage IV, zobaczymy, czy coś poprawiono.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, vavoom napisał:

Poszukuję Sportage IV, zobaczymy, czy coś poprawiono.

 

Ciekawe jak jest w dwójce. Jest bardziej prymitywny więc może działa lepiej. Aczkolwiek tam gdzie Forek po prostu ruszył to z Kią trzeba było kombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, vavoom napisał:

Raczej działa gorzej :-) 

Rozdział momentu pomiędzy lewe a prawe koła to tylko elektronika sterująca hamulcami, zatem nie sądzę, żeby w starszej wersji było lepiej... 

 

Właśnie niekoniecznie. U nich w pierwszych wersjach były porządne, mechaniczne. Dopiero później gorsze - szukali oszczędności. Wydaje mi się że 4 będzie jeszcze gorsza choć mogę się mylić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, marcindzieg napisał:

 

Właśnie niekoniecznie. U nich w pierwszych wersjach były porządne, mechaniczne. Dopiero później gorsze - szukali oszczędności. Wydaje mi się że 4 będzie jeszcze gorsza choć mogę się mylić :)

Druga generacja miała tak samo dołączany napęd jak i trzecia, tyle że w drugiej poprzez sprzęgło elektromagnetyczne, a w trzeciej przez hydrauliczne. Zasadnicza różnica to elektronika sterująca sprzęgłem, feed-back vs feed-forward.

 

 

Godzinę temu, MarcG napisał:

Super są te testy dla potencjalnych właścicieli :oki:

Wrzuciłbyś  na trzy rolki jakiegoś haldexa ze skody/vw i może jakiegoś forda.

Jak tylko będę miał dostęp do takich aut, to wrzucę :-) 

Póki co, na trzech rolkach będzie Audi Q5 vs Nissan Qashqai vs Suzuki S-Cross vs Kia Sportage.

Edytowane przez vavoom
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 28.06.2017 o 13:19, marcindzieg napisał:

Czyli nie wydawało mi się że Kia ma syfiasty napęd. Gdzie temu do Subaru.

 

Raczej kiepski system kontroli trakcji, bo to on odpowiada za zjechanie z rolek gdy co najmniej po jednym kole z każdej osi nie ma przyczepności. Sama konstrukcja napędu nie bardzo ma na to wpływ bo mechanizmy różnicowe są takie same.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Ryb napisał:

 

Raczej kiepski system kontroli trakcji, bo to on odpowiada za zjechanie z rolek gdy co najmniej po jednym kole z każdej osi nie ma przyczepności. Sama konstrukcja napędu nie bardzo ma na to wpływ bo mechanizmy różnicowe są takie same.

 

Nie wiem. W każdy razie ja tak czasami parkuje - 2 koła na śniegu, 2 na asfalcie. Więc mam nadzieję że w 2 generacji jest jednak mniej popsuty i sobie jakoś radzi z tą sytuacją. Póki co dawał radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 godziny temu, marcindzieg napisał:

 

Nie wiem. W każdy razie ja tak czasami parkuje - 2 koła na śniegu, 2 na asfalcie. Więc mam nadzieję że w 2 generacji jest jednak mniej popsuty i sobie jakoś radzi z tą sytuacją. Póki co dawał radę.

 

rolki to trochę ekstremalny przypadek IMO, nie wiem na ile przekłada się to na działanie "w terenie"

np moja vitara 1gen z dwóch rolek nie zjedzie (nie ma blokad osiowych)

w terenie zdarzało się złapać wykrzyż i dwa koła zawisły w powietrzu ;)

 

Edytowane przez Koonrad
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, mati1.6dohc napisał:

 

200 kg więcej niż Ranger. Spoko .

Chyba ;]

 

Po co Ci ten test Pajero? Ja Ci powiem jak zachowa się Pajero na rolkach: po prostu sobie pojedzie.

:hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, Ryb napisał:

 

Po co Ci ten test Pajero? Ja Ci powiem jak zachowa się Pajero na rolkach: po prostu sobie pojedzie.

:hehe:

 

pajero nie ma chyba blokad na osiach, więc też elektronika musi zadziałać :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Koonrad napisał:

 

pajero nie ma chyba blokad na osiach, więc też elektronika musi zadziałać :hmm:

 

Owszem ma blokadę tyłu. Elektronika będzie potrzebna tylko jeśli przyczepność będzie na jednym, przednim kole. W innych przypadkach pojedzie bez.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tu film pokazujący że w niektórych sytuacjach elektronika potrafi być lepsza niż blokada dyfra (polecam opis pod filmem na YT). Niestety nie da się używać ich razem i przy załączonej blokadzie dyfra ESP się wyłącza.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Ja z wnioskiem formalnym. W sprawie tej Vitary. Faktycznie to chyba ostatne takie auto z prawdziwym napędem. O ile wyjedzie z błota to tym autem nie da się jeździć po asfalcie. Koniec OT

Ale chodzi o GV czy ta najnowsza?

