Skocz do zawartości

zasłanianie chłodnicy w zimie


deszczowyRoman

Rekomendowane odpowiedzi

Stosowałem  ten patent ostatnio w Fiacie Punto.Na mieście można zagotować tak jak kolega Chris pisze,na trasie lepiej działało ogrzewanie.Zimy były nie co ostrzejsze niż obecna.
Z tego co pamiętam to miałem zakrytą chłodnicę tylko częściowo tak ok 50%. :skromny:

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy powoduje szybsze nagrzewanie silnika i auta?

Dziala ale przede wszystkim w dieslach. Gdzie temperatura silnika jest mniejsza niz w benzynie. Jak mialem octavie w tdi widac bylo roznice na miescie w czasie jazdy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele nowych samochodów ma elektryczne żaluzje które robią dokładnie to samo - zasłaniają chłodnice żeby silnik sie szybciej nagrzał.

Po co mają to robić elektryczne żaluzje, skoro każdy silnik wyposażony jest w termostat? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosowałem ten patent ostatnio w Fiacie Punto.Na mieście można zagotować tak jak kolega Chris pisze,na trasie lepiej działało ogrzewanie.Zimy były nie co ostrzejsze niż obecna.

Z tego co pamiętam to miałem zakrytą chłodnicę tylko częściowo tak ok 50%. :skromny:

Ja musialem kiedyś atrapę w audi zakleic czarnym workiem do smieci, gdy miesiąc po wymianie padł nowy termostat, a ja bylem w trasie przy minus 20 stopniach ;] Kara za wymianę "na zaś", bo stary chodził doskonale, ale glupio uznalem, ze po 200 tkm warto wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zatkałem dwa wloty powietrza w zderzaku do chłodnicy bo chłodnica jest niedostepna...

 

istnieje ryzyko przegrzania?

Możesz nawet wszystko zasłonić, tylko nie wstawiaj tektury czy co tam masz  :phi:  przed samą chłodnicę, żeby wentylator jak się włączy miał skąd ciągnąć przez nią powietrze  ;] . I nie zapomnij wyciągnąć na wiosnę  :hehe:  :ok: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja zatkałem dwa wloty powietrza w zderzaku do chłodnicy bo chłodnica jest niedostepna...

 

istnieje ryzyko przegrzania?

 

Zdecydowanie mniejsze, niż przy zasłonięciu chłodnicy bezpośrednio.

Swego czasu w poczciwym fiacie uno zasłaniałem atrapę dedykowaną osłoną (pomalowaną pod kolor nadwozia :narcyz: ) i jeśli już wiatrak się włączał, to po schłodzeniu się wyłączał, więc silnik się nie przegrzewał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziala ale przede wszystkim w dieslach. Gdzie temperatura silnika jest mniejsza niz w benzynie. Jak mialem octavie w tdi widac bylo roznice na miescie w czasie jazdy .

 

Pierwszy raz słyszę, żeby temperatura pracy silnika diesla była niższa niż benzynowego.... Na pewno nie miałeś na myśli np. temperatury spalin, itp.? Przecież temperaturę pracy silnika wyznacza termostat (zakładając, że układ chłodzenia jest wystarczająco wydajny) i ZTCW to wynosi ona zawsze ok.90 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli widzę, że wracacie do metod z lat 70-ych gdzie królowały Warszawy, Syreny i Żuki...

My jak my. Producenci też idą w stronę. Ford np. montuje te żaluzje, o których pisał MarekFloryda. To, że coś sprawdzało się kiedyś nie oznacza, że fizyka się zmieniła i już się nie sprawdza...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy powoduje szybsze nagrzewanie silnika  i auta?

 

Tak, tylko trzeba uważać na wiosnę aby nie przegrzać auta.  

