Skocz do zawartości

czy za 20 lat lpg bedzie nadal tak latwo...


ppmarian

Rekomendowane odpowiedzi

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

Zależy jaki będzie stosunek ceny noPB/LPG, czy bliżej 2:1 czy bliżej 1:1, technicznie instalacje LPG też nie stoją w miejscu ok.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

myślę, że za rozwojem silników pójdzie odpowiedni rozwój instalacji i te silniki które dzisiaj się 'nie nadają' będą normalnie obsługiwane.

Patrz VI gen. z wykorzystaniem wtryskiwaczy benzynowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> myślę, że za rozwojem silników pójdzie odpowiedni rozwój instalacji i te silniki które dzisiaj się

> 'nie nadają' będą normalnie obsługiwane.

> Patrz VI gen. z wykorzystaniem wtryskiwaczy benzynowych.

Mimo VI gen nie w kazdym da sie zalozyc, tzn da, ale beda problemy albo dlugo nie pojezdzi zlosnik.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Mimo VI gen nie w kazdym da sie zalozyc, tzn da, ale beda problemy albo dlugo nie pojezdzi

wiesz jak jest, wszystko się rozwija, ogarną i to. Do póki montaż będzie ekonomicznie uzasadniony do póty firmy produkujące instalacje będą je rozwijały i przystosowywały do nowych konstrukcji silników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

Jak tak dalej pójdzie to za 20 lat będziemy się po ruinach uganiali za szczurami w przerwach pomiędzy muzułmańskimi nabożeństwami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

Jak bardziej potanieją instalacje wtrysku gazu w fazie ciekłej, to wręcz przeciwnie. Więcej samochodów będzie się dało przerobić bez szkody dla silników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jak bardziej potanieją instalacje wtrysku gazu w fazie ciekłej, to wręcz przeciwnie. Więcej

> samochodów będzie się dało przerobić bez szkody dla silników.

5 tysięcy to nie zabójcza ceny, kolega od roku jeździ sporo swoim audi i mówi że jeszcze rok i się zwróci. silnik tfsi niegazowalny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolega w 93 roku zakładał lpg do dużego fiata, wtedy u mnie w mieście była tylko jedna stacja z gazem. wszyscy sie w czoło pukali, ze po co to zakłada, jak nie ma gdzie tankować. nadal sa tacy, co tak uważają. ale za 20 lat myślę, ze wcale nie będzie gorzej niż teraz, czyli gaz na każdej stacji (normalnej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

mylisz się, bo silników dających się przerobić na LPG jest całkiem sporo

już teraz są dedykowane instalki do TSI i EB

owszem na razie są jeszcze drogie ... ale w 2000r. za IIgen do astry tata płacił 2400zł

pierwsze sekwencje to też coś koło 5-7kzł hmm.gif

więc jeśli tylko będą silniki spalinowe to będzie LPG

może nawet LPG + silnik elektryczny ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> wiesz jak jest, wszystko się rozwija, ogarną i to. Do póki montaż będzie ekonomicznie uzasadniony

> do póty firmy produkujące instalacje będą je rozwijały i przystosowywały do nowych konstrukcji

> silników.

Moze i sie rozwija, a problem jest od wielu lat w autach z mechanicznym wtryskiem, zagazowac sie da, ale dlugo nie pojezdzi. Z reszta do wielu aut nie da sie zalozyc, chociazby czlowiek chcial.

Hybrydy rowniez problem, a w autach z bezposrednim wtryskiem juz nie jezdzi sie tak ekonomicznie, bo silnik wymaga spalania benzyny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Hybrydy rowniez problem, a w autach z bezposrednim wtryskiem juz nie jezdzi sie tak ekonomicznie,

> bo silnik wymaga spalania benzyny.

facepalm%5B1%5D.gif tak, a gaz niszczy silnik grinser006.gif

na rynku są już instalacje nzywane 6gen które używają jednych wtryskiwaczy (gaz i benzyna)

nic tam się nie "dotryskuje"

np lpdi vialle

http://www.autogaz-jastrzebie.pl/images/lpdi_big.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

Zupełnie się mylisz, silników dających się przerobić na LPG jest coraz więcej. Gdy LPG wchodziło do gry, możliwe były jedynie proste gaźnikowce, potem dodali krokowy i udało się skutecznie gazować proste wtryskowce, technika poszła na przód i dziś można się wpinać w OBD i wszystkie wtryskowce chodzą. Nawet diesle można dziś gazować.

