Skocz do zawartości

Ząbkowanie opon


Chorzyn

Rekomendowane odpowiedzi

Czy też macie tego typu problemy? Opony jeden intensywny sezon (ok. 35kkm), zdjęte na zimę, założone niedawno (około 6 - 5,5 mm bieznika, więc na sezon jeszcze by wystarczyły) huczą jak cholera. Auto z wielo-wahaczowym zawieszeniem.

Podjechałem do dobrego oponiarza. Diagnoza - "wyząbkowane" icon_rolleyes.gif

Niby jeździć można ale przy niektórych prędkościach natężenie niepozytywnego dźwięku mnie drażni.

Też macie takie problemy ? Ma ktoś sprawdzone sposoby jak temu zaradzić przy ewentualnym nowym komplecie? Tak z własnego, ewentualnego doświadczenia ( a nie z guglania po necie zlosnik.gif )

Zawieszenie sprawne, auto jeździ systematycznie lekko obciążone + ok. 70-100kg w bagażniku..

hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy też macie tego typu problemy? Opony jeden intensywny sezon (ok. 35kkm), zdjęte na zimę,

> założone niedawno (około 6 - 5,5 mm bieznika, więc na sezon jeszcze by wystarczyły) huczą jak

> cholera. Auto z wielo-wahaczowym zawieszeniem.

> Podjechałem do dobrego oponiarza. Diagnoza - "wyząbkowane"

> Niby jeździć można ale przy niektórych prędkościach natężenie niepozytywnego dźwięku mnie drażni.

> Też macie takie problemy ? Ma ktoś sprawdzone sposoby jak temu zaradzić przy ewentualnym nowym

> komplecie? Tak z własnego, ewentualnego doświadczenia ( a nie z guglania po necie )

> Zawieszenie sprawne, auto jeździ systematycznie lekko obciążone + ok. 70-100kg w bagażniku..

mam to samo. nie wiem czemu. opony ok 6mm. huczą jakbym jechał bez łożysk frown.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy też macie tego typu problemy? Opony jeden intensywny sezon (ok. 35kkm), zdjęte na zimę,

> założone niedawno (około 6 - 5,5 mm bieznika, więc na sezon jeszcze by wystarczyły) huczą jak

> cholera. Auto z wielo-wahaczowym zawieszeniem.

> Podjechałem do dobrego oponiarza. Diagnoza - "wyząbkowane"

> Niby jeździć można ale przy niektórych prędkościach natężenie niepozytywnego dźwięku mnie drażni.

> Też macie takie problemy ? Ma ktoś sprawdzone sposoby jak temu zaradzić przy ewentualnym nowym

> komplecie? Tak z własnego, ewentualnego doświadczenia ( a nie z guglania po necie )

> Zawieszenie sprawne, auto jeździ systematycznie lekko obciążone + ok. 70-100kg w bagażniku..

Rozumiem, że wyząbkowały opony na osi wleczonej, bo tak jest najczęściej. Wpływ ma na to nie tylko wielowahacz, bo na belce też ząbkują. Jedne opony mniej, inne więcej, zależy od marki i modelu bieżnika. Zmniejszysz ząbkowanie obniżając ciśnienie o 0,2 bar, a najlepiej co 7-8 kkm zamienić prawe koło z lewym na osi wleczonej, pod warunkiem, że opony nie są kierunkowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Rozumiem, że wyząbkowały opony na osi wleczonej, bo tak jest najczęściej. Wpływ ma na to nie tylko

> wielowahacz, bo na belce też ząbkują. Jedne opony mniej, inne więcej, zależy od marki i modelu

> bieżnika. Zmniejszysz ząbkowanie obniżając ciśnienie o 0,2 bar, a najlepiej co 7-8 kkm

> zamienić prawe koło z lewym na osi wleczonej, pod warunkiem, że opony nie są kierunkowe.

mam kierunkowe, na belce, duże cisnienie - w wakacje (przy obciążeniu) nawet 3.0atm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem - dupazlosnik.gif.

W Skodzie ząbkują każde opony i można sobie kombinować i zamieniać nawet lewy przód z rowerem sąsiada. Jak dotychczas nic to nie dało i zaraz po zmianie na letnie czuję jakbym jeździł na grzebieniach.

O dziwo (przepraszam za wyrażenie) zimowe ząbkują mniej. (one zresztą "wszystko mniej" bo są plastikowe i nie do zdarciazlosnik.gif)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy też macie tego typu problemy? Opony jeden intensywny sezon (ok. 35kkm), zdjęte na zimę,

> założone niedawno (około 6 - 5,5 mm bieznika, więc na sezon jeszcze by wystarczyły) huczą jak

> cholera. Auto z wielo-wahaczowym zawieszeniem.

