Florydzialski Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 Jeżdżę na wentylowanych, o konkretnie takich: Są to fabryczne tarcze, robi je dla Lexusa Brembo. Wytrzymują (tarcze i klocki) na około 40 tysięcy km z przodu i dużo więcej z tyłu. Wbrew opiniom kolegów nic nie piszczy, klocki zużywają się powoli, felgi się nie brudzą, a hamulce są niesamowite. Jedyna wada - nie da się tych tarcz z uwagi na dziurki planować i trzeba je zmieniać wraz z klockami co boleśnie zwiększa koszty eksploatacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kenickie Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > dobre wiertło Jedno? Dość optymistyczne założenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > ostatnio poszly kolo nosa Ferrodo DS'y, Jeśli chodzi o DS2000 to miałem, polecam. > EBC napewno robia, zacisk popularny Podobna półka do DS2000 (performance). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > co to znaczy fading?? taka cecha hamulców, że po którymś hamowaniu tracą skuteczność, pedał puchnie i czujesz jakby ktoś olejem kujawskim polał klocki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
franas85 Napisano 6 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > taka cecha hamulców, że po którymś hamowaniu tracą skuteczność, pedał puchnie i czujesz jakby ktoś > olejem kujawskim polał klocki. ok ale co to powoduje, przegrzanie tarcz?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > ok ale co to powoduje, > przegrzanie tarcz?? Różnica miedzy tym ile energii sie wydziela a ile jest w stanie tarcza odprowadzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Poprzednio miałem zestaw ATE power disc (frezowane) z klockami ATE. Hamowało w porządku, pyliło > strasznie, skończyło się szybko. > Teraz mam gładkie brembo/brembo, hamuje niewiele gorzej, na mieście różnica nie do zauważenia, nie > pyli, wolniej się zużywa. > Mój brat, w praktycznie takim samym aucie, ma z przodu klocek EBC green, z tyłu EBC red (albo na > odwrót?) wszystko na gładkich tarczach. Ten sprzęt hamuje I to hamuje przepotwornie > skutecznie. W dodatku nie da się tego przegrzać nawet na dłuższych KJSowych próbach. No tak ale weźmy pod uwagę że są auta które mają bardziej skuteczne hamulce a inne mniej. Ponieważ kolega z klub kombinował co tu zaadoptować żeby było lepiej ale w końcu projekt upadł więc postanowiłem choć trochę poprawić serię i to się udało, wiem że można by jeszcze dać lepsze klocki ale mi wystarczy. I dla przykładu można podać tu bardzo stare Volvo z serii 3 gdzie auto jak auto ale nie jedno nowe auto by chciało mieć takie hamulce. Jak ktoś nie miał zapiętych pasów to rozwalony nos/głowa i pęknięta szyba nie była rzadkością. Tam naprawdę wystarczyło musnąć pedał hamulca i auto stawało, mocniejsze hamowanie skutkowało tym co napisałem powyżej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Jedno? Dość optymistyczne założenie. No w moim przypadku naprawdę wystarczyło jedno dobre wiertło i drugie do porobienia fazek. Ale trzeba dostosować obroty i lać chłodziwo, a że u mnie w robocie kiedyś otworków wierciło się miliony to nie było z tym problemu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mariusz Pieta Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 a moze ta zauwazalna roznica wynikala po prostu z nowych tarcz i klockow? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
franas85 Napisano 6 Marca 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Różnica miedzy tym ile energii sie wydziela a ile jest w stanie tarcza odprowadzić. czyli inaczej mówiąc wysoka temp tarcz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > a moze ta zauwazalna roznica wynikala po prostu z nowych tarcz i klockow? IMO nie, bo klocki te same, tarcze w sumie też. (oryginalne) Jak wcześniej wkładałem nowy zestaw to na początku hamulce w ogóle były słabiutkie (teoretycznie normalne) natomiast jak wsadziłem te wiercono-frezowane to wiadomo że od razu nie hamowałem jak dzik ale pierwsze hamowanie było skuteczne tak jakby były już dotarte, a ja się dotarły to ewidentnie jeszcze bardziej były skuteczne. Ewidentnie używałem mniej siły do wciskania hamulca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Różnica miedzy tym ile energii sie wydziela a ile jest w stanie tarcza odprowadzić. nie mówimy o wentylowanych tylko frezowanych/nawiercanych. Nawiercanie i frezowanie tarcz nie poprawia chłodzenia hamulców w zauważalny stopniu. Tu chodzi o zredukowanie "poduszki powietrznej" pod klockiem kiedy to przy mocnym przegrzaniu z mieszanki klocka