Ważne też, żeby nie zasłaniać całej a np. połowę ewentualnie 3/4 wtedy wentylator zbije temperaturę jak będzie potrzeba. Na wiosnę już może nie dać rady. Znam Diesla, który jeździ od około 5'C z zasłoniętą całkiem chłodnicą (zostaje może z 5-10% powierzchni) i nie zdarzyło mu się złapać więcej jak 95'C (załączenie się wentylatora)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My jak my. Producenci też idą w stronę. Ford np. montuje te żaluzje, o których pisał MarekFloryda. To, że coś sprawdzało się kiedyś nie oznacza, że fizyka się zmieniła i już się nie sprawdza...

co innego są żaluzje kontrolowane przez układ a co innego jest wkładanie tektury kontrolowane "jak mi się przypomni" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy raz słyszę, żeby temperatura pracy silnika diesla była niższa niż benzynowego.... Na pewno nie miałeś na myśli np. temperatury spalin, itp.? Przecież temperaturę pracy silnika wyznacza termostat (zakładając, że układ chłodzenia jest wystarczająco wydajny) i ZTCW to wynosi ona zawsze ok.90 stopni.

Chodzi o to, ze diesel dłużej się nagrzewa, bo silnik jest bardziej wydajny i mniej paliwa idzie na marne (m.innymi do układu chłodzenia) :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi o to, ze diesel dłużej się nagrzewa, bo silnik jest bardziej wydajny i mniej paliwa idzie na marne (m.innymi do układu chłodzenia) :)

Dokladnie chodzi mi o sprawnosc silnika. Energia idzie w moc i moment a nie w temperature jak w nenzyniaku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz nawet wszystko zasłonić, tylko nie wstawiaj tektury czy co tam masz  :phi:  przed samą chłodnicę, żeby wentylator jak się włączy miał skąd ciągnąć przez nią powietrze  ;] . I nie zapomnij wyciągnąć na wiosnę  :hehe:  :ok: .

wloty powietrza mam około 15cm od chłodnicy. zasłoniete tylko wloty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko trzeba uważać na wiosnę aby nie przegrzać auta.  

Ważne też, żeby nie zasłaniać całej a np. połowę ewentualnie 3/4 wtedy wentylator zbije temperaturę jak będzie potrzeba. Na wiosnę już może nie dać rady. Znam Diesla, który jeździ od około 5'C z zasłoniętą całkiem chłodnicą (zostaje może z 5-10% powierzchni) i nie zdarzyło mu się złapać więcej jak 95'C (załączenie się wentylatora)

Zasłonić to należy wszystkie wloty a nie bezpośrednio sama chłodnicę jak już ktoś wyżej napisał, wtedy wentylator jak będzie taka potrzeba sam skoryguje ewentualny nadmiar temperatury w cieplejsze dni :oki:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dziś u syna starym golfie pomimo przejechania 14 km w mieście termostat się nie otworzył, gorący górny wąż a dolny za termostatem zimny ,czyli trzeba przysłonić trochę chodnice

Wiesz w ogóle jak działa układ chłodzenia w tym golfie??  :hmm:

Skoro termostar się nie otworzył, to jak płyn chłodzący miał przepłynąć do chłodnicy?? I po co ją zasłonić, jak pracuje tylko mały obieg chłodzenia przy zamkniętym termostacie (czyli bez udziału chłodnicy). 

 

Silnik ze sprawnym termostatem nie wymaga żadnych kartonów do zasłaniania czegokolwiek. To mit podobny do tego, że nie powinno się montować większego akumulatora  :phi: . Ciekawe ilu dzisiaj tak myślących pożyczało prądu :phi:  :phi:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz w ogóle jak działa układ chłodzenia w tym golfie??  :hmm:

Skoro termostar się nie otworzył, to jak płyn chłodzący miał przepłynąć do chłodnicy?? I po co ją zasłonić, jak pracuje tylko mały obieg chłodzenia przy zamkniętym termostacie (czyli bez udziału chłodnicy). 