Miałem tak samo - 35kkm to stanowczo za dużo. Trzeba było przełożyć przód <-> tył w trakcie sezonu.

Teraz czekaj aż dotrą się - jakieś 3-5kkm i będzie lepiej smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy też macie tego typu problemy? Opony jeden intensywny sezon (ok. 35kkm), zdjęte na zimę,

> założone niedawno (około 6 - 5,5 mm bieznika, więc na sezon jeszcze by wystarczyły) huczą jak

> cholera. Auto z wielo-wahaczowym zawieszeniem.

> Podjechałem do dobrego oponiarza. Diagnoza - "wyząbkowane"

> Niby jeździć można ale przy niektórych prędkościach natężenie niepozytywnego dźwięku mnie drażni.

> Też macie takie problemy ? Ma ktoś sprawdzone sposoby jak temu zaradzić przy ewentualnym nowym

> komplecie? Tak z własnego, ewentualnego doświadczenia ( a nie z guglania po necie )

> Zawieszenie sprawne, auto jeździ systematycznie lekko obciążone + ok. 70-100kg w bagażniku..

Przy 4x4 też tak mam. Co dziwne - jesienią jakoś tego nie zauważyłem, a teraz po zmianie masakra!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Miałem tak samo - 35kkm to stanowczo za dużo. Trzeba było przełożyć przód tył w trakcie sezonu.

> Teraz czekaj aż dotrą się - jakieś 3-5kkm i będzie lepiej

No niestety ja przejechałem ok 5kkm i mam takie same objawy ,jak by się jechało na zatartych łożyskach no.gifsmirk.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy też macie tego typu problemy? Opony jeden intensywny sezon (ok. 35kkm), zdjęte na zimę,

> założone niedawno (około 6 - 5,5 mm bieznika, więc na sezon jeszcze by wystarczyły) huczą jak

> cholera. Auto z wielo-wahaczowym zawieszeniem.

> Podjechałem do dobrego oponiarza. Diagnoza - "wyząbkowane"

> Niby jeździć można ale przy niektórych prędkościach natężenie niepozytywnego dźwięku mnie drażni.

> Też macie takie problemy ? Ma ktoś sprawdzone sposoby jak temu zaradzić przy ewentualnym nowym

> komplecie? Tak z własnego, ewentualnego doświadczenia ( a nie z guglania po necie )

> Zawieszenie sprawne, auto jeździ systematycznie lekko obciążone + ok. 70-100kg w bagażniku..

Wg mnie baaaardzo wazne jest utrzymanie wlasciwego cisnienia, nawet pakujac familie i bagaze na urlop warto dopchac tlenu.

Przy niskim profilu mozna niestety nie zauwazyc spadku cisnienia o 0,5 bara i po paru miesiacach nagle ZONK

Mialem tak przy gumie 195/50/15 i na oko bylo ok a cisnienie 1,4 zamiast 2,0 no i sie porobilo na tyle, bo to na tyle glownie wystepuje chyba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> No niestety ja przejechałem ok 5kkm i mam takie same objawy ,jak by się jechało na zatartych

> łożyskach

Gdy auto ma napęd na przód - ząbkuje się głównie tył - na bieżnik kół ciągniętych siły działają w tym samym kierunku w czasie przyspieszania i hamowania Więc może spróbuj wrócić z tymi kołami na tył, ale zamienić je prawe z lewym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nokian ?

U mnie wyząbkowały się Hankooki - właśnie przez pierwsze ~30kkm. Zawiecha z tyłu dual-link, czyli taki uproszczony wielowahacz. PO zmianie na przód początkowo było masakrycznie, ale oponki dotarły się. Już nie pamiętam, czy czasem nie wróciłem z tymi oponami na tył i tam nie zamieniłem prawą z lewą, tak samo z przednimi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Gdy auto ma napęd na przód - ząbkuje się głównie tył - na bieżnik kół ciągniętych siły działają w

> tym samym kierunku w czasie przyspieszania i hamowania Więc może spróbuj wrócić z tymi kołami

> na tył, ale zamienić je prawe z lewym.

Mam kierunkowe więc jedynie powrót do poprzedniego ustawienia ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mam kierunkowe więc jedynie powrót do poprzedniego ustawienia

Jeśli wrócisz, to nigdy nie dotrą się.

Przemęcz się trochę i może bieżnik wyrówna się.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Być może rozwiązaniem będzie powrót do tradycyjnych bieżników. Na lato stosuję od lat wyłącznie opony tego typu (pewnie to tylko autosugestia, ale robię to po to, aby lepiej odprowadzac wodę spod kół zlosnik.gif ) i ząbkowania nigdy nie miałem. A przejeździłem z 5 kompletów.