wydzielają się gazy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomala Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > nie mówimy o wentylowanych tylko frezowanych/nawiercanych. > Nawiercanie i frezowanie tarcz nie poprawia chłodzenia hamulców w zauważalny stopniu. > Tu chodzi o zredukowanie "poduszki powietrznej" pod klockiem kiedy to przy mocnym przegrzaniu z > mieszanki klocka wydzielają się gazy. Otóż to W tym celu "wyprodukowałem" dla siebie te tarcze i uważam że warto było Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Otóż to > W tym celu "wyprodukowałem" dla siebie te tarcze i uważam że warto było stąd też wspomniałem o lepszym czuciu hamulca. Tylko po to jest sens zakładać kombinowanych tarcz do samochodów, w których hamulce są dobrze zaprojektowane i ich skuteczność nie spada w drastycznym stopniu ze wzrostem temperatury podczas normalnego użytkowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ryb Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > stąd też wspomniałem o lepszym czuciu hamulca. Tylko po to jest sens zakładać kombinowanych tarcz > do samochodów, w których hamulce są dobrze zaprojektowane i ich skuteczność nie spada w > drastycznym stopniu ze wzrostem temperatury podczas normalnego użytkowania. Ja kiedyś założyłem nacinane Brembo do Lanosa bo ładnie wyglądały, ot co. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lisek Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Witojcie Mam Mikody nacinane i nawiercane w aucie o masie ponad 1,5 tony... i 150 KM.... przedtem miałem w Stilo 155 KM i powiem tak to bardzo dobre tarcze ale do miękkich klocków Ferodo Premier... nie nadają się do twardych klocków... to je zabije bo są miękkie ... nie prawdą jest, ze klocki szybciej się zużywają... dużo lepiej auto hamuje z prędkości max do 0 i to nie raz a kilka razy pedał nie twardnieje ... mokre tarcze również świetnie hamują... Wymieniałem z przodu przy 75 tyś km teraz mam 113 tys km i nadal nie wymagają wymiany moje mikody Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 Wg mnie nie warto pchać się w tarcze nacinane, nawiercane jeśli auto jest typowo cywilne. Brat miał w Astrze F komplet klocków i tarcz ATE (tarcze ATE PD) i nie dało się odczuć różnicy w długości drogi hamowania. Najlepszym rezultatem była zmiana rozmiaru z 236mm na 256mm i tą drogę radziłbym obrać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coenmz Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > u mnie w 147, a wczesniej w 145, mialy sie bardzo dobrze, a czasem heble były tak dojechane, że > zielony EBC palił się żywym ogniem. On właśnie na forum Alfy czytał, że Mikoda+jakiś tam klocek to idealna kombinacja. Sam w temat nie wnikałem, opieram się tylko na jego zdaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 Tak samo dobrze kolega z Gsiklubu wypowiadał się o Speedmax'ach, czasem aż fioletowe były Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coenmz Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > czyli inaczej mówiąc wysoka temp tarcz Lub klocków Lub płynu Lub kombinacja tych trzech rzeczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
coenmz Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Tak samo dobrze kolega z Gsiklubu wypowiadał się o Speedmax'ach, czasem aż fioletowe były To u mnie były w stanie przeżyć tylko fabryczne hamulce z Hondy. Kilkakrotnie ładnie świeciły i nie biły. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 6 Marca 2013 Udostępnij Napisano 6 Marca 2013 > Witojcie > W najbliższym czasie muszę zmienić tarcze z przodu. > Zastanawiam się nad nacinanymi i nawiercanymi tarczami firmy Mikoda, > sądzicie że będzie jakaś odczuwalna różnica w porównaniu do powiedzmy tarcz "gładkich" Motorcrafta? > Klocki zostaną normalne (oczywiście nowe bo też już się kończą). > Auto używane do powiedzmy bardziej dynamicznej jazdy po mieście. zalezy jakie masz felgi. jak ładne, lekkie alu, ze szprychami przez ktore widac tarcze, to warto - +10 do lansu na parkingu bedzie, jeszcze pomaluj zaciski... jak felgi szału nie robią, albo stalówki, to sie w to nie baw. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
alastair Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 mialem nacinane Mikody + klocki Ferodo daaaawno temu w skodzinie i nie przypominam sobie zeby byly z nimi jakies problemy. Hamowalo przyzwoicie, tarcze nie giely sie ani klocki nie znikaly, nawet nie halasowalo zbytnio. z tanich tarcz Mikoda nie jest zla, jesli nie wymaga sie od niej niewiadomo czego. A zaszpanowac mozna a podstawa jak zawsze przy ukladach hamulcowych to i tak sprawne zaciski, prowadnice etc oraz poprawny montaz!!!!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RSSSS Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 W twoim przypadku nie warto! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
