Skocz do zawartości

Przepisy drogowe, o których mało kto wie.


fred77

Rekomendowane odpowiedzi

Podaję podstawę prawną i proszę o to samo. Dodatkowo proszę o nazwisko, stopień i numer odznaki. Ostatnio jak się policjant się uparł i bez cienia racji zabrał dowód rejestracyjny kierowcy służbówki (mnie na miejscu nie było) to rozmawiałem bezpośrednio z naczelnikiem jednostki, z której byli policjanci (komendantem czy zastępcą - nie pamiętam). Następnego dnia dowód0 był do odbioru z przeprosinami. Poza tym przy kontroli wołają zawsze również dowód osobisty, czy oznacza to, że jego posiadanie jest obowiązkowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


ale piszesz z doświadczenia, czy zgadujesz? a raczej wygląda mi na to drugie

na codzień pracuję na koparko-ładowarce i mogę coś o tym powiedzieć. uprawnienia na maszynę i do kierowania pojazdami to dwa nieodłączne dokumenty wymagane do podjęcia pracy, bo bez pierwszego nie wjedziesz na budowę, a bez drugiego razem z pierwszym nie będziesz się poruszał po drogach. teraz jest mnóstwo kontroli na budowach, gdzie bez uprawnień i badań Cię nie wpuszczą. A nawet jak się pracuje na drodze (np. z ekipą od chodników, czy jakichś awarii) i wydarzy się nieprzyjemna sytuacja, to myślisz, ze bez uprawnień jednych czy drugich Ci się upiecze?

także nie koloryzuj tutaj

 

prawo jazdy upoważnia do kierowania po drogach publicznych. Teren prywatny nie jest drogą publiczną, teren budowy także nie jest drogą publiczną.

Nawet jeżeli zastosować pojęcie ruchu lądowego, do którego poza drogami publicznymi wchodza strefy zamieszkania, strefy ruchu, tereny prywatne nieodizolowane od ruchu (np. parkingi bez tabliczki strefa ruchu) to nadal na terenach odizolowanych/zamkniętych dla ruchu publicznego, a takim jest ogrodzony teren prywatny albo teren budowy, PJ nie obowiązuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tunelu nie trzeba włączać świateł mijania.

IMHO jesteś w błędzie - znak  drogowy D37 oznacza tunel i informuje o wjeździe do tunelu i nakazuje włączenie świateł mijania.

 

 

 

No właśnie.

Kto jakie przepisy zna. Chodzi o przepisy, o których mało kto wie.

linia ciągła - zakaz przejeżdżania

powierzchnia wyłączona z ruchu - zakaz wjazdu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO jesteś w błędzie - znak  drogowy D37 oznacza tunel i informuje o wjeździe do tunelu i nakazuje włączenie świateł mijania.

 

Ale czy aby na pewno masz rację?

Też mi tak coś świtało, że trzeba, ale sprawdziłem i:

 

§ 56. Znak D-37 „tunel” oznacza wjazd do tunelu;

wyjazd z tunelu jest oznaczony znakiem D-38 „koniec

tunelu”.

 

oraz PoRD:

 

Oddział 3

Używanie świateł zewnętrznych

 

Art. 51.

1.91) Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

6.93) Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.

 

Tyle znalazłem, tylko raz jest wzmianka o tunelu w kontekście świateł... :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Nie, nie mozna by objechać drugiej wysepki po jej lewej stronie, czyli de facto wjechać pomiędzy wysepki, gdzyż - jak pewnie wszyscy tu doskonale wiedzą :] - stanowi o tym art. 26.3.3 PoRD, który brzmi:

Kierującemu pojazdem zabrania się:

3) - jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

 

A podasz definicję "wzdłuż"? Bo jeżeli "wzdłuż przejścia" miałoby oznaczać przejazd przez przejście pod jakimkolwiek innym kątem niż prostopadły, to oznaczałoby zakaz zmiany pasa na przejściu. A jeżeli mogę przejechać przez przejście pod kątem np. 50*, to tę drugą wysepkę mogę objechać z której strony chcę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


IMHO jesteś w błędzie - znak  drogowy D37 oznacza tunel i informuje o wjeździe do tunelu i nakazuje włączenie świateł mijania.

Jakaś podstawa prawna?

W rozporządzeniu jest tylko tyle:

§ 56. Znak D-37 „tunel” oznacza wjazd do tunelu;

wyjazd z tunelu jest oznaczony znakiem D-38 „koniec
tunelu”.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A podasz definicję "wzdłuż"? Bo jeżeli "wzdłuż przejścia" miałoby oznaczać przejazd przez przejście pod jakimkolwiek innym kątem niż prostopadły, to oznaczałoby zakaz zmiany pasa na przejściu. A jeżeli mogę przejechać przez przejście pod kątem np. 50*, to tę drugą wysepkę mogę objechać z której strony chcę.

Dobrze wiesz, że takiej definicji nie ma i tylko od widzimisię policjanta i jego interpretacji "wzdłóż"  będzie zależał dalszy rozwój wypadków...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale czy aby na pewno masz rację?

Też mi tak coś świtało, że trzeba, ale sprawdziłem i:

 

§ 56. Znak D-37 „tunel” oznacza wjazd do tunelu;

wyjazd z tunelu jest oznaczony znakiem D-38 „koniec

tunelu”.

 

gdzieś widziałem inną definicję stąd moja informacja.

ale w takim razie nie upieram się, choć logiczne jest włączenie :ok:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


ale w takim razie nie upieram się, choć logiczne jest włączenie

Nie tyle logiczne jest włączenie świateł mijania, co tylnych pozycyjnych. Niestety, w większości aut ze światłami dziennymi nie da się włączyć tylnych pozycyjnych równocześnie z dziennymi - stąd pozostaje włączenie mijania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh, ja ostatnio chcąc sobie przypomnieć przepisy dla pieszych (przechodzenie nie przez przejście- w jakiej odległości) doczytałem, że pieszy może legalnie przechodzić przez ulicę.... na skrzyżowaniu :hehe: Jak jeżdżę prawie 15 lat nie miałem o tym pojęcia ;] (no dobra- zapomniałem o tym :hehe:;] )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co jest z przodu?

 

jak chcesz włączyć tylne pozycje bez przednich?

jak włączę z tyłu to automatycznie są z przodu nieprawdaż?

tylko "dziwnie" się jedzie na pozycyjnych w tunelu

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Heh, ja ostatnio chcąc sobie przypomnieć przepisy dla pieszych (przechodzenie nie przez przejście- w jakiej odległości) doczytałem, że pieszy może legalnie przechodzić przez ulicę.... na skrzyżowaniu :hehe: Jak jeżdżę prawie 15 lat nie miałem o tym pojęcia ;] (no dobra- zapomniałem o tym :hehe:;] )

 

pieszy, zachowując bezpieczeństwo i prostopadle do osi, to może przejść prawie wszędzie pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa wszelkiej maści pojazdom.

 


jak włączę z tyłu to automatycznie są z przodu nieprawdaż?

 

no więc właśnie o tym mówię...

 


tylko "dziwnie" się jedzie na pozycyjnych w tunelu

 

... że nie można jeździć na samych pozycyjnych przednich.

Dlatego przy dokładanych DRL, bo nowe auta często już odpalają automatycznie tylne pozycje np. podczas deszczu, nie da się odpalić pozycji z tyłu bez przodu, a co za tym idzie gasząc DRL = musisz odpalić mijania jeżeli nie ma warunków na DRL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ostatnio chcąc sobie przypomnieć przepisy dla pieszych (przechodzenie nie przez przejście- w jakiej odległości) doczytałem, że pieszy może legalnie przechodzić przez ulicę.... na skrzyżowaniu :hehe: Jak jeżdżę prawie 15 lat nie miałem o tym pojęcia ;] (no dobra- zapomniałem o tym :hehe:;] )

Widzisz: w mojej wiosce gliniarze albo sami byli nieświadomi tego zapisu (w co wątpię), albo wykorzystywali niewiedzę ludzi tak przekraczających jezdnię, argumentując to... brakiem przejścia dla pieszych (które jest obecnie, ale niczego nie zmienia - piesi i tak czekają :hehe: ), które było i jest zlokalizowane 50m dalej. Ot "stróże prawa"... :facepalm:

Na szczęście art. 13 pkt. 2 i 3 znam na pamięć :cfaniak:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gdzieś widziałem inną definicję stąd moja informacja.

ale w takim razie nie upieram się, choć logiczne jest włączenie :ok:

Ja też tak gdzieś kiedyś czytałem, ale...

Mam teorię, wg której obowiązek włączenia świateł mijania w tunelu został zniesiony, gdy nastała era jazdy na światłach całą dobę, a przed dopuszczeniem do użytku DRL. Wtedy domyślnie wszystkie pojazdy (wyposażone w światła mijania) i tak jeździły świecąc, więc logicznym był fak zniesienia obowiązku włączenia i tak już włączonych świateł w tunelu. Czy tak było...? :hmm:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szczęście art. 13 pkt. 2 i 3 znam na pamięć :cfaniak:

dobrze by było jakbyś znał i 5-ty :)

5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobrze by było jakbyś znał i 5-ty :)

5. Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.

W opisywanej sytuacji nie ma on zastosowania, gdyż brak tam tramwaju i jezdnia jest jednojezdniowa. :cfaniak:;]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego, co mi się po głowie jeszcze kolacze, takie przypadki swego czasu były hi:

 

Na zachodniej granicy CC z kratką były odsyłane z przejścia w Słubicach na przejście w Świecku ;] 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko powiedz szczerze... po co komu samym traktorem jezdzić? jak ktoś ma traktor i musi go używać, bo np jezdzi z przyczepami, lub osprzętem rolniczym, to musi mieć kat''T''

 

Zależy z jakim osprzętem, jeśli zawieszany na TUZ to wystarczy przecież samo B.

I teraz tak-prawie każdy ma B więc chyba zamiast T lepiej zrobić E.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no właśnie- zależy. jak zamierzasz jechać z bronami, które wystają sporo na boki i do tyłu, to w razie bliskiego spotkania z Policją, nie wiem czy Ci się upiecze. że już nie wspomnę o jakimś wypadku, to raczej będą problemy, że nie miało się odpowiedniej kategorii. w końcu po coś są te kategorie

co do E, to tak- tutaj można jechać traktorem z przyczepami

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko powiedz szczerze... po co komu samym traktorem jezdzić? jak ktoś ma traktor i musi go używać, bo np jezdzi z przyczepami, lub osprzętem rolniczym, to musi mieć kat''T''

jesli  jeździ  tylko  i wyłacznie  po  swojej  ziemi  na  której nie  ma  dróg publicznych  też ? 

 

 

 

a  na  przegląd  może  samym  ciągnikiem  jechać :bzik: 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli  jeździ  tylko  i wyłacznie  po  swojej  ziemi  na  której nie  ma  dróg publicznych  też ? 

 

 

be sensu odpowiadasz. mówimy tu o jeżdzie po ulicach przecież. jak ktoś ma traktor, bo ma pole, to musi mieć stosowne uprawnienia. często jest tak, ze do pola trzeba dojechać drogami po kilkanaście km lub więcej. rzadko kto ma gospodarkę skupioną wokół domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@likeWhat

nie ma do tego podstaw, tak samo jak gliniarz podczas kontroli nie może się czepiać legalizacji gaśnicy.

Gaśnica ma być SPRAWNA, a żaden z w/w nie ma uprawnień do oceny sprzętu ppoż

 

*mowa naturalnie o osobówce prywatnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

A spotkaliście się z tym, że diagnosta nie podbił przeglądu, ponieważ gaśnica miała już nieważną legalizację?

 

Spotkałem się z odmową podbicia przeglądu ze względu na brak zagłówków na tylnej kanapie.

Auto: Fiat Brava, pierwsza rejestracja 1998, sprowadzony do PL z Włoch jakoś w 2003r.

A sytuacja z zeszłego roku.

To samo auto (podobnie jak drugie mi znane, także bez zagłówków z tyłu i także z 1998 roku, sprowadzone w 2000r.) za każdym innym razem przechodziło przeglądy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Spotkałem się z odmową podbicia przeglądu ze względu na brak zagłówków na tylnej kanapie.

Auto: Fiat Brava, pierwsza rejestracja 1998, sprowadzony do PL z Włoch jakoś w 2003r.

 

i prawidłowo bo od 1.1.1996 wszystkie noworejestrowane w PL musiały posiadać zagłówki także na tylnej kanapie.

Przy sprowadzanych problem jest taki, że u nas te przepisy weszły szybciej niż na zachodzie, tam nawet w 2001r. auta klasy B nie miały z tyłu zagłówków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i prawidłowo bo od 1.1.1996 wszystkie noworejestrowane w PL musiały posiadać zagłówki także na tylnej kanapie.

No właśnie nie wiem czy prawidłowo.

Podkreślam nie wiem.

Bo owe auta były homologowane na inne kraje (Włochy i Francja - stamtąd sprowadzone) gdzie w owym czasie (1997-8 rok) zagłówki z tyłu najwyraźniej nie były wymagane.

No i z praktyki - w sumie oba auta jak policzyć przeszły w PL ponad 20 przeglądów i uczepili się tych zagłówków tylko 1 raz (w Bravie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@wald0

diagnosta nie ma w DR napisane, że auto było sprowadzone więc jak widzi auto, które powinno zagłówki posiadać to weź mu tłumacz.

Są diagności, którzy się domyślą skąd brak zagłówków i przymkną oko, a są tacy którzy nie puszczą bo ma posiadać.

 

Tak na dobrą sprawę to sam nie wiem czy rejestrując takie auto po raz pierwszy w PL nie powinno się tych zagłówków zamontować, bo inaczej auto nie spełnia wymogów technicznych i nie powinno być dopuszczone do poruszania w PL.

Zapis mówi jasno, że samochody rejestrowane po 31.12.1995 maja posiadać zagłówki wszędzie tam, gdzie są pasy montowane w min. trzech punkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpowiedź: to zależy czym holujemy i w jakim kraju.

W Polsce wystarczy jeden.

 

Co ty za bzdury opowiadasz? 8]  Akurat w Polsce ciągnąc przyczepę musisz mieć dwa (2) trójkąty. Policja za brak dwóch trójkątów daje mandaty. ;]  Podstawa prawna:

Dz.U.2003.32.262

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r.)

http://prawo.legeo.pl/prawo/rozporzadzenie-ministra-infrastruktury-z-dnia-31-grudnia-2002-r-w-sprawie-warunkow-technicznych-pojazdow-oraz-zakresu-ich-niezbednego-wyposazenia/

§ 11.

1. Pojazd samochodowy wyposaża się:

     13) w trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu;

          przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego;

2. Przepisy ust. 1 pkt 1, 10, 11, 13 i 18 stosuje się również do przyczepy.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.