Przykładowa fotka (akurat takie mam teraz w aucie):

37687.66_0.8493769_toyot1rbest.jpg

mar00ha

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka lat temu w pewnej marce aut premium też pojawił się taki problem. Ludzie po przejechaniu kilku kkm od odebrania auta z salonu zgłaszali problem huczenia. Problem przeważnie występował na oponach Pirelli. Montaż dokładnie takich samych opon powodował powrót problemu po zbliżonym czasie. Spece z Dunlopa doradzili montaż konkretnego modelu opony i pomogło.

Tak więc jak będziesz kupował nowy komplet opon to popytaj jaki model jest polecany pod kątem ząbkowania. A w trakcie użytkowania zalecam rotowanie opon według schematu znajdującego się w instrukcji obsługi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli wrócisz, to nigdy nie dotrą się.

> Przemęcz się trochę i może bieżnik wyrówna się.

Na to liczę i powiem szczerze ze kamień spadł mi z serca bo myślałem ze cos z łożyskami z tyłu się dzieje icon_eek.gifhehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Czy też macie tego typu problemy?

Od 1987r. kilkunastu aut i ponad miliona km nigdy nie miałem czegoś takiego i znam to jedynie z opisów i relacji. Przewinęły się chyba wszystkie typy opon? Rożne style jazdy. W rożnym terenie.

Auta zawsze 100% sprawne. Nawet najdrobniejsza usterka od razu usuwana.

Może masz niesprawne amortyzatory albo jakiś luz?

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Od 1987r. kilkunastu aut i ponad miliona km nigdy nie miałem czegoś takiego i znam to jedynie z

> opisów i relacji. Przewinęły się chyba wszystkie typy opon? Rożne style jazdy. W rożnym

> terenie.

> Auta zawsze 100% sprawne. Nawet najdrobniejsza usterka od razu usuwana.

> Może masz niesprawne amortyzatory albo jakiś luz?

> Pozdrawiam.

Ząbkują opony w absolutnie sprawnych samochodach. Właśnie dzięki temu że są sprawne, to tylne opony pracują cały czas w identyczny sposób, co powoduje że ścierają się tylko z jednej strony (krawędź natarcia klocków bieżnika). Gdyby było coś nie tak, to paradoksalnie do ząbkowania by nie doszło bo opona latałaby we wszystkie strony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> które mają z tyłu wielowahaczowe zawieszenie.

Nie jest to regułą. Typ zawieszenia nie ma wpływu na ząbkowanie.

Wpływ mają:

1. Rodzaj bieżnika

2. Ciśnienie w kole

3. Geometria zawieszenia

4. Zużycie elementów zawieszenia

5. Obciążenie auta

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Nie jest to regułą.

praktycznie zawsze, gdy słyszałem o ząbkowaniu opon mowa była o autach z wielowahaczem z tyłu.

> Typ zawieszenia nie ma wpływu na ząbkowanie.

nie zgodzę się.

> Wpływ mają:

> 1. Rodzaj bieżnika

zgoda

> 2. Ciśnienie w kole

nie jestem przekonany - nastąpi wytarcie boków lub środka, a raczej nie wyząbkowanie

> 3. Geometria zawieszenia

> 4. Zużycie elementów zawieszenia

> 5. Obciążenie auta

to już prędzej ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Powiem - dupa.

> W Skodzie ząbkują każde opony i można sobie kombinować i zamieniać nawet lewy przód z rowerem

> sąsiada. Jak dotychczas nic to nie dało i zaraz po zmianie na letnie czuję jakbym jeździł na

> grzebieniach.

> O dziwo (przepraszam za wyrażenie) zimowe ząbkują mniej. (one zresztą "wszystko mniej" bo są

> plastikowe i nie do zdarcia)

Właśnie rozmawiałem z jednym z użytkowników Superba i mówi, że ma ten sam problem icon_rolleyes.gif

Swoją drogą również w zimówkach ząbkowanie nie jest zauważalne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Miałem tak samo - 35kkm to stanowczo za dużo. Trzeba było przełożyć przód tył w trakcie sezonu.

> Teraz czekaj aż dotrą się - jakieś 3-5kkm i będzie lepiej

TO musiałbym przekładać kilka razy w ciągu sezonu letniego, średnio raz w miesiącu sick.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Od 1987r. kilkunastu aut i ponad miliona km nigdy nie miałem czegoś takiego i znam to jedynie z

> opisów i relacji. Przewinęły się chyba wszystkie typy opon? Rożne style jazdy. W rożnym

> terenie.

> Auta zawsze 100% sprawne. Nawet najdrobniejsza usterka od razu usuwana.