Wysłane z mojego HAMMER_ENERGY przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 5.08.2017 o 07:52, mokrii napisał:

szkoda  ze  mam  tak  daleko :( bo  bym  z  checia sprawdził  jak  zachowuje  sie  forek AT ;]

 

Wyjeżdżałem bez problemu z takich miejsc i w takich warunkach że mogę Ci powiedzieć że po prostu pojedzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Jeep Cherokee 3.2 V6 Active Drive - test na dwóch rolkach:

 

Jeep Cherokee 3.2 V6 Active Drive - test na trzech rolkach:

 

Audi A6 3.0 TDI Quattro - test na trzech rolkach:

 

Aktualizacja poprzednich linków:

Subaru XV vs Suzuki Vitara vs Subaru Outback - test na trzech rolkach:

 

Suzuki Grand Vitara 2.7 V6 AT vs Suzuki Jimny 1.3 AT - test na trzech rolkach:

 

Ford Ranger 2.2 TDCi - test na trzech rolkach:

 

Suzuki Vitara S - test na trzech rolkach:

 

Nissan Qashqai vs Suzuki SX4 S-Cross - test na dwóch rolkach:

 

 

Kia Sportage vs Nissan Qashqai - test na dwóch rolkach:

 

Audi Q5 vs Nissan Qashqai vs Suzuki SX4 S-Cross vs Kia Sportage - test na trzech rolkach:

 

Lexus RX 350 F-Sport vs Suzuki Vitara - test na dwóch rolkach:

 

Lexus RX 350 F-Sport vs Suzuki Vitara - test na trzech rolkach:

 

Suzuki Jimny 1.3 AT - test na dwóch rolkach:

 

Subaru Outback vs Suzuki Vitara - test na dwóch rolkach:

 

Edytowane przez vavoom
  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 2.07.2017 o 12:05, Ryb napisał:

 

Raczej kiepski system kontroli trakcji, bo to on odpowiada za zjechanie z rolek gdy co najmniej po jednym kole z każdej osi nie ma przyczepności. Sama konstrukcja napędu nie bardzo ma na to wpływ bo mechanizmy różnicowe są takie same.

 

Ma, bo Subaru miewały LSD w tylnich dyfrach. Spokojnie dawały radę na takich rolkach bez żadnej elektroniki (bo starsze jej poprostu nie miały, poza abs)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

5 minut temu, sherif napisał:

 

Ma, bo Subaru miewały LSD w tylnich dyfrach. Spokojnie dawały radę na takich rolkach bez żadnej elektroniki (bo starsze jej poprostu nie miały, poza abs)

 

Tak, ale zakładałem że mówimy o wersji bez LSD, bo to jednak nie był standard we wszystkich. Z LSD albo blokadami to wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 29.08.2017 o 21:38, vavoom napisał:

 

Audi A6 3.0 TDI Quattro - test na trzech rolkach:

 

 

Ale to Audi dramatycznie zdechło. A czy czasem Quattro to nie miał być superwypasiony system z Torsenem co daje moment na to koło co ma przyczepność? Chyba coś nie wyszło.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Ryb napisał:

 

 

Tak, ale zakładałem że mówimy o wersji bez LSD, bo to jednak nie był standard we wszystkich. Z LSD albo blokadami to wiadomo.

AFAIR w Forkach to było pomieszane, ale Outbacki (na pewno EUDM) przy manualu miały wszystkie.

Fun zimą znacznie większy niż przy elektonice, a przy zwykłym użytkowaniu conajmniej tak samo skuteczny. Można to było odczuć m.in jak były koleiny i oblodzone boki na drodze :)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, sherif napisał:

AFAIR w Forkach to było pomieszane, ale Outbacki (na pewno EUDM) przy manualu miały wszystkie.

Fun zimą znacznie większy niż przy elektonice, a przy zwykłym użytkowaniu conajmniej tak samo skuteczny. Można to było odczuć m.in jak były koleiny i oblodzone boki na drodze :)

 

A jak z nowymi? Teraz chyba już nie ma Outbacków z manualem? Czy tylko w dieslu jeszcze jest? I tak bym go nie kupił bo akurat ta ich CVT z dieslem działa świetnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.