 

Silnik ze sprawnym termostatem nie wymaga żadnych kartonów do zasłaniania czegokolwiek. To mit podobny do tego, że nie powinno się montować większego akumulatora  :phi: . Ciekawe ilu dzisiaj tak myślących pożyczało prądu :phi:  :phi:

ale jak termostat się nie otworzył czyli silnik był niedogrzany, jeśli teraz przysłonie kartonem atrapę to zimny pęd powietrza nie będzie studził chłodnicy ani silnika, bo górnym grubym wężem dochodzi ciepły płyn do górnego króćca chłodnicy, a na dole silnika jest pompa wodna oraz termostat który to jak się otworzy to przepływ jest dolnym wężem do dolnego króćca chłodnicy i wtedy mamy duży obieg płynu, wole zęby częściej się załączał wiatrak i mieć cieplej w kabinie niż jeździć z niedogranym silnikiem, dodam że  reduktor lpg odbiera też trochę ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale jak termostat się nie otworzył czyli silnik był niedogrzany, jeśli teraz przysłonie kartonem atrapę to zimny pęd powietrza nie będzie studził chłodnicy ani silnika, bo górnym grubym wężem dochodzi ciepły płyn do górnego króćca chłodnicy, a na dole silnika jest pompa wodna oraz termostat który to jak się otworzy to przepływ jest dolnym wężem do dolnego króćca chłodnicy i wtedy mamy duży obieg płynu, wole zęby częściej się załączał wiatrak i mieć cieplej w kabinie niż jeździć z niedogranym silnikiem, dodam że  reduktor lpg odbiera też trochę ciepła

Co to za brednie? Od kiedy to płyn chłodniczy od dołu zasila chłodnicę?

Termostat jest połączony z górnym wężem chłodnicy i gdy termostat jest zamknięty to skąd ma się w górnym wężu wziąć ciepły płyn? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za brednie? Od kiedy to płyn chłodniczy od dołu zasila chłodnicę?

Termostat jest połączony z górnym wężem chłodnicy i gdy termostat jest zamknięty to skąd ma się w górnym wężu wziąć ciepły płyn? 

No właśnie próbuję to ogarnąć  :hehe:

IMO zasłonięcie kartonem chłodnicy sprawia tylko, że chłodnicy jest cieplej. Ale nijak się to nie przekłada na temperaturę płynu, bo chłodnica jest odłączona przez zamknięty termostat. Karton pomoże tylko w przypadku popsutego termostatu, który zatrzymał się w pozycji otwartej. Ale widzę po tym wątku, że zwolenników wpychania śmieci pod maskę jest sporo  :hehe:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za brednie? Od kiedy to płyn chłodniczy od dołu zasila chłodnicę?

Termostat jest połączony z górnym wężem chłodnicy i gdy termostat jest zamknięty to skąd ma się w górnym wężu wziąć ciepły płyn? 

ja szkoły samochodowej nie kończyłem ,http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1854368.htmltu masz rysunek przykładowy gdzie znajduje się termostat,termostat znajduje się pomiędzy pompą wody a wężem dolnym chłodnicy, gdy termostat się otwiera wąż dolny zaczyna być gorący,  po uruchomieniu zimnego silnika górny wąż robi się coraz bardziej cieplejszy nawet gorący zanim otworzy się termostat(sprawdziłem i tak jest), płyn idzie na chłodnice górnym wężem

p.s

z tym się zgadzam że karton również pomaga jak nie mamy termostatu wstawionego w układ chłodzenia

ps.

to powiedzcie co powoduje że auto  przez  14 km nie zagrzało się do takiej temperatury aby otworzył się termostat ?, na pewno lpg zabiera ciepło jak i ogrzewanie kabiny ale jeśli nie otwiera się ten termostat to nie wiemy jaka temperaturę robocza ma płyn w małym obiegu, czy 50 cz 60 a może więcej? ale jazda z taką temperatura silnika wskazuje na niedogrzanie go?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy powoduje szybsze nagrzewanie silnika  i auta?