Rozwój zmierza w stronę wymuszonej ekologii, więc za naście lat, możesz mieć prędzej problem z nalaniem diesla w detalu niż LPG hehe.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak, a gaz niszczy silnik

> na rynku są już instalacje nzywane 6gen które używają jednych wtryskiwaczy (gaz i benzyna)

> nic tam się nie "dotryskuje"

> np lpdi vialle

> http://www.autogaz-jastrzebie.pl/images/lpdi_big.jpg

Ciekawa i optymistyczna wiadomość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> tak, a gaz niszczy silnik

A nie niszczy?? Moze byc super-hiper instalka, a spartolony montaz czy konfiguracja i wystarczy.

Z reszta jest sporo silnikow, ktorych gazowac sie nie powinno z roznych powodow.

> na rynku są już instalacje nzywane 6gen które używają jednych wtryskiwaczy (gaz i benzyna)

> nic tam się nie "dotryskuje"

> np lpdi vialle

> http://www.autogaz-jastrzebie.pl/images/lpdi_big.jpg

To zaloz instalke do samochodu z mechanicznym wtryskiem beznyny, taka co nie spowoduje uszkodzenia ukladu paliwowego i nie przewyzszy wartosci pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> To zaloz instalke do samochodu z mechanicznym wtryskiem beznyny, taka co nie spowoduje uszkodzenia

> ukladu paliwowego i nie przewyzszy wartosci pojazdu.

a ile silników obecnie produkowanych ma mechaniczny wtrysk ?

bo ja to kojarzę ze starymi mercedesami hmm.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> W nowych pewnie jakies jednostkowe przypadki, a kiedys stosowal to np: Merc, VW, Audi.

otóż to, czyli jakieś yougtimery o ile się ostaną za 20lat

bo temat to "czy za 20 lat lpg bedzie nadal tak latwo..."

to tak jakbyś się martwił co będzie z autami chłodzonymi powietrzem wink.gif

dzisiaj najważniejsze jest dopracowanie i z popularyzowanie instalacji do bezpośredniego wtrysku, czyli całej VW rodziny TSI, czy fordowskich EB

wtedy cena spadnie i będzie to realna alternatywa dla noPB

oczywiście pytanie jak poradzą sobie wtryski z LPG i cała reszta osprzętu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

Ja bym sie "martwił" czy w ogole bedziemy jezdzic pojazdami spalinowymi - bo patrzac na szybki rozwój elechtryfikacji w ostatnich latach i tendencje do zamykania miast dla spaliniaków, smiem twierdzic ze nawet za 10 lat bedzie to juz temat na wymarciu czyt. smierdziuchy spaliniuchy (niewazne czym pedzone)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie niszczy?? Moze byc super-hiper instalka, a spartolony montaz czy konfiguracja i wystarczy.

Spartolić zawsze można ale w VI - gen , gdzie instalacja jest przygotowana pod konkretny silnik jest dużo trudniej niż w IV- gen smile.gif

> Z reszta jest sporo silnikow, ktorych gazowac sie nie powinno z roznych powodow.

Jakich silników i z jakich powodów , konkretnie proszę

> To zaloz instalke do samochodu z mechanicznym wtryskiem beznyny, taka co nie spowoduje uszkodzenia

> ukladu paliwowego i nie przewyzszy wartosci pojazdu.

pierwsza generacja chodzi wyśmienicie ... zazwyczaj do pierwszego strzału 270751858-jezyk.gif

Na szczęście większość aut z mechanicznym wtryskiem już skończyła swój żywot na szrocie , reszta powoli tam jedzie, a nowych z mechanicznym wtryskiem nie ma i nie będzie smile.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> A nie niszczy?? Moze byc super-hiper instalka, a spartolony montaz czy konfiguracja i wystarczy.

ale to jest czynnik ludzki, a nie wina LPG czy komponentów. Tak samo sprawa ma się ze strojeniem.