> Może masz niesprawne amortyzatory albo jakiś luz?

> Pozdrawiam.

Zawieszenie w stanie idealnym. Dbam o elementy mające wpływ na moje bezpieczeństwo i bezpieczne dotarcie do domu ok.gif

Z ząbkowaniem spotkałem się pierwszy raz, bo do tej pory też to znałem jedynie z opowieści, ale w sumie i mniej jeździłem km rocznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> TO musiałbym przekładać kilka razy w ciągu sezonu letniego, średnio raz w miesiącu

Przynajmniej na początku, dla nowych opon zalecają zrobić przekładkę przed 10kkm.

Potem można rzadziej, co 15kkm - bo bieżnik niższy i mniej podatny na ząbkowanie. zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

spotkalem się już z tym zjawiskiem

> Spece z Dunlopa doradzili montaż konkretnego modelu opony i pomogło.

jest tu jakaś racja - Dunlop też mam - bezstresowe - żadnych hałasów a nie przejmuje sie i nie przekładam ale woże stały bagaż!! smile.gif w bagażniku bo to kombi i tylne opony są "może"

lepiej dociążone

ale spalanie w górę

potrzebna kalkulacja co tańsze paliwo czy opona screwy.gif

> Tak więc jak będziesz kupował nowy komplet opon to popytaj jaki model jest polecany pod kątem

> ząbkowania.

Człowiek uczy się całe życie.

To można się zapytać o nie ząbkujące yikes.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im tańsza opona to mniejsze szanse na ząbkowanie

tzn. nie jakąś chińska, tylko z prostym bieżnikiem, i dość drobnymi klockami bieżnika, a jak ktoś założy do dupowoza jakieś sportowe lub o takich aspiracjach to takie kwiatki ( ząbki ) wychodzą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jeśli wrócisz, to nigdy nie dotrą się.

> Przemęcz się trochę i może bieżnik wyrówna się.

Dziś przepędziłem auto 900km, zarówno po krętych drogach jak i na autostradzie. Albo lekko złagodniały dolegliwości spowodowane wyząbkowaniem albo się przyzwyczaiłem

Niemniej jednak można dostać irytacji jak komplet opon po sezonie można wywalić sick.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Ale to XL to w sensie, że duże i niskoprofilowe czy balony ?

> Do jakich zaliczyć popularny 205/55/16 ?

O extra load mi chodzi. Ja odkąd zakładam do zwykłego samochodu, zwykłe to nie ma problemu.

XL ząbkują jak nie mają odpowiedniego obciążenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Być może rozwiązaniem będzie powrót do tradycyjnych bieżników. Na lato stosuję od lat wyłącznie

> opony tego typu (pewnie to tylko autosugestia, ale robię to po to, aby lepiej odprowadzac wodę

> spod kół ) i ząbkowania nigdy nie miałem. A przejeździłem z 5 kompletów.

> Przykładowa fotka (akurat takie mam teraz w aucie):

> mar00ha

Akurat te opony (T1R) mają bieżnik uniemożliwiający ząbkowanie. Przeważnie ząbkują barki bieżnika, który nie ma blokowanych klocków. W T1R blok idzie po całym obwodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> kumpel wlasnie teraz przerabia reklamacje Nokiankow o przebiegu 10 kkm

Ja nie mam nawet 5 kkm przejechanych ,poczekam jeszcze ok.gif

Posprawdzałem ciśnienie i w jednej z tyłu było mało a w drugiej za dużo confused.gif

Poprawiłem i zobaczymy ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Właśnie rozmawiałem z jednym z użytkowników Superba i mówi, że ma ten sam problem

> Swoją drogą również w zimówkach ząbkowanie nie jest zauważalne

Yarek powiedział, że to kwestia wielkości "klocków" w bieżniku. Im większe tym bardziej zauważalne ząbkowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Yarek powiedział, że to kwestia wielkości "klocków" w bieżniku. Im większe tym bardziej zauważalne

> ząbkowanie.

Im większe przerwy między klockami, tym mniejsze prawdopodobieństwo ząbkowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dziś przepędziłem auto 900km, zarówno po krętych drogach jak i na autostradzie. Albo lekko

> złagodniały dolegliwości spowodowane wyząbkowaniem albo się przyzwyczaiłem

> Niemniej jednak można dostać irytacji jak komplet opon po sezonie można wywalić

nie doczytalem, albo nie podales: co to za opona ? cfaniaczek.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podobnie jak u kolegów - jedne opony ząbkują inne nie.

Pozytywne doświadczenia mam z:

Continental Premium Contact 2

Continental Premium Contact 5

Goodyear Ultragrip 7

Rozmiar 195/65/R15

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.