Nie, bo najpierw termostat nagrzewa tzw. mały obieg, a potem po uzyskaniu odp. temp. wypuszcza ciecz na chłodnicę. "Uzysk" z takiego zasłaniania jest tyle, że po prostu mniej się wychładza "wiatrem" komora silnika. Ale myślę, że większa szybkość nagrzewania się silnika z tego powodu jest pomijalna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie próbuję to ogarnąć  :hehe:

IMO zasłonięcie kartonem chłodnicy sprawia tylko, że chłodnicy jest cieplej. Ale nijak się to nie przekłada na temperaturę płynu, bo chłodnica jest odłączona przez zamknięty termostat. 

Ja chciał bym jeszcze dodać, że termostat nie działa skokowo zał-wył, ale płynnie reguluje (utrzymuje) temperaturę płynu chłodzącego w bloku silnika ;] . 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja szkoły samochodowej nie kończyłem ,http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1854368.htmltu masz rysunek przykładowy gdzie znajduje się termostat,termostat znajduje się pomiędzy pompą wody a wężem dolnym chłodnicy, gdy termostat się otwiera wąż dolny zaczyna być gorący,  po uruchomieniu zimnego silnika górny wąż robi się coraz bardziej cieplejszy nawet gorący zanim otworzy się termostat(sprawdziłem i tak jest), płyn idzie na chłodnice górnym wężem

p.s

z tym się zgadzam że karton również pomaga jak nie mamy termostatu wstawionego w układ chłodzenia

ps.

to powiedzcie co powoduje że auto  przez  14 km nie zagrzało się do takiej temperatury aby otworzył się termostat ?, na pewno lpg zabiera ciepło jak i ogrzewanie kabiny ale jeśli nie otwiera się ten termostat to nie wiemy jaka temperaturę robocza ma płyn w małym obiegu, czy 50 cz 60 a może więcej? ale jazda z taką temperatura silnika wskazuje na niedogrzanie go?

 

1. Chłodnica zawsze ma przepływ od góry do dołu. Jeśli nie wiesz dlaczego - rozrysuj to sobie.

2. W większości termostatów jest dziurka pozwalająca na powolny przepływ, lub nawet specjalny obieg z obudowy termostatu. Po co ? Aby termostat był zawsze w temperaturze obiegu silnika. Gdyby nie to, mogło by się okazać, że termostat się nie otworzy, a silnik przegrzeje, bo ciepło nie dopłynie do termostatu.

3. To, że termostat może się na mrozie nie otworzyć w ogóle to żadna zagadka. Układ chłodzenia jest projektowany, aby odprowadzić całe ciepło odpadowe z silnika w sposób ciągły przy mocy maksymalnej. Czyli jak silnik ma 100kW, to chłodnica musi móc odprowadzić ponad 200 kW ciepła. To sporo, jakieś 10 gazowych kotłów centralnego ogrzewania postawionych obok siebie. Gdy jedzie się powoli, to uzywasz pewnie z 10 kW, więc ułamek tego, co chłodnica może schłodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale jak termostat się nie otworzył czyli silnik był niedogrzany, jeśli teraz przysłonie kartonem atrapę to zimny pęd powietrza nie będzie studził chłodnicy ani silnika, bo górnym grubym wężem dochodzi ciepły płyn do górnego króćca chłodnicy, a na dole silnika jest pompa wodna oraz termostat który to jak się otworzy to przepływ jest dolnym wężem do dolnego króćca chłodnicy i wtedy mamy duży obieg płynu, wole zęby częściej się załączał wiatrak i mieć cieplej w kabinie niż jeździć z niedogranym silnikiem, dodam że  reduktor lpg odbiera też trochę ciepła

 

Pęd powietrza i tak masz pod silnikiem. Zasłonięcie niewiele go zmieni. Owszem, jakieś pomijalne dziesiątki sekund może szybciej się nagrzeje.