Zresztą złą mapą noPb też można narobić bałaganu, a jakoś nie ma teorii ''bezołowiowa niszczy silnik''

> Z reszta jest sporo silnikow, ktorych gazowac sie nie powinno z roznych powodow.

no i co w związku z tym? Jak się silnik nie nadaje to się go nie gazuje, kupuje się inną wersję, albo inne auto.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Spartolić zawsze można ale w VI - gen , gdzie instalacja jest przygotowana pod konkretny silnik

> jest dużo trudniej niż w IV- gen

Im bardziej skomplikowana instalacja i samochod tym latwiej cos popsuc.

> Jakich silników i z jakich powodów , konkretnie proszę

Np: niektorych znanych z Focus I gen, Carismy, ktorys silnik w Kia Ceed/Hyundai i30, jest tego troche jak sie poszuka.

> pierwsza generacja chodzi wyśmienicie ... zazwyczaj do pierwszego strzału

> Na szczęście większość aut z mechanicznym wtryskiem już skończyła swój żywot na szrocie , reszta

> powoli tam jedzie, a nowych z mechanicznym wtryskiem nie ma i nie będzie

A wiesz w ogole jak dziala mechaniczny wtrysk?? I gen moze i chodzi wysmienicie, ale fabryczny uklad paliwowy szybko umiera bez smarowania benzyna smirk.gif.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ale to jest czynnik ludzki, a nie wina LPG czy komponentów. Tak samo sprawa ma się ze strojeniem.

> Zresztą złą mapą noPb też można narobić bałaganu, a jakoś nie ma teorii ''bezołowiowa niszczy

> silnik''

Obawiam sie, ze nawet przy VI gen silnik bedzie szybciej konczyl zywot, a zacznie sie od wtryskow.

> no i co w związku z tym? Jak się silnik nie nadaje to się go nie gazuje, kupuje się inną wersję,

> albo inne auto.

Niestety, ale u nas gazuja co sie da, nawet nowe samochody w salonie aby tylko sprzedac mimo, ze dany silnik nie powinien wspolpracowac z LPG. Zwykly Kowalski tego nie wie, gaziarze czesto tez, albo wiedza i z premedytacja zakladaja instalacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> ...dostepne na stacjach jak obecnie?

> Silnikow dajcych się przerobić na lpg jest coraz mniej wiec raczej dystrybucja lpg też przestanie

> istniec.

> A moze sie myle.

Będzie, ale może nie na taka skalę jak teraz - za 20 lat jest całkiem realne, żeby najpopularniejsze nowe samochody były elektryczne. Do tego na pewno ocaleją jeszcze jakieś hybrydy. Do elektryka LPG nie wsadzisz, do hybrydy... czy warto i czy to wykonalne? A LPG będzie nadal. Będzie aż do momentu kiedy użytkowanie samochodu spalinowego będzie tak opodatkowane, że nikomu nie będzie się opłacało jeżdżenie takim i ludzkość przesiądzie się na elektryki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Im bardziej skomplikowana instalacja i samochod tym latwiej cos popsuc.

Dedykowana do konkretnego silnika VI-generacja jest łatwiejsza i szybsza w montażu niż zwykła sekwencja.

> Np: niektorych znanych z Focus I gen, Carismy, ktorys silnik w Kia Ceed/Hyundai i30, jest tego

> troche jak sie poszuka.

Ja nie chcę szukać. Skoro jesteś taki znawca , to powiedz który konkretnie silnik i dlaczego.

> A wiesz w ogole jak dziala mechaniczny wtrysk?? I gen moze i chodzi wysmienicie, ale fabryczny

> uklad paliwowy szybko umiera bez smarowania benzyna .

Owszem , wiem. I nie umiera dlatego , że nie jest smarowany , a dlatego że zostaje zniszczony przez wybuchy gazu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Obawiam sie, ze nawet przy VI gen silnik bedzie szybciej konczyl zywot, a zacznie sie od wtryskow.

Jasne ,że tak . Zakładasz gaz i ciśniesz ile się da smile.gif. Kto zakłada gaz po to żeby samochód stał w garażu ?

> Niestety, ale u nas gazuja co sie da, nawet nowe samochody w salonie aby tylko sprzedac mimo, ze

> dany silnik nie powinien wspolpracowac z LPG. Zwykly Kowalski tego nie wie, gaziarze czesto

> tez, albo wiedza i z premedytacja zakladaja instalacje.

Nie tylko u nas. Gazuje się po to żeby jeździć taniej , tak ciężko to zrozumieć? Czym jest auto? Narzędziem. Takim jak młotek dla kowala. Jeśli kowal mógłby wybrać lżejszy młotek , który zrobiłby tą samą robotę co ten cięższy , to który by wybrał???

Auto służy do jeżdżenia , a im taniej się da tym lepiej.

A jak się zjeździ ( auto) to trafia na złom.

I tyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Obawiam sie, ze nawet przy VI gen silnik bedzie szybciej konczyl zywot, a zacznie sie od wtryskow.

odpowiedź uzasadnij, bo obawy można mieć, tylko do póki nie są podparte argumentami to jest rozmowa w stylu 'to był zamach!' zlosnik.gif

> Niestety, ale u nas gazuja co sie da, nawet nowe samochody w salonie aby tylko sprzedac mimo, ze

> dany silnik nie powinien wspolpracowac z LPG. Zwykly Kowalski tego nie wie, gaziarze czesto

> tez, albo wiedza i z premedytacja zakladaja instalacje.

patrz wyżej - czynnik ludzki, nie można naiwnie wierzyć we wszystko co mówi sprzedawca.

Od zakładów LPG wypadałoby wymagać wiedzy, to fakt, ale wiedza idzie w parze z ceną. Jeżeli ów Kowalski idzie tam gdzie najtaniej to dostaje usługę na odpowiednim poziomie. Jak ten Kowalski usłyszy 'tego się nie da zagazować' to najczęściej pójdzie tam gdzie mu tego nie powiedzą 'bo on wie lepiej i mu gaziarz nie będzie mówił, że się nie zna'.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Dedykowana do konkretnego silnika VI-generacja jest łatwiejsza i szybsza w montażu niż zwykła

> sekwencja.

> Ja nie chcę szukać. Skoro jesteś taki znawca , to powiedz który konkretnie silnik i dlaczego.

Skoro jestes znawca to tez powinienes wiedziec. A cos Ci mowia porcelanowe gniazda zaworow np: w Fordach czy Toyotach i zwiazana z nimi wyzsza temperatura spowodowana spalaniem gazu LPG ?? Dla ulatwienia jeszcze inny przyklad, z pol roku temu byl w tv o Huyndai'u i30 chyba z silnikiem 1.6, do ktorego nie wolno zakladac LPG.

> Owszem , wiem. I nie umiera dlatego , że nie jest smarowany , a dlatego że zostaje zniszczony przez

> wybuchy gazu.

A guzik prawda, zeby jechac na gazie do kuchenek trzeba odciac benzyne, wtedy uklad chodzi na sucho, co powoduje jego szybka degradacje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Jasne ,że tak . Zakładasz gaz i ciśniesz ile się da . Kto zakłada gaz po to żeby samochód stał w

> garażu ?

> Nie tylko u nas. Gazuje się po to żeby jeździć taniej , tak ciężko to zrozumieć? Czym jest auto?

> Narzędziem. Takim jak młotek dla kowala. Jeśli kowal mógłby wybrać lżejszy młotek , który

> zrobiłby tą samą robotę co ten cięższy , to który by wybrał???

> Auto służy do jeżdżenia , a im taniej się da tym lepiej.

> A jak się zjeździ ( auto) to trafia na złom.

> I tyle.

Czas pokaze jakie beda oszczednosci z nowymi samochodami, rownie dobrze pozniejszcze naprawy spowodowane szybsza degradacja podzespolow pochlona oszczednosci na paliwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> odpowiedź uzasadnij, bo obawy można mieć, tylko do póki nie są podparte argumentami to jest rozmowa

> w stylu 'to był zamach!'

LPG jest bardziej suchym paliwem, czesto zawiera sladowe ilosci wody i innych zanieczyszczen, wieksza ilosc siarki, powodujaca korozje szczegolnie w polaczeniu z woda. Ciekawe jak to zniosa precyzyjne wtryskiwacze benzyny w nowoczesnych silnikach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> LPG jest bardziej suchym paliwem

Tak , a benzyna jest bardziej mokra i czyściusieńka ,że można sobie z niej herbatkę robić zlosnik.gif A o nagarach powstających ze spalania tej czystszej i bardziej mokrej benzyny słyszałeś?

>czesto zawiera sladowe ilosci wody i innych zanieczyszczen,

> wieksza ilosc siarki, powodujaca korozje szczegolnie w polaczeniu >z woda.

Robiłeś jakieś badania , wyczytałeś z internetu czy są to Twoje prywatne przemyślenia ?

> Ciekawe jak to

> zniosa precyzyjne wtryskiwacze benzyny w nowoczesnych >silnikach.

A to myślisz że taki Prins nie robił badań? Chyba robił skoro produkują zestawy pod konkretne silniki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za 20 lat wszystkie opony będą "run-flat", a umieszczenie butli gazowej w miejscu wnęki na apteczkę może ograniczyć zasięg na gazie do trzech kilometrów. zlosnik.gif

Lobby gazowe wymusi na UE, żeby każde, nowe auto było minimum 2-paliwowe. Pb/prąd, Pb/LPG, Pb/CNG itp.

Będzie też obowiązek przerabiania wszystkiego na ekologiczny propan-butan i Polska ruszy z kopyta.

Ja widzę przed LPG świetlaną przyszłość. Prędzej zobaczę stację bez hot dogów niż bez LPG. grinser006.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Robiłeś jakieś badania , wyczytałeś z internetu czy są to Twoje prywatne przemyślenia ?

Pewnie, a "zupa" ktora jest na dnie zbiornika po kilku latach uzytkowania jest w gratisie od producenta i nie ma negatywnego wplywu na instalacje i silnik hehe.gif

Tak sie skladal, ze na wielu stacjach gaz jest kiepskiej jakosci i zawiera duzo syfu w sobie. Jezdzilem to wiem, z reszta widac po filtrach.

Jak nie wiesz jakie reakcje zachodza w LPG i co ma na nie wplyw na jakosc tego paliwa to poczytaj sobie:

link

> A to myślisz że taki Prins nie robił badań? Chyba robił skoro produkują zestawy pod konkretne silniki.

I co z tego, ze produkuja. W teorii wszystko ladnie dziala, w praktyce juz nie do konca. W nowoczesnych samochodach wystarczy troche wilgoci aby uniemozliwic poprawne dzialanie niektorych fabrycznych modulow i nawalic bledow w magistrali CAN, a tym bardziej w przypadku dokladanej druciarni.

A robil badania dla syfiastego paliwa, glownie za wschodniej granicy ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

> Pewnie, a "zupa" ktora jest na dnie zbiornika po kilku latach uzytkowania jest w gratisie od

> producenta i nie ma negatywnego wplywu na instalacje i silnik

> Tak sie skladal, ze na wielu stacjach gaz jest kiepskiej jakosci i zawiera duzo syfu w sobie.

> Jezdzilem to wiem, z reszta widac po filtrach.

Wymieniam filtry od LPG sam i nie wiem o jakim syfie piszesz, jedyne co widzę w filtrze ciekłej to opiłki z pompy. Dwa lata temu wymieniałem zbiornik i żadnego syfu w nim specjalnie nie widziałem. Filtry są tanie, wymienia się je na tyle często, że syfu na nich zbytnio nie widać.

Tankuję na markowych stacjach i to jedyne na co uważam. Jak się tak boisz syfu w LPG to zawsze do tankowania możesz używać filtrów ceramicznych.

Pamiętaj, że dużo łatwiej jest oszukać na jakości noPb.

> I co z tego, ze produkuja. W teorii wszystko ladnie dziala, w praktyce juz nie do konca. W

> nowoczesnych samochodach wystarczy troche wilgoci aby uniemozliwic poprawne dzialanie

> niektorych fabrycznych modulow i nawalic bledow w magistrali CAN, a tym bardziej w przypadku

> dokladanej druciarni.

patrz wyżej - czynnik ludzki. Kiedyś przy montażu 2.gen też były bajki o checkach, że się do dwóch sond nie da, że elmulatory, że sranie w banie.

Takie same brednie niektórzy opowiadają o przełączaniu na noPb przy wysokich obrotach 'a bo to bezpieczniej dla silnika' - bzdury opowiadane przez partaczy, którzy nie potrafią dobrać komponentów. Jak ktoś jest partaczem i nie potrafi porządnie zrobić instalacji to niech zmieni zajęcie.

> A robil badania dla syfiastego paliwa, glownie za wschodniej granicy ??

tankowanie na szemranych stacjach z zasady nie powinno być argumentem o czystości, czy jej braku, tankowanego paliwa. skromny.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.