exor Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 W lipcu wymieniłem na takie właśnie od mikody. ZERO różnicy pomiędzy stare/nowe (klocki z przodu zostały stare bo były jeszcze okej). Zrobiłem to tylko w sumie dla wyglądu, mnie się podoba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
exor Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > zalezy jakie masz felgi. jak ładne, lekkie alu, ze szprychami przez ktore widac tarcze, to warto - > +10 do lansu na parkingu bedzie, jeszcze pomaluj zaciski... > jak felgi szału nie robią, albo stalówki, to sie w to nie baw. Właśnie dlatego tak zrobiłem Nie oczekiwałem totalnie poprawy osiągów bo i tak jeżdżę wolno (wiadomo: dziecko, rodzina, itepe) (cośtam chyba widać na tym lichym zdjęciu) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
opti_ Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > ja kiedyś w Stilo założyłem te nawiercane/nacinane i okazały się bublem. z bo te pseudo np mikodowe cuda nic nie wartaja, zeby taka tarcza byla konkretna to tez musi troszke kosztowac, osobiscie uzywam takich tarcz na n.bravo: wiec jesli isc w nawiercana tarcze to tylko w konkret w innym wypadku lepiej kupic zwykla markowa tarcze wentylowana i turlac Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
samhain Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 Mam zestaw ATE Power Disc + ATE Ceramic przód + tył. Bardzo ładnie hamuje i szczerze mówiąc pyli mniej niż poprzednie klocki (chyba ferodo) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
alastair Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Mam zestaw ATE Power Disc + ATE Ceramic przód + tył. > Bardzo ładnie hamuje i szczerze mówiąc pyli mniej niż poprzednie klocki (chyba ferodo) ceramiczne klocki maja taka wlasciwosc ze mniej pyla Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maro_t Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > bo te pseudo np mikodowe cuda nic nie wartaja, zeby taka tarcza byla konkretna to tez musi troszke > kosztowac, osobiscie uzywam takich tarcz na n.bravo: > wiec jesli isc w nawiercana tarcze to tylko w konkret w innym wypadku lepiej kupic zwykla markowa > tarcze wentylowana i turlac od razu widać, że te dziurki takie konkret, a nie takie zwykłe, polskie, mikodowe Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
analyzer64 Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 Dziurki dziurkami ale tarcza pływająca Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Snowflake_ Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 niekoniecznie ja mialem wlasnie mikody nacinano nawiercane w A3 i klocki ate i zrobilem na klockach i tarczach 70 tys i nowy wlasciciel fury zrobi jeszcze z dyche conajmniej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
opti_ Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > od razu widać, że te dziurki takie konkret, a nie takie zwykłe, polskie, mikodowe no ale czego sie spodziewac po mikodzie z doplata 20zl za dziurki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ppmarian Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 ja zalozylem cywilne (OYODO) nowe tarcze i polsportowe klocki ferodo DS performance jetsem bardzo zadowonolny na poprzednim zestawie (100% fabryczny) hamulce "puchly" teraz nie zauwazam tego zjawiska Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
koyotee Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > ja zalozylem cywilne (OYODO) nowe tarcze i polsportowe klocki ferodo DS performance > jetsem bardzo zadowonolny na poprzednim zestawie (100% fabryczny) hamulce "puchly" teraz nie > zauwazam tego zjawiska To jest dobry zestaw, czyli zwykła tarcza i trochę bardziej miękki klocek wytrzymujący wyższe temperatury pracy. Do cywilnej, szybszej jazdy lub lekkiego sportu w sam raz. Jak zakładamy frezowane, wiercone tarcze trzeba myśleć o twardszym klocku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rallyrulez Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > ja zalozylem cywilne (OYODO) nowe tarcze i polsportowe klocki ferodo DS performance > jetsem bardzo zadowonolny na poprzednim zestawie (100% fabryczny) hamulce "puchly" teraz nie > zauwazam tego zjawiska tez taki zestaw zazwyczaj zakladam i mi wystarcza jak jezdzilem w KJS to zmienialem jeszcze plyn na 5.1 teraz 4 wystarcza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
volcan Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > od razu widać, że te dziurki takie konkret, a nie takie zwykłe, polskie, mikodowe Nie do końca o to chodzi. Jedni Mikodę chwalą, inni niezbyt. Ja należę do tej drugiej grupy - owszem samochód fajnie hamował, nie było fadingu, tarcze ładnie wyglądały w otworach alufelgi itp. itd. Psykanie na mokrej nawierzchni mi nie przeszkadzało, hamowanie z większej prędkości nie powodowało jakiegoś kosmicznego hałasu, klocki (mięciutkie Ferodo Premier) zużywały się może nieco szybciej, ale różnica raczej pomijalna. Problem polegał na tym, że tarcze są bardzo delikatne i mimo kosmicznych starań (w życiu nie przejmowałem się tym, czy przejadę przez kałużę, czy nie) wyginały się w strasznym tempie a jeden komplet - mimo identycznych klocków - zjechał się w przeciągu kilku tysięcy km. Były takie rowki i rant, że tarcze trafiły do śmietnika. Dodatkowym utrudnieniem była tutaj konstrukcja hamulców - wymuszająca praktycznie wymianę łożysk itp,. itd. Może (nie wiem... nie znam się) tarcze są źle hartowane (nie wszystkie oczywiście - ja marnie trafiłem ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
VANT Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Jedyna wada - nie da się tych tarcz z > uwagi na dziurki planować i trzeba je zmieniać wraz z klockami co boleśnie zwiększa koszty > eksploatacji. a to jakiś problem założyć nowe klocki do uzywanej tarczy ? Przez pare km będzie gorsze hamowanie, ale klocki się dotrą i będzię ok. btw. miałem mikody wiercone 60kkm 3 komplety klocków, teraz mam gładkie Bosh'a i mam lepsze hamowanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Qulek Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 Miałem w UNO nacinane i nawiercane tarcze i .. byłem zadowolony. Do tego potrzebujesz lepszych klocków. U mnie skuteczność hamulców wyraźnie się poprawiła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > a to jakiś problem założyć nowe klocki do uzywanej tarczy ? Tylko w Polsce się takie manewry robi Jeżeli nie zależy Ci na hamowaniu, to po co tarcze z dziurkami? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Tylko w Polsce się takie manewry robi Jeżeli nie zależy Ci na hamowaniu, to po co tarcze z > dziurkami? nie tylko. przecież normalne jest ze tarcze potrafią wytrzymać kilka kompletów klocków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
VANT Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Tylko w Polsce się takie manewry robi Jeżeli nie zależy Ci na hamowaniu, to po co tarcze z > dziurkami? noo to stary masz problem....napisz do producenta, aby zaczął produkować już dotarte komplety bo zależy Ci na hamowaniu, a jak weźmiesz nowe klocki i tarcze to musisz docierać.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Florydzialski Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > nie tylko. przecież normalne jest ze tarcze potrafią wytrzymać kilka kompletów klocków. Ale przed wymianą klocków trzeba je ładnie splanować. A tego w tarczach z dziurkami się nie da. No chyba że idziesz na taniochę i zakładasz bez planowania klocki. Ale wtedy po co Ci tarcze z dziurkami, przecież taniej byłoby zwykłe? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jimbo22 Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > Ale przed wymianą klocków trzeba je ładnie splanować. jak tarcze są normalnie eksploatowane i nie zaorane jak Ural, to nie ma potrzeby toczenia (nie planowania!), klocki się dotrą. >A tego w tarczach z dziurkami się nie da. No > chyba że idziesz na taniochę i zakładasz bez planowania klocki. Ale wtedy po co Ci tarcze z > dziurkami, przecież taniej byłoby zwykłe? tworzysz... powiedz kiedy u siebie cokolwiek zrobiłes poza ASO? które to wciska każde możliwe dobre praktyki, byle wymienić jak najwięcej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
elgritone Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > bo te pseudo np mikodowe cuda nic nie wartaja, zeby taka tarcza byla konkretna to tez musi troszke > kosztowac, osobiscie uzywam takich tarcz na n.bravo: > wiec jesli isc w nawiercana tarcze to tylko w konkret w innym wypadku lepiej kupic zwykla markowa > tarcze wentylowana i turlac co to za tarcze? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
opti_ Napisano 7 Marca 2013 Udostępnij Napisano 7 Marca 2013 > co to za tarcze? 305mm brembo plywajace Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.