Cieplej mieć nie będziesz, jak już nagrzeje się silnik, bo i tak mały obieg masz przed chłodnicą. Więc płynie tam woda nieschłodzona. Chcesz mieć cieplej - zmień termostat na ten otwierający się przy wyższej temperaturze.

 

Ja zakładam osłony, ale dla ochrony skraplacza klimy, bo w Lanosie projektanci zawalili sprawę i przez ameliniową chłodnicę puścili stalowe śruby. Na styku tego robi się ogniwo i solanka w dwa, góra trzy sezony przeżera skraplacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


tak , ale równiez przegrzanie 

Ciekawe  :hmm: Wentylator chłodnicy może działać przy zasłoniętej hłodnicy. Zasłoniłem chłodnicę przy +6 i tak jeżdżę. Szybko się nagrzewa, czasami w korku włącza się wentylator chłodnicy. Ale latem też się często włącza, więc działa jak należy. Silnik trudno przegrzać przy -15, choć działanie z premedytacją może go wykończyć. Ale raczej tutaj o tak skrajnych działaniach nie rozmawiamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomijając już kwestie dotyczące samych termostatów, w nowych samochodach termostat będzie elektryczny, sterowany sterownikiem silnika. W zależności od potrzeby sterownik silnika będzie go otwierał lub przymykał. Czy to lepsze rozwiązanie? Na pewno mniej bezwładne i podelgające większej kontroli. Wada? Kolejny element drogi w zakupie, a w przysżłości pewnie i w wymianie.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracajac do zaluzji elektrycznych na wlotach, moze sie myle ale z tego co pamietam to zamyslem byla poprawa aerodynamiki auta, wtedy kiedy chlodnica nie jest niezbedna do schlodzenia silnika, a nie szybsze nagrzewanie. Sama wetylacja mroznym powietrzem komory silnika niewielki ma wplyw na wydluzenie czasu nagrzewania silnika z malym obiegiem termostatu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja szkoły samochodowej nie kończyłem...

 

Czujnik temperatury jest umieszczony w tzw. małym obiegu czyli silnik-nagrzewnica-reduktor lpg, więc nie widzę problemu aby znać temperaturę silnika.

Duży obieg to chłodnica. Nie wiem co tu jest trudnego w zrozumieniu.

 

Zresztą popatrz sobie na poniższą ilustrację:

 

schemat1.jpg

 

W zwykłych, typowych rozwiązaniach  górny wąż chłodnicy nie ma prawa robić się ciepły do temp. otwarcia termostatu. Jeśli wąż zatem robi się ciepły przy np. 40 stopniach to oznacza jego przedwczesne otwarcie lub trwałe zablokowanie w pozycji otwartej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pęd powietrza i tak masz pod silnikiem. Zasłonięcie niewiele go zmieni. Owszem, jakieś pomijalne dziesiątki sekund może szybciej się nagrzeje.

Cieplej mieć nie będziesz, jak już nagrzeje się silnik, bo i tak mały obieg masz przed chłodnicą. Więc płynie tam woda nieschłodzona. Chcesz mieć cieplej - zmień termostat na ten otwierający się przy wyższej temperaturze.

 

ok , małe sprostowanie to ze silnik zaraz po uruchomieniu jest chłodzony po małym obiegu to wiedziałem i jest to sprawa bezdyskusyjna, zmylił mnie ten wąż gruby idący na górę chłodnicy który to robił się gorący, nie zwróciłem uwagi na fakt że  do bloku głowicy przykręcony jest króciec (trójnik) z tego trójnika idzie gruby wąż na górę chłodnicy ale jeszcze od tego trójnika idzie jeszcze jeden wąż do pompy wodnej i termostatu (mały obieg) ;] , co do samego termostatu to właśnie otwiera się on przy wysokiej temperaturze płynu ale nie stopniowo tylko tak (pyk) i jest otwarty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Używając tego serwisu, wyrażasz zgodnę na naszą Polityka prywatności oraz Warunki